L'Amour Dure Trois Ans (2012)

Alternatieve titel: Love Lasts Three Years

Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Frédéric Beigbeder
met Louise Bourgoin, Gaspard Proust en Joey Starr

Overdag recenseert Marc serieuze boeken, 's nachts is hij showbizzjournalist. Hij is net gescheiden en ervan overtuigd dat elke liefde maar drie jaar duurt, een mening die hij te pas en te onpas ventileert. Maar dan ontmoet hij Alice... en voelt hij zijn rotsvaste overtuiging wankelen.

Verfilming van Frédéric Beigbeder's eigen gelijknamige boek.

Trailer (YouTube)

Door deze doorspekte, vrolijke, sentimentele en lichte romantische komedie zou je zin in de zomer moeten krijgen, alleen wordt de lust je ontnomen door het cynisme, de verbittering en het zelfmedelijden van de hoofdpersoon. Rest een film over de filosofie van een beroepscynicus waarin zijn masochistische liefde en onophoudelijke navelstaren als een soort van zelfverloochening wordt geserveerd. Al met al een brutale komedie, wel wat vormloos, maar met diepgang.

Aangename romantische feelgoodmovie met een heerlijke soundtrack. Ik haat trouwens voiceovers in een film maar hier kon het net. Louise Bourgoin als Alice is de ster van de film en aangenaam om naar te kijken.

avatar van blurp194
Komt wat langzaam op gang en het begin is erg flauw, maar het wordt na een kwartiertje wel wat leuker. Met een paar echt geslaagde grappen er in, maar eigenlijk wat weinig om het echt tot een leuke comedy te maken. En de romantiek komt bij mij niet echt aan.

Matig.

avatar van Onceuponanytime
Flauwe film. Sorry voor de fans, maar halfweg de film heb ik de 'stopknop' ingedrukt...

avatar van Boenga
Ongeloofwaardig verhaal (maar dat is allicht de bedoeling) dat soms de filosofische tour op gaat, en even later de gemiddelde US-romcom na-aapt.
Proust doet zijn best; maar z'n spreekbeurten naar de camera horen hier echt niet thuis. Bourgoin is een mooie dame, maar haalt geen moment het niveau van in Un Heureux Événement (2011). Bovendien is hier totaal geen klik tussen beide terug te vinden.
Beste scènes zijn met Valérie Lemercier - o.a. in Le Petit Nicolas (2009). Haar bijdrage is helaas heel beperkt.

Tsja, een filmpje over de liefde zoals er al zo veel zijn. Maar niet echt de moeite waard. Een niemendalletje dat wel aardig wegkijkt, maar dat je ook weer snel vergeten bent.