Hope Springs (2012)

Komedie / Drama

geregisseerd door David Frankel
met Meryl Streep, Tommy Lee Jones en Steve Carell

Dertig jaar huwelijk heeft de middelbare Maeve doen besluiten om de dingen iets krachtiger aan te pakken, met name op relatiegebied. Als ze hoort van een beroemde relatiegoeroe in het plaatsje 'Great Hope Springs', moet ze haar sceptische man op een vliegtuig zien te krijgen voor een intensieve week van huwelijk en sekstherapie.

avatar van Boenga
One Flew over the Cuckoo's Nest (1975) is eigenlijk wel een hard drama, geen komedie - maar soms lig je plat van 't lachen.
Hope Springs wil Komedie en drama combineren, maar dat lukt hier gewoon niet. Het gaat om een bloedernstig onderwerp, over mensen die ongelukkig zijn in hun leven. Of wel maak je daar een duizend-en-een-grappen-komedie van, ofwel hou je 't bij drama. Maar blijkbaar wil de regisseur z'n drama heel licht en luchtig te presenteren, en net dat doet de waarde van de film dalen.
Het is allemaal een beetje soft, de veel te grote nadruk op seks maakt het verhaal bijzonder onrealistisch, en de voorspelbaarheid scheert hoge toppen.
TL Jones en Streep doen hun werk naar behoren, maar dat volstaat dus zeker niet om de film recht te houden.

Een tussendoortje.
Een romcom waarvan je denkt 'er zijn veel betere'.

avatar van Pollypeachum1
Nee, deze film was niet aan mij besteed. Enorm saai en Tommy Lee Jones had helemaal geen charme en was alleen maar enorm irritant.

Pollypeachum1 schreef:
Tommy Lee Jones ... was alleen maar enorm irritant.

Dat is natuurlijk wel de bedoeling, hé...

avatar van Pollypeachum1
Boenga schreef:

Dat is natuurlijk wel de bedoeling, hé...

Een irritante persoon uitbeelden of irritant zijn, zijn toch 2 heel verschillende dingen.

Pollypeachum1 schreef:

Begrijp wat je bedoelt, maar een acteur kan zozeer in z'n rol opgaan, dat hij effectief de kijker irriteert (of omgekeerd). 't Gebeurt wel vaker dat een acteur/actrice op straat een scheltirade over zich heen krijgt omdat 'fans' de persoon niet kunnen loskoppelen van het personage. En dan wil dat zeggen dat de acteur/regisseur/... hun werk best wel goed gedaan hebben...

avatar van des1
Kaik... Ik vind dat bejaardensex verboden moet worden... Alle gekheid op een stokje: wat een leuke maar ook moedige film. Voor de oude generatie is praten over intimiteit en sex een probleem, laat staan dat je dat voor legt aan een counselor (fantastische rol van Steve Carell!). Is natuurlijk nauwelijks een komedie te noemen, meer een regelrecht drama met luchtige en soms pijnlijke momenten die op de lachspieren (van een boer die kiespijn lijdt?) zal hebben gewerkt. Je kan bijna niet geloven dat de mooie cassiere uit The Deerhunter, de Karen Blixen uit Out Of Africa, de harde senator uit Rendition en de onzekere dame in deze film door één en dezelfde actice wordt gespeeld. Tommy Lee Jones hoefde alleen z'n grumpy zelf te spelen, niettemin vanwege de vaak ongemakkelijke setting deed ie dat met verve. Iets te happy end, met toch een humoristische soort epiloog tijdens de aftiteling.

avatar van Capablanca
Het einde is wat zoet, maar dat wordt volledig gecompenseerd door het uitstekende acteerwerk van twee topacteurs.

keimpeS
Feel good movie, lekker luchtig, Goede cast & een leuke soundtrack. Tommy Lee Jones & Meryl Streep zetten hier weer een prima stukje acteerwerk neer, ik had niet zulke hoge verwachtingen van deze film maar dat viel me erg mee dus!

avatar van Black Math
Aardig als tussendoortje, maar meer niet. Audiovisueel sprankelen doet de film niet, maar moet het vooral hebben van het plot en acteerwerk. Het laatste is zeker in orde, inclusief Steve Carell, die ik niet in een wat serieuzere rol had verwacht.

Het is ergens verfrissend om een film over oudere mensen te zien; de meeste films gaan toch over jongere mensen. De huwelijksperikelen wekken af en toe een glimlach op, maar echt humoristisch is de film nooit. Het wordt allemaal degelijk uitgewerkt, voelt ook best realistisch aan, maar landt uiteindelijk zoals verwacht neer op een feel-good einde. Allemaal niet erg opzienbarend, en ik verwacht over een maand het meeste alweer vergeten te zijn. 2*.

Pijnlijk slechte film waarbij gepoogd wordt min of meer een taboe te doorbreken maar door de pikante maar o zo brave dialogen de plank flink mis slaat. Jones als brompot blijft leuk, maar de ontwikkelingen rondom zijn karakter slaan nergens op plots begint hij over zijn 'pikante' seksuele fantasien te praten. Dit strookt volstrekt niet met hoe zijn karakter wordt neergezet.
De scenes met Carell zijn verschikkelijk in hun bekrompenheid. Het voorspelbare verloop doet de film verder ook geen goed.

Een onrealistische film...maar het is ook komedie, alhoewel dat er totaal niet uit kwam. In werkelijkheid is deze relatie op de klippen gelopen, in die zin een drama. Als band, begeerte, passie weg is komt dat NOOIT meer terug.(Heren even onder ons...als je met een vrouw niet (meer)kan vrijen, gaat dat ook nooit meer lukken...ervaringsdeskundige)
Elke gescheiden man of vrouw in een relatie heeft dat mee gemaakt, ook in therapie, Hoe hard je je best ook doet. 'het 'is weg Het begint met apart slapen en eindigt ook daarbij.Het boek is uit. Fransen zouden dit einde nooit hebben gedaan...Die weten wel beter.Toch drie sterren voor de narrige Jones en lieve , maar onbeduidende, onaantrekkelijke Close, waar elke man bij weg zou gaan....smiley.