Tepenin Ardi (2011)

Alternatieve titel: Beyond the Hill

Turkije / Griekenland

geregisseerd door Emin Alper
met Tamer Levent, Reha Özcan en Mehmet Ozgur

Het is een zomerse dag en de gepensioneerde boswachter Faik ontvangt bezoekers in zijn landhuis. Zijn zoon Nusret komt samen met de twee kleinkinderen Caner en Zafer op bezoek. Ondanks de zomerse omstandigheden is de stemming gedempt. Faik heeft problemen met de lokale nomaden en is voortdurend op zijn hoede, terwijl Zafer psychische problemen heeft sinds zijn militaire dienst.

avatar van Friac
Nuri Bilge Ceylans heerlijke cinema lokte me op het Filmfestival Gent naar deze film, want ik hoopte een film in een gelijke stijl aan te treffen. Ik kwam niet (helemaal) bedrogen uit, al haalt deze film zeker niet het niveau van Ceylans recente films.

De film weet vooral tijdens zijn eerste deel te charmeren, dankzij zijn heerlijke setting (een landhuis in the middle of nowhere) en trage vertelstijl. Je krijgt ruim de tijd om de personages te leren kennen, en de camera neemt haar tijd om het omringende landschap op te nemen. Zeer sfeervol allemaal, en het mysterie dat geïntroduceerd wordt doet je verlangen naar meer.
Echter vormen de narratieve elementen uit het tweede deel meer struikelblokken dan wat anders; het "legere" begin van de film voelde op die manier meer volwaardig aan dan het vaak stuurloze vervolg.

Al bij al een "ok film": niet meer, niet minder.

Traag maar zorgvuldig verfilmd met knappe beeldvorming, deze film die heel wat tijd steekt in de karaktertekening van een groepje heel erg verschillende mensen en het eigenlijk heeft over onhandelbaarheid en wraakneming.
Enkele merkwaardige scènes, zoals deze met Zafer in de beek en ook de slotscène met het totaalbeeld en de significante muziek.
Wat verward in het laatste stuk maar al bij al - mede door de goede fotografie - een genietbare film.