Tang Shan Da Xiong (1971)

Alternatieve titels: The Big Boss | Fists of Fury | Fists of Glory | Tong San Dai Hing | 唐山大兄

Hongkong
Actie / Misdaad
100 minuten / 115 minuten (ongecensureerd)

geregisseerd door Wei Lo
met Bruce Lee, Maria Yi en Yin-Chieh Han

Cheng Chao-an (Lee) is een onwaarschijnlijk naïeve en onschuldige jongeman van het Chinese platteland die aan de slag gaat in een ijsfabriek in Thailand en zijn verdiende geld opstuurt naar zijn oude zwakke moeder. Cheng en zijn neven komen erachter dat de fabriek een dekmantel blijkt te zijn voor heroïnesmokkel.

Enorm goede film gewoon! Mooie gevechten, alleen de dialogen waren soms een beetje simpel. 3.5 sterren.

Ik heb dit film jaren geleden gezien. Ik vond het een prachtige film. Ik wil het weer zien.

Heeft er iemand mischien voor mij dit film te koop?

niels1990
Goede film met weer een geweldige Bruce Lee,
en goede gevechten
4,5sterren

Vecht scenes zijn leuk, vond het voor de rest een erg matige film.

Simpele actiefilm, leuke gevechtscenes in die tijd.
Ik snap nog steeds die hysterie rondom die Bruce Lee
niet...

neo (crew)
Slechtste film met Bruce Lee die ik tot nog toe zag. Reken dan even niet His Last Game Of Death erbij, een amateuristisch archief beeld materiaal met bitter weinig echte Lee in actie. Buiten enkele gevechten om is Tang Shan Da Xiong een vermoeiende film met stompzinnig verhaal (waar ik bij andere films wel langs kan kijken). 2 sterren

lowhusky
eigenlijk mijn favoriete bruce lee film...ziet er wel een beetje nep uit...soms doet lee wel grappig

avatar van thunderball
Eerste martialfilm van Lee, behoorlijk naief werkje en het duurt een eeuw voordat ie eindelijk zijn kunsten toont maar dan is het hek ook vd dam!

Briljante gevechten en een sidderende klimax!

Verplichte kost!

3 sterren!

lowhusky
verhoog stem naar 5

Bruce lee klassieker!

avatar van Santino Corleone
Briljante scenes.. Een klassieker van Bruce Lee.!

avatar van NarcissusBladsp.
3*Deze film bekijken met commentaar van een kenner is het leukste! De film is op de gevechten, de typsiche kitcherige muziek en de geluiden (zonder gekreun) een heel beroerde film. (het verhaal rammelt aan alle kanten en het acteer werk is van een laag nivo. Maar voor de liefhebber van Bruce Lee en de martial-art een must. Ik heb vooral veel plezier beleeft aan de typische jaren 70 sfeer met dat hilarisch muziekje! Maar met het commentaar van Bey Logan, Hong Kong cinema expert, is het nog leuker! Zo is het verblijf met de prostituees een echte hoerenkast en de figuranten waren gewoon echte hoeren, niks fake dus! De commentator is hier over duidelijk geschokt!
(luxe box: Bruce Lee: Thirtieth Anniversary commemorative
edition)

wat is hier nu nep aan

avatar van mikey
Cheesy film zeg, amateuristisch acteerwerk. Hier en daar een tikkeltje wansmakelijk bovendien. Geniale knokpartijen en een ubercoole Bruce Lee . 4

avatar van MovieMind
Voor de wat oudere filmliefhebbers onder ons is dit een mooie klassieker.

avatar van film88888
Helemaal geen slechte film, maar ook niet meteen mijn gere, maar is wel leuk om een keer te zien. Bruce Lee kan helemaal niet acteren, maar daar kijk ik helemaal niet naar, gewoon voor de heerlijke vechtscene's, en het verhaaltje is dun, en snel gevonden. Waarschijnlijk is dit wel 1 van Lee zijn beste film ooit. Dat is toch wat ik heb gehoort. Een dikke 3,0 verdient hij wilt

avatar van niethie
Naast fist of fury en enter the dragon mijn favoriete bruce lee film, een erg cheesy verhaaltje, een paar erg slechte acteerprestaties en slechte nasychronisatie hinderen de film af en toe een beetje. Maar voor de rest erg mooie gegeografeerde gevechten zoals alleen lee dat kon. Al met al een erg leuk filmpje, vol leuke gevechten, alleen af en toe wat cheesy, maar voor de rest prima in orde.
3 sterren (misschien wat laag, maar het is zo lang geleden dat ik al die bruce lee filmpjes zag, misschien dat ik er later iets boven op doe.)

Ps: Het viel me op dat hier wat meer naakt, bloed en geweld in voor kwam dan de gemiddelde hong kong martial arts film uit die tijd.

avatar van Ramon K

Zoals? Ik zou maar eens een Shaw-filmpje gaan kijken. Vooral Cheh Chang staat er om bekend om liters tomatenketchup te laten vloeien.

avatar van Ramon K
Hier een gedeelte uit de eindscene van Cheh Chang's Boxer From Shantung. Deels spoilerend natuurlijk (dus klikken op eigen risico, dvd is in Nederland verkrijgbaar), maar het geeft wel een kleine impressie van het geweld uit de Shaw studios.

avatar van dvdfreak123
zalige bruce lee film coole gevechten zalig gewoon

Redelijke martial arts film van Bruce Lee, maar ik kan me er niet in vinden dat mensen dit 1 van de beste Bruce Lee films vinden. 3*

avatar van sinterklaas
Best wel een mooie Kung Fu film van die tijd. In het begin loopt Bruce Lee er wel steeds bij alsof hij een bijrol speelt ipv de hoordrol. Wat ook zeer storend was was dat als Lee wilde vechten steeds maar moest denken aan die belofte dat ie niet moest vechten en dat ie steeds zijn amulet tevoorschijn haalt en dat er dan zo'n dom liedje tussendoor komt. Maar in de 2de helft van de film gaan de stoppen los en laat Bruce Lee wat hele mooie vechtkunstjes zien, die nog voor die tijd best bloederig waren. Maar dat liedje time van Pink Floyd die je soms nog wel eens te horen krijgt was er toch nog niet in 1971? Die kwam toch uit in 73?

Eigenlijk ook de allereerste Bruce Lee film die ik heb gezien. Hiervoor heb ik al jaren een hele hoop van Lee gehoord maar nu pas een film van hem gezien. Zijn debuut nog wel.

Verhaaltje was ook zo dun als wat maar je kijkt deze film ook alleen voor de vechtscenes.

Prima debuut van Bruce Lee, en nog wel de eerste die ik gezien hebt. Maar eens kijken naar meer Lee titels van Hong Kong Legends. Film ligt trouwens voor 5 euro bij Bart Smit.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
The Big Boss is een uitstekende vechtfilm die het puur en alleen moet hebben van de choreografie van Lee's gevechten. Verder voelt de film gedateerd aan. Lee's debuut maar niet zijn sterkste.

avatar van asheng
idd beetje gedateerd, maar vind het niet storend. ik heb me prima weten te vermaken. ook al zijn de acteer prestaties niet fantastisch en zijn de opnames hier en daar schokkend. lee's uitstraling maakt het helemaal goed. met name zijn vechtscenes. zijn films werden alleen maar beter

da's mijn beste Bruce Lee-film hier!

avatar van FillumGek
Lee's eerste hoofdrol, maar zeker niet zijn beste.

De film doet erg gedateerd aan. Slechte nasynchronisatie die vaak oliedom en kinderlijk klinkt, strepen door het beeld en het geluid van de klappen is lachwekkend. Toch is het wel charmant, zo'n heerlijk oud Chinees filmpje. Het sfeertje is lekker knullig met een zooitje ongeregeld die ontevreden zijn over hun werkgever. Natuurlijk laat Bruce niet over zich heen lopen wat resulteert in enkele vermakelijke gevechten. Jammer van het sentimentele verhaaltje eromheen over het winnen van het vrouwtje en dat gejank om een amulet.

Het grootste verschil met andere films vond ik dat Bruce hier nuchterder was. In zijn andere films is hij wat mysterieuzer en meer in zichzelf, een man die leeft voor de vechtkunst. Hier speelt hij een op zich vrolijke werkgever die behulpzaam en grappig kan zijn. Wel een kleine bummer dat het maar liefst drie kwartier duurt voordat Lee in actie komt. In de film wordt sowieso relatief weinig gevochten, alleen op het einde worden er een paar rake klappen geshowd. De gevechten zijn doorgaans aardig, maar in zijn latere films beter. Jammer dat hier geen nunchuks gebruikt werden, mijn favoriete wapen.

Ook kwam hier nog best veel bloed in voor en viel het op dat bijna iedere badguy een mes op zak had. Verder niet storend of zo.

Leuk filmpje, zeker voor een debuut, maar tot nu toe wel de slechtste Lee-film.

lecks-almelo
Dit is absoluut niet mijn soort film. Maar zag hem bij de bart smit liggen en dacht van: gewoon een keer kijken.

De film viel mij alles behalve tegen, okee het verhaal was niet geweldig, maar de vechtscenes waren mooi.

Maar helemaal overtuigt ben ik nog niet, eerst die andere 2 film's van hem maar kijken.

*2,5*

avatar van Phantasm
Ik vind deze eigenlijk net zo goed als de andere Bruce Lee films.

avatar van Erwinner
In de tijd van Betamax,VCC en Vhs was ik er als de kippen bij. Alles wat in die tijd uitkwam, inclusief illegale kopieen, heb ik met aantallen van vijftien stuks per week door mijn videorecorder´s geknald. Horror, Kung Fu , Actie en humor waren mijn grootste drijfveren. Welke Kung Fu films dit ook waren, heb ze bijna allemaal wel eens gezien, toch jammer dat ik ze bijna allemaal niet meer van elkaar kan onderscheiden waardoor ik, na deze film nu gezien te hebben, het kaf van het koren weer wil gaan uitpluizen. Laat ik dan maar gewoon bij Bruce Lee voorlopig blijven want na het eindgevecht gezien te hebben, gaf het geen voldaan gevoel. Wat een souplesse had die man toch, geweldig! Helaas veel te kort in beeld bij The Big Boss. Als een jong ventje vond ik zijn films toch altijd het imposantste, er waren wel andere leuke films, naar mijn gevoel te weinig, en geen idee welke films dat waren eigenlijk. Daarna, in de jaren 90 heb ik veel bagger gezien, of misschien was ik wel te veel verwend... Kan ook zijn dat de verkeerde troep teveel de overhand nam waardoor mijn kijkplezier zich verlegde naar andere genre´s. Aan de andere kant zie ik door MM in andere genre´s, ik ook een hoop gemist heb, dus misschien nog even verder kijken. The Big Boss is aardig, maar mist de ballen die er de laatste tien minuten wel waren. De rest was zeker niet vervelend, geinig verhaaltje, al moeten dit soort films het daar niet van hebben en de actie is te mager. Heb me gelukkig wel vermaakt en ga dit vanaf nu weer lekker oppakken.

avatar van herman78
Laatst deze film en Fists of Fury gekocht toen ik per ongeluk de FRS binnen liep. Voor 2 euro kon ik die niet laten liggen.

Uiteindelijk heb ik me er prima mee vermaakt: de film oogt bijzonder kneuterig (brak acteerwerk, geluid/beelden lopen niet altijd synchroon en een flinterdun plot), maar de gevechten maken wel wat goed en Bruce Lee straalt ook wel wat uit. Al met al een 'foute' film waarmee ik me goed kon vermaken.

Opvallend trouwens dat er in mijn versie ook muziek van King Crimson en Pink Floyd (o.a. The Dark Side of the Moon) werd gebruikt. Heb het even nagezocht en blijkbaar zijn er vier verschillende scores voor deze film. Die met KC en PF komt uit 1980.

Al met al een krappe 3,5*.