Alles Is Familie (2012)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Joram Lürsen
met Carice van Houten, Benja Bruijning en Thijs Römer

In 'Alles Is Familie' is iedereen binnen de familie De Roover op een punt in zijn leven beland waarin het maken van cruciale keuzes onvermijdelijk is. Zo wil Winnie (Carice van Houten) een baby, haar man Rutmer wil dichter bij zijn gevoel komen, zijn broer Charlie wil vooral geen verantwoordelijkheid en hun zwager Dick wil zijn overleden vrouw terug. Pater familias Arend wil gelukkig zijn. En zijn vrouw Jeanette wil dat iemand haar wil.

avatar van indigoriico
het was niet mijn keuze om deze film in de bioscoop te zien, maar de wil van mn vriendin was wet natuurlijk...
in het begin was de film erg grappig en moest ik ook zeker lachen op sommige momenten.
maar na 3 kwartier begon deze film behoorlijk in te kakken en was ook totaal niet grappig meer.
ik wist niet hoe snel ik de bioscoop uit moest.
dit is echt een film om niet meer te zien

Van de zelfde makers als "Alles is liefde" en met een vergelijkbare titel. Dan kan het niet anders dan dat je die twee met elkaar gaat vergelijken. "Alles is liefde" vond ik een geweldige film en gelukkig, deze valt NIET tegen, zoals ik eigenlijk wel verwacht had. Ook hier is weer een fantastisch script waar meerdere verhaallijnen door elkaar lopen die heel mooi verweven worden zonder dat het gekunsteld overkomt. Ook de kracht van "Alles is liefde". Ook hier wordt weer erg goed geacteerd door een keur van leuke acteurs en actrices. De sfeer is ook hier prima. De film is alleen iets minder grappig als zijn voorganger, maar krijgt van mij toch het predicaat van een waardig opvolger. En dat is een enorme prestatie die ik eigenlijk voor bijna onmogelijk had gehouden.

Lijkt een gewoonte te worden. Een Nederlandse film die ik weer erg goed vond. Een feel good movie noemen de Fransen dit... Ook grappig als je een echte stoere man bent. Complimenten hoor.

avatar van MMXMMX
Beetje chaotische film maar ik heb hem wel uitgekeken .

Veel bekende gezichten dat maat het vertrouwd goed te doen als je je verveeld

avatar van martijn011
Na het redelijke Alles is Liefde ook deze film maar een kans gegeven. Ideale film voor een avondje met je vrouwtje op de bank natuurlijk.
Achteraf kan ik concluderen dat ik het een hele leuke film vond die me nergens irriteerde, sterker nog, ik best wel genoten.
Ik betrap mezelf er vaak op dat ik vooraf nogal lacherig doe over Nederlandse films, zeker in dit genre, maar ik kan niet anders dan concluderen dat ik de meeste films van eigen bodem, in dit genre welteverstaan, stukken beter vind dan die slappe Amerikaanse films waarin alles vanaf minuut vijf al te voorspellen valt.

Het verhaal is er een met een lach, een traan en uiteindelijk een goed gevoel. De balans is wat mij betreft erg goed en aangezien de cast ook erg sterk was dit keer, vooral Carice wederom, loopt de film ondanks de best wel lange speelduur heerlijk door en is het afgelopen voordat je er erg in hebt.
Uiteraard is het einde wel wat cliché, maar dat weet je van te voren al. Maakte me nu ook niet zo veel meer uit want deze film verdiend een dikke voldoende en is beter dan z'n voorganger!

avatar van john mcclane 2
de lovende recensies kan ik alleen maar beamen.
het is een modern sprookje,met levens echte personage's
Ik vond Remco vrijdag echt heel grappig,al zong die alleen maar.
En in mijn ogen was de man van carice een soort simpele versie van john ewbank.
mischien wel een chick flick(beetje oneerbiedige naam voor zulke diverse film maar,het dekt de lading ) maar als je dit als man met je vriendin wil kijken in plaats van een jennifer anniston film.dan raad ik hem van harte aan.
ook weinig onfunctioneel bloot en godverd#*% voor een nederlandse film.
gewoon een heerlijke film,op naar alles is,,,,,,,,,,

avatar van gepex
Was wel een aardig filmpje voor de zondagmiddag

avatar van Marlyvk
Vooral het begin vond ik erg goed. Er doen zich vreemde situaties en rare gesprekken voor, die natuurlijk ontzettend grappig zijn, maar niet als oppervlakkige humor zijn neergezet. Daardoor onderscheidt het zich enigszins van andere Nederlandse comedyfilms. Ik hou daar wel van.

De rol van Carice is wel weer heel erg voorspellend in deze film. Ik zie namelijk erg weinig verschil met de rol die ze speelde in 'De Gelukkige Huisvrouw' (moderne welgestelde vrouw met kinderwens,...). De acteerprestatie van Thijs Römer sprak mij het minst aan. Verder vond ik het van voldoende kwaliteit. De vele BN-ers met een kleine bijrol vond ik ook een toevoeging geven.

Ergens halverwege zakt het verhaal wel echt in. Het verhaal wordt dermate gerekt dat ik er echt op zat te wachten wanneer het afgelopen was. Was de film korter en bondiger geweest dan had ik zeker een stuk hogere waardering gegeven.

avatar van Robertdeniro
Heel goede film, een excellente Carice en een ADHD Thijs Romer die de film dragen. Romantiek en familietragiek prachtig verfilmd. Het verhaal is eenvoudig, goed te volgen en kent voorspelbare, maar goed in beeld gebrachte wendingen die respectvol gebracht worden. De 2 uren meer dan waard! Ga hem zeker nog een keer kijken.

avatar van jolof12345
Leuke film
Kan ook niet anders, film is een groot Nederlands filmmuseum,
zo'n beetje iedereen speelt mee

Hoewel ik vooraf dacht 'yes een film met Carice, dat zal wel leuk zijn' viel het me erg tegen. Zeker na alles is liefde, die ik wel leuk vond.
Ik vond hem niet echt grappig en vond hem zelfs te lang duren.
Ik zou hem niet aanraden om te gaan kijken.

Het rommelige begin van de film was niet veelbelovend, maar als de personages en onderlinge relaties eenmaal uitgekristalliseerd zijn, ontwikkelt zich een heel aardig, zij het redelijk voorspelbaar romantisch verhaal. Omdat de humor in de film te dun gezaaid is, is het niet echt een komedie, maar ook geen drama. Zo’n beetje er tussenin.
Geen topper, maar het aanzien zeker waard en in mijn ogen een fractie beter dan zijn voorganger Alles is Liefde. Het acteren is best goed. In het bijzonder door Benja Bruijning.

Goeie film over een familie waarin iedereen met de nodige problemen kampt. Min of meer een follow up van Alles is Liefde. Misschien iets minder hartverwarmend dan zijn voorganger, maar genoeg leuke en mooie momenten. De personages zijn goed uitgewerkt en dramatische ontwikkelingen worden naar gelang het verhaal vordert alleen maar beter. Carice van Houten is zowel goed als leuk hier.

avatar van Ste*
Wat een heerlijke film. Vind deze nog leuker dan Alles Is Liefde, doordat dit net wat 'compacter' is, de acteerprestaties niet zo uiteenlopend zijn, en de gebeurtenissen ook net wat realistischer.

Het is niet per se lachen gieren brullen, maar het is zo leuk geschreven dat het gewoon vaak erg grappig is. En tja, Carice van Houten in een film mag dan misschien cliché zijn en in een hoop films min of meer dezelfde rol (en dito uiterlijk) toebedeeld krijgen, ze doet het gewoon wel perfect en naturel komisch.

Het is humor die precies goed valt, je kon me bijvoorbeeld wegdragen telkens als die 'Fulco' in beeld kwam en bij korte opmerkingen tussendoor ('daar hebben we toen gegeten, heel vies!'), maar tegelijkertijd vond ik het drama ook prima werken. Die scène met die babyfoon en in de maneschijn is gewoon een heel goed stukje film wat mij betreft.

Minpuntjes zijn er wel, zo wil de film iets teveel, zodat sommige rollen en dingetjes wat minder uitgewerkt zijn. De vader en Willeke Alberti bijvoorbeeld en het feit dat Dick weer een nieuwe vrouw vond in Linda (nogal geforceerd en niet geloofwaardig). Had niet gehoeven. Niet elk element in de film hoeft 100% af of rond te eindigen. Maar dat euvel hou je vaker met mozaiekfilms als deze. Oja, en Diederik Ebbinge moet wat mij betreft niet meer in films verschijnen. Ik geloof hem gewoon nooit. Als schertsende caberetier (en regisseur) is hij prima, maar als serieus acteur is hij gewoon niet geschikt.

Voor de rest heerlijk. De rol van Thijs Römer is geweldig, Benja Bruijning is een verschrikkelijk lekker hapje die ik hiervoor nog niet kende, en er komen weer heerlijk veel BN'ers voorbij. En natuurlijk niet te vergeten de prachtige locaties. De Efteling! Zou die al eens decor zijn geweest in een Nederlandse film?

Kan wel een favorietje van me worden dit.

avatar van CHEVAL
Zo, niet bepaald een straf om twee uur naar Benja Bruijning te kijken zeg, wow!

In eerste instantie gingen mijn tenen krommen om de hoeveelheid BN'ers die ten tonele treden, het leek alsof het complete Amsterdamse register aan B- en C-acteurs werd opengetrokken. Gelukkig was voor velen daarvan slechts een kleine rol weggelegd. Aardig verhaal met een paar bizarre wendingen, luchtig gebracht waardoor het nergens echt de diepte in ging. Acteerwerk werd gered door Carice, die weer laat zien tot de Nederlandse top te horen wat betreft acteerwerk.

Uiteindelijk gingen mijn tenen toch weer behoorlijk krommen tijdens de net-niet-aftiteling, waarin de regisseur het noodzakelijk vond te laten zien dat iedereen zijn geluk kon vinden in één van de personen die we in de film terug zagen. Bleh, het had wat mij betreft moeten eindigen met Carice en Benja die weglopen van het feest, niet wetende wat er van "Rut" (Thijs) is gekomen.

Toch een voldoende, heb tijdens de film een paar keer hardop moeten lachen, en vanwege sommige (voor mij) verrassende wendingen.

avatar van Elineloves
Meh. Ik ben blijkbaar een van de weinige mensen die deze film een gedrocht vond.

Stop half afgeschreven bekend Nederland in één film en je hebt een hit, moeten ze gedacht hebben. Van de Willeke Alberti's tot Georgina Verbaan, tot dat vervelende mens van de HAK! reclames tot Chris Zegers. Die laatste is overigens wel leuk om naar te kijken, dat terzijde. Benja Bruijning liet me meer denken aan het hetero broertje van Mari v/d Ven.

Maar jezus, wat zijn de personages vervelend. Werkelijk. Ik kreeg met geen enkele een band, vooral dat Römer ventje hadden ze écht er uit moeten laten.

Het verhaal zelf is ook absoluut niet boeiend en de humor was ver te zoeken. Grappen als ; 'Een hele, dikke vette PIEL!' vind ik totaal niet leuk. Ook opa's en oma's die praten over hun seksleven is alles behalve amusant. En als je de karakters dan ook niet leuk vind, is het een hele lange, vervelende zit.

Zo jammer, want Alles is liefde vond ik lief, schattig en soms zelfs grappig. Ook omdat de personages daarvan mij veel meer lagen. Maar dit, nee. Bedankt. Gelukkig heb ik het bioscoopbezoek destijds overgeslagen.

avatar van Lucitair
"Alles is verraad" had een betere titel geweest.

avatar van AmazingPP
Elineloves schreef:

Ik vond hem ook bagger. Veel te veel over de top! Bah... Terwijl ik Alles is liefde zo leuk vond. Dus ik ben het eigenlijk volledig met jou eens!

avatar van mnrk
Een prima film van Nederlandse bodem...

Het verhaal is in orde en wordt ook prima gebracht, alleen de speelduur van 2 uur is iets teveel voor dit soort films...

De gehele cast in deze film is dan wel in orde en zorgt voor goed acteerwerk...

avatar van rep_robert
AmazingPP schreef:

Niet dat dit een topfilm is, maar dat is al helemaal een schaamteloze rip-off van Love Actually.

avatar van AmazingPP
rep_robert schreef:

Ben ik met je eens, alleen zo heerlijk verNederlandst! (is dat een goed woord?)

Tja, echt een nederlandse film. Op zich vind ik dat altijd wel wat hebben omdat het hele luchtige films zijn meestal. Ik ergerde me vooral aan het feit dat die gast gewoon de chick van zijn broer afpikt, kan niet! Paar grappige momenten maar totaal geen sterk verhaal. 2,5*

avatar van Zeriel
Heerlijke film. Knap gemaakt.

avatar van baspls
Vreselijk. Ik bedoel wie zit hier nou op te wachten? Waarom gaan we in nederland niet eens echt goede films maken? De jeugdfilms uit de jaren 70/80 waren zo slecht nog niet maar man o man.
Waarom geen Fantasyfilm? Waarom geen SF? Of op zijn minst een goede mystery? Waarom lukt ons dat niet?

Het verhaal kon me niet helemaal boeien. Een beetje typisch "nederlands". Sommige stukjes waren wel aardig. Carice van Houten heeft wel goed geacteerd. Maar het onderwerp. En een homo-arts? Jezus.

Nee, ik moet zeggen op de erg slechte tekst na is het grafisch wel in orde. Het is dat we hem op school hadden moeten kijken. Karst van der Meulen, Paul Verhoeven en Harrie Geelen die konden films maken.

Elineloves schreef:

Dat verbaasd me dat er niet meer zijn.

avatar van Zeriel
Ach ja, het is gewoon pretentieloos vermaak, je moet er een beetje voor in de stemming zijn, dan is het erg leuk.

Geen idee waarom je dit op school voorgeschoteld krijgt. Hadden ze geen zin om les te geven ofzo?

Zeriel schreef:

Wij kijken regelmatig film als vakken uitvallen of zoals nu omdat het bijna vakantie is.

avatar van Zeriel
De tijden zijn wel veranderd dan. Met ons gatenkaasrooster vroeger moest je haast vroeg of laat wel in de coffeeshop belanden.....

haalt het niet bij alles is liefde

avatar van Marvinleeaday
Leuke film, ruim twee uur leek een lange zit maar dat viel reuze mee. Komedie vond ik het niet echt, hoewel er grappige momenten inzaten. Meer een drama wat (zij het iets extreem) in de beste families kan gebeuren.