Tower Block (2012)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door James Nunn en Ronnie Thompson
met Sheridan Smith, Jack O'Connell en Ralph Brown

"Serenity House", oftwel torenflat 31 volgens de blauwdrukken, heeft betere dagen gekend. Het staat op de planning om gesloopt te worden zodra de gemeente de bewoners elders kan huisvesten. Alle verdiepingen zijn reeds leeg, op de tiende verdieping na. Op een dag wordt het leven van de bewoners van de tiende verdieping echter ruw verstoord door het geluid van een zwaar scherpschuttersgeweer. Zonder internet of telefoon zullen de overgebleven bewoners moeten samenwerken om te ontsnappen aan deze krankzinnige schutter.

avatar van TomPSV
Toch wel een aardige film die ook zeker onderhoudend is. Het uitgangspunt is goed, al werd het helaas niet altijd even goed uitgewerkt. Wel zaten er een aantal spannende momenten in en bij vlagen wat schrikmomenten.

Jammer genoeg zijn veel personages wel erg cliché. Gelukkig deed hoofdrolspeelster Sheridan Smith het wel naar behoren. Het is natuurlijk ook een prettige verschijning. Tower Block is zeker een rauwe film die ook de hele tijd weet te boeien. Het einde vond ik wel wat teleurstellend en ongeloofwaardig, maar verder heb ik me prima vermaakt.

ipman-99
"15 Tenants. One Sniper. No Escape." ... " !!!

Heerlijke UK Thriller !!! Spannende Thriller van het Verenigd Koninkrijk waar een sluipschutter
het gemunt heeft op de bewoners van een appartementsgebouw !
De spanning zit er vrijwel snel in ... en bleef tot het einde aanwezig !
Sheridan Smith (blondje) is de opvallende verschijning in deze film en ze stal duidelijk de show !
De duistere Actie-Thrillers in flatgebouwen zijn in trek ..., denk maar aan ondermeer "The Raid",
"Dredd", "Attack The Block", ... !
Genoten van deze pretentieloze Thriller ..., die niks meer wil zijn !

avatar van mp3-junkie
Vermakelijke film

avatar van Drifter
Standaard verhaal, standaard film. Kijkt prima weg maar geen hoogstaander.

avatar van ikkegoemikke
Ik verwachte eigenlijk een film boordevol suspense en een ietwat sadistische ondertoon, maar qua brutaliteit viel het nogal tegen. Het begon nochtans veelbelovend met de voorstelling van alle huurders. Een kleurrijk en bont gezelschap.
Becky (Sheridan Smith) een doorsnee Engelse blondine straalde na een tijd een ongekende sensitiviteit uit en erotisme zoals ze in dat marcelleke rondparadeerde (de vormen speelden ook een danige rol daarin) en Kurtis (Jack O'Connell) was van meet af aan een irritant ettertje maar evolueerde voor mij in een glansrol : keihard, grote bek en soms verrassend grappig. Briljante rol met andere woorden. De rest van het gezelschap was opvulsel en kanonnenvoer.
Het verhaal op zijn eigen was doodsimpel en inhoudloos. Groepje huurders die op eenzelfde etage woonden en weigerden het pand te verlaten werden één voor één neergekogeld door een scherpschutter. (Een H&K Semi Automatic schijnt het)

Soms was het redelijk realistisch maar meermaals was het maar povertjes en duidelijk te zien dat dit een low-budget UK film was. De reacties waren soms ronduit belachelijk zoals bv. bewoner wordt omvergeblazen door een booby-trap - eerste moment afgrijzen en paniek - volgend moment doodnuchter weggedragen met de ongezouten repliek : We leggen hem bij zijn vriendin. Ook het moment waarop Kurtis een stevige vuistslag krijgt van Neville en een verpletterende trap in zijn paaseieren door Becky, had ik zoiets van "Waarom hebben die dommerikken dat niet eerder gedaan met dat afpersertje ..." Het kwam soms echt amateuristisch over.

Al bij al , een film dat schitterde door het gebrek aan budget, met soms toch onderhoudende grappige conversaties en iet of wat spannende situaties, maar met een ongelofelijk flauw einde. Kortstondig vermaak ...

avatar van Noodless
Het concept is vrij aardig met een vlotte introductie van de verschillende personages die ook vrij snel kennis maken met de sluipschutter die weinig medelijden kent met zijn slachtoffers.
Het motief is redelijk doorzichtig , ook al willen de regisseurs je op het verkeerde been zetten.
Maar dat zou te eenvoudig en onlogisch overkomen. Het acteerwerk is vooral van Jack O'Connell in orde als een zeer irritant personage met daarentegenover het goede weerwerk van de hoofdrolspeelster Sheridan Smith. 6/10

avatar van Norman Mailer
Bagger. Eenvoudigweg bagger dit.

avatar van JakobFugger
Geen onaardige B-film, met een prima B-film vibe. Dat houdt voor mij in dat het nooit echt heel hoog zal scoren, maar deze film is toch prima te bekijken. Er zijn echter een aantal storende zaken: De Sniper schiet iedereen meteen dood als ie voor het raam komt, hoe weet hij welk raam hij moet hebben steeds? Hoe weet hij ook wie de daders zijn van de moord? Ze hebben immers bivakmutsen op. Dus zelfs als de bewoners geholpen hadden waren ze nog steeds niet veel opgeschoten.. Dat zijn voor mij toch wel een beetje plottechnische gaten, daarnaast is er wel wat spanning maar dat had naar mijn inziens beter gekund. Soms wat vreemde reacties, maar dat mag de pret niet drukken. De film kijkt wel aardig weg.

Geen onaangename B-film, maar komt niet veel verder dan een magere 2,5*.

avatar van mar007
JakobFugger schreef:
Geen onaardige B-film,.

Hoezo B-film?
Ik had niet de indruk dat ik naar een B-film zat te kijken.

avatar van JakobFugger
mar007 schreef:

Hoezo B-film?
Ik had niet de indruk dat ik naar een B-film zat te kijken.

Een B-film is een film die wordt gemaakt met een relatief klein budget en (doorgaans) nieuwe of onbekende acteurs, en die is uitgebracht met weinig publiciteit.

Aldus Wikipedia.
Lijkt mij dat dit geen hoog budget is (ik vergelijk het niet met een Hollywood productie, maar er zijn veel grotere Britse producties) en de acteurs zijn ook geen A-listers. Dus. B-film heeft trouwens vaak een negatieve connotatie, alhoewel dat dus eigenlijk niet helemaal juist is (Vb. wat een B-film was dit zeg, pure bagger etc etc). Ik bedoel het in ieder geval geenszins negatief. Misschien is low-budget beter op zijn plaats. Ach, de term B-film is nooit vrij van discussie .

avatar van mar007
Oke bedankt voor de opheldering.
Ik heb geen idee wat het budget was van deze film.
Laat ik nou inderdaad ook altijd een film een B-film noemen als negatief hebben ervaren.
Weer wat geleerd vandaag

avatar van Spartaan1986
'Dumb people do stupid things'

Jack O'Connell steelt de show als Kurtis in deze ietwat stupide maar vermakelijke thriller. Kan me ook niet voorstellen dat een sniper 48 uur lang geconcentreerd op een paar ramen en deuren aan het loeren is. Mensen moeten slapen,eten,drinken enz.

Maar ach het blijft een film. Bij dit soort films moet je misschien niet al te veel na denken en gewoon kijken.

avatar van Franza
Ik vond het een goede en spannende film.
Het was vooraf wel voorspelbaar wie de sniper was maargoed dat doet niks af van de spanning die de film bezit.

avatar van Insignificance
Deed me nog het meest aan Carpenters Assault on Precinct 13 denken. Ook de muziek hint hier en daar in die richting. Visueel best ambitieus geopend, meteen behoorlijk ruig en de doffe inslagen komen als donderslag bij heldere hemel. Toch drijft het daarna al snel af naar een doorsnee thrillertje waar lef en finesse ver te zoeken zijn.

Met het veelal kibbelend gezelschap als gebruikelijke valkuil. Er zit er altijd wel eentje tussen die je om wat voor reden dan ook het bloed onder de nagels vandaan haalt en als dat niet het geval is, zit je nog altijd naar onbenullige en doorzichtige typetjes te kijken. Mager geschreven, maar ook nog eens veel te nadrukkelijk aanwezig.

Terwijl een film als deze het eigenlijk zou moeten hebben van het onzichtbare gevaar en een constante dreiging van buitenaf. Er wordt niet eens de tijd voor genomen, zodat het gewicht van de film op script en personages komt te liggen in plaats van op die sfeer. Net daar stelt het bitter weinig voor. De finale is nog een behoorlijke sof.

Niet meer dan een matige en eigenlijk ook goedkope thriller (speelt zich volledig af in een flat en iedere keer als de flat volledig in beeld werd gebracht op afstand zag je steeds dezelfde twee vogels vliegen).

Het verhaal was wel leuk gevonden en wist ook enigszins te boeien, maar de uitvoering vond ik maar povertjes en ook behoorlijk cliché. Wat helemaal nergens opsloeg was dat de sluipschutter precies alles wist en ook waar iedereen zich bevond en als iemand zich ook maar eventjes liet zien, was hij gelijk al dood Ook was het verloop van het verhaal behoorlijk voorspelbaar en wist je eigenlijk ook hoe het zou aflopen en wie het zou overleven. Het enige verrassende was nog wie de sluipschutter was. De onbekende cast deed het overigens nog redelijk en met name dan Sheridan Smith. Het tempo is gelukkig wel hoog en de film duurt ook niet lang, waardoor de film zich nog lekker wegkeek.

Al met al niet meer dan een matige B-film, die je waarschijnlijk ook weer snel vergeten bent en dat is zeker niet erg.

avatar van mcdaktari
Gisteravond nog eens een keer bekeken, maar voor een debuutfilm is ie toch best aardig. Sommige acteren wel echt teenkrommend maar aardig filmpje