• 8.522.560 stemmen

Geregisseerd door: Nicholas Jarecki

Met onder meer: Richard Gere, Brit Marling en Tim Roth

Releasedatum: 21 februari 2013

Plot Arbitrage

"Power is the best alibi."

Robert Miller (Gere) is een hefboomfondsmagnaat die diep in de problemen zit. Hij wil wanhopig zijn handelsimperium aan een grote bank verkopen voordat zijn frauduleuze zaakjes aan het licht komen. Maar door een onverwachte en bloedige fout wordt hij gedwongen hulp te zoeken in de meest onwaarschijnlijke hoek.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Chris Vogler

Gavin Briar

Jeffrey Greenberg

Tarkus

Goede thriller, die zich afspeelt in de financiële wereld.

Veel actie moet je niet verwachten, witte boordcriminaliteit des te meer.

Ik vond het verhaal wel op het lijf geschreven van Richard Gere, die in films als deze overtuigend overkomt en zijn rol dus met verve speelt.

Kortom: een prima thriller, waarbij de dialogen een grote rol spelen.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Wij vonden dit een supergoede film. Subliem spel van de hele cast. Toch heeft de film een irritant open einde en vonden wij dit jammer. Heeft de man getekend? Hoe verloopt de situatie verder met zijn dochter en vrouw? Opeens is het over. Daarom wat minder sterren, dan ik gehoopt had te geven.

avatar van Spetie

Spetie

Matig, maar vooral ook maar zeer weinig boeiend.

Ik had de grootste moeite om hierin te komen en dat was niet bepaald omdat het nu zo’n moeilijke film was, of omdat ik moe was. Richard Gere speelt in ieder geval niet slecht, maar zet wel een zeer onsympathiek personage neer, ondansk dat hij in de eerste minuten zo sympathiek mogelijk wordt neergezet. Hij bedriegt zijn vrouw, is vervelend naar zijn dochter en zit duidelijk in de problemen, doordat hij wat met geld heeft lopen gokken, want anders kun je het niet noemen. Het eerste gedeelte speelt zich vooral ook af in de personele sfeer, maar dat gedeelte wordt maar oppervlakkig uitgewerkt. Susan Sarandon speelt hier ook maar een kleine en oppervlakkig rolletje, wat jammer is, want ik vind haar over het algemeen wel een goede actrice.

In de tweede helft wordt het allemaal wel wat boeiender, maar nog steeds niet echt goed. Het kon me ook weinig schelen of het allemaal goed zou komen met Gere. De regisseur legt hier en daar ook duidelijk de accenten van het verhaal verkeerd en het einde komt wel erg gekunsteld en geknipt over. Arbitrage is uiteindelijk spanningsloos, niet al te sterk geschreven en kent een hoofdrolspeler, wiens afloop uiteindelijk niet heel erg boeit, omdat zijn personage simpelweg niet sympathiek genoeg is.

Een behoorlijke tegenvaller dus.

avatar van VincentL

VincentL

Spetie schreef:

Matig, maar vooral ook maar zeer weinig boeiend.

Er werd toch vrij duidelijk laten zien hoe het spel van Gere's personage het hele leven van hem, zijn vrouw en zijn dochter kapot maakte. Vooral in de dialogen wordt dat heel sterk weergegeven.

Is het feit dat een manager van een groot bedrijf het bijna te gronde weet te richten, maar op de valreep het nog weet te redden niet hetgeen waar je je het meest in kan vinden. Ik denk dat dit juist zo gaat omdat veel mensen dat gevoel vandaag de dag ook hebben. SNS verpest het, de belastingbetaler weet het weer te redden. Hier heb je een vergelijkbare situatie, alleen dan tussen bedrijven overling. Dat gevoel vond ik hier heel sterk overkomen en wist mij daarom te boeien.

avatar van Spetie

Spetie

VincentL schreef:

Jawel, maar ik vond dat er vooral met het personage van Sarandon veel meer gedaan had kunnen worden. Het was interessanter geweest als zij zich bijvoorbeeld meer had kunnen bemoeien met de zakelijke problemen van haar man.

Nee ik had juist het tegenovergestelde, omdat ik het personage van Gere totaal niet sympathiek vond. De afloop vond ik mede door het voorgaande ook niet zo heel interessant, maar was leuker geweest als hetecht slecht met Gere was afgelopen. Overigens kan ik goed begrijpen waarom jij het wel goed vindt hoor.

avatar van martijn011

martijn011

Ik heb onlangs het tegenvallende 'the Double' gezien, ook met Richard Gere in de hoofdrol, en ik was benieuwd of hij het in deze film beter zou doen dan in eerder genoemde film.

Het antwoord daarop is een volmondig ja, want deze film is prima te pruimen en Gere zet een uitstekende rol neer.

Nu moet ik wel zeggen dat deze rol haast voor hem geschreven lijkt te zijn. Hij past perfect in het plaatje van directeur van een enorm bedrijf die zich uit allerlei bochten moet wringen om niet gepakt te worden voor fraude en een misdrijf.

Zijn rol is dan ook honderd procent geloofwaardig en dat kijkt een stuk makkelijker weg dan wanneer dat niet het geval blijkt te zijn.

Ik vond het namelijk allemaal erg boeiend. Het personage Miller zit met meerdere problemen en elke keer weer moet hij nieuwe oplossingen bedenken om die problemen de kop in te drukken.

Alhoewel Gere een uiterst onmenselijk persoon speelt, betrapte ik me er zelf toch op dat ik hoopte dat hij niet gepakt zou worden.

Ik denk dat dat vooral komt omdat ik vond dat hij zijn rol zo goed speelde.

Het was trouwens leuk om Tim Roth weer eens te zien. Het is een tijd geleden dat ik hem in een film zag, maar eigenlijk was zijn rol net te klein om een grote indruk achter te laten.

Hetzelfde geldt voor Susan Sarandon, die ook een te kleine rol had naar mijn idee. Daar had misschien nog wat meer mee gedaan kunnen worden.

Toch is het van begin tot eind razend spannend of Miller zich uit alle problemen weet te worstelen. Het einde was voor mij zeker bevredigend al kan ik me voorstellen dat anderen daar anders over denken.

Drieënhalve ster.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 2078 stemmen

Prima film, de flapteksten wekken zoals wel vaker iets te hoge verwachtingen. "Gere speelt de rol van zijn leven" , nou dat valt wel mee, best goed neergezet zijn rol, maar niet een karakter wat een blijvende indruk achter zal laten.

Tim Roth doet zijn best om zich zo onderuit gezakt mogelijk te manifesteren, nog even en hij ligt languit op de grond.. ha ha.

avatar van Filmfan74

Filmfan74

Heel aardig gelukt. Gere speelt een stereotype zakenman met veel geld, een slecht huwelijk, een vriendin en duistere zaakjes. Hierdoor is zijn karakter erg plat, maar dat stoort niet echt.

Ik vond het einde wel erg abrupt, het laat een laatste conflict met zijn vrouw open. Kijkt verder lekker weg.

avatar van blurp194

blurp194

Mwah.

Prima geacteerd, prima in beeld gebracht, maar het verhaal is wat ongelukkig en de spanningsboog verliest te vaak aan kracht. De scenes waarin het drama hoog oploopt worden teveel ontkracht door gedoe dat de aandacht afleidt. Wellicht was het beter geweest om de verschillende problemen waarmee onze brave man worstelt meer aan elkaar te relateren, of een andere uitkomst te kiezen. Nu lijkt het wat veel op een nachtkaars die meer dan een keer uit gaat.

Wat ook niet helpt is dat de film uitsluitend onsympathieke personen lijkt te bevatten. Wat een stelletje nare zelfzuchtige personen eigenlijk, bah.

avatar van Passiebloempje

Passiebloempje

lady red schreef:

Ik begrijp niet dat veel mensen dit een goede film vonden...

Er zit totaal geen actie in

Misschien in het vervolg eerst even kijken naar het genre. 'Drama/thriller' zegt immers niks over 'actie'.

avatar van Decec

Decec

Een goede thriller/drama film...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Bekende acteur Richard Gere speelt zeer goed...

Ook een bekende actrice Susan Sarandon ...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital 5.1)...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Movsin

Movsin

Middelmatig en met meerdere kleine slordigheden, die uiteindelijk toch storen.

Noch Richard Gere, noch Susan Sarandon konden in hun rol overtuigen. Richard viel er trouwens eens radicaal naast. Moest kwaad zijn en begon te lachen. De waarde van een American Golden Globe-nominatie ?

avatar van Mars4i

Mars4i

Ik had veel meer van deze film verwacht. Het acteren is wel goed. Maar om het, zoals sommige recensenten het noemen, de beste rol van Gere ooit te noemen gaat mij te ver. Vooral het verhaal zelf is zeer mager, er zit totaal geen spanning in en alles is zeer voorspelbaar. Dit noem ik dus ook geen Thriller. Het einde is zeer abrupt. Dus leuk om een keer gezien te hebben. Maar daar blijft het dan ook bij. Een krappe 3 sterren.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Ik wist niet goed wat ik hiervan moest verwachten. Richard Gere is een degelijke acteur, dus dat was een reden om de film een kans te geven, maar ik was wel benieuwd of dit verhaal daadwerkelijk het hele speelduur kon blijven boeien.

Dat bleek heel goed te lukken. De film steekt net wat anders in elkaar dan de standaard thriller, waardoor de film wat unieker op mij overkomt. Zoals verwacht speelt Gere zijn personage sterk. De overige cast, waaronder Tim Roth en Susan Sarandon weet ook te overtuigen. Al valt het inderdaad op te merken dat Sarandon's rol klein was en dat er weinig met haar personage gedaan werd.

Het eerste halfuur moet de film even op gang komen, maar op het moment van de crash wordt je helemaal wakker geschudt en hopen de problemen zich goed op. Daar je in het begin, bij het diner, nog sympathie voelt voor Gere (mede te danken aan zijn repertoire in andere films), hoop je na verloop van tijd al gauw dat hij door de mand valt. Het is interessant om de ontwikkelingen binnen het plot te volgen en enkele wendingen hierbinnen zag ik niet aankomen (dat er met de foto van de auto geknutselt was bijvoorbeeld of dat Miller uiteindelijk gewoon met alles wegkomt; opna het feit dan dat zijn relatie met zijn dochter niet meer helemaal herstelt is). Of het einde wel of niet goed is vind ik een twijfelachtig iets, maar ik kan me er iig wel aan storen als een film plots op zwart springt.

Hoe het ook zij; Arbitrage vond ik toch wel een interessante film. Zowel de financiële problemen als het gedoe rondom het ongeluk (met de betrekking van Miller's vriend in het onderzoek inbegrepen) worden op een goede manier naar voren gebracht en maken je nieuwsgierig naar de ontknoping. Op een gegeven moment hoopt het zich dusdanig op dat ik het op bepaalde momenten spannend vond worden. A met al een goed uitgewerkte en imponerende thriller.

Filmkriebel

Ik wil toch voor een 4 gaan voor deze onderhoudende thriller, waarin men zich tot het einde afvraagt of de succesvolle maar egoistische investeerder wegkomt met zijn wandaden. Geen minuut verveeld. En laat het einde nu net de film heel mooi afmaken : ik vond het alvast een perfect eindshot. Het was duidelijk hoe de kaarten lagen en je kan als kijker wel aanvullen... hij heeft zijn vrijheid gewonnen, maar het respect van zijn familie verloren. . Snap de commentaar van sommigen niet dat dit "over de financiële crisis" gaat.

In plaats van Gere had ik liever Michael Douglas gezien in zo'n rol... echt iets voor hem. Gere zette een allerbeste rol neer, en ook de andere acteurs, niet in het minst Tim Roth en Nate Parker vulden de cast prima aan. Plot is zonder meer sterk : hoe die zakenman zich in allerlei bochten wringt om een publieke vernedering te voorkomen. Ik vind het verfrissend dat hier ook de minder mooie kantjes van de personages aan bod komen, zo ook bij detective Briar, een zakkenwasser van een flik die toch maar bewijsmateriaal gaat vervalsen. . Helden zijn er al genoeg in de filmwereld. Een stap in de goede richting voor Gere.

AmazingPP

Net voor € 3,79 gekocht bij de Action!

AmazingPP schreef:

Net voor € 3,79 gekocht bij de Action!

En nu nog hopen dat het bevalt...

Filmkriebel schreef:

En nu nog hopen dat het bevalt...

Hihihi.... We wachten het af.

AmazingPP

Nou, Filmkriebel, hij beviel! Een zeer onderhoudende thriller met een uitstekend acterende Gere, die in een ware spiraal van negatieve gebeurtenissen terecht komt en daar zich weer handig van tussenuit lult! Ik vond alleen het einde te abrupt. Daar had meer in gezeten. Sarandon speelt zoals gewoonlijk altijd goed, maar het is Gere die de film draagt. Nogal logisch eigenlijk, want het is de hoofdrol. Ik heb betere thrillers gezien, maar ook veel slechtere. 3,5 * Gekeken vanaf (dus de verschrikkelijk goedkope) Blu Ray.

AmazingPP schreef:

Ik vond alleen het einde te abrupt. Daar had meer in gezeten.

Super . Toch één van Gere's betere in tijden. De meesten vinden het einde maar niks en ik snap het ook wel waarom, maar ik vind het de film hier wel afmaken. Voor 3 à 4 euro zou ik deze film onmiddellijk aan mijn collectie toevoegen maar vind het in België niet aan die prijs

AmazingPP

Filmkriebel: Bij de Action op Blu Ray voor € 3,79. Ik weet niet of er in België Action's zijn...

avatar van Maxie Fields

Maxie Fields

Zeer matig verhaal, waarin Gere zonder enige overtuiging acteert. Susan Sarandon heeft maar een kleine rol en kan de film ook nie naar hoger nivo tillen.. Kortom een erg ongeinspireerde thriller met een zeer flets verhaaltje. Grote tegenvaller, geen aanraader.

avatar van nadrin

nadrin

Ook ik vond dit maar een matige prent. Op geen enkel moment was ik overtuigd van het hoofdpersonage of leefde ik mee in het verhaal.

avatar van Glennekeeeee

Glennekeeeee

Zwakke thriller met een tergend traag en op de slotseconde na een voorspelbaar verhaal. Een geluk dat gere zelfs op de automatische piloot deze film nog kijkbaar weet te houden. Voor de rest was dit een thriller waar de spanning ver te zoeken was. Het einde was dan wel nog goed gevonden, het kwam best abrupt en het voelt alsof er een stuk verdwenen was

avatar van des1

des1

Uhh... Er zal iets van een moraal / rode draad in het verhaal zijn, van familieman annex niets ontziende hedgefund investeerder houdt iedereen voor de gek en daarmee ook zichzelf. Maarrrr... (en dat is een hele grote maar), hedgefunds zijn in het echt veel grotere boeven die een bedrijf strippen waarna vaak het personeel het nakijken heeft dan wel ontslagen wordt. Hier is de basis van het verhaal, iets wat ook banken en pensioenfondsen kan overkomen: investeren in wat lijkt redelijk easy money (een kopermijn in Rusland in dit geval), maar waar de Russische regering een stokje voor steekt. Daarmee ontvalt de moraliteitsbasis van de film. Gere heeft gewoon pech. Dat dochter Brooke (die controller en mede-fimant is) en erna de moeder daar moeite mee hebben, lijkt heel onwaarschijnlijk. Het gaat per slot van rekening om lijfsbehoud en om de familie. Bedenk ook ff dat accountants vaak veel meer boter op hun hoofd hebben. Niet goed uit de verf gekomen moraliteit dus, afgezien van de dooie mistress. Kan liggen aan slechte research van de scriptschrijvers. Goeie rol van Gere. Idem Susan Sarandon.

avatar van bjerik76

bjerik76

• 2039 berichten

mooi drama, alleen het eind had wel iets beter afgerond kunnen worden.

Het ene gat van een probleem word met het andere gat van een probleem gevuld, en zo zakt de zakenman steeds verder weg.

het " pats boem" zwart scherm aan het eind van zn speech vond ik ongepast, alsof de tape ineens vol was, of de stroom werd afgesloten.

anders had ik zelfs nog een half puntje hoger gegeven.

Bjork maakte het dan wel weer goed.

avatar van Capablanca

Capablanca

Hoewel ik geen fan van Richard Gere ben, vond ik deze goed te doen. Leuke complicaties en dilemma's in een onderhoudende film.

avatar van panax

panax

goeie film

waarin gere langzaam maar zeker verder in de problemen komt

met een enorme plaat voor zijn hoofd probeert alles weer recht te breien

met hulp van .............

hele goeie acteurs zoals gere ,sarandon en tim roth

als de rechercheur die probeert de man in de val te lokken

wellicht is hij familie van columbo ??

genoeg spanning in ieder geval

avatar van Tula

Tula

Boeiende film......tot het "einde". Ik dacht dat er een storing in de tv zat.

Film hoorde naar mijn idee nog niet over te zijn. Heel jammer anders meer sterren!

scorsese

Goeie film over een succesvolle zakenman die zich in allerlei bochten moet wringen om een deal rond te krijgen. Een goed opgezet verhaal dat zich langzaam ontvouwt. Het hoofdpersonage wordt goed neergezet, de andere personages zijn wat minder goed uitgewerkt. Desalniettemin blijft het verloop boeiend genoeg en Richard Gere is niet alleen perfect gecast, maar zet ook een prima rol neer. Een kleine 3.5 sterren.