Tepenin Ardi (2011)

Alternatieve titel: Beyond the Hill

Turkije / Griekenland

geregisseerd door Emin Alper
met Tamer Levent, Reha Özcan en Mehmet Ozgur

Het is een zomerse dag en de gepensioneerde boswachter Faik ontvangt bezoekers in zijn landhuis. Zijn zoon Nusret komt samen met de twee kleinkinderen Caner en Zafer op bezoek. Ondanks de zomerse omstandigheden is de stemming gedempt. Faik heeft problemen met de lokale nomaden en is voortdurend op zijn hoede, terwijl Zafer psychische problemen heeft sinds zijn militaire dienst.

Traag maar zorgvuldig verfilmd met knappe beeldvorming, deze film die heel wat tijd steekt in de karaktertekening van een groepje heel erg verschillende mensen en het eigenlijk heeft over onhandelbaarheid en wraakneming.
Enkele merkwaardige scènes, zoals deze met Zafer in de beek en ook de slotscène met het totaalbeeld en de significante muziek.
Wat verward in het laatste stuk maar al bij al - mede door de goede fotografie - een genietbare film.