• 8.482.573 stemmen

Geregisseerd door: Martin McDonagh

Met onder meer: Colin Farrell, Sam Rockwell en Woody Harrelson

Releasedatum: 13 december 2012

Plot Seven Psychopaths

"They Won't Take Any Shih Tzu."

Een scenarioschrijver worstelt met zijn script genaamd Seven Psychopaths (Zeven Psychopaten). Maar dan wordt hij door zijn vrienden (Sam Rockwell en Christopher Walken) meegetrokken in een hondenontvoeringszaak. Wanneer de geliefde Shih Tzu van een psychopathische gangster (Woody Harrelson) vermist raakt, vindt de scenarist meer dan genoeg inspiratie voor zijn scenario, op voorwaarde dat hij lang genoeg in leven kan blijven om alles op te schrijven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van AardeWerk

AardeWerk

Een heerlijke soundtrack, fantastisch acteerwerk van een waanzinnige goede cast, heerlijke humor afgewisseld met lekker grof geweld en ook zo nu en dan een beetje diepgang. Voor mij een van de beste films van de afgelopen 5 jaar. .... Zo van genoten ...... En ja wat de trailer betreft, die vond ik juist heel slecht ....

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Ben sowieso niet zo'n fan van die uiterst absurde Britse humor. Door Britten zelf uitgevoerd is het totaal niet grappig en in Amerikaanse setting wordt het er ook niet echt beter op. Ik bedoel hiermee dan vooral die suffe al dan niet onderkoelde dialogen. Wat wel bij mij aansloeg was het ingenieuze verhaal an sich met Sam Rockwell die als volstrekte idioot de show stal. Wat een stoere rol ! De rest van de acteurs deden het ook prima overigens. Anyway ben niet echt onder de indruk geraakt door Seven Psychopaths. Van Martin McDonagh sla ik In Bruges dan wel wat hoger aan.

scorsese

Aardige film waarin een scenarioschrijver moeite heeft met zijn nieuwe script, totdat hij hulp krijgt van zijn vriend. Zeker wel een origineel verhaal, en ondanks dat het zelfbewuste karakter van de film een aantal vermakelijke scenes en dialogen oplevert, had daar wel wat meer in gezeten. Op het begin doet de montage nogal rommelig aan, waardoor het even duurt voordat je door hebt welke richting het verhaal op gaat.

avatar van white viking

white viking

Briljante film, briljante regisseur, briljante acteurs.

Enkel voor de echte cinefielen onder ons denk ik.

Mooie combinatie van Ritchie/Tarantino/Coen brothers.

Het plot is misschien wat dunnetjes maar dat wordt goedgemaakt door de geweldige dialogen en uitmuntende acteerprestaties.

Persoonlijk vindt ik dit Sam Rockwell zijn beste prestatie tot nu toe als een psychopaat waar je geen vat op krijgt.

Walken is zoals altijd super in een bijrol.

Dit wordt binnen enkele jaren ongetwijfeld een cult-klassieker.

avatar van joolstein

joolstein

Misschien is het omdat ik niet veel affiniteit met gangster-films heb en dat ik komedie ook niet zo erg ziet zitten. Want deze gangsterkomedie van regisseur Martin McDonaugh valt voor mij vooral tegen. Dat wordt mij aan het begin al duidelijk als in de proloog twee gangsters discussiëren over een vrouw die ze door haar oogbal moeten schieten. Een letterlijke en figuurlijke afrekening met Tarantino-achtige films of juist een hommage? Echter is deze dialoog tussen de twee het begin van nog veel meer irritante knipogen en doet het vooral geforceerd overkomen. Hierna maken we vervolgens kennis met twee kleine criminelen, Hans (Christopher Walken) en Billy (Sam Rockwell), die in parken honden stelen en ze terugbrengen om de beloning te incasseren. Het gaat goed met de dognapping-business, tot ze het hondje stelen van gangster Charlie (Woody Harrelson) Daarnaast is er dan nog Billy’s vriend Marty (Colin Farrell), een alcoholistische scenarioschrijver, die worstelt met een nieuw script met de titel "Seven Psychopaths" Als kijker ben je zowel getuige van het schrijfproces van het filmscript als van de uitvoering van datzelfde script. Alle opgevoerde acteurs (op Farrell na) zijn karikaturen die lustig proberen om humoristisch te zijn, geen enkele keer lukt dit ook echt. Waarbij Sam Rockwell voor mij veruit het meest irritantste persoon was. Ik keek de film omdat het werd vergeleken met Adaptation (2002) Nu is Charlie Kaufman zijn absurdisme geniaal en moeilijk te evenaren maar hier moet ik concluderen dat het nog niet eens in de schaduw kan staan Het deed me veel meer denken aan de film Get Shorty (1995) Een film die ik toentertijd niet eens heb afgekeken. Af en toe was er nog wel iets leuks te zien (zoals bv. de Quaker) maar te vaak verzandt het in een weinig leuke, over-geacteerde parodie.

avatar van Lavrot

Lavrot

white viking schreef:

Briljante film, briljante regisseur, briljante acteurs.

Enkel voor de echte cinefielen onder ons denk ik.

Mooie combinatie van Ritchie/Tarantino/Coen brothers.

Walken is zoals altijd super in een bijrol.

Dit wordt binnen enkele jaren ongetwijfeld een cult-klassieker.

Helemaal mee eens. Én, laten we de volslagen idiote rol van de in geen enkel hokje passende Tom Waits niet vergeten. Zelfs na twee keer kijken, verliest deze waanzinnige film niets aan kracht. Top.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Je hebt films die heel erg cool en geflipt wíllen zijn (*kuch* Fear and Loathing in Las Vegas *kuch*), en je hebt films die het gewoon zijn. Seven Psychopaths is een voorbeeld van dat laatste.

McDonagh gooit alle klassieke regeltjes overboord en speelt gewoon een geestig spel met de kijker. Een geweldige cast, coole beelden en een hoop zwartgallige humor doen de rest. Bonuspunten voor de “verrassing” net na de credits, al zal de oplettende kijker dit wel zien aankomen …

Noem dit gerust Adaptation op steroïden. Heb me prima vermaakt 4*

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Typisch zo'n film waarvan je denkt: er zitten leuke ideetjes in maar er het had allemaal beter gekund. Sam Rockwell en Christopher Walken trekken deze film boven de middelmaat. En ik heb vaak met een glimlach zitten kijken!

avatar van K. V.

K. V.

Deze misdaadfilm eens bekeken en het was wel een toffe film. Wel redelijk bloederig, maar de film had ook wel wat humor. Ook nog een indrukwekkende cast: Colin Farrell, Sam Rockwell, Woody Harrelson, Christopher Walken, ...

De film duurt wel nog redelijk lang, maar verveeld gelukkig niet.

Een prima film.

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk.

Wederom een film van McDonagh die me weet te overtuigen. Als regisseur gaat hij redelijk langzaam te werk. Zo verscheen de volgende film na deze pas jaren later, maar als hij dit pad blijft volgen qua stilering heb ik er geen problemen mee. Ook deze Seven Psychopaths is namelijk een film die de sfeerzetting perfect reflecteert.

Zo is het eerste uur, waar alle psychopaten één voor een worden geïntroduceerd, erg intrigerend te noemen. De opening is sterk, het geweld is heerlijk en de balans tussen verhaal en visuele weergaves hangt er perfect. Tel daar dan vervolgens nog een sterk spelende cast bij op en je bent een heel eind op weg. Vooral Rockwell valt in deze film positief op.

Wat ik ook kon waarderen is dat McDonagh de overgangen van genres perfect weet te hanteren. Als er een fictie-psychopaat wordt geïntroduceerd verandert de toon van de film nagenoeg direct. Zonder dat het een compleet andere film wordt weet McDonagh dit heerlijk onder de controle te houden en nog altijd te laten blijken dat we niet naar een andere film kijken maar naar een psychopaat.

Wel jammer is dat de tweede helft van de film wat minder pakt. Eenmaal alle introducties zijn gedaan en het verhaal zelf de voorrang krijgt pakt het eigenlijk gewoon wat minder. Nog steeds zitten er genoeg momenten tussen die de aandacht vasthouden, maar eigenlijk blijft er wat minder verrassing over ondanks enkele pogingen. Dat is jammer, maar het is niet anders.

In 't algemeen kon ik de film waarderen dankzij de personages, de sfeerzetting maar vooral het heerlijk vlotte eerste uur. McDonagh mag ik wel qua stijl. Ik vind deze film niet zo sterk als zijn meest recente film, maar sterker dan zijn misdaadfilm uit 2008 vind ik het wel. Leuk dat hij als regisseur ervoor kiest binnen hetzelfde vaarwater te blijven, maar wel hele andere films kan regisseren.