Aftershock (2012)

Verenigde Staten / Chili
Horror / Thriller

geregisseerd door Nicolás López
met Eli Roth, Natasha Yarovenko en Andrea Osvárt

Aftershock vertelt het verhaal over zes vrienden wier woonplaats is getroffen door een alles verwoestende aardbeving. Samen proberen zij te overleven terwijl alles om hun heen is verwoest. De voor hun zo vertrouwde samenleving lijkt langzaam te verdwijnen. Een getroffen gevangenis zorgt voor nog meer angst.

avatar van Spartaan1986
Qua verhaal en cast lijkt het me meer een rampenfilm dan een horror.

Maar ach misschien is het wat.

avatar van Naomi Watts
Erg veel zin in. Met Roth als schrijver ben ik al geboeid maar ook de casting van Gomez een hele interessante. Rising star en lijkt me perfect voor dit genre.

avatar van jarno1975
Review. De film wordt compleet de grond in geboord.

avatar van Naomi Watts

Wel erg weinig Gomez. Voor de rest ook niet zo interessant project verder.

avatar van Ajax&Litmanen1
Red band trailer 'Aftershock' - Video op FilmTotaal

Sterke trailer zeg, deze ga ik zeker kijken!

avatar van jacobine_rodijk
Naomi Watts schreef:
Wel erg weinig Gomez.

Hier hoef je 't sowieso niet voor te door; willekeurig cameootje ie Roth even voor een minuut probeert op te pikken in een discotheek. That's it.

Aardige rampenfilm die 't maximale haalt uit een bescheiden budget ($10 miljoen als ik IMDb mag geloven). De zes hoofdrollen weten onverwachts sympathie op te wekken bij de kijker (Roth, die nogal een rotkop heeft, steekt er zelfs bovenuit) en de gore is overtuigend. Jammer dat de tweede helft een aantal horrorclichés uit de kast moet trekken om de film gaande te houden; 't initiële concept had genoeg boeiende elementen om een andere, meer interessantere weg in te slaan.

Knappe meiden overigens, zie dat Kylie (Lorenza Izzo) alweer een hels avontuur mag doorstaan in Roth's opvolger, The Green Inferno (2013). Ben benieuwd.

In de eerste plaats neemt de film zeer ruim de tijd voordat de, in de omschrijving beschreven handeling, plaatsvindt (het lijkt of je per abuis naar een romantisiche komedie zit te kijken en het dvd hoesje per abuis verwisseld is). Het verhaal is bovendien uitermate traag en de personages zijn alles behalve boeiend. Wanneer de aardbeving eindelijk daar is ben je al ingedut en helpen beelden van paniek en chaos niet meer om je in de juiste sfeer te brengen. Bloedig geweld, wreedheden, een kat-en-muis spel en horror effecten slaan dan nergens meer op en voorbeelden van moed en zelfopoffering komen geforceerd over. Daarnaast zijn de voorgeschotelde beelden in het hartstikke donker opgenomen zodat er regelmatig nauwelijks iets te ontwarren valt.

avatar van tattoobob
Het begin van de film is verschrikkelijk...
Het laatste uur word het langzaam beter....tot soms best spannend!!!
Helaas niet genoeg om echt geboeit te blijven....waarom gomez en 30 seconden in zit is voor mij een vraag
Ik vind haar niet spannend genoeg om met 30 seconden tevreden te zijn!!

Net geen voldoende voor mij....er zitten wel een paar leuke kills in

avatar van MattOnTheNet
Heeft me weinig weten te boeien. Pas na 50% + van de film begint de ellende. Donkere beelden waarin wazige dingen gebeuren inclusief een dramatische audiotrack zijn wel een beetje passé. Een felle lichtflits en een slag op een pauk is nou niet mijn definitie van horror of spanning alhoewel je bij sommigen misschien de broek wel vol krijgt. Nee, spanning en suspense kijk dan naar the Birds van meneer Hitchcock.

Het eerste half uur stelt eigenlijk weinig voor en is behoorlijk flauw, maar na de aardbeving vond ik het best een boeiende en aardige thriller met regelmatig zeer grove scenes. Het einde vond ik overigens geweldig (best lullig ook) De cast is niet hoogstaand maar ze deden het nog redelijk. Al met al is deze film me reuze meegevallen en heb ik me er eigenlijk best goed mee vermaakt.

avatar van Mr. Chiel
De eerste 30 minuten is de film gewoon echt niet boeiend. Maar als de aardbeving begint... Geweldig! Allemaal lekker bruut en grof gaat het er dan aan toe. Heb me er goed mee vermaakt.

avatar van mcdaktari
Inderdaad pas als de aardbeving begint dan pas komt er wat aktie in de film. Echt een goeie horror vind ik het niet maar ik stem toch 2,5 ster en dat is dacht ik ook meer dan genoeg voor "Aftershock"
Het einde vond ik dan wel weer leuk maar ook dat zag ik aan komen. Niks speciaals maar toch ben ik er de zaterdagnacht mee doorgekomen.

avatar van Phantasm
Het eerste half uur stelt het niet al te veel voor, maar daarna wordt het steeds beter, verder prima vermaak.

Heerlijk ouderwets vermaak de eerste 20 min is om in te komen daarna breekt er een waar inferno los.

Betere poster vinden jullie ook niet ?

avatar van SaNDuTjE
Erg vermakelijke film met een opbouw waar ik geen problemen mee had. Leuke onderhoudende karakters en humor die samen opbouwen naar het onvermijdelijke. In rampenstad wordt vervolgens al snel duidelijk dat er een redelijk budget achter de film schuilt en overstijgt het hiermee de gemiddelde SyFy rampenfilm.

Zoals verwacht geen kwaliteitsfilm maar vermakelijk zeker weten.

avatar van Shinobi
Het is jammer te noemen dat de film een opbouw van dik 30 minuten kent, bij de meeste horrors wordt dit meestal beperkt tot 10 à 15 minuten. Ik had dan ook het gevoel in het begin naar een andere film te kijken, waarbij de personages mij niet boeiden. Overigens kon de cameo van Selena Gomez weggelaten worden, dat stelde niks voor.

Gelukkig neemt Aftershock wel een hoger tempo aan als de aardbeving eenmaal begint. Hierbij zitten aardig wat leuke kills in vol met gore. Hier en daar wat clichés, maar ik vond het wel interessant om te zien dat er min of meer een soort van drama element aan werd meegegeven in de vorm van hoe men zou reageren in zo een situatie.
De film kent een verrassend eind die ik niet zag aankomen.

Al met al toch best leuk om eens een keer gezien te hebben, je moet alleen wel even door de enigszins lange opbouw zien te komen.

2,5 Sterren.

avatar van Macmanus
Had zijn momenten.

Echt opzienbarend is het niet. Veel te lang intro, met werkelijk de meest nietszeggende karakters. Als de aardbeving eenmaal begint volgt inderdaad een rap pulpig filmpje. Vond dat er niet echt 1 hoofdrolspeler is wel aardig werken. Waardoor in wie er dood gaat nog wel een bepaalde verassing zit. Valkuil zie je ook meteen, en dat is dat je zo weinig hebt met de karakters. Dat de spanning van gaat het kabelwagentje vallen of wordt de dikke die toch gaat bellen nou gepakt, weg valt, want het maakt je als kijker niet gek veel uit. Al met al vermaakte het daar best aardig.

2.5 sterren.

avatar van henkula
Eem beetje onzin moet je slikken, dan is het een aardige rampen film, dat had je met de Tower Inferno bijvoorbeeld ook.

Pover.

Geen idee voor wie het eerste half uur van deze film gemaakt is, maar het is absoluut niet om aan te zien. Roth is een degoutant acteur, die Chileense Galifianakis is niet te harden en het vrouwvolk bestaat uit een paar oerdomme dellen. Geen fijne cast om een half uur mee door te komen.

Daarna volgt een wat lomp horrortje. De pogingen tot comedy werken nog redelijk (want best lomp - dat poetstertje bijvoorbeeld die uit de kuil klimt), maar wanneer het laatste half uur dan toch wat serieuzer wordt valt de film compleet door de mand. Werkt gewoon niet met deze personages. Volgorde van sterven is trouwens nog wel enigszins verrassend, al scoor je daar niet zoveel punten mee.

Einde is ook een complete flater. Bij het eerste shot vond ik het flauw dat er geen tsunami kwam - duurde trouwens ook best lang voor die er was, bij het tweede shot was het eigenlijk te laat en was de eindgrap te voorspelbaar geworden.

Roth heeft zich duidelijk geamuseerd, jammer genoeg levert het geen film op waar ik me mee kon meeamuseren. Dat dit 10mil dollar moet kosten ...

avatar van Noodless
Totaal oneens met onderhond over de complete misser op het einde.
Het is net goed dat bij het eerste shot geen tsunami komt want de zee was uiterst kalm en dat is net de stilte voor de storm.
De introductie is een beetje te lang , maar eenmaal de aardbeving er komt... verhoogt gelukkig het tempo en is er voldoende te beleven. De gore is best in orde en de kills mogen er ook zijn.
De volgorde van de slachtoffers is verrassend en een hoofdrolspeler is er feitelijk niet. Dit werkt uiteraard positief en draagt bij tot meer spanning. Hier en daar ook een komische noot.
Het slot is een knappe afsluiter van een ramp waarbij geen uitweg is. Prachtig eindshot !
7,5/10

avatar van Askikker
Gein!
Ik ervaarde het eind dan wel weer exact zo als Onderhond.
Het eerste half uur kom me ook totaal niet boeien, waarna het een horror slapstick leek te gaan worden, maar de tweede drie kwartier vond ik dan weer wel erg boeiend.

avatar van steefke
Had er meer van verwacht. Bleef wat op mijn honger zitten eigenlijk.

avatar van patrickman
meest slechte film die ik ooit heb gezien

avatar van Boeikens
Zoals reeds aangehaald werd, de eerste 30 min zijn totaal zonder enige meerwaarde en zels eerder saai te noemen. Van zodra de aardbeving begint komt het dan wel nog goed. Voldoende actie, goede drive en wat lekkere bloederigheid.

Bij een volgende kijkbeurt spoel ik gewoon eerst 30 min door

avatar van Rickyman
Een orginele rampenfilm.
De lange introductie leek me wel nodig, want daarna volgde in rap tempo de ene naar de andere ramp, tot het geweldige eind-shot.
Aardig acteerwerk en leuke humor maken het een heel vermakelijk filmpje
De 'ongelukjes' worden grof in beeld gebracht en is vergelijkbaar met Final Destination, in Chili.

avatar van Intruder
jarno1975 schreef:
Review. De film wordt compleet de grond in geboord.

Helemaal eens met deze bespreking. Ik had lange tijd de idee dat de film (minstens een beetje) grappig wilde zijn, totdat er met een dubbele verkrachting zulk een gratuit geweld wordt getoond dat ik me ging afvragen wat de makers hiermee eigenlijk wilden bereiken. Als je zulke dingen in beeld brengt, dan graag met toch een tikkeltje gevoel voor de zwaarte van het onderwerp. Maar in een verder tenenkrullend leeghoofdige, zelfs ronduit onnozele film vind ik een dergelijke scène echt misplaatst. Sluit verder wel mooi aan bij het niveau van dit wanproduct, dat zonder twijfel behoort tot het slechtste dat ik ooit mocht aanschouwen.

avatar van galaxydriver32
Beste scene was toen die bitch in dat zwarte jurkje werd verpletterd!

avatar van Daan258
Oersaaie film.
Vreselijk acteerwerk, vreselijk saai verhaal, gewoon een vreselijk saai film.
Heb me echt kapot verveeld.

avatar van Mr. Chiel
Daan258 schreef:
Oersaaie film.
Vreselijk acteerwerk, vreselijk saai verhaal, gewoon een vreselijk saai film.
Heb me echt kapot verveeld.

Verder gekeken dan het eerste half uur?! Dan gaat het ONAFGEBROKEN COMPLEET LOS.

avatar van Daan258
Mr. Chiel schreef:

Heb hem zeker afgekeken, maar wel met moeite.
Ook het tweede helft kon mij totaal niet boeien. Vond er gewoon echt niks aan. Allemaal domme personages die mij erg irriteerde. "Verder gekeken dan het eerste half uur?! Dan gaat het ONAFGEBROKEN COMPLEET LOS". Vind ik erg meevalleen, gebeurde juist vrij weinig en allemaal heel braafjes

avatar van Spartaan1986
De eerste 35-40 minuten had ik echt het idee dat dit mijn eerste 0,5* sinds tijden ging worden. Duffe dialogen, overacting, irritante grapjes. Er gebeurde echt niks boeiends en alles irriteerde me. Maar gelukkig ben ik blijven kijken want wanneer de film op de serieuze toer over gaat ontaard het in een heerlijke rollercoaster met een aantal harde en soms zelfs smerige scenes. Lorenza Izzo en Natasha Yarovenko waren ook een genot om naar te kijken en het einde is ietwat voorspelbaar maar wel geinig.

avatar van john mcclane 2
Behoorlijk teleurstellend . eli Roth weet vaak mijn aandacht te trekken .
Hij was hier naar ik meen producent en screenplay en nog wat titels maar met name acteur .
Het zijn allemaal onsympathieke karakters , die je dan ook nog eens moet leren kennen bijna een uur .
Maar dat valt op zich wel te verklaren , je kan niet midden in de aardbeving beginnen .
Wat die aardbeving betreft ,,,is natuurlijk veel vaker gedaan als rampen film . Maar voor zover ik weet niet als horror,. Half puntje erbij daarvoor . En de twee voor de behoorlijk heftige beelden .
Niet iets voor een tweede keer