Savages (2012)

Misdaad / Drama
131 minuten / 141 minuten (unrated version)

geregisseerd door Oliver Stone
met Taylor Kitsch, Aaron Johnson en Blake Lively

Ben, een rustige en vreedzame boeddhist en zijn beste vriend Chon, een ex-marinier, runnen samen een succesvolle business. Ze verbouwen de beste marihuana die er is. Daarnaast hebben ze beide een bijzondere relatie met de prachtige Ophelia. Ze leiden een idyllisch bestaan in het zuiden van Californië, totdat de Mexicaanse drugsorganisatie 'Baja Cartel' eist dat de drie voor hen gaan werken. Elena, de meedogenloze leider van de misdaadorganisatie, en haar koelbloedige handlanger, Lado, onderschatten echter de sterke band tussen de drie vrienden.

avatar van Daan258
De film stond al een tijdje op m'n: To Watch list en gister uiteindelijk gezien en dan ook gelijk de lange Unrated versie gezien.
Een prima vermakelijk filmpje maar waarvan ik toch moet zeggen dat ie ietwat tegenviel.
Ik heb me verder wel goed weten te vermaken maar ik miste eerlijk gezegd een beetje de actie.
Ik wist wel bij het bekijken van de film dat het een vooral een drama/misdaad film was maar vele berichten die ik had gelezen voor het bekijken waarbij stond dat de film nogal bruut/hard en vol actie zat was voor mij helaas een teleurstelling. Ja, er zaten zeker een aantal actie scene's in en die in waren dan ook wel gelijk best hard en mooi in beeld gebracht maar jammer genoeg niet heel veel.
Daarnaast was het verhaal vrij simpeltjes wat ik wel wist voor het bekijken van de film maar toch zeker niet vervelend om naar te kijken. Vooral de mooie zonnige beelden maakte een hoop goed.

Cast was wel best prima en de meeste hiervan deden het ook zeker niet slecht qua acteren.
Travolta had een kleine rol in de film maar de momenten dat hij in de film was vond ik hem hier helemaal niet slecht. Hij kan wel degelijk acteren en als ik dan ga vergelijken met de film I Am Wrath waar ik hem hiervoor als laatst heb zien spelen deed hij het daar nogal belabberd.
Benicio Del Toro weet ook een gave en grove rol neer te zetten, ook Blake Lively vond ik niet erg slecht spelen vergeleken bij de film The Town die ik laatst gezien had waarin ze maar 3 a 4 zinnen heeft in de film. Maar degene die de film wel echt een stuk omhoog weet te halen is Aaron Taylor-Johnson. Verder is hij volgens mij het meest bekend met de rol die hij speelt in Kick Ass waarin hij nogal een loser tiener speelt en hier zet hij zo'n totaal andere rol neer met best sterk acteerwerk en ook qua uiterlijk zo anders is. Zonder hem denk ik dat de film gelijk al minder was geweest.

Al met al prima film maar toch iets meer van verwacht en had hij zeker wel een heel stuk korter gekund.

avatar van Left4Dead
"Tijuana is comming here, is chasing us"

Tijdens het begin is het bijten op het tandvlees, opschieten schoot steeds door mijn gedachten. Had niks met de achtergronden van de hoofdpersonen en het proberen van coole en stoere gasten te introduceren faalt redelijk in mijn ogen. Gelukkig komt Benicio Del Toro als de gekke Lado the gardener al snel met de deur binnen vallen, gelukkig maar want op dat moment begon het pas leuk te worden voor mij. Wat een klassebak acteur is dat toch, wat een verschil met de rest dan weer.

Al snel komt ook de bijna onherkenbare Travolta in beeld, de man lijkt ontploft te zijn in zijn gezicht maar ook hij zet zijn rol prima neer. Warme kleuren heeft Stone in petto die door een matige soundtrack op de achtergrond ondersteund worden. Een broeierige sfeer warin het wederom duidelijk wordt dat de handel in drugs duidelijk een levensgevaarlijke is, niets nieuws onder de Californische zweterige zon.

Een opgebouwd imperium in cannabis staat op het spel, een hostile takeover overvalt onze protagonisten hun booming business. Chon en Ben willen ertussenuit samen met O, met een aantal oninteressante scenes worden we van deze plannen op de hoogte gebracht en zien dat dit geen sinecure gaat worden. Het Baja Cartel laat hen niet zomaar zonder slag of stoot vertrekken, het wachten was op de confrontatie welke steeds maar uitgesteld lijkt te worden. Dat laatste irriteerde me mateloos, ook de reden dat de eerste kijkbeurt al snel afgekapt werd.

Het zwakste punt is voor mij overduidelijk, teveel vertragingen in de vorm van zwakke momenten gelul met totaal geen belang voor het verhaal. Ook het acteerwerk van hoofdcast die, die momenten moesten opvoeren helpt niet mee aan de kwaliteit van het eindproduct. Het woord saai kwam bij mij vaak naar boven, totaal nutteloze achtergrond info dat de prent behoorlijk tegenwerkt.n Vooral het eerste half uur had gemakkelijk ingekort kunnen worden tot echte essentie.

Verhalen over Cartels en overnames van productie- en distributielijnen boeien mij over het algemeen aardig. Bij deze prent bleef voor mij de spanning op een te laag niveau haken en ik meen het echt dat ik Taylor Kitsch en Aaron Johnson daar grotendeels voor verantwoordelijk houd. Maar ook Stone had meer met het verhaal moeten doen, met name had hij de saaie stukken moeten skippen. Maar de beste man heeft met deze prent wel een behoorlijk standaard werkje afgeleverd, een aantal series op Netflix over Cartels en grote drugsbazen laten deze prent met gemak in kwaliteit achter hun. Jammer, een gemiste kans dus. Met dan ook nog de dooddoener van een voice-over van Blake Lively viel het me behoorlijk tegen. Op bijna alle vlakken wel te verstaan.

Mager verhaal, magere hoofdcast en soundtrack. Mooi in beeld en geluid, prima acteerwerk van de oude rotten. Bij genre staat misdaad en drama, twee genres die allebeide niet echt goed uitgewerkt zijn. Wat is een prent dan waard is de vraag dan, hoe beoordeel je dit werk. Heel slecht kan ik het niet noemen maar er is zoveel beter beeldmateriaal (films, series) over dit onderwerp wat zoveel beter is opgezet dan dit eindproduct van Stone. Daarom blijf ik steken op een zeseneenhalfje, hier 3**. Oja........ wtf met dat einde??????

Best wel een tegenvaller deze film.
Door het redelijk hoge stemgemiddelde heb ik hem toch gekeken zonder al te hoge verwachtingen maar in ieder geval wel met de verwachting van een redelijk interessant verhaal en lekkere actie.
Wat beide verwachtingen betreft kwam ik bedrogen uit.
Het begin met de constante voice over van "O" duurde allemaal veel te lang.
Vervolgens moest ook nog "goed" worden uitgewerkt dat dit drietal een wel heel bijzondere liefdesrelatie hadden wat ook veel te lang duurde.
Met dat in het achterhoofd had ik nog steeds de verwachting dat het echt interessante nog moet komen dus die verwachting was nog steeds hoog.
Helaas was het allemaal tamelijk ongeloofwaardig met ongeloofwaardige types.
Elena was voor mij de ongeloofwaardigheid in de overtreffende trap.
Dat hele ontvoering/gijzelingsgebeuren raakte ook kant nog wal.

De enige die wat mij betreft goed uit de verf kwam was Travolta als Eddy.
Goed acteur natuurlijk die het sneue foute type van een corrupte politieman mooi neerzette alhoewel dat hele gedoe met zijn vrouw die ziek zou zijn helemaal niets aan de film toevoegde.

avatar van Shadowed
Vrij sterk.

Heel fijn dat Stone wel wat harder geweld gebruikt in deze film, want dat maakt het wat intrigerender om naar te kijken. Vooral het duistere begin valt hier goed onder. De video met de onthoofde mensen is ook zeker een scene om te noemen.

Ondanks de meeste misdaadsdramas vond ik dit wel vrij boeiend om zo te zien. De Laguna geeft een warme sfeer en uitstraling en de inkleuring van de beelden zijn erg mooi, en de film kent een behoorlijk lekker tempo waarmee het door het verhaal heen gaat.

De film schuwt ook weinig hard en meedogenloos geweld waarmee dat allemaal een stukje grimmiger wordt. De film is boeiend, hard maar ook zeker intrigerend waarmee de 131 minuten best snel om gingen uiteindelijk.

Waar de film dan een beetje door de mand mee valt is onder andere de rol van Hayek. Dat een kartel soms zo hard maar ook zo soft kan zijn is nogal ongeloofwaardig en dat gaat ten kosten van wat sterke sfeer. Daarnaast is Hayek ook gewoon een slecht actrice.

Del Toro, Johnson, Lively en Kitsch spelen allemaal vrij prima rollen en de film is voor zijn redelijk lange speelduur behoorlijk boeiend. En daar scoort de film dus ook goed mee.

Pff, de tijd dat Stone relevant was en (belangrijker) goede films maakte is toch ook al weer 20-25 jaar geleden. Zwak geschreven personages met platte motivaties in een dun verhaaltje. Visuele Kitsch en daarover gesproken... die Kitsch werd zo rond 2012 gepositioneerd als een belangrijke leading ster in actiefilms. Maar dat die jongen niet kan acteren ziet iedereen toch? Niet zo gek dat dat mislukt is. Vond Blake Lively ook niet best trouwens (en wat een irritante voice over) en de hele rol van Hayek nogal belachelijk, totaal niet de kracht om zo'n immense slechterik gestalte te geven. Vond de twee eindes zo ontzettende kut move, wat vind ik dat flauw zeg. Maar er is wat mij betreft van alles mis met de personages. Zijlijntjes als de band die ontstond tussen Hayek en Lively zijn compleet mislukt. Maar ook de driehoeksverhouding vond ik niet van de grond komen, miste compleet de chemie om het echt te geloven.

Verder wisselt het tussen flauw (dat gedoe met die hackers bijvoorbeeld) tot wel aardig (de actiescènes). Helemaal vervelend is het op de een of andere manier ook weer niet en af en toe zit er wel een goed moment in. Kreeg wel echt het idee dat dit bedoeld was als snoeiharde en ongecomprimeerde misdaadfilm, maar daarvan zijn er echt veel betere (en hardere) en het onderstreept dat Stone na 10 jaar (vanaf Platoon) tot de absolute top behoort te hebben, zijn magie al vrij snel weer kwijt was. Sicario van een paar jaar later is op alle fronten een stuk beter bijvoorbeeld. Benicio del Toro in een heerlijke rol redt de boel nog wel enigszins. Als hij in beeld was, was het wel bovengemiddeld. Daardoor toch nog 2,5 sterren.