The City Dark (2011)

Verenigde Staten / Vietnam / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Saoedi-Arabië / Thailand / Indonesië
Documentaire

geregisseerd door Ian Cheney

Een documentaire over 'het verlies' van de nacht. Nadat hij is verhuisd naar New York, stelt filmmaker Ian Cheney zichzelf een simpele vraag: hebben we sterren nodig? Deze vraag brengt hem naar verschillende landen, tijdens een zoektocht naar antwoorden. Hij raadpleegt astrologen en wetenschappers en komt in aanraking met 'lichtvervuiling' in een wereld die nooit slaapt.

"Science".

Aan het begin van de docu wordt er soort van stelling geponeerd. Het komt duidelijk voort uit een soort van emotionele/sentimentele overpeinzing en hoewel Cheney het probeert te kaderen als een welgemeende vraag, blijkt toch al snel dat er een zeker antwoord nagestreefd wordt.

Cheney mist de sterren en de nacht in deze immer verlichtte tijden. Zijn vraag is dan ook of we daar al die verlichting niet wat kwijt zijn geraakt. De docu is niet meer dan het afgaan van een aantal invalshoeken die Cheney vermoedelijk na een avondje brainstormen op een papiertje heeft geklad. De uitwerking is slordig en weinig overtuigend en wat er verteld/getoond wordt lijkt enig gewicht te missen.

Tussendoor zien we wat (te) korrelige fotos en beeldopnames van sterrehemels, maar toch vooral de lichtvervuiling die het vaak onmogelijk maakt nog wat van onze sterrenhemel te zien. Of dat uiteindelijk een probleem is, is me na het zien van de docu nog steeds niet echt duidelijk. Dat het een zekere impact heeft is duidelijk, maar hoe ernstig/disruptive die impact dan is blijft maar wat mistig.

Ik vind het toch wel jammer dat vaak interessante vragen op een soort van hobbie-achtige huis, tuin en keuken manier tot docu verwerkt worden. Aan dit soort prullaria heb ik gewoon zeer weinig en los van het informatieve werkt het ook gewoon niet genoeg als stimulans om zelf naderhand op zoek te gaan naar extra informatie. En wat zit je dan uiteindelijk te kijken?