L'Auberge Espagnole (2002)

Frankrijk / Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Cédric Klapisch
met Romain Duris, Cécile De France en Judith Godrèche

Na zijn studie zou de zeventwintigjarige Parijzenaar Xavier met de hulp van een vriend van zijn vader kunnen beginnen werken op het Ministerie van Financiën. Het is echter noodzakelijk dat hij daarvoor de Spaanse taal beheerst. Hij besluit dan ook om zijn laatste jaar Economie met het Erasmusprogramma door te brengen in Barcelona. Met een klein hartje, laat hij zijn vriendinnetje Martine en de huiselijke vertrouwde sfeer achter in Parijs. In Barcelona gaat hij wonen in een appartement vol Erasmusstudenten van verschillende nationaliteiten. Met hen zal Xavier gedurende één jaar moeten samen leven en studeren maar tegelijkertijd ook nieuwe ervaringen opdoen. Wanneer het jaar naar zijn einde loopt, wordt het voor Xavier toch wel erg moeilijk om terug huiswaarts te keren...

Onderhoudende film en een feest der herkenning voor mensen die weleens, of liefst meerdere keren, in Barcelona zijn geweest, je krijgt gewoon heimwee naar de stad bij het zien van deze film. Alle bekende plekken komen voorbij; Parc Güell, het strand van Barceloneta, de nauwe straatjes van de Barrio Gotico, Maremagnum, de Teleferique del Puerto (kabelbaan) en discotheek La Paloma om maar wat te noemen.
De film zelf kijkt zoals gezegd lekker weg maar vind ik hier en daar wat langdradig en soms ook (te) ongeloofwaardig. Scene waar Kelly Reilly gewaarschuwd moet worden dat haar vriend onverwacht langskomt had bijvoorbeeld van mij niet in deze vorm gehoeven, leek net een klucht. Over het algemeen een uitstekende, vermakelijke film over de belevenissen van een Erasmus-student in Barcelona. 4*

avatar van revadebe
Leuke film, er viel veel te herkennen als Erasmus-student. Leuke film- en montagetechnieken, en toch een leuke verzameling van fragmenten alles bij elkaar. Wel te fragmentarisch om echt een doorlopend verhaal van 1 jaar Erasmus in 2 uur te kunnen vertellen, maar dat is ook wel te begrijpen.

Heerlijke film over een student uit Frankrijk die voor een jaar naar Barcelona gaat om Spaans te leren. De film schetst tegelijkertijd een rooskleurig en geloofwaardig beeld van het studentenleven, en ook Barcelona komt mooi over. Luchtig van toon met vlot camerawerk en een vlotte montage, kijkt deze film lekker weg. Leuke personages ingevuld door een minstens zo'n leuke cast.

Heerlijke film, goede personages, sfeer en dialogen prachtig vastgelegd.

avatar van Boenga
Bijzonder luchtig, met weinig diepgang - niet in het verhaal en niet in de personages; het acteerwerk is bovendien ook niet doorlopend van topniveau.

Maar de sfeer... héérlijk gewoon. In een zachte zetel, met dekentje over m'n voeten en een lekker pakje chips is dit de meest genietbare soort van cinema die er voor mij kan zijn.
Dit had best wel een half uurtje langer mogen duren; ik kijk in elk geval uit naar het vervolg.

Een beetje onevenwichtige feelgood-film, en daarom soms wat goedkoop aandoend...

TMP
Voor een voormalige Erasmus-student zitten hier zeer herkenbare zaken in. Dat maakt de film voor mij ook wel de moeite waard. Barcelona vormt bovendien een zeer mooi decor. De persoonlijke beslommeringen van Xavier zijn echter veel minder boeiend. De romance met Anne-Sophie is zelfs bijzonder ongeloofwaardig, dat had beter achterwege kunnen blijven.

avatar van missl
Deze film gaat over een fransman die in Spanje gaat studeren en in een studentenhuis gaat wonen. Wanneer je ooit zelf in een studentenhuis gewoond hebt dan komen er wel wat herkenbare punten voorbij. Verder gaat het over een man die helemaal verliefd wordt op Spanje en hierdoor niet meer veel contact heeft met het thuisfont. Het kabbelt allemaal maar wat voort. Op het moment dat het broertje van de Engelse vrouw in beeld komt wordt het iets vermakelijker.

avatar van david bohm
Mwah. In dit verhaal van een student die naar Barcelona trekt had mijns inziens meer ingezeten. Het begin van de film is nog aardig met wat absurdistische scenes maar wat volgt is allemaal nogal braaf en voorspelbaar.

avatar van Lord Flashheart
Leuke, herkenbare film.

Tenminste voor wie ooit in een studentenhuis heeft gewoond en/of in een buitenlandprogramma als Erasmus heeft gezeten en/of in Barcelona is geweest. Voor mij geldt alledrie, al kan ik me zo voorstellen dat als je die dingen niet hebt meegemaakt, het de film een stuk minder interessant maakt.

Want verder biedt de film, uitgezonderd de vlotte en cartooneske montage, niet zoveel. Voor een goed geschreven verhaal moet je hier zeker niet zijn. Ondanks de herkenbare situaties, zijn veel ontwikkelingen m.b.t. de hoofdpersoon ongeloofwaardig. Dieptepunt is zijn romance met een getrouwde vrouw. Daardoor had ik ook gelijk alle sympathie voor hem verloren, want eigenlijk is het een nogal egocentrisch - typisch enig kind - verwend ettertje.

Gelukkig zijn er genoeg andere personages om de boel af te leiden en samen met het zonnige Spaanse sfeertje is het genoeg voor een ruim voldoende. 3,5*

Erg genietbaar deze film die van de personages geen karikaturen maakt en volsteekt met natuurlijke, droevige en humoristische situaties. Een "auberge espagnole" is een plaats waarin ge alleen maar dát vindt wat ge er in steekt. En dat is het. Een leeg appartement, plots bevolkt met een aantal jongeren van verschillende nationaliteiten en elk met hun eigen "ego's" en alles komt tot leven.
De acteurs zijn stuk voor stuk knap in hun rol. Het geheel heeft nooit verveeld, de conversaties waren goed en doorgaans grappig en alles was erg duidelijk.