ad

Geregisseerd door: Theodoros Angelopoulos

Met onder meer: Eva Kotamanidou, Aliki Georgouli en Stratos Pahis

Oorspronkelijke taal: Grieks

Over O Thiasos

Het verhaal van een over de Griekse eilanden rondreizende theatergroep tussen 1939 en 1952. Terwijl zij op hun bestemmingen een stuk opvoeren, wordt in de tussentijd het verhaal weergegeven van één van de actrices die wraak wil nemen op haar moeder, omdat ze denkt dat deze schuld heeft aan haar vaders dood. Haar broer, een verzetsman, helpt haar daarbij. Deze laag van het verhaal is een weergave van het stuk Orestaia.

image

• 19664 berichten

Volgend jaar komt het er toch echt van. Deze film op DVD bij Artificial Eye.

• 19664 berichten

En hij zit ook in de nieuwe NRC handelsbladcollectie.

• 2081 stemmen

Jippie, wat komt er net op mijn mat vallen? Als dat de NRC-uitgave van "O thiassos" niet is! Bij mijn weten is dit de allereerste DVD-versie van deze film TER WERELD. Ik heb al snel even wat gekeken en de DVD-transfer ziet er echt subliem uit. 4 uur, dat wordt een lange zit, maar ik heb er zin in!

Nice .

• 2081 stemmen

Een waar feest voor het oog, deze film. Lange majestueuze shots met schitterende cinematografie geven een verbluffend mooi beeld van het Griekenland van de jaren '39-'52.

Wij zien dit door de ogen van een reizend toneelgezelschap dat niet zozeer als protagonist als wel als toeschouwer de oorlog en zijn nasleep meemaakt.

Angelopoulos brengt zijn verhaal in de vorm van een Griekse tragedie, met als hoofdthema verraad. De film is dan ook gebaseerd op Aeschylus' 'Oresteia'.

Als je eenmaal in Angelopoulos' (trage) ritme zit, laat de film je niet meer los en zijn de vier uur voorbij voor je er erg in hebt.

Angelopoulos wordt met recht beschouwd als een van de grootste regisseurs van de voorbije eeuw.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Schitterend camerawerk, maar aan het verhaal kon ik helemaal geen touw vastknopen...

avatar van Ramon K

Ramon K

maar aan het verhaal kon ik helemaal geen touw vastknopen...

Hoezo niet? Door de ogen van een reizend toneelgezelschap zien we een barre periode uit de Griekse geschiedenis (1939-1952). Ik zie echt niet in wat je plotsgewijs dan niet kunt volgen... Ik vind de film trouwens een groots meesterwerk en het enige wat mij belet om voor de volle score te gaan is mijn te geringe kennis van (en verbondenheid met) de Griekse cultuur en geschiedenis. Angelopoulos maakt ons de gehele film lang duidelijk dat oorlog een soort toneel is waarin elk individu slechts zijn rol en lot vervuld. O, Thiassos bevat trouwens zoveel geniale scene's dat ik maar niet aan een opsomming ga beginnen. De dvd van NRC is van zeer goede kwaliteit. Hulde! En ik raad iedereen aan deze fantastische film snel te gaan zien. 4,5*, misschien komt die volle score nog ooit.

BlueJudaskiss schreef:

RamonK schreef:

Nou ik begrijp wel waarom mensen deze film maar moeilijk kunnen volgen. Je zegt het zelf al: deze film komt met een gebruiksaanwijzing en wordt aan vele historische en mythologische haakjes opgehangen. Bovendien worden de personages geen van allen fatsoenlijk geïntroduceerd en krijg je van sommigen één of twee keer een naam te horen, terwijl je voor de rest (bijv. Aegisthus) maar de analogie met het klassieke werk Elektra moet gebruiken om hun namen (en dus hun rol) te weten te komen.

Nou kon ik er bij de eerste kijkbeurt ook zonder al deze kennis ontzettend van genieten, maar het blijft dan toch een ietwat bevreemdende ervaring, in ieder geval haal je er niet alles uit wat erin zit.

Zo is kennis van de mythologie over Orestes en Electra en hun familie erg handig, aangezien dit verhaal vrij nauwgezet wordt naverteld in een nieuwe historische setting (en uiteraard middels een nieuw medium (film)).

Bovendien is kennis van de Griekse geschiedenis van die periode van belang voor een goed begrip van de film. Daarom hier een link naar een essay over de film, waarin de historische, politieke situatie in Griekenland wordt uitgelegd. Als toetje wordt er ingegaan op de cinematische aanpak van Angelopoulos.

Na herzien vind ik hem nog beter dan ik hem al vond, een nog dikkere 5/5 (Mijn top 10-films mogen zich zorgen gaan maken). Ik ben helemaal verliefd geworden op dat gezelschap met hun koffers en lange overjassen, dat met hun trage, slenterende gang het ritme van de film volledig bepaalt. De cameravoering en de cinematografie zijn ongeëvenaard, ik heb zelden tot nooit zoveel adembenemende shots in één film gezien. Wat mij bovendien nogmaals opviel, is hoe formeel perfect deze film is gemaakt. Ik kan geen enkel foutje in de film vinden. Tuurlijk kan het dat hij je simpelweg niet bevalt/raakt, maar puur als cinematische ervaring is het ongetwijfeld één van de allerbeste.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Bedankt voor dat essay, ik ga het zeker lezen. Overigens voor de duidelijkheid: ik vind dit zeker een goede film, maar ik weet gewoon nog te weinig over de Griekse mythologie om de film echt goed te kunnen volgen.

Ik heb ook de NRC-versie, maar ik kon me wat betreft de NRC-films meer inleven in 'Fanny och Alexander' en 'Yol', gewoon omdat ze wat makkelijker te volgen waren.

Vertrouw me, die score van 3* gaat de komende jaren echt wel omhoog.

• 2081 stemmen

Deze film is inmiddels stiekem in mijn top 10 beland, en direct opgeklommen tot mijn top 3. Het wordt echt tijd dat deze film wat meer stemmen krijgt dan de schamele 4 die er nu staan.

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Paalhaas schreef:

jordybeukeboom schreef:

Ja hoor.

Geweldige film!

avatar van Razorcut

Razorcut

O wat zou ik graag deze film zien! Naar het schijnt bestaat hij trouwens maar uit zo'n 50 shots waarin tijd en ruimte als het ware binnenstebuiten gekeer worden. Benieuwd!

Razorcut schreef:

Sinds kort is hij er ook in Griekenland, maar laat Nederland nou lang het enige land zijn geweest waar de film op DVD te koop was. Onder de naam "De Komedianten" in de NRC-handelsblad-serie Moderne Europese Klassieken. Nog steeds te krijgen.

starbright boy schreef:

Nog steeds te krijgen.

Inderdaad! Koop 'm mensen, koop 'm, het is een topper!

avatar van Sander2

Sander2

Zit zelfs in de 3 voor 25 actie bij Van Leest!

Sander2 schreef:

Zit zelfs in de 3 voor 25 actie bij Van Leest!

En hij is goed bevallen, zie ik. Ik ga er vanavond weer eens lekker voor zitten.

avatar van Banshee

Banshee

^^ U grapt!

Dit is wel erg wrang...ben al jaren op zoek naar deze film, ontdek hier *net* toevallig dat hij bij Van Leest (of all places...ik kom er wekelijks langs) te kopen is, en kan m'n geluk niet op, blijkt ie "tijdelijk niet leverbaar".

Argh!!!

Ga toch maar gauw weer terug naar Van Leest, in de hoop dat iemand me blij kan maken met O Thiassos (en ik niet weer een onnozel kind achter de kassa krijg -- Ik: "Heeft u ook Persona van Ingmar Bergman?" -- Jongen achter de kassa: "Inge Bergman...we hebben de volgende films van haar: *zoekt op in de computer*

• 2081 stemmen

Vervelend. Heb je 'm inmiddels alsnog op de kop kunnen tikken?

avatar van Sander2

Sander2

Banshee schreef:

^^ U grapt!

Argh!!!

Sorry, ik was blijkbaar de laatste die hem daar nog heeft kunnen bestellen. Maar er staat 'tijdelijk' dus hij zal binnenkort wel weer verschijnen. Je kunt ook een keer in de winkel vragen of je hem kunt bestellen.

• 19664 berichten

Tijdelijk zegt bij Van Leest niet zoveel heb ik al eerder gemerkt.

• 2081 stemmen

Van Leest heeft hem inmiddels niet meer, maar hij is nog bij verscheidene winkels te krijgen voor ca. €15, waaronder Free Record Shop, bol.com en dvdoutlet.

• 2081 stemmen

Ah kijk, de 20e stem is bereikt. Hij staat vanaf nu in de tiplijst.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

'Slechts' 3,5* van mij voorlopig, maar ik voorzie een herkansing in de toekomst, wanneer ik mij heb ingelezen in zowel 20e eeuwse Griekse geschiedenis als de werken van Aesychlus. Ik kon de touwtjes allemaal maar met moeite aan elkaar vastknopen. De beelden zijn mooi, maar Angelopoulos' extreem trage stijl is misschien niet helemaal mijn ding.

• 2081 stemmen

Ik zie dat er al een halfje bij zit inmiddels, dat gaat de goeie kant op. Overigens had je inderdaad beter eerst even dat essay kunnen lezen waarnaar ik hierboven link en even de Oresteia kunnen wiki'en.

jordybeukeboom schreef:

Heb jij wel eens van de Pakketservice gehoord

Wat verlaat, maar hij zit in de pakketservice nu.

Overigens is hij nog steeds te koop, €12,99 bij cosmox.

Uiterst bijzondere film, niet in de laatste plaats door de ingenieuze maar niet bepaald eenvoudige vertelstijl.

Eigenlijk met geen enkele andere film te vergelijken.

Het is ook briljant de film voor een deel te laten draaien om een groep acteurs, die als enige zich nog redelijk kunnen aanpassen aan de krankzinnige veranderende tijden.

Naast het uit elkaar houden van de verschillende verhaallijnen zit de film ook nog zo vol details, metaforen en talloze verwijzingen naar de geschiedenis en cultuur dat het volgens mij volstrekt nutteloos is de film te bekijken zonder enige voorkennis.

Dan weet je aan het einde nog net zo veel als aan het begin aangezien je de verwijzingen alleen maar kunt opmerken als je weet waar het om gaat.

Laat ik het zo zeggen, ook voor veruit de meeste Grieken, en de jongere al helemaal, is deze film nauwelijks zomaar te bevatten. Laat staan voor Nederlanders die er logischerwijs al helemaal niets vanaf weten.

Paar zaken die me van een voorlopig hogere waardering afhouden:

Ten eerste omdat ook ik veel niet heb meegekregen. Genoeg zaken waar ik het verband niet helemaal kan leggen.

Verder vooral het (bewust) toneelmatige aspect dat me niet helemaal zint. In bepaalde opzichten slaagt het natuurlijk uitstekend, mede omdat we ook naar een toneelgezelschap kijken zodat het allemaal redelijk vloeiend in elkaar overloopt.

Maar (en dat ben ik dan ook erg oneens met dit essay wat Paalhaas al aanhaalde): bij de politiek gekleurde stukken wordt dat toneelmatige toch al redelijk snel zwart-wit en als er met vlaggen gezwaaid wordt en liederen gezongen krijgt het geregeld iets karikaturaals waar ik niet zo goed tegen kan. Wat ze in dat essay juist tegenovergesteld beweren vreemd genoeg.

Soms lijkt vergeleken met die gedeeltes Bertolucci nog een toonbeeld van politieke subtiliteit. .

Kan bij herziening alleen maar beter worden vermoed ik.

• 19664 berichten

Ook ik heb niet alles meegekregen en er zijn best een aantal scenes die ik niet kan verklaren, vooral omdat Griekse mythologie echt een gat in mijn kennis is (daar moet ik eens iets aan doen). Ik kan me daar nooit zo druk om maken. De kern van de film was goed te volgen en het is een film waarbij het sowieso al meer om de gehele sfeer gaat dan om wie wat op welk moment doet. Het essay van Paalhaas heb ik wel vooraf gelezen en vooral die korte puntsgewijze samenvatting van de Griekse geschiedenis in deze periode was handig om je achterhoofd te houden.

Ik heb al een paar jaar niets meer van Angelopoulos gezien (na er eerst drie in relatief korte tijd te hebben gezien). En hoewel het cinematografisch eigenlijk altijd tegen het geniale aan zit (en ik daardoor nooit een echt laag punt zal geven denk ik), balanceert zijn manier van vertellen voor mij een beetje op een dun draadje. Zijn laatstverschenen film (Eleni) faalde waar de andere twee films die ik van 'm zag en ook deze wel slagen: Meer te worden dan de constructie en een gevoel over te brengen. Amgelopoulos is niet geinteresseerd in realisme en soms zelfs niet echt in personages.

Zijn films gaan over historische gebeurtenissen die worden teruggebracht tot een klein niveau en tegelijkertijd in het perspectief van de geschiedenis worden geplaatst en aan mythologie worden gespiegeld. Het is sferische cinema.

In deze film kon ik meegaan en ik heb genoten van een heleboel geniale scenes en briljant camerawerk en ik werd geraakt door het uiteenvallen van een land en een groep toneelspelers, maar vooral door het feit dat niemand aan de gebeurtenissen kon ontsnappen.

Bijzonder mooie film die ik beslist vaker wil zien. Ben blij dat ik de DVD (al tijden trouwens ) heb.

starbright boy schreef:

Toch is dat in deze film veel minder dan in zijn andere films (vind ik).

Waar het bij zijn gebruikelijke films en vertellingen meer om persoonlijke zaken gaan, menselijke tragedie etc. en de sfeer die daar aan gelieerd wordt voor iedereen ook veel makkelijker te bevatten is, is het in dit geval wel heel erg in de Griekse cultuur geworteld.

Alleen al de huidige kijk op bijvoorbeeld Westerse en Amerikaanse buitenlandse politiek is zo totaal anders dan dat in Nederland is. In deze film wordt dat heel voelbaar gemaakt, maar zonder dat huidige besef (vergeet ook niet de jarenlange dictatoriale periode in de jaren '70 die hier nog achteraan kwam en eigenlijk helemaal voortborduurt op deze film) denk ik toch dat het wat oppervlakkig wordt. Zonder het expliciet te vermelden is de film ook erg gericht op de jaren '70.