Liar Liar (1997)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Tom Shadyac
met Jim Carrey, Maura Tierney en Jennifer Tilly

De advocaat Fletcher Reede is een geboren leugenaar. Wanneer zijn zoontje Max de kaarsjes van de taart voor zijn vijfde verjaardag uitblaast, wenst hij dat zijn vader eens zou stoppen met liegen. Als zijn wens uitkomt blijkt dat Fletchers grootste voordeel (zijn mond), ineens zijn grootste nadeel wordt.

avatar van jasper1991
Op zijn tijd kan ik toch wat met die Jim Carrey. Zijn achterlijke moves en gezichtsuitdrukkingen die ook altijd geforceerd laten zien moeten worden kunnen soms echt aanstekelijk zijn. Compacte comedy die op zich werkt, maar ook vooral niet te serieus nemen.

Aardige film over een advocaat wiens zoontje wenst dat zijn vader een dag geen leugens kan vertellen. Een redelijk geslaagde one-joke-movie die gemakkelijk wegkijkt. Wel wat voorspelbaar en braaf allemaal. De grootste troef is uiteraard Jim Carrey die hier genoeg ruimte krijgt om zich uit te leven.

avatar van TheLionKingFan
Heb hem weer gezien, en hij is toch erg heerlijk. Een van de betere Jim Carrey-films. Een half puntje omhoog.

Ugh.

Met die liar-lawyer grap in het begin heb je meteen het beste al achter de rug en ook dat was niet meteen om naar huis te schrijven. Kan Carrey best hebben, maar als hij een hele film alleen maar bekken kan trekken is de lol er toch ook snel af.

Het idee is nochthans best grappig en zou best wat leuke scenes kunnen opleveren, jammer genoeg doet Shadyac er alles aan om er een melige kinderfilm van te maken. Brave grapjes, een kinderachtige Carrey, één of ander lullig gezinnetje en zelfs de muziek die geregeld sprookjesachtig klinkt.

Stoor mij vooral aan de scenes in de rechtbank, maar ook bijv. de roast. Nu is geloofwaardigheid misschien niet het hoogste goed in dit soort films, maar sommige scenes vereisen dat normale personages zo énorm dom moeten zijn (die rechter) dat het gewoon irriteert. Allesbehalve leuk of grappig.

Carrey heeft een paar zeldzame momentjes en de verregaande onnozelheid van de scene met het vliegtuig kon ik dan nog wel appreciëren, maar verder amper uit te zitten.

Plezierig en deels geslaagd ondanks een waanzinnig bekkentrekkende Carrey.

avatar van housemoviewatch
Liar liar

Heerlijke Komedie met Jim Carrey. Wat kan ik toch altijd lachen om die gozer.

Verhaal is iets wat simpeltjes. Het moet het dus echt wel hebben van de humor.

Het kopje Komedie is dan ook zeker gelukt. Want wat een gezichtsuitdrukkingen heeft Jim Carrey. Kan er altijd erg om lachen. Soms wat aan de flauwe kant maar dat stoort mij niet vreselijk. Goede acteur!

Als je van Jim Carrey films houd met zijn welbekende humor dan is dit zeker een aanrader. Ben je dat gauw zat? Zeker niet kijken. 7,5 voor dit leuke filmpje(3,5*)

avatar van des1
housemoviewatch schreef:
Liar liar

Heerlijke Komedie met Jim Carrey. Wat kan ik toch altijd lachen om die gozer.

Verhaal is iets wat simpeltjes. Het moet het dus echt wel hebben van de humor.

Ik ook. Ben een grote fan van Carrey. Met dramatische rollen kan hij trouwens ook goed overweg. Liar Liar erg leuke film. Helemaal op z'n lijf geschreven... "The Claw!... The Claw!" We kunnen er hier in NL geen genoeg van krijgen; we hebben praktisch een TV abonnement op deze film, samen met Bruce Almighty. Aanrader zijn ook de youtube filmpjes waarin hij o.a. Clint Eastwood nadoet. Overigens lijken vrouwen lang niet zo tuk op Carrey als mannen.

avatar van housemoviewatch
des1 schreef:

Het genre drama past idd ook bij Carrey. Al moet ik wel zeggen dat hij bij Komedie het meest op zijn plek is. Ik ken de filmpjes ja geweldig! Ik vond dumb and dumber 2 trouwens ook!

avatar van des1
kHeb een zwak voor Jim Carrey. De leukste films maakte hij onderhand een tijd geleden al. Dit is er gegarandeeerd eentje van. Je moet van zijn films houden; veel mensen gruwen ervan. Ik dus niet. Misschien moet ie zich meer op drama toeleggen.

avatar van Madeks
Een simpele film die normaal gesproken matig zou zijn , maar Jim Carey laat zien een eenvoudige film een geniale comedy te maken.

Deze 3.5 is dus volledig te wijten aan Carey

Plezierig en deels geslaagd ondanks een waanzinnig bekkentrekkende Carrey.
Jim staat trouwens centraal in het eenvoudig, en zekerlijk naar het einde toe, sentimenteel verhaaltje, in functie van de man's kunnen.
Het is iets maar toch dikwijls heel flauw.

avatar van MH040
Deze film leunt voor 95% op de fysieke humor en gekkebekkentrekkerij van Jim Carrey. Dit kan hij natuurlijk als geen ander en hij trekt hier ook weer alle registers open, maar... je moet ervan houden. De film is erg flauw en sentimenteel, waardoor het bijna een kinderfilm lijkt. Daarom is het vreemd dat er wat scheldwoorden en bijvoorbeeld een middelvinger voorbij komen. En natuurlijk de bekende lift scène.

avatar van IH88
“I wish, for just one day, Dad couldn't tell a lie.”

Het betere gekke bekken werk van Jim Carrey. Liar Liar is zeker geen perfecte film, maar Carrey weet er altijd wel wat van te maken. En hier mag hij helemaal losgaan als Fletcher Reede, een advocaat die door een wens van zijn zoontje 24 uur niet kan liegen. Nogal een probleem voor een advocaat.

Dit levert een aantal komische situaties op, die door Carrey ten volle worden benut. De verhaallijn met zijn ex-vrouw en zoontje levert genoeg sentimentele en zoetsappige situaties op, maar de film gaat nooit over het randje. Het ligt er allemaal wel heel dik bovenop en natuurlijk komt Fletcher tot inkeer, maar dat weet je in dit soort films. Prima vermaak.

avatar van Thomas83
De film slaat redelijk in waar het op inzet, grappig zijn en ontroeren. Weliswaar veel te veel van Carreys irritante meer fysieke komedie naar mijn smaak, maar het simpele uitgangspunt is een vermakelijke. Er hadden meer leuke grappen uit kunnen worden gehaald, maar er zitten wel een paar aardige tussen. De film is in elk geval niet te braaf wat de humor betreft, maar ook niet overdreven vals of plat.

Het is uiteindelijk ook nog altijd Carrey die de film maakt. Zoals hij in The Cable Guy (erg onderschat) al liet zien met zijn tragisch-griezelige rol heeft hij wel meer in zijn mars dan alleen gekke bekken trekken, en rond deze periode liet hij dat voor het eerst echt zien. In films dan in elk geval.

Het is wel wat dom dat van het ene op het andere moment haar vriend helemaal niets meer vindt, maar Fletchers kerstfilmachtige eureka-momentje is goed gedaan en stiekem toch best hartverwarmend. De warme bijrol van Haney is ook erg leuk. Cooper is wel erg matig, maar hij hoeft ook niet zoveel te doen. Gewoon een simpel filmpje onder de 90 minuten dat een beetje weet te ontroeren en je af en toe laat lachen. 3.0*.

avatar van stefan dias
Geef die man een Oscar. Een hele film trekken, puur op smoelwerk… je moet het maar doen.

avatar van Aazhyd
Dit is dus echt drie keer niets. Supermoralistisch met een zeer voorspelbaar verhaaltje. Carrey doet zijn best, want zonder hem zou het echt nul sterren zijn.

Goed thema. Vaak gaat het advocaten om het winnen.

avatar van Fillumon
Vermakelijk stom , waarin Jim doet waar ie het best in is....

Meesterlijk! Lig blauw van het lachen. Goede acteur en zijn films laten zien dat hij zeer veelzijdig is. Hij heeft diverse genres gespeeld maar zijn mimiek blijft geweldig. Zijn enthousiasme is aanstekelijk en indutten tijdens zij films is onmogelijk. Altijd meer als 3 sterren.

TMP
Ontzettend melige en flauwe film. Met de opzet valt wel iets leuks te doen, maar het is allemaal veel te gemaakt. Veel verder dan het trekken van gekke bekken komt Jim Carrey niet. Verder zijn alle scènes met zijn zoontje nogal melodramatisch en behoorlijk tenenkrommend. Een van de enige aardige scènes komt nota bene op conto van Steve Carell. Het acteerwerk houdt sowieso niet over, geen enkele leuke of overtuigende rol. Nogal vervelend filmpje.