Alles Is Familie (2012)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Joram Lürsen
met Carice van Houten, Benja Bruijning en Thijs Römer

In 'Alles Is Familie' is iedereen binnen de familie De Roover op een punt in zijn leven beland waarin het maken van cruciale keuzes onvermijdelijk is. Zo wil Winnie (Carice van Houten) een baby, haar man Rutmer wil dichter bij zijn gevoel komen, zijn broer Charlie wil vooral geen verantwoordelijkheid en hun zwager Dick wil zijn overleden vrouw terug. Pater familias Arend wil gelukkig zijn. En zijn vrouw Jeanette wil dat iemand haar wil.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik had het ook over het stemgedrag op MM. Ik gok dat Zwartboek ook vrij veel op dvd is gekocht of gedownload.

Alles is Liefde natuurlijk ook.
Maar verder heb je gelijk. Er is vaak gebleken dat er op MM een voorkeur is voor macho films, met vaak behoorlijk wat bravoure en schietwerk. Terwijl in Nederland juist de wat meer vrouwelijke films het best lopen.

Cast en crew van Alles is Familie vanavond bij DWDD:
Carice van Houten (speelt Winnie), Martine Bijl (speelt Jeanette) en Kim van Kooten (rol als arts en scenarioschrijfster).

avatar van jester
Met de publiciteit zit het altijd wel goed bij die VARA-films. Ik vind de trailer trouwens erg flauw, terwijl ik Alles is Liefde wel erg geslaagd vond.

jester schreef:

Klopt! Vond ook dat de goede sfeer bij Alles is Liefde in de trailer al enorm naar voren kwam, bij Alles is Familie was dat eigenlijk helemaal niet aanwezig. Toch heb ik nog steeds hoop dat het Alles is Liefde kan evenaren qua grappen en sfeer, omdat het dezelfde scenarioschrijfster en regisseur betreft. We zullen het gauw genoeg zien.

Schijnt wel wat minder luchtig te zijn.

avatar van FilmFan2
"We zijn allemaal mislukt, ik ben Anouk kwijt, Rutmer heeft dood zaad, je vader ligt iedere weekend in zijn eentje te kamperen. We rotzooien allemaal maar wat aan!"

Alles is Familie is een ontzettend leuke film! Een geweldig scenario van Kim van Kooten en ook Joram Lürsen is duidelijk helemaal in zijn element. Een mooie combinatie van humor en ontroering, met (pijnlijk) herkenbare scenes. Iedereen is zoekende in de film. Op zoek naar zichzelf, naar een liedje waarvan je gaat huilen van ontroering/herkenning, naar de liefde, naar zaad etc.
De film is misschien wat aan de lange kant, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niet storend. Het script is geniaal, "uit het leven gegrepen" met hier en daar hilarische oneliners "Kun je daar even mee stoppen" "Huh" Ja, je zit al de heletijd ontzettend hard door je neus te ademen, dat is nogal irritant"
"Charlie, je gaat jezelf niet aftrekken waar mijn kinderen bijzijn!"
"Rutmer, Misschien moet je even niet meer drinken!" "Ja ik heb ook wel honger"
Carice van Houten speelt weer geweldig, Benja Bruijning is een ontdekking. Goede acteur, mooi koppie ook. De bijrollen worden ook allemaal fenomenaal gespeeld, maar wie er van allemaal echt bovenuitkomt, is Thijs Römer. Ik vind dat hij Rutmer echt op een geweldige manier neer zet. Hij is ontzettend grappig maar ook heel aandoenlijk!
Wat ik mee moet rekenen voor dit euforisch verslag is dat ik volledig tot de doelgroep behoor. Ik ben dol op Romkoms en op Nederlandse films. En de cast en crew met deze geweldige mensen draagt ook een steentje bij!

****

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een vervolg op Alles is liefde? Waste of my time..

avatar van TimZor
En de bekendheid van de eerste kwam natuurlijk ook door het pakkende Blof nummer Alles is liefde ? Ik weet het nog niet echt met deze, een bioscoopbezoekje wordt het in ieder geval niet.

avatar van MarjoleinD
Gister gezien in de bioscoop (ladiesnight). Deze film overtreft zeker niet Alles is liefde. Ik vind de sfeer in Alles is liefde is over het algemeen veel beter.
Alles is familie is absoluut een leuke film. Ik heb verschillende keren kunnen lachen maar heb me ook aan sommige dingen gestoord.

Ik kon me soms moeilijk inleven met de personages. Dit omdat er zo veel bekende mensen in zitten. En ook omdat er verschillende acteurs meededen die we ook al hebben gezien bij Alles is liefde (Sinterklaas en de zwerver bijv.)

Ook is het niet al te realistisch. Op het laatst gaat het verhaal wel ver vind ik en snap ik de reacties van bepaalde personages niet zo goed. Maar goed, het is tenslotte maar een film en bij dit soort films is het eind goed al goed

Toch heb ik me prima kunnen vermaken en zal ik hem zeker nog een keer vaker willen zien! 3,5*

avatar van SnakeDoc
133 minuten .... dat is zo'n speelduur die mij voor dit type films toch vaak van een bios bezoekje weerhoud.

rose
Ik vond hem super. Heb mij nergens aan gestoord. Heerlijk gelachen om sommige scenes.
Dat er veelal dezelfde spelers speelden als in 'Alles is LIefde' stoorde mij allerminst.
Van mij mag KIm snel weer een nieuw script gaan schrijven. Love it!

Carice mag wel wat meer eten....anorexia ligt op de loer.

SnakeDoc schreef:

Volslagen idioot gewoon.

avatar van Prudh
't Werkt prima voor deze film.

avatar van soom
Alles is liefde voor wie het kan en voor wie echt durft te kijken
Voor wie iets durft te zoeken, zelfs voor wie alleen nog maar
het allerkleinste beetje durft te hopen.

Wat mij betreft had dit gewoon kunnen volstaan met Blof ipv Racoon. En dan natuurlijk het woord Liefde vervangen door familie .

Thijs is, zoals ook in Dik Trom, in Kapitein Rob, in waar ik hem ook in zag, de zwakkere schakel. Hij is geen favoriet. Ik hoefde maar eenmalig naar hem te kijken, in de allereerste minuten van de film al, en ik wenste meteen dat hij mijlenver uit de film geknipt kon worden. Dat terwijl ik zijn opa (vooral als 'de Ceeooceekaa') geweldig vind... Echter niet Thijs.
Maar daarentegen over staat de beste Nederlandse actrice (Carice, jawel). Wat mij betreft kan niemand in dit land tegen haar kwaliteiten op, zelfs niet een beetje in haar schaduw staan. Zelfs niet vriendin Halina Reijn, die vooral met Blind indruk op me maakte.
Hoewel ik haar net ietsje minder vond in Black Butterflies, kan ik echt niet om het feit heen dat ze zo vertederend en schattig is als maar mogelijk kan zijn hier. Carice heeft een klasse die in elk geval geen andere actrice in dit kleine stukje land hier, heeft.
Benja Bruining is leuk, Jacob Derwig mooi, Kim van Kooten ook leuk, Kees van Kooten werd direct door tante herkend, ze lag toen helemaal dubbel.

Ik schreef bij de Marathon dat er maar 11 mensen in (ex)soapland waren, die echt leuk waren. Die, ook al zijn ze er allang uit, in film leuk genoeg zouden kunnen zijn, dat zijn, waren. Die ontwapenend leuk blijven, mede dankzij hun personages in soapland natuurlijk, dat wel. Wilbert Gieske (ja, ik vind hem geweldig, ja) is er eentje van, net als Chris Zegers, en ook Georgina Verbaan hoort erbij. (Kleine noot: Natuurlijk zijn de mensen die in soapland zitten op 't moment leuk genoeg, anders zou ik natuurlijk nooit naar GTST kijken, maar behalve Gigi Ravelli lijkt niemand me meer dan gewoon leuk).

Alles is Familie is zeker een mooie film. Het verhaal van vooral Charlie is mooi, Winnie is zoals gezegd een klasse rol van Carice. Ik hoop dat ze gauw iemand vind.om kindjes mee te krijgen. Misschien maar weer aan de haal met Sebastian Koch? Ja, ik ben heel erg vals met deze opmerking.... Ghehe.

Alles is Familie, is genoeg voor een 4.5*. Sleept mee, is ontroerend bij vlagen, en laat wel zien dat er ondanks al dat gescheld en gevloek, best een goed duo achter zit. Op naar alles is Senior oid..

avatar van SnakeDoc
kos schreef:

Volslagen idioot gewoon.

Mijn opmerking of de speelduur

De tweede .

Love Actually duurt 135 minuten. Als het maar werkt voor de film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Bij Love Actually was het geen enkel probleem. Die boeide tot de laatste minuut.

Alles is Familie krijgt hoge cijfers, maar dat had ik ook wel verwacht. Alles is Liefde kreeg dat ook, maar dat was ook gewoon rommel.

Gouden Film voor Alles is Familie

Al meer dan 100.000 bezoekers hebben de film Alles is Familie in de bioscoop gezien en dat betekent een Gouden Film.

avatar van Prudh
Best wel snel.

Ja, veel sneller dan ik dacht.

soom schreef:

Wie vind je allemaal leuk dan?
Gewoon nieuwsgierigheid hoor, haha!

avatar van soom
FilmFan2 schreef:
Wie vind je allemaal leuk dan?
Gewoon nieuwsgierigheid hoor, haha!
Ferri Somogyi, Georgina Verbaan, Cas Jansen, Angela Schijf, Jan Kooijman, Wik Jongsma, Guusje Nederhorst - in memoriam-, Chris Zegers, Karina Smulders en Wilbert Gieske.

Woensdag naar Alles is familie geweest. Ik heb genoten. Wat een heerlijk acteurs, mooie karakters en goede humor. Stukje met pa van kooten van 1 minuut was ook heerlijk om naar te kijken. Gisteren toch nog even thuis op de bank alles is liefde gekeken. In mijn beleving redt deze het niveau van alles is familie absoluut niet. Alles is liefde is een leuke film maar alles is familie moet je echt gezien hebben. Die acteurs hebben zich helemaal uitgeleefd. Heerlijk heerlijk

soom schreef:

...maar...?

Vind het er behoorlijk veel.

avatar van Kippie.
Alles is Familie is minder sprookjesachtig en kolderiek dan zijn voorganger. Toch zitten de typische romkomelementen ook hier stevig verweven in de film. De kenmerkende Kim van Kooten-humor bijvoorbeeld: uit het leven gegrepen en daardoor zeer herkenbaar en komisch. Ook de acteurs laten opvallend weinig steekjes vallen. Carice van Houten is het meest op haar plek in films als deze, waar ze drama en komedie naadloos in elkaar kan laten overgaan zonder dat het geforceerd of nep wordt. Opvallende nieuwkomer op het Nederlandse witte doek is Benja Bruijning, die de rol van womanizer Charlie vertolkt. De vele vrouwenharten in de zaal gingen ongetwijfeld sneller kloppen op het moment dat hij in beeld kwam.

Het verhaal is dik in orde en een stuk gelaagder dan Alles is Liefde. Er kan genoeg gelachen worden, maar de emotionele scènes treffen hun doel ook. Toppunt was de scène waarin Charlie aan Winnie bekent dat ze niet zwanger is van een anonieme donor uit Massachusetts, maar van hem. Hier lopen drama en komedie ("Je bent zwanger.." “Joh, meen je dat nou echt?” "Het is van mij." en het moment daarna dat ze realiseert dat hij de waarheid spreekt) perfect over in elkaar. Kreeg er kippenvel van.

Helaas schiet de film op het einde een stuk uit de bocht, omdat de toevalligheden/kluchtigheid tot een wel érg hoog gehalte worden opgeschroeft (leuk detail is dat Winnie dit zelf ook opmerkt in de film). Feit blijft dat het een romantische komedie is en dat men daar niet zo zwaar aan moet tillen. Alles is Familie is een heerlijke film. Kom maar op met dat derde deel!

Kippie. schreef:

Leuk om te zien dat je het uiteindelijk toch een leuke film vond, aangezien je in het begin wat sceptischer was. (gezien een paar reacties eerder) Ik vond het zelf ook een superfilm!

avatar van cordiacovens
Zeer geslaagde film, Nederlandse producties zijn niet vaak zo goed als deze en Carice van Houten bewijst weer dat ze ongelofelijk goed is.

De film is minder druk dan de soort van voorganger en dat werkt goed, balans tussen drama en komedie is goed gevonden en dit zorgt er dan ook voor dat de film voor mij zeker werkt. Acteurs zijn ook goed alleen Carice is van een ander niveau in mijn ogen.
de film is zelf zeker een bioscoopbezoek waard, leuke grappen en ook goede dramatische momenten maken de film tot een succes.

Meneer Bungel
Wouter schreef:
...maar...?

Vind het er behoorlijk veel.
Dat kan je ook beter in het licht van de gehele castlijst bekijken, en da's alleen nog maar van gtst.

FilmFan2 schreef:

Dat klopt! De teaser en trailer vielen me echt tegen maar ik betrap mezelf er nu (ruim 3 dagen na het bezoeken van de film) nog steeds op dat ik terugdenk aan bepaalde scènes uit de film. Ik geef je helemaal gelijk: het is een geweldige film!