L'Enfant d'en Haut (2012)

Alternatieve titel: Sister

Frankrijk / Zwitserland

geregisseerd door Ursula Meier
met Léa Seydoux, Martin Compston en Gillian Anderson

De 12-jaar oude Simon (Kacey Mottet Klein) woont met de werkloze Louise (Léa Seydoux) in het dal van een luxueus skioord. Regelmatig neemt hij de lift naar boven om in kleedlokalen allerhande skiartikelen te stelen van de toeristen. Door die te verkopen voorziet hij in het levensonderhoud van zichzelf en van Louise.

Vanaf 8 november in de bioscoop (Cinemien)

avatar van voskat78
Prima film waarin we zien hoe Simon en zijn (zus) ieder met zich zelf worstelen en proberen de liefde die ze zo missen terug te vinden....

Prima drama dat verdriet en eenzaamheid goed in beeld weet te brengen. Prima acteerprestaties en ook een leuke kleine rol van de Schotse acteur Martin Compston . In Duitsland al op dvd onder de naam Winterdieb.

avatar van Redlop
Erg eentonig. Lijkt op de laatste film van Dardenne, maar die vond ik ook weinig aan. 2*

avatar van Movie-Addicted
Inderdaad wel eentonig, maar op zich niet verkeerd. Leuk om Compston ook te zien in deze film.

*2.75

avatar van cantforgetyou
Aardige film, maar werd wel een beetje saai na een tijdje. Gewoon een leuk tussendoortje, maar niets meer.

avatar van wendyvortex
Sociaal drama over broer en zus die zonder hun ouders leven in een grote flat middenin het Zwitserse landschap....hoog op de berg het ski-vakantie-resort voor de toeristen.
12-jarige Simon weet met zijn aldaar gestolen spullen een lucratief handeltje te beginnen.
Geen heel onbekende broer/zuster-film die mede door de John Parish-muziek nogal wat doet denken aan de Belgische film Rosie (of aan het werk van de Dardenne-broertjes).
Wel heel mooie tegenstellingen in het Zwitserse landschap: het verloederde dorp in het dal en het wintersportparadijs op de berg.
En wat zat er in vredesnaam op dat brood? Pindakaas?

avatar van Phantasm
Goed in elkaar gezet drama over een 12-jarige stelende jongen, leuk bedacht.

Droevige maar wel mooie film over een 12-jarige jongen en z'n oudere "zus". Er gebeurde echter te weinig om een topfilm te kunnen zijn. Maar er werd wel goed en overtuigend geacteerd. Vooral door de jongen.

De metafoor op het einde van de film toont het thema van deze film knap aan : twee sterk familiaal verbonden mensen die elkaar niet raken.
"L'Enfant d'en haut" brengt een niet voor mogelijk geacht verhaal, maar boeit over gans de lijn en dit omwille van de goede opbouw, enkele markante, zelfs schokkende scènes en niet in het minst omwille van het vlot acteren van de enkele personages die de film uitmaken. In dit verband blinkt vooral de kleine Simon uit.
Goede shots van het landschap en van de ski-sfeer.

avatar van Mr Thee
Ciske de Rat in de sneeuw. Dramatisch, levensecht, op een origineel en mooi decor in beeld gebracht. De film lijkt zich eind (?) jaren 80 af te spelen. De climax is er maar is niet overweldigend.

avatar van 93.9
Aardig sociaal drama, hoewel de echte onderhuidse spanning ontbreekt

Goede film, beter dan ik had verwacht.
Let op de kleine rol van Gillian Anderson (X-Files)

avatar van Marvinleeaday
Goeie film die menig wintersporter te denken zal geven om zijn spullen onbeheerd achter te laten. Zelfs je brood met ???? wordt gejat.

avatar van sinterklaas
Na Home weer een prima film van Ursela Meier, en eindelijk ook weer eens een Zwitserse film mogen vertoeven. Meier heeft ook erg goed naar Haneke/Seidl gekeken, wat sfeer betreft dan, want van geweld en zieke shit moet ze het overduidelijk niet hebben. We volgen Simon die samen met zijn oudere zus Louise in een Zwitsers skidorpje verblijft. Beide ouders zijn omgekomen bij een autoongeluk (heel tragisch allemaal, ik weet het) en Louise heeft nu het heft in handen voor haar kleine broertje, maar toch lijkt dat omgekeerd te zijn. Simon steelt namelijk skispullen en verkoopt ze door, en daar kunnen ze zich dan weer mee op hun been houden. Als kijker zie je ook hier niet meer het verschil tussen goed en kwaad. Het is gewoon het overleven van een adolocent en een puber. Simon begint ondertussen ook te werken voor een Engelse toerist, die wel bewondering in zijn "werk" ziet in plaats van dat hij hem aangeeft.

Dat portret word hier heel subtiel weergeven en het sfeer is ook zeer afstandelijk. De daden van Simon worden uiteraard niet in dank afgenomen en de broer-zus relatie begint steeds meer af te brokkelen door de ellende die Simon erdoor veroorzaakt. Wat nog best wel leid tot een climax waar je een brok van in je keel krijgt.

Sterke film dus van Ursula Meier, die wel wat heeft met familiedrama's. Ook de vele mooie plaatjes vormen een erg sterke sfeer. Alleen is de afstandelijkheid in deze film er wel behoorlijk dik opgelegd, wat een beetje gemengde gevoelens geeft. Misschien is de wereld echt wel zo hard.

Rare film over de avonturen van een jonge kleptomaan en zijn “zus”. De verrassende wending halverwege had de film een stuk beter kunnen maken, maar dat is achteraf niet meer dan schone schijn. Het is voor mij een raadsel waarom iemand op het idee komt om een dergelijke film te maken. Het zijn vooral de fraaie beelden van een winters Zwitserland die beklijven. Hoewel, Kacey Mottet Klein is best aardig in de centrale rol. Léa Seydoux kijkt droevig, maar die kijkt volgens mij altijd droevig in de films waarin ze speelt. Matig.

Uitstekende film over een jongen die samen met zijn wat oudere zus in een flat woont onderaan een skioord. Een schrijnende film zonder melodramatisch te worden. Realistisch in beeld gebracht met twee sterke en natuurlijke rollen van de jonge Kacey Mottet Klein en Léa Seydoux. De onverwachte, maar geloofwaardige plotwending doet de verhoudingen tussen de personages drastisch veranderen.

avatar van mjk87
Aardige film die best wel zijn goede kanten heeft, maar ook gewoon redelijk saai is. Dat laatste komt vooral door de weinige ontwikkeling en de vele herhalingen en scènes die teveel op elkaar lijken. Daarnaast heb ik het niet zo op dit soort jochies die moeten stelen om in leven te blijven, buiten dat het allemaal wel erg onwaarschijnlijk overkomt. Verder redelijk spel al is het nergens bijzonder, het jongetje irriteert niet en Seydoux kijkt vooral droevig uit haar ogen. En met de thema's kon ik ook niet zoveel.

Wel mooie locaties die worden gefilmd, met de rijke gasten letterlijk op de berg en de armoe beneden in het dal waar het alweer groen is (het lijkt overigens ook eind van het seizoen). Maar die aftandse gebouwen en die oude gondelbaan hebben iets moois, en de toeristen en het vrachtverkeer op de grote weg, de chalets in het skidorp; dat allemaal geeft weer een mooie sfeer die typerend voor de Alpen is. En ik houd van de bergen en deze film laat me er wel weer naar verlangen. Dus 2,5*, want jammer van de rest.

avatar van arno74
Aanvankelijk leek het een minimalistisch opgezet filmpje te worden over een broer en een zus die voor zichzelf moeten opkomen. Gaandeweg krijgt het echter iets meer diepgang, en dat wist me wel te verrassen. Als film over twee mensen die geen moeder gekend hebben en niet weten wat moederliefde is vond ik het wel geslaagd. Richting 3,5*

avatar van MRDammann
Wat Sister zo leuk voor mij maakt is dat het afspeelt in een berggebied, waar ik in vakanties veel tijd heb doorgebracht. Een beetje een feest der herkenning voor mij dus. Buiten dat kan iedereen volgens mij ook wel zien dat deze omgeving uitermate geschikt is voor een poëtische film als deze.

Zwitserland wordt over het algemeen gezien als een rijk land, maar in de berggebieden valt dat heel erg tegen. Wat ook het geval is bij de hoofdpersonen. Dit verhaal gaat vooral over eenzaamheid en je niet begrepen voelen. In het begin lijkt de film op een simpele film, maar gaandeweg komen de meerdere lagen boven drijven. Ook de acteerprestaties zijn dik in orde.

Het verhaal klinkt simpel, maar wat je op je bord krijgt is een mooie film met een goede boodschap.