Saturday Night and Sunday Morning (1960)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Karel Reisz
met Albert Finney, Rachel Roberts en Shirley Anne Field

Arthur Seaton is een knorrige hedonist die op zijn werk bijna uit zijn vel springt van verontwaardiging en zich in zijn vrije tijd volkomen laat gaan. Arthurs vader zit alleen thuis voor de buis, terwijl zijn al wat oudere vrienden al een tijdje in de val genaamd 'vrouw' gelopen zijn. Ook Arthur verlooft zich, na een relatie met een getrouwde vrouw, met een knap maar conventioneel meisje, maar gedraagt zich nog steeds uitgesproken rebels.

Albert Finney kreeg een Bafta als "meest belovende jonge acteur". Meer dan 50 jaar geleden en toch blijft deze film een schitterende sociale schets uit de jaren 50, waar Britten toch wel een pattent op hebben. Werkelijk betekenisvol voor die tijd en voor de arbeidersklasse zijn, naast de opnames in het fabriek, vooral de zichten op de werkmanshuisjes, zij aan zij, en achteraan verbonden door kleine koertjes, achterhuisjes, een steegje (ze noemen het "the lobby" geloof ik) en wasgoed en vuilnisbakken die het zicht vervolledigen.
Realisme en, naast de zelfverzekerdheid van het hoofdpersonage, ook verbittering.
Uitstekende acts, uiteraard van Finney maar ook vooral van Rachel Roberts.

Imponerend regiebuut van Karel Reisz en meteen zijn beste film. Mooi sociaal drama over het arbeidersmilieu eind jaren ’50. Hier en daar wat belegen misschien, maar erg realistisch en daarom alleszins meer dan de moeite waard.
Albert Finney is in topvorm en nu begrijp ik ook weer waarom Shirley Anne Field gezien wordt als een van de aantrekkelijkste actrices uit de Britse filmgeschiedenis, want is gewoon zo.

Saturday Night And Sunday Morning' was de debuutfilm van de uit Tsjechoslowakije naar Engeland gevluchte Karel Reisz. Het was tevens een van de eerste kitchensink-dramas, fel realistische verhalen spelend in het arbeidersmilieu. Een piepjonge Albert Finney vertolkt de hoofdrol van de opstandige, rond-neukende en veel-drinkende Arthur die uiteindelijk toch getemd wordt tot een huisje-boompje-beestje type. De fans van Britpop zullen veel plezier beleven aan de film. 'Whatever People Say I Am, I Am Not' zegt Arthur The Arctic Monkeys voor, terwijl ook The Smiths ('There's A Light That Never Goes Out'), The Pale Fountains, The Stranglers, Madness en Franz Ferdinand tracks maakten geinspireerd op de film.

Uitstekende film over een jongeman die zich niet graag conformeert aan de geldende regels. Een mooi neergezet hoofdpersonage (niet in de laatste plaats vanwege de goeie rol van een jonge Albert Finney). Het arbeidersmilieu van begin jaren 60 waarin de film zich afspeelt wordt uitstekend weergegeven en de film vormt dan ook een prima tijdsdocument.

Mooi sociaal Engels drama. Degenen die "This Sporting Life" konden waarderen, zullen deze film waarschijnlijk ook appreciëren. Onberispelijke transfer op blu-ray van BFI.