Les Poupées Russes (2005)

Alternatieve titel: Russian Dolls

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Cédric Klapisch
met Romain Duris, Kelly Reilly en Cécile De France

Vervolg op L'Auberge Espagnole, waarin de vrienden Xavier, William, Wendy, Martine en Isabelle, vijf jaar na hun zomer in Barcelona, weer bij elkaar komen. Dit ter gelegenheid van de bruiloft van William met een Russische dame, die gehouden zal worden in Sint-Petersburg.

avatar van zeemeermin
Goede film, staat eigenlijk los van zijn voorganger (ik zie dit verhaal niet als een gevolg). Wat ik wel erg jammer vind is dat het karakter van Wendy zodanig was omgegooid dat het een nieuw personage was geworden.

avatar van Mads Smikkelsen
Leuke/goeie/mooie film, het tempo lag niet superhoog maar ik vond dat geen bezwaar.

Hankieh
Als goed is heb ik deze morgen in bezit

Hankieh
Zeer leuk vervolg, iets minder dan de eerste maar zeker leuk!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch minder dan het eerste gedeelte. Er wordt nog wel gespeeld met de culturen en ook visueel heeft de film z'n goeie momenten. Maar de toon van de film is hier eerder een filosofisch gedoe rond romantiek. En dat begint net niet te vervelen. Veel scènes maken het wel goed en er zit nog wel humor in. Maar toch met de nodige herhalingen uit deel 1. Ik heb er van genoten, maar een topper zal het nooit worden.

avatar van triqo
Ik vond deze zeker niet minder dan het eerste.

Eigenlijk vind ik er qua niveau weinig verschil inzitten behalve dan dat ik de muziek hier een stuk beter vind dan in de 1e film.
Genoten iig!

avatar van jikamajoja
Les Poupées Russes is grappig zonder plat te zijn, romantisch zonder zoetsappig en sexy zonder vulgair. De zoete pijn van opgroeien en loslaten, van herinneringen en verbroken liefdes. Dit alles lijkt te horen bij het leven van een dertiger.

Ik vond het wel een vermakelijke film.

Heel mooi hoe er een vergelijking wordt gemaakt tussen het vinden van de ware liefde en een matroejska(Welk popje blijft over?).Het gaat dan ook om de zoektocht(obsessie) naar de perfecte liefde, de ware.

Visueel is het super.Leuk hoe Klapisch weer een fijne filmtechniek zoals split-screen toepast.Ook krijg je af en toe het gevoel dat het een beetje homevideo-achtig is gefilmd, er wordt bijvoorbeeld heel overdreven ingezoomd.

Deel 1, als ik het zo mag noemen, heb ik nog niet gezien.Ga kijken of ik die nog ergens kan bestellen.

Hankieh
Vanavond dus op tv. Ik heb hem zelf al gezien maar ga hem misschien wel kijken.
Ik zou iedereen aanraden deze te kijken. Mocht je het eerste deel nog niet gezien hebben kun je die misschien beter eerst kijken, alhoewel dit deel sowieso wel leuk zal zijn.

avatar van narva77
Het lijkt mij idd nog veel leuker en interessanter als je "L'Auberge Espagnole" al hebt gezien vóórdat je deze gaat kijken. Gelukkig had ik die al gezien. Ik wou hem eigenlijk nog een keertje kijken voordat "Les Poupées Russes" op TV komt vanavond, maar dat gaat niet meer lukken. Ik hoop wel dat hetzelfde lekkere Europudding-sfeertje uit deel 1 ook weer in deze film zit! We gaan het vanavond zien!

avatar van narva77
Hij miste toch een klein beetje het lekkere Europudding-sfeertje uit "L'Auberge Espagnole", maarja, die speelde dan ook in Barcelona, met allemaal uitwisselingsstudenten uit verschillende Europese landen.
Maar qua muziek, montage, cinematografie en sound-editing doet "Les Poupées Russes" zeker niet onder voor zijn voorganger.
In deze film óók een aanzienlijk grotere rol voor Audrey Tautou als Martine, toch wel een beetje een favoriet van mij uiteraard.

En óók erg leuk dat Xavier en Wendy uiteindelijk bij elkaar blijven, ik vond ze in deel 1 al bij elkaar passen!

avatar van ILDIB
pff, auberge vond ik leuk, maar dit was gewoon een langdradige zeurpartij van xavier...
Had niet langer dan 90 min mogen duren, dan was de boodschap ook wel overgekomen.

avatar van blurp194
Alweer een film die bewijst dat het "tweede deel" altijd minder is. L'Auberge Espagnole was geniaal, maar deze film mist daar toch een heleboel steken aan - hier ontbreekt het spontane, het nieuwe. Wat er overblijft is wel de snelle montage (met foutjes, ook, deze keer), de aardige muziek, de mooie beelden. Maar, dat versterkt bij mij wel het gevoel: dit trucje kenden we al, wat heeft deze film nog te brengen?

Dan, Romain Duris heeft zo'n kop die aan de ene kant misschien 'markant' genoemd kan worden, maar ook snel irriteert. Dat doet het bij mij - hij is echt te vaak in beeld, wat mij betreft. Audrey Tautou had dan wel wat vaker te zien mogen zijn, haar kan ik stukken beter hebben

Nog steeds best een leuke film, maar geen uitschieter zoals Auberge was.

avatar van vcrrr
Het einde is heel aaridg! Jammer genoeg is de kans groot dat je ergens tussen begin en einde in slaap sukkelt...

De problematiek uit L'Auberge Espagnole' is in grote lijnen hetzelfde gebleven, ook al zijn de personages geen student meer. Hetzelfde geldt voor de zoektocht naar de grote liefde. Voor een speelduur van 125 minuten heeft de film te weinig inhoud (te veel herhalingen) en het gaat ten koste van de frisheid. De cast speelt uitstekend en de filmbeelden zijn goed geschoten.

avatar van jippie2010
gauke schreef:

helemaal mee eens

avatar van K. V.
Dit was nog een bijzondere film. Het eerste deel (L'Auberge Espagnole) heb 'k nog niet gezien, maar deze kon me wel bekoren. Een beetje een mozaïekverhaal maar toch vooral met Xavier in de hoofdrol. De film gaat vooral over liefde, zonder dat het een kleffe boel wordt. Visueel was het een aantrekkelijke film en de film verveelde me niet, ondanks dat hij toch meer dan twee uren duurt. De moeite om eens te bekijken.

avatar van jeuletaxi
Aangename film net als L'auberge Espagnole, heb ervan genoten.
Had gehoord dat er een deel 3 is of komt maar kan er niets van vinden.
Hopelijk kan iemand mij dit vertellen want die wil ik dan zeker zien,

Uitstekend vervolg op L'Auberge Espagnole die zich vijf jaar later afspeelt en zich vooral concentreert op liefdesperikelen van het hoofdpersonage. Verhaaltechnisch een logisch vervolg en een fijne manier om nog meer tijd door te brengen met deze sympathieke personages. De film heeft dezelfde frisse stijl en een vlot tempo waardoor het geheel erg lekker weg kijkt.

avatar van 93.9
Eerste uur dacht ik wat een vreselijke film..
Deel 1, vorige film vond ik al niet zo erg mijn ding. Eerste uur van deel 2 vond ik eveneens vervelend. Gewoon die mensen spraken mij niet aan. Ook komen deze films nogal (sorry dat ik het moet zeggen) Amerikaans over. Plastik, maar moet eerlijk zeggen dat uur 2 best charmant was.
Komt niet vaak voor bij mij, maar dit verhoogde de film naar 3,5.

avatar van Boenga
jeuletaxi schreef:
Aangename film net als L'auberge Espagnole, heb ervan genoten.
Had gehoord dat er een deel 3 is of komt maar kan er niets van vinden.
Hopelijk kan iemand mij dit vertellen want die wil ik dan zeker zien,

Casse-tête Chinois (2013)
Krijgt in het weekblad Humo niet zo heel goeie commentaar...

avatar van Boenga
De spontaneïteit, de warmte, de charme, de eenvoud, kortom de sfeer uit L' Auberge zijn er niet meer.
Maar...
Film Pegasus schreef:

... klopt helemaal.
Dat heeft misschien ook wel iets met de locaties te maken, maar het zit toch vooral in het verhaal en de dialogen. Klapisch gaat verder zoeken dan hier nodig was.

avatar van david bohm
Deze Poupées Russes spreekt mij meer aan dan de voorganger. Kan met mijn leeftijd te maken hebben.
Geen idee.

Wat minder klef en dat filosofische toontje over de liefde bevalt mij wel.