Seven Psychopaths (2012)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Martin McDonagh
met Colin Farrell, Sam Rockwell en Woody Harrelson

Een scenarioschrijver worstelt met zijn script genaamd Seven Psychopaths (Zeven Psychopaten). Maar dan wordt hij door zijn vrienden (Sam Rockwell en Christopher Walken) meegetrokken in een hondenontvoeringszaak. Wanneer de geliefde Shih Tzu van een psychopathische gangster (Woody Harrelson) vermist raakt, vindt de scenarist meer dan genoeg inspiratie voor zijn scenario, op voorwaarde dat hij lang genoeg in leven kan blijven om alles op te schrijven.

186 BERICHTEN 42 MENINGEN
avatar van AardeWerk
geplaatst: 20 augustus 2016, 18:47 uur [permalink]
Een heerlijke soundtrack, fantastisch acteerwerk van een waanzinnige goede cast, heerlijke humor afgewisseld met lekker grof geweld en ook zo nu en dan een beetje diepgang. Voor mij een van de beste films van de afgelopen 5 jaar. .... Zo van genoten ...... En ja wat de trailer betreft, die vond ik juist heel slecht ....

avatar van Vinokourov
geplaatst: 29 september 2016, 21:19 uur [permalink]
Ben sowieso niet zo'n fan van die uiterst absurde Britse humor. Door Britten zelf uitgevoerd is het totaal niet grappig en in Amerikaanse setting wordt het er ook niet echt beter op. Ik bedoel hiermee dan vooral die suffe al dan niet onderkoelde dialogen. Wat wel bij mij aansloeg was het ingenieuze verhaal an sich met Sam Rockwell die als volstrekte idioot de show stal. Wat een stoere rol ! De rest van de acteurs deden het ook prima overigens. Anyway ben niet echt onder de indruk geraakt door Seven Psychopaths. Van Martin McDonagh sla ik In Bruges dan wel wat hoger aan.

geplaatst: 21 januari, 04:39 uur [permalink]
Aardige film waarin een scenarioschrijver moeite heeft met zijn nieuwe script, totdat hij hulp krijgt van zijn vriend. Zeker wel een origineel verhaal, en ondanks dat het zelfbewuste karakter van de film een aantal vermakelijke scenes en dialogen oplevert, had daar wel wat meer in gezeten. Op het begin doet de montage nogal rommelig aan, waardoor het even duurt voordat je door hebt welke richting het verhaal op gaat.

avatar van white viking
geplaatst: 5 maart, 06:14 uur [permalink]
Briljante film, briljante regisseur, briljante acteurs.
Enkel voor de echte cinefielen onder ons denk ik.
Mooie combinatie van Ritchie/Tarantino/Coen brothers.
Het plot is misschien wat dunnetjes maar dat wordt goedgemaakt door de geweldige dialogen en uitmuntende acteerprestaties.
Persoonlijk vindt ik dit Sam Rockwell zijn beste prestatie tot nu toe als een psychopaat waar je geen vat op krijgt.
Walken is zoals altijd super in een bijrol.
Dit wordt binnen enkele jaren ongetwijfeld een cult-klassieker.

avatar van joolstein
geplaatst: 24 maart, 09:15 uur [permalink]
Misschien is het omdat ik niet veel affiniteit met gangster-films heb en dat ik komedie ook niet zo erg ziet zitten. Want deze gangsterkomedie van regisseur Martin McDonaugh valt voor mij vooral tegen. Dat wordt mij aan het begin al duidelijk als in de proloog twee gangsters discussiëren over een vrouw die ze door haar oogbal moeten schieten. Een letterlijke en figuurlijke afrekening met Tarantino-achtige films of juist een hommage? Echter is deze dialoog tussen de twee het begin van nog veel meer irritante knipogen en doet het vooral geforceerd overkomen. Hierna maken we vervolgens kennis met twee kleine criminelen, Hans (Christopher Walken) en Billy (Sam Rockwell), die in parken honden stelen en ze terugbrengen om de beloning te incasseren. Het gaat goed met de dognapping-business, tot ze het hondje stelen van gangster Charlie (Woody Harrelson) Daarnaast is er dan nog Billy’s vriend Marty (Colin Farrell), een alcoholistische scenarioschrijver, die worstelt met een nieuw script met de titel "Seven Psychopaths" Als kijker ben je zowel getuige van het schrijfproces van het filmscript als van de uitvoering van datzelfde script. Alle opgevoerde acteurs (op Farrell na) zijn karikaturen die lustig proberen om humoristisch te zijn, geen enkele keer lukt dit ook echt. Waarbij Sam Rockwell voor mij veruit het meest irritantste persoon was. Ik keek de film omdat het werd vergeleken met Adaptation (2002) Nu is Charlie Kaufman zijn absurdisme geniaal en moeilijk te evenaren maar hier moet ik concluderen dat het nog niet eens in de schaduw kan staan Het deed me veel meer denken aan de film Get Shorty (1995) Een film die ik toentertijd niet eens heb afgekeken. Af en toe was er nog wel iets leuks te zien (zoals bv. de Quaker) maar te vaak verzandt het in een weinig leuke, over-geacteerde parodie.

geplaatst: 24 maart, 10:28 uur [permalink]
white viking schreef:
Briljante film, briljante regisseur, briljante acteurs.
Enkel voor de echte cinefielen onder ons denk ik.
Mooie combinatie van Ritchie/Tarantino/Coen brothers.
Walken is zoals altijd super in een bijrol.
Dit wordt binnen enkele jaren ongetwijfeld een cult-klassieker.

Helemaal mee eens. Én, laten we de volslagen idiote rol van de in geen enkel hokje passende Tom Waits niet vergeten. Zelfs na twee keer kijken, verliest deze waanzinnige film niets aan kracht. Top.