The Angels' Share (2012)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België / Italië
Drama / Komedie

geregisseerd door Ken Loach
met Paul Brannigan, Siobhan Reilly en John Henshaw

Robbie sluipt de kraamkliniek binnen om zijn jonge vriendin Leonie te bezoeken en zijn pasgeboren zoon Luke voor het eerst vast te houden. Overweldigd door het moment zweert hij dat Luke niet hetzelfde tragische leven zal hebben dat hij heeft gehad. Op een haar na moest hij de gevangenis in en nu krijgt hij één laatste kans.Tijdens zijn werkstraf ontmoet hij Rhino, Albert en Mo, die net als hij onmogelijk werk vinden vanwege hun strafblad. Kon Robbie vermoeden dat drank zijn leven voorgoed zou veranderen – geen goedkope tafelwijn, maar de beste malt whisky ter wereld. Zijn nieuwe talent – een fijne smaak en een delicate neus – in combinatie met een portie lef leidt Robbie en zijn vrienden naar de vreemde wereld van frisse lucht en open ruimte, de Schotse Hooglanden, en de grootste gok van hun leven.

Uitstekende tragikomedie met sympathieke lower class helden uit Schotland die bij momenten zelfs documentair aandoet.

avatar van HarmJanStegenga
Als whiskyliefhebber mocht ik deze film natuurlijk niet missen. 'The Angels' Share' lag al een tijdje klaar, nu eindelijk gezien. Vermakelijke prent. Had gezien het 1e half uur wel wat meer verwacht van het verloop, maar het verliep nogal simpel en weinig bijzonder allemaal. Leuk blijft de film wel constant. Aardige personages en bij vlagen een prima mix tussen komedie en drama. Heb vooral een paar keer goed kunnen lachen en de scene dat Robbie whisky gaat aftappen uit dat vat is leuk opgebouwd qua spanning.

Best een aardige tragikomedie van Ken Loach, die in het midden wat inzakt. Ik hou op z’n tijd wel van een borreltje (liever Ierse dan Schotse whisky), maar de aandacht voor de proeverij had wat mij betreft best korter gemogen. Op zich een origineel verhaal en prima acteurs, maar Loach heeft wel betere films gemaakt.

avatar van knusse stoel
Prachtig drama met stukjes komedie, echt in de Britse stijl zoals we die vaker hebben gezien. Fijne film om naar te kijken, je sluit de hoofdrolspelers gelijk in jouw "hart". Wie van Engelse films van deze tijd houdt, zal deze ook op prijs stellen.

Typische film. Drama en komedie mooi gemixt. Een stel lowerclass losers die, ondanks hun minpunten, snel je hart stelen.

De film begint hylarisch, als de "helden" worden voorgesteld. Ik heb met name om de scene op het station helemaal dubbel gelegen.

Ben zelf geen wiskey liefhebber, maar halverwege de film heb ik een heerlijk cognacje voor mezelf ingeschonken en voor mijn vrouw een port. Puur het gevolg van de film.

Als de naam Ken Loach op de titelrol staat weet je dat het een goede film is. Deze man heeft al zo veel goede films gemaakt. Meestal zijn het wat zwaardere films over de sociaal zwakkeren van de samenleving. Ook in deze film heeft hij weer gekozen voor die doelgroep. Maar deze film is een stuk luchtiger dan z'n andere films. Een groep jongeren in de reclassering. Eén van hen weet dankzij z'n reclasseringsbegeleider en z'n vriendin z'n leven weer op het spoor te krijgen. Een mooie film, met ook een sterk verhaal. Al leek de combinatie van kleine criminelen en het edele vocht van whisky op het eerste gezicht wat gekunsteld en ongeloofwaardig overkomen. Maar het komt goed, en het is een puike film tot aan het einde. Ook dankzij de luchtige humor in deze film.
Ik vraag me trouwens wel af waar ik dit titelnummer van de Proclaimers van ken. Dit nummer ken ik namelijk ook van nog een andere, ook erg goede film. Maar welke?
Ik denk dat ik het al weet : Benny & Joon (1993)

geweldige film...

avatar van eRCee
Nog nooit eerder wat van Ken Loach gezien, maar ik kan me meteen een voorstelling maken van z'n oeuvre. The Angels' Share is vooral aardig omdat het gewone mensen portretteert, in dit geval uit de onderklasse van de samenleving, maar zonder enig waardeoordeel te geven. Noch verheerlijking, noch sociale aanklacht. De humor vond ik zelf niet zo geslaagd en vooral het personage Albert dat hiervoor moet zorgen is juist wel weer een heel duidelijk typetje en eigenlijk de grootste miskleun van de film. The Angels' Share is uiteindelijk zeker geen hoogvlieger maar best aangenaam.

Nou, dit is toch wel wat Loach light. Met name qua sociale aanklacht.

avatar van des1
Wat een leuke film. Kreeg gewoon trek. Gelukkig had ik nog wat Balvenie Doublewood 12 years old staan. Was zowaar spannend in de scenes waar de Malt Mill werd gehouden. Lekkre 'Schotse afdronk' (staaltje oenigheid) à la Trainspotting tegen het einde van de film. Enige is dat er wel een snelle overgang was van rotzooitrappertje Robbie naar Robbie de Whisky kenner.

avatar van nijkerkbert
Prima werk van Ken Loach!

avatar van Banjo
Goed dat ze dit soort klootzakjes ook eens onder de aandacht brengen..
Maar helaas blijfen dit soort mensen de weekenden verzieken..

3 1/2 ster

avatar van ILDIB
Leuke film maar tis wel een beetje veel van slecht naar goed

Ik werd triest van deze film. Een halve whiskey stokerij rondleiding gewoon in een film gepropt. Saai en debiel tegelijkertijd . De regisseur legt zich beter full time toe op antisemitisme, heeft hij meer potentieel voor.

avatar van Fisico
The angel's share is op zich geen slechte film van Ken Loach, maar kan in de verste verte niet tippen aan bvb I, Daniel Blake. Centraal in deze film staat het personage Robbie die aan de rand van de maatschappij leeft in een roes van geweld en criminaliteit zonder al te veel toekomstperspectief. Of toch, zijn vriendin en de geboorte van zijn zoon houden hem op het rechte pad en ook zijn mentor Harry heeft een erg positieve invloed op hem.

De introductie van de film begint goed met een bloemlezing van enkele marginale misdrijven van sociaal ontspoorde lui waaronder ook Robbie. Die laatste krijgt een werkstraf opgelegd en via Harry leert hij de wereld van de whiskey kennen. Fijne dialogen en leuke humor zijn flink aanwezig in de film in combinatie met het harde sociale bestaan in de ruwere buurten van Britse stad. Later is er een kleine roadtrip naar de Schotse Hooglanden. Erg fijn, alleen jammer dat er te weinig aandacht werd besteed aan de fijne locaties.

De film wordt naar het einde toe iets te gemakkelijk of vanzelfsprekend. Het feel good gehalte is daar de uitkomst van. Dit komt het realisme van de film niet ten goede. Maar vermakelijk en grappig blijft het bovenal. De whiskey-toer is een fijne opzet en is eens iets anders dan wijn zoals in Sideways van Alexander Payne. Dikke voldoende, licht aanleunend bij een 3,5*.

Beetje verrassend.

Soms zet je iets in je Netflix lijst en weet je tijdens het kijken absoluut niet meer wat die trigger precies was. Ik vermoedde dat het platte Britse mij waarschijnlijk overgehaald had, maar achteraf zag ik dat deze film van Ken Loach was. Daarom dus.

Niet dat ik zo bekend met de regisseur, maar nét daarom vond ik het wel goed om mee te pikken. Anderzijds verrast het mij wel een beetje dat deze zo enorm hoog scoort, zeker op gerenomeerde filmfestivals. Ik zag tijdens het kijken nooit de hand van een echte regisseur, leek vaak eerder op een goede TV-film dan een arthouse kanon.

Misschien is het vanwege de luchtigheid. Hoewel er best wat zware scenes en themas in de film zitten, krijgen ze nooit de ruimte om echt te gaan wegen. Zeker niet na halverwege, wanneer het bijna kluchterig wordt (met de roof). Toch een wat rare omschakeling in de film.

Vervelend is het niet, al is het maar omdat ik dat brute Britse (of Schotse in dit geval) wel kan waarderen. Ook omdat ik zelf best graag een whisky drink, dat schept toch ook wel een kleine band. Maar opmerkelijk vond ik deze film allerminst. Anderzijds kan ik me dan wel weer inbeelden dat tussen alle arthousetristesse van zo'n groot filmfestival een beetje luchtigheid welgekomen is.

avatar van Tanita
Nogal A-typische Loach. De maatschappij-kritiek is minimaal en een feel-good-filmpje is het resultaat. Wel met uitstekende regie en spel maar geen hoogvlieger qua script. Vermakelijk, dat wel. 3,5*