Anna Karenina (2012)
Genre: Romantiek / Historisch
Speelduur: 129 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Joe Wright
Met onder meer: Keira Knightley, Jude Law en Aaron Taylor-Johnson
IMDb beoordeling: 6,6 (106.251)
Gesproken taal: Engels, Russisch en Frans
Releasedatum: 6 december 2012
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CANAL+
- Bekijk via SkyShowtime
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Anna Karenina
"An epic story of love."
Het verhaal speelt zich af in de high society van het 19e-eeuwse Rusland, en verkent de mogelijkheid tot liefde die door het menselijk hart stroomt, van de passie tussen twee mensen die overspel plegen tot de band tussen een moeder en haar kinderen. Wanneer Anna Karenina (Knightley) haar geluk met haar man Alexei (Law) in vraag stelt en hopeloos verliefd wordt op de jonge graaf Vronski (Johnson), zal dit grote veranderingen teweegbrengen in haar familie, vriendenkring en de gemeenschap.
Externe links
Acteurs en actrices
Anna Karenina
Alexei Karenin
Alexei Vronsky
Dolly Oblonskaya
Stiva Oblonsky
Kostya Levin
Betsy Tverskaya
Kitty Shcherbatskaya
Countess Vronskaya
Lidia Ivanovna
Reviews & comments
Gish
-
- 1367 berichten
- 6491 stemmen
Magistraal !
Een ander woord kan ik niet bedenken voor deze zoveelste voltreffer van Joe Wright.
Eerder al zeer succesvol met Atonement en Pride & Prejudice. Opnieuw neemt hij zijn muze Keira Knightley mee in een speelfilm die niet bij iedereen in de smaak zal vallen.
De keuze voor een oud theater als filmset doet soms denken aan Moulin Rouge.
In de het begin moest ik aan deze film denken.
Maar wat Joe Wright hier doet is toveren met cameravoering, licht en art decoration.
Is het verhaal rond Anna´s gedoemde liefde aangrijpend, het vaak buiten het theater gefilmde verhaal rond Kitty is pure poezie. Wat een prachtige fotografie en wat een meeslepende romantische score van Dario A. (ook weer in de roos)
Onbegrijpelijke (te) lage score hier en ook nog veel te weinig stemmen.
Ik mag slechts hopen dat dit hoogtepunt van 2012 niet in de vergetelheid raakt.
Anna Karenina is een regelrechte klassieker. Film van het jaar 2012.
Ga dit zien gebruikers aller landen !
missy85
-
- 210 berichten
- 76 stemmen
Ik heb de film afgelopen maandag in de bios gezien. En ik moet zeggen een hele verrassende film. Het is niet een film voor iedereen, maar ik vond het wel een mooie film. Weet nie tof het einde ook zo gaat in het boek, maar het einde vond ik dan weer minder
Die 'knappe' jonge graaf vond ik nou niet echt knap.. Maar goed smaken verschillen.
Alleen ik begreep nou niet waarom die jonge graaf op een gegeven moment nou met die andere blonde vrouw ging. En waarom Anna nou zichzelf voor de trein gooide ? . Dat gng mij echt even te snel!
zerodopa
-
- 81 berichten
- 0 stemmen
Ik ben een liefhebber van langzame kostuummdrama's. Ik vond dit dan ook een mooie film
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Na de overwegend enthousiaste kritieken en Wright's 'Atonement' in het achterhoofd (waarvan ik het eerste deel zeer, zeer goed vond, helaas het tweede deel een heel stuk minder) naar Anna Karenina gegaan. Ook hier weer een heel sterk eerste deel en een helaas minder tweede deel. Net als bij 'Atonement' ligt de grootste 'probleem' bij het loslaten van de wervelende, Altmaneske vertelstijl van het begin, naar een meer (chrono)logisch gedreven narratief. Dat gaf een stuk minder magie.
Het begin in het theater, van modeltreinen tot bordkarton en kunstsneeuw, tot hele woonhuizen en straten op zolder, hele velden en stations achter de gordijnen etc gaf het geheel gelijk iets Russisch (denk aan 'Russian Ark'). Want waar ik normaal wel zwaar til aan Engels-sprekende Russen (Oostenrijkers, Chinezen of (ook gisteren in Midway) Japanners viel dat nadeel deels weg door deze zeer hechte, dichte vertelstructuur. Ik las nooit iets van Tolstoy, maar ik deze associatieve verhaal- en aandachtstroom herinnerde me sterk aan Dostoyevskiy. Mooiste scène is een balscène op ongeveer een half uur. Weergaloos gedaan. Ook een latere dansscène behoort tot het hoogtepunt van de film.
Het tweede deel werd daarmee iets meer gewoon (af en toe tegen het einde waren dergelijke scènes er overigens nog wel) en bleven andere kwaliteiten meer overeind. Met name de muziek. Keira Knightly heb ik altijd al vrij vervelend gevonden en dat hielp niet echt. Vond Jude Law in deze film wel goed uit de verf komen, evenals een boel van de bijrollen - waarbij ik Susanne Lothar (R.I.P.) nog tweemaal kort opmerkte - Kelly McDonald had ik trouwens niet herkend, wel een bekend gezicht, maar geen link gelegd met haar.
edit: nog iets dat ik me gisteren bedacht bij het kijken. Overal in Springhaver (Jos Stellings theater) hangen posters van Stellings eigen film 'Het Meisje en de Dood'. Een film waarbij ik schreef dat zo'n klassiek thema in een klassieke setting toch een wat meer moderne, interpretatie verdient in de huidige tijd. Precies iets dat Wright deed en Stelling naliet...
Schumann
-
- 14 berichten
- 0 stemmen
Een film die zowel esthetisch als verhaaltechnisch indruk weet te maken. Anna Karenina valt te bekijken als een mooi kostuumdrama dat met haar choreografie, decor en (vanzelfsprekend) kostuums een ware lust voor het oog is. Maar de filmmakers zijn het verhaal van Tolstoj niet vergeten, en hebben de tragische symboliek intact gelaten, zonder dat het zo opvalt dat de kijker het gevoel krijgt iets door zijn keel geduwd te krijgen. Mooi!
Starry Night
-
- 184 berichten
- 162 stemmen
De operasetting van deze film vond ik verrassend en geweldig gedaan. Goed gespeeld verder, maar op de een of andere manier was ik geen moment echt emotioneel betrokken. Geen idee waar dat aan lag, ik jank al om Bambi als het moet.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Zeer mooie film die mij vooral vanwege de schitterende cinematografie aangenaam verraste. Bijzonder vond ik de surrealistisch scènes van de stempelende ambtenaren en de paardenraces. Soms leek het ook net alsof ik naar een opera zat te kijken, dit gezien de theaterdecors. Het verhaal zelf is zo Russisch als maar zijn kan. Namen van grote russen - Dostojevski, Tsjaikovski etc - kwamen in mijn gedachten op. Het enigste wat ontbrak was dat er russisch gesproken werd. Acteerwerk was verder dik in orde. Minpuntje was wel dat de film in de tweede helft wat inzakte. De eindscène was daarentegen weer schitterend.
Anna Karenina behoort voor mij tot de betere kostuumfilms die ik ooit gezien heb.
4,0*
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66792 stemmen
De film haalt nooit het niveau van Anna Karenina (1948) en Anna Karenina (1935) en komt te lacherig en nooit serieus over , kostuum drama die me wel kon bekoren waren bv Pride & Prejudice (2005) en de hit serie Downton Abbey.
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Anna Karenina is misschien wel de beste roman ooit geschreven, een op het oog eenvoudig verhaal tegen de achtergrond van tsaristisch Rusland eind 19e eeuw, waarin zeker in adellijke kringen je een rol werd toebedeeld, en waarvan men ook verwachtte dat je je daarin zou schikken. Daarnaast behandelt die duizend pagina dikke roman nog veel meer, zoals de verschillen tussen Petersburg en Moskou, tussen stad en platteland, en het verschil tussen het neerwaartse leven van de naamgeefster van de roman en van Levin, het evenbeeld van Tolstoj, wiens leven enkel rijker en beter wordt. Dat idee gebruikte Coppola overigens ook in The Godfather Part II en werkte daar wonderbaarlijk goed. Maar hoe kan je dat alles goed verfilmen in een kleine twee uur; niet zoals ook uit deze prent blijkt.
Wright ken ik van zijn andere verfilmingen Atonement en Pride & Prejudice, twee uitstekend vertelde verhalen die op technisch vlak leuke vondsten hadden en zo een goede meerwaarde gaven. Dat audiovisuele klopt wederom, maar inhoudelijk en verhaaltechnisch laat hij dit maal veel steken vallen.
Kortweg briljant is zijn idee om het hoofdthema van de roman – de uitbeelding van en kritiek op de theatrale wereld van de Russische high society – letterlijk op te vatten en veel stadse scènes in het theater te laten spelen, iets dat hij van mij overigens volledig in elke scène aldaar had mogen doorvoeren, en de scènes op het platteland dan weer natuurgetrouw weer te geven. Het blijft een film, en dat is meer dan het eenvoudig verfilmen een boek - je mag dan ook eigen inbreng van de makers verwachten. Daarnaast tovert Wright prachtige gekleurde beelden uit z’n camera en enkele heerlijke scènes, goed geschoten en gemonteerd, vol schwung en met gevoel en ritme. Die dansscène natuurlijk, maar ook een kleiner moment tussen Kitty en Levin en de letterblokjes. De mooie decors, kostuums, belichting en fijne muziek doen dan de rest.
Maar die duizend pagina’s die Tolstoj gebruikte ga je missen. Het in wezen nogal soapachtige verhaal was door Tolstoj’s kunde tot het inleven in de personages en het talent dat goed te beschrijven meer dan een gemiddeld deel uit de bouqetreeks; tezamen met alle achterliggende thematiek werd het een klassieker uit de wereldliteratuur. Maar veel van die achtergrond verdwijnt in deze film, met veel korte scènes die niet helemaal lijken te passen, maar vooral dienen om maar alle informatie door te geven. Ook de hele subplot tussen Kitty en Levin die in de roman magistraal werkt op alle vlakken lijkt hier nooit uit de verf te komen. Af en toe tussendoor krijgen ze een scène, maar elke keer vraag je je af wat nu precies de reden is van hun aanwezigheid. Het remt het tempo en geeft het hoofdgedeelte minder tijd, waardoor ook Anna’s eigen verhaallijn niet goed wordt uitgewerkt. Haar echte wanhoop en schaamte komen echt een enkele maal maar langs en dat verklaart niet direct waarom ze zich voor de trein werpt. Wellicht had Wright enkel haar verhaal moeten kiezen met de kritiek op dat milieu als achtergrond erbij. Dan bleef er tempo in de film en was deze op dit medium veel strakker en daardoor helderder. Nu wil Wright zoveel mogelijk uit de roman verfilmen, maar dat is binnen 120 minuten toch onmogelijk en dat komt de film niet ten goede.
Wat wel helpt is dat behoudens het matige script over het geheel genomen goed geacteerd wordt. Kneightley heeft een te jong en te mager gezicht, maar weet zich goed staande te houden al weet ze nooit echt de wanhoop te geven en leef je niet met haar mee, al ligt dat ongetwijfeld aan het script. Vikander speelt dan een weer verrukkelijke Kitty en Jude Law is niet meer dan geweldig als ijzige Karenin, waarvoor je toch de sympathie begint te krijgen met hem als het grootste slachtoffer. Dat hij geen Oscarnominatie heeft gekregen, als Sally Field dat voor haar magere rol in Lincoln al kreeg.
Ook andere rollen van Stiva, Dolly en Vronski worden fijntjes ingevuld.
Nee, de film hoef ik om z’n verhaal niet nog eens te zien. Daarvoor lees ik wel de roman. Dat kost je een week, maar blijft des te langer naweeën. Voor deze film door het visuele wel 3*.
shanti
-
- 33 berichten
- 62 stemmen
Jammer maar deze film kon me niet boeien...Ik had mij erg op verheugd maar werd niet geraakt . Mooie dekors en kostuums, that's it...verder niks terwijl ik gesleept werd in de andere films (en boek) van Anna Karenina.
Actarus
-
- 496 berichten
- 2144 stemmen
Ben benieuwd naar dit! De trailer blaast je al gelijk weg, prachtig bewerkte beelden...
james_cameron
-
- 5971 berichten
- 9108 stemmen
Amper boeiend liefdesdrama, gesitueerd in de high society van het 19e-eeuwse Rusland. Laat het maar aan regisseur Joe Wright over om er visueel een spektakelstuk van te maken, maar inhoudelijk is alles aan de saaie en nogal statische kant. Deels komt dit door de opzettelijk kunstmatige vormgeving, met sporadisch maffe decors en surrealistische overgangen tussen scenes, maar het ligt helaas ook aan het behoorlijk levenloze script. De uitstekende cast probeert er nog iets van te maken, maar veel meer dan een triomf van de production design-afdeling is de film uiteindelijk niet.
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Niet goed genoeg.
De roman van Leo Tolstoi heb ik niet gelezen. Ik heb wel de versie uit 1997 met Sophie Marceau in de hoofdrol gezien en als dat een referentiepunt mag zijn, dan vind ik dit een misser.
Vooral hetgeen waar het om draait is mislukt. Anna Karenina komt onsympathiek en aanstellerig over. Ze is een trutje, waar elk beetje aandacht te veel is. Haar jonge minnaar, graaf Vronsky is net niet even erg.
Er zitten niettemin wél stukken in die kunnen bekoren. Het personage Alexei Karenin is goed geschreven en het parcours van Kitty en Konstatin is bij momenten sterk neergezet.
Waar ik van tevoren al wat schrik voor had is uitgekomen: Keira Knightley is te plat voor deze rol. De tragiek van Anna Karenina kon me gestolen worden. Ze mist maturiteit en overtuigingskracht. Enige chemie met Aaron Johnson - verdienstelijk, maar o zo verwijfd van uiterlijk - ontbreekt volledig.
De sterkste acteerprestaties komen van Alicia Vikander en een bijna onherkenbare Jude Law. Vikander is een ontdekking, Law laat eens te meer zien dat hij meer kan dan alleen de perfecte posterboy spelen.
Joe Wright mag er op narratief vlak een zooitje van gemaakt hebben, visueel is deze film schitterend en het enige dat een beetje beter is dan de versie uit 1997. De keuze om het toneelgebeuren een hoofdrol te geven is leuk gevonden en zorgt voor een geslaagd effect.
Inzake kostumering en soundtrack is deze film top. Het contrast platteland - stad levert enkele mooie beelden op, maar mist een duidelijke functie.
2,5
MarcusViridis
-
- 134 berichten
- 121 stemmen
Wat een vreemde, ingewikkelde maar wel mooie dans hield men er in die tijd op na. Of is dit een imaginaire dans, ontwikkeld voor deze vreemde film? Weet iemand dit toevallig?
KingJ
-
- 347 berichten
- 483 stemmen
mooi kostuumdrama!
de artdirection/productie zijn werkelijk schitterend en visueel kon het me zeer bekoren...
emotioneel gezien raakte het me allemaal niet zo
de acteur die Vronski speelt (Aaron Johson) vond ik niet zo goed en daardoor storend, Jude Law doet het daarintegen erg goed
al met al gewoon een goede kostuumfilm
ChelseaH
-
- 106 berichten
- 128 stemmen
super goed had gehuild toen ze doodging mooie liefde verhaal
jude law had super gespeeld haar man
Gespeeld haar? je bedoeld dat ze zijn haarlijn naar achter hebben gehaald?
Thomas83
-
- 3718 berichten
- 3363 stemmen
Geen film kan ooit tippen aan het geweldige boek. Dan moet je op zijn minst een miniserie maken. Dit was mijn eerste verfilming van het boek, maar ik vond het niet eens zo slecht allemaal. Waar Tom Hoopers Les Miserables met constant "gezongen" dialogen een poging tot theatrale gimmick deed die ik helemaal niks vond kan ik hier het laten plaatsvinden van veel scènes in een theater wel weer waarderen. Ook omdat het meer is dan een gimmick, maar duidelijk ook een symbolische boodschap heeft.
Wel een groot bezwaar van mij aan deze verfilming zit hem in de casting. Knightley als Anna Karenina is eigenlijk raar en erg makkelijk (omdat zij al vaker succesvol de hoofdrol in kostuumdrama's gespeeld heeft), maar dat werkte nog best. De rol van Vronsky, niet bepaald onbelangrijk, is dan weer een heel ander verhaal. Die ziet er in de film veel te jong en net wat te verwijfd uit naar mijn smaak. Lenin vind ik maar niks, maar Vikander als Kitty is dan wel weer aardig, en Jude Law vind ik zelfs indrukwekkend als Karenin. Niet direct de eerste aan wie ik zou denken, maar hij doet het heel goed. Zijn beste rol denk ik zelfs.
Het verhaal is verder goed bewerkt. De dingen die ze hebben weggelaten miste ik niet echt, kleine maar respectvolle veranderingen maken het allemaal iets duidelijker in de beperkte speelduur, ook al kunnen de complexe thema's uit het boek nooit helemaal goed naar voren komen natuurlijk. Vroeg me wel af of ik de film niet saai had gevonden als ik niet het boek had gelezen en benieuwd was hoe het er allemaal op het scherm uit zou zien. De erg mooie cinematografie zou in elk geval al geholpen hebben. 3.5*.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Op de valreep nog even in de bioscoop gezien en heb daar geen spijt van, want Anna Karenina is toch vooral een visuele tractie. Nou ja, in ieder geval op momenten. De eerste tien minuten zijn wervelend, als Rusland als theater geïntroduceerd wordt. Ik dacht even één van de grootste visuele meesterwerken ooit voor mijn kiezen te krijgen, maar dat niveau werd nog maar sporadisch gehaald. Eenmaal wordt het zelfs overtroffen, bij die dansscène op een half uur. Zoiets moois krijg je toch zelden te zien. Joe Writgh houdt wel van schaamteloos virtuoos camerawerk en tijdens de beste momenten komt dat hier goed tot zijn recht, zeker omdat Wright zijn virtuositeit weet te verantwoorden met de inhoud.
Helaas is die inhoud niet altijd even goed. Geen idee hoe Tolstoy het verder beschrijft, maar net als bij de verfilming van Anna Karenina uit 1935 wist de affaire tussen Anna Vronsky mij weer niet echt te pakken. Het komt een beetje als een suf verhaal op me over, zelfs wat vervelend moralistisch. Dat wordt hier nog eens versterkt doordat Aaron Taylor-Johnson een ernstig staaltje miscasting is. Gelooft ook maar iemand dat een verstandige society-vrouw werkelijk zou vallen voor zo'n charismaloze slapjanus? Ik heb sowieso niks met Taylor-Johnson, maar dit kan gewoon echt niet. Knightley had uiteindelijk meer chemie met Law, terwijl daar juist het punt was dat ze daar geen chemie mee zou moeten hebben. Door deze miscasting was het bijna onlogisch dat ze niet bij Law bleef.
Een grote emotionele impact had Anna Karenina dan ook niet, maar de film heeft zulke grote hoogtepunten dat ik toch overwegend positief ben. Misschien is het 't beste dat Wright de volgende keer die filmische versie van theatraliteit de volledige speelduur vasthoudt, in plaats van het later wat in te gaan perken. Hij komt op me over als het type regisseur die meer emotie weet te halen uit camerawerk, montage en geluid dan uit acteurs en script.
3,5*
Piratje
-
- 414 berichten
- 421 stemmen
Een indrukwekkend modern sprookjesspektakel tussen podium, liefde, realiteit, romantiek en wispelturige karaktertrekken van mannen en vrouwen. Uitstekend in mekaar verweven door regisseur Joe Wright met topacteurs, meeslepende muziek en dans, aangepaste kleding, podiawissels en illusies bij de vleet.
De montage lijkt me perfect, ook al leek het bij momenten wat té in de overgangen van de zaal naar de nagebootste werkelijkheid.
Tranen kunnen maar moeten niet. Met kinderen spelend tussen de madelieven, een verouderd lezende vader en de letterlijk ontspoorde beelschone moeder.
Vooral door zijn uitzonderlijke presentatie lijkt me dit vorige eeuws Russisch drama van Tolstoy's boek in een nieuw moderner boek gegoten.
Heerlijk meegenieten met deze bijna onbetaalbare film van ruim 2 uren.
Net geen 5, maar toch uitstekende film.
Honey Blossom
-
- 181 berichten
- 922 stemmen
Anna Karenina is een prachtige toneeldrama. Ik keek mijn ogen uit naar de werkelijk prachtige kostuums, en het mooie decor. De gewonnen Oscar voor Best Achievement in Costume Design, vind ik volkomen terecht.
De film voerde me mee in de Russische high-society klasse, aan het eind van de 19e eeuw. Jude Law als Karenin is een goede partner voor Anna (Keira Knightley). Goed, hij is vaak bezig met werk en heeft weinig tijd voor haar, maar dat betekend niet dat hij het leed verdient die Anna hem aandoet. Hij steunt haar door dik en dun en probeert een zo goed mogelijke partner te zijn. Zo jammer, dat zij meer wilt en meer ziet in Vronsky (Aaron Taylor-Johnson).
De passie en lust die Anna heeft voor Vronsky daar kan niemand omheen. Zelfs haar man en zoon niet. De High-society heeft hier ook zo een eigen mening over. Anna kiest voor haar passie en moet dat bekopen met haar reputatie. Waar zij eerst gezien werd als een respectabele vrouw, wordt zij nu gezien als een slet, die illegaal het bed deelt met een ander.
Daar tegenover heb je Kitty (Alicia Vikander) en Levin (Domhnall Gleeson), die laten zien hoe het wel hoort te gaan. Ik vond de liefde tussen deze twee heel sereen en beschaafd.
Ik vond het mooi, dat het verhaal eindigt waar het liefdesverhaal begon: op het perron. Wat aanleiding was tot hun eerste ontmoeting, werd aanleiding tot haar dood. Het is bijna Zwarte Poëzie.
3.5*
ChelseaH
-
- 106 berichten
- 128 stemmen
Was mooi! Ik vond het boek beter maar het was een biezonder kostuum drama!
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Aparte film.
Ik had min of meer een epische saga verwacht in het oude Rusland waar adel hoogtij vierde. 'Anna Karenina' is een film die in alle facetten van het productieproces uitschiet, behalve dat van het verhaal. Episch wordt het nergens en veel verder dan een toneeldrama komt het niet.
Hoewel Knightley vanzelfsprekend in haar element is in baljurken en tranen, is de chemie met Taylor-Johnson niet uitzonderlijk. Dit maakt Anna Karenina een personage waarmee moeizaam te sympathiseren valt. Ze acht haar zoon en haar plicht aan haar man onderschikt aan wat niet anders te beschrijven valt als puberale liefde en kan niet leven met de consequenties. Ik heb een zwak voor epische liefdesverhalen, maar dat was dit nou niet bepaald. De relatie is daar ook te eenvoudig voor. In de ruime speelduur gebeurt er dermate weinig met het koppel dat er zelfs een heel overbodig B-plot is. Hoewel het verhaal van Kostya en Kitty vermakelijk is, heeft het ook geen enkele relevantie tot Anna. Dit is met bijna alle bijpersonages zo, die worden bijna niet uitgewerkt. Law weet, in zijn beperkte ontwikkelingen, nog het meeste sympathie op te wekken. Maar voor een groots verhaal viel me het plot ontzettend tegen.
Gelukkig is bijna al het andere uitermate sterk. De film, zeker in haar eerste half uur, vertoont een uiterst origineel en intrigerend gebruik van sets, decoratie en cinematografie. De choreografie is bewonderingswaardig en uiterst vermakelijk. Elke scene is een parel om naar te kijken met prachtige ontwerpen en kostuums. Het gebruik van toneel, spiegels en ruimte maakt de film nog plezierig om naar te kijken. Er zijn weinig films waar muziek, beeld, kleur en geluid zo harmonieus samenwerken. Het acteren en het plot vallen erbij in het niet.
Dit is een film waar duidelijk ontzettend hard aan gewerkt is en waar zelfs figuranten uitstekend werk leveren. 'Anna Karenina' is een uitzonderlijke film om naar te kijken omdat het medium geheel benut wordt op een verfrissende manier. De film gebruikt locaties en overgangen op een manier zoals ik die nog nooit heb mogen ervaren. Daarom, vanwege de cinematografie, editing, kostuum ontwerp, muziek en choreografie verdient deze film een hoog cijfer. Want als het plot het enige zwakke punt is, dan is er toch een hoop goed gedaan.
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
In de ruime speelduur gebeurt er dermate weinig met het koppel dat er zelfs een heel overbodig B-plot is. Hoewel het verhaal van Kostya en Kitty vermakelijk is, heeft het ook geen enkele relevantie tot Anna.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Dan had het maar weinig invloed op Anna. Tenminste, als hun liefde al iets te leren gaf aan haar. Kitty koos Kostya omdat ze Vronsky niet kon krijgen, maar werd uiteindelijk gelukkig. Behalve een korte scene waarin Anna liet zien dat ze blij voor hun was, had het echt niets te maken met haar situatie. Het was leuk om wat gelukkige mensen te zien in de film maar het droeg te weinig bij. Zonder hen had het verhaal ook prima kunnen staan.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Die tegenstelling is net heel belangrijk. Iemand die verdoemd is door de liefde, en iemand die het geluk vindt door de liefde. Een spiegel.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ja, voor de kijker en de belevenis van het verhaal snap ik het wel. Maar inderdaad, verhaal technisch had het ook wel wat beter in elkaar mogen zitten. Zoals ik al zei, het was aardig om naar te kijken, zeker, zoals je benoemd, als contrast, maar ik had liever wat meer interactie met Anna gezien. Nu telkens als de twee tortelduifjes in beeld kwamen dacht ik "hoe bevordert dit het verhaal?". Maar dat is dus duidelijk niet de bedoeling geweest.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Meh.
Extra puntes voor deze film omdat het visueel wel een stapje extra zet, al begrijp ik de extreem positieve kritiek op het visuele nu ook weer niet. Als ik het zo lees waren de ideeën van Wright veel grootser dan het uiteindelijke resultaat. De integratie van het toneel was maar half geslaagd en ook de modelbouwlandschappen komen niet goed uit de verf. Het vloeit net allemaal veel te goed samen, waardoor de afzonderlijke kwaliteiten verloren gaan. Soms wel een paar mooie shots, hetgeen me het meeste bij zal blijven is het stroboshot van Knightley's dode lichaam, meer van dat had deze film absoluut goed gedaan.
Verder deed de film me sterk denken aan een musical, maar dan zonder de muziek. Iets in het zweverige camerawerk en de wat softe, wollige afwerking van de visuals. Er zitten ook wel een paar scenes in die aan Von Trier's Dancer in the Dark deden denken (zoals de ritmische stempeltjes), vond het een wat vreemde gewaarwording.
Los van het feit dat de setting mij weinig tot niks doet, was het grootste probleem die klier van een Vronski, een vreselijk personage die in het midden staat van een hoop overtheatraal romantisch gezemel. Zo erg dat het enige personage waar ik zowaar sympathie voor had, dat van Jude Law was (en dan is het best ver gekomen). Verder zwaar aandikt en kitscherig drama, ik ken Tolstoy verder niet maar ik mag hopen dat z'n boeken toch iets subtieler zijn (en anders begrijp ik niet waar hij z'n imago vandaan heeft).
De film duurt verder ook een aardige klap te lang, het subplot met Kitty en Kostya had bijv. volledig geschrapt mogen worden (voegt wat mij beteft ook inhoudelijk helemaal niks toe) en buiten wat fijne visuele momentjes viel er bitter weinig te halen.
1.5*
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Verder zwaar aandikt en kitscherig drama, ik ken Tolstoy verder niet maar ik mag hopen dat z'n boeken toch iets subtieler zijn (en anders begrijp ik niet waar hij z'n imago vandaan heeft).
Ik denk vooral doordat 95% van de mensheid een andere smaak heeft dan jij.
En ik denk overigens niet dat je Tolstoj subtiel zal vinden, maar hij heeft wel het talent om alles goed en mooi te beschrijven. Een Dostojevski is veel zwart-witter in het neerzetten van emotie's wat dat betreft. Maar ook het vele malen blozen van een Kitty in Anna Karenina zal jij niet kunnen waarderen.
Keane1983
-
- 1015 berichten
- 943 stemmen
Een love story pur sang
Ik moet zeggen dat ik in het begin wel even heb moeten wennen aan het idee dat alles in een ruimte is opgenomen.
Toch weet de film je mee te voeren naar andere plaatsen en kamers door een simpel schot omhoog te doen (of naar beneden) en een paar tafels neer te zetten.
Het gebruik van belichting is nadrukkelijk aanwezig en op een prachtige manier gedaan waar door bepaalde scenes meer lading kregen of een gezichtsuitdrukking meer expressie.
Kleding maken de vrouw (en man) in deze film en hierover valt verder niks op aan te merken.
Qua verhaal is het misschien mager en is het in feiten een 12 in een dozijn film.
Maar door alle componenten zoals licht, score, acteerwerk, decor en kleding bij elkaar te voegen maakte het dat deze film een ware lust voor het oog is geworden voor mij.
Van mij de volle 5.0*
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2544 stemmen
Ik kende het boek en dat is nooit een voordeel. Knap gemaakte en geacteerde film (op Alexei na, lachwekkend namaak figuur), met sommige mooie (theatrale) beelden. Die lijken de inhoud wat te verheffen, maar doen dat niet overtuigend genoeg. Bij lange na niet. Maar verder, ik zou aanraden het boek te lezen. Of als je daar geen boodschap aan hebt en van een fraaie kostuum film houdt, dan zal de film je best wel eens kunnen verwennen.
Nu te koop
2012 • Dvd
€ 9,50
Kopen2012 • Blu-ray
€ 12,31
KopenBlu-ray • 2012 • Import
€ 13,71
KopenHet laatste nieuws
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Bekijk ook
En Kongelig Affære
Drama / Historisch, 2012
74 reacties
Pride & Prejudice
Romantiek / Drama, 2005
329 reacties
The Music Never Stopped
Drama / Muziek, 2011
21 reacties
Hjartasteinn
Drama, 2016
33 reacties
Atonement
Drama / Romantiek, 2007
458 reacties
L'Appartement
Thriller / Mystery, 1996
174 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.