Un Heureux Événement (2011)

Alternatieve titel: A Happy Event

Frankrijk

geregisseerd door Rémi Bezançon
met Louise Bourgoin, Pio Marmaï en Josiane Balasko

Het leven van het jonge stel Barbara en Nicolas staat op zijn kop wanneer Barbara bevalt van hun dochter Lea. Barbara’s zwangerschap blijkt een enorme impact te hebben op haar relatie en haar seks- en familieleven. Ze moet machteloos toezien hoe haar relatie op de klippen loopt na de geboorte van haar dochter. Barbara komt terecht in een tweestrijd tussen de onmetelijke liefde voor haar kind en het gevoel dat ze haar laatste restje vrijheid moet opofferen. Als je een nieuw leven op de wereld zet, moet je dat van jezelf dan opgeven?

Ben hier benieuwd naar!

Nu ook eindelijk een Engels ondertitelde trailer:
YouTube - Un heureux événement / A Happy event

Nog steeds geen NL release bekend.

Komt in Nederland rechtstreeks uit op DVD: vanaf 2 april te koop (Twin Pics)

Ook voor de videotheek komt deze op 2 april uit.

avatar van depri83
Er gebeurt heel weinig in de 107 minuten die de film lang is. En het weinige drama dat er is, een falende relatie, lijkt in een weekje uithuilen en wiet roken bij moeders ook weer opgelost.

Had na zijn debuut 'Le premier jour..' meer van Besançon verwacht.

Hier gebeurt helemaal niets bijzonders. Zo'n film stelt helemaal niets voor.
Ik geef 2 sterren voor de knappe echtgenoot.

Een in de kern sombere romantische komedie over liefde, zwanger- en ouderschap,die echter vederlicht gebracht wordt. De regisseur biedt een sprookje waarbij het geluk net iets te snel voorbijgaat, met een grote mate van realiteit: een geboorte is uitermate pijnlijk, ouderschap brengt een zoete en zure kant met zich mee en er kan zich een postnatale depressie voordoen. Zijn komedie is, naast charmant en roerend, scherp en zijn humor is bij regelmaat controversieel of ongepast; echter hij schuwt de kwetsbaarheid niet.
O ja het charisma spat van de twee hoofdrolspelers af.

Aardige film over de zwangerschap, geboorte en het bijkomende ouderschap. De eerste helft (voor de geboorte) kijkt lekker weg en heeft een vlot tempo. Als het kind eenmaal geboren is, wordt het geheel wat langdradiger en ook minder vrolijk. De twee hoofdrolspelers doen het verder prima en hebben een goeie chemie in het begin.

avatar van blurp194
Een film voor zwangere vrouwen - of voor vrouwen die dat willen worden. Misschien wel een beetje een horrorfilm... want echt van een leien dakkie gaat het allemaal niet.
Mooi gespeeld, vooral door Louise Bourgoin die haar zwangerschap erg openhartig laat meebeleven. Daardoor komt het heel naturel en ongeveinsd over.

De geboorte van een kind gaat naast immens geluk en blijdschap ook gepaard met serieuze veranderingen en nieuwe verantwoordelijkheden. De overgang van de onbezorgde verliefdheid naar de hormonale instabiliteit tijdens de zwangerschap tot uiteindelijk de twijfels als de baby er is, alles wordt realistisch, treffend en herkenbaar weergegeven. De postnatale blues scheert hoge toppen en Louise Bourgoin speel fantastisch, al was ze zelf niet zwanger tijdens de film. 3*

avatar van Boenga
Verliefdheid, relatie, liefde: heel aangenaam.
Baby op komst: nog steeds heel fijn.
Baby is er, en wat dan ? De impact hiervan op het gezin, het dagelijkse leven, de relatie,...

Wat me stoorde, is dat je enerzijds eerst ruim een half uur naar een romcom zit te kijken. Niet zo heel erg origineel, niks bijzonders, maar het klikt tussen de twee hoofdrolspelers, zodat de rom en de com goed naar buiten komen. De kennismaking en de manier wordt de verliefdheid wordt geuit, de (schoon)moeder,... allemaal best te genieten.

Maar dan anderzijds: de bevalling leek wel een zet van ene Trump: ze is de muur tussen deel 1 en deel 2 van de film. Van het ene moment op het andere verdwijnen de humor en de lichtvoetigheid uit het verhaal. Niet dat het nu meteen zware kost wordt, maar ik had toch liever gezien dat de twee genres wat meer in elkaar verweven waren geweest.

Los daarvan: de bevalling wordt heel mooi weergegeven: de frustraties, de ergernis, de pijn - ook mentaal. Op zo'n moment ben ik stiekem blij dat ik als man op de planeet ben gekomen. (Tot ik op het voetbalveld een bal tussen de benen krijg, dan is het weer heel even anders.)

Geen slechte film, maar hij liet me wel een beetje op m'n honger zitten. Een tweede kijkbeurt zou ik beperken tot de eerste 40 minuten.

Geslaagde tragikomedie over een zwangerschap en een post natale depressie, die door Louise Bourgoin op realistische wijze over het voetlicht wordt gebracht. Rémi Bezançon heeft over dit pijnlijke onderwerp een heel toegankelijke film gemaakt. Haalt weliswaar niet het niveau van zijn voorgaande film (Le Premier Jour du Reste de Ta Vie), maar komt wel in de buurt.

De film voert aan dat bij een postnatale depressie men onvermijdelijk hulp inroept en dat heel dikwijls deze hulp tegenstrijdige raadgevingen omvat, die de betrokkene mogelijks nog meer in de put duwen.
Goede film zonder echt outstanding te zijn of echt de gevoelige snaar te raken.