Aftershock (2012)

Verenigde Staten / Chili
Horror / Thriller

geregisseerd door Nicolás López
met Eli Roth, Natasha Yarovenko en Andrea Osvárt

Aftershock vertelt het verhaal over zes vrienden wier woonplaats is getroffen door een alles verwoestende aardbeving. Samen proberen zij te overleven terwijl alles om hun heen is verwoest. De voor hun zo vertrouwde samenleving lijkt langzaam te verdwijnen. Een getroffen gevangenis zorgt voor nog meer angst.

avatar van jacobine_rodijk
Naomi Watts schreef:
Wel erg weinig Gomez.

Hier hoef je 't sowieso niet voor te door; willekeurig cameootje ie Roth even voor een minuut probeert op te pikken in een discotheek. That's it.

Aardige rampenfilm die 't maximale haalt uit een bescheiden budget ($10 miljoen als ik IMDb mag geloven). De zes hoofdrollen weten onverwachts sympathie op te wekken bij de kijker (Roth, die nogal een rotkop heeft, steekt er zelfs bovenuit) en de gore is overtuigend. Jammer dat de tweede helft een aantal horrorclichés uit de kast moet trekken om de film gaande te houden; 't initiële concept had genoeg boeiende elementen om een andere, meer interessantere weg in te slaan.

Knappe meiden overigens, zie dat Kylie (Lorenza Izzo) alweer een hels avontuur mag doorstaan in Roth's opvolger, The Green Inferno (2013). Ben benieuwd.

In de eerste plaats neemt de film zeer ruim de tijd voordat de, in de omschrijving beschreven handeling, plaatsvindt (het lijkt of je per abuis naar een romantisiche komedie zit te kijken en het dvd hoesje per abuis verwisseld is). Het verhaal is bovendien uitermate traag en de personages zijn alles behalve boeiend. Wanneer de aardbeving eindelijk daar is ben je al ingedut en helpen beelden van paniek en chaos niet meer om je in de juiste sfeer te brengen. Bloedig geweld, wreedheden, een kat-en-muis spel en horror effecten slaan dan nergens meer op en voorbeelden van moed en zelfopoffering komen geforceerd over. Daarnaast zijn de voorgeschotelde beelden in het hartstikke donker opgenomen zodat er regelmatig nauwelijks iets te ontwarren valt.

avatar van tattoobob
Het begin van de film is verschrikkelijk...
Het laatste uur word het langzaam beter....tot soms best spannend!!!
Helaas niet genoeg om echt geboeit te blijven....waarom gomez en 30 seconden in zit is voor mij een vraag
Ik vind haar niet spannend genoeg om met 30 seconden tevreden te zijn!!

Net geen voldoende voor mij....er zitten wel een paar leuke kills in

avatar van MattOnTheNet
Heeft me weinig weten te boeien. Pas na 50% + van de film begint de ellende. Donkere beelden waarin wazige dingen gebeuren inclusief een dramatische audiotrack zijn wel een beetje passé. Een felle lichtflits en een slag op een pauk is nou niet mijn definitie van horror of spanning alhoewel je bij sommigen misschien de broek wel vol krijgt. Nee, spanning en suspense kijk dan naar the Birds van meneer Hitchcock.

Het eerste half uur stelt eigenlijk weinig voor en is behoorlijk flauw, maar na de aardbeving vond ik het best een boeiende en aardige thriller met regelmatig zeer grove scenes. Het einde vond ik overigens geweldig (best lullig ook) De cast is niet hoogstaand maar ze deden het nog redelijk. Al met al is deze film me reuze meegevallen en heb ik me er eigenlijk best goed mee vermaakt.

avatar van SaNDuTjE
Erg vermakelijke film met een opbouw waar ik geen problemen mee had. Leuke onderhoudende karakters en humor die samen opbouwen naar het onvermijdelijke. In rampenstad wordt vervolgens al snel duidelijk dat er een redelijk budget achter de film schuilt en overstijgt het hiermee de gemiddelde SyFy rampenfilm.

Zoals verwacht geen kwaliteitsfilm maar vermakelijk zeker weten.

avatar van Shinobi
Het is jammer te noemen dat de film een opbouw van dik 30 minuten kent, bij de meeste horrors wordt dit meestal beperkt tot 10 à 15 minuten. Ik had dan ook het gevoel in het begin naar een andere film te kijken, waarbij de personages mij niet boeiden. Overigens kon de cameo van Selena Gomez weggelaten worden, dat stelde niks voor.

Gelukkig neemt Aftershock wel een hoger tempo aan als de aardbeving eenmaal begint. Hierbij zitten aardig wat leuke kills in vol met gore. Hier en daar wat clichés, maar ik vond het wel interessant om te zien dat er min of meer een soort van drama element aan werd meegegeven in de vorm van hoe men zou reageren in zo een situatie.
De film kent een verrassend eind die ik niet zag aankomen.

Al met al toch best leuk om eens een keer gezien te hebben, je moet alleen wel even door de enigszins lange opbouw zien te komen.

2,5 Sterren.

avatar van Macmanus
Had zijn momenten.

Echt opzienbarend is het niet. Veel te lang intro, met werkelijk de meest nietszeggende karakters. Als de aardbeving eenmaal begint volgt inderdaad een rap pulpig filmpje. Vond dat er niet echt 1 hoofdrolspeler is wel aardig werken. Waardoor in wie er dood gaat nog wel een bepaalde verassing zit. Valkuil zie je ook meteen, en dat is dat je zo weinig hebt met de karakters. Dat de spanning van gaat het kabelwagentje vallen of wordt de dikke die toch gaat bellen nou gepakt, weg valt, want het maakt je als kijker niet gek veel uit. Al met al vermaakte het daar best aardig.

2.5 sterren.

Pover.

Geen idee voor wie het eerste half uur van deze film gemaakt is, maar het is absoluut niet om aan te zien. Roth is een degoutant acteur, die Chileense Galifianakis is niet te harden en het vrouwvolk bestaat uit een paar oerdomme dellen. Geen fijne cast om een half uur mee door te komen.

Daarna volgt een wat lomp horrortje. De pogingen tot comedy werken nog redelijk (want best lomp - dat poetstertje bijvoorbeeld die uit de kuil klimt), maar wanneer het laatste half uur dan toch wat serieuzer wordt valt de film compleet door de mand. Werkt gewoon niet met deze personages. Volgorde van sterven is trouwens nog wel enigszins verrassend, al scoor je daar niet zoveel punten mee.

Einde is ook een complete flater. Bij het eerste shot vond ik het flauw dat er geen tsunami kwam - duurde trouwens ook best lang voor die er was, bij het tweede shot was het eigenlijk te laat en was de eindgrap te voorspelbaar geworden.

Roth heeft zich duidelijk geamuseerd, jammer genoeg levert het geen film op waar ik me mee kon meeamuseren. Dat dit 10mil dollar moet kosten ...

avatar van Rickyman
Een orginele rampenfilm.
De lange introductie leek me wel nodig, want daarna volgde in rap tempo de ene naar de andere ramp, tot het geweldige eind-shot.
Aardig acteerwerk en leuke humor maken het een heel vermakelijk filmpje
De 'ongelukjes' worden grof in beeld gebracht en is vergelijkbaar met Final Destination, in Chili.