The Words (2012)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Brian Klugman en Lee Sternthal
met Bradley Cooper, Jeremy Irons en Dennis Quaid

De film volgt de beroemde schrijver Rory (Bradley Cooper) die voorleest uit zijn eerste en meest bekroonde roman tijdens een lezing op een universiteit. De roman die vele jaren geleden geschreven is zorgde voor een boost van zijn carrière. Het boek vertelt het verhaal van een jonge schrijver die op het hoogtepunt van zijn literaire succes ontdekt welke prijs hij moet betalen voor het stelen van iemand anders zijn werk om zo zijn eigen carrière te beginnen.

avatar van Brabants
Uitstekend stukje drama met een verhaal wat zich openvouwt uit pure elegantie. Pijnlijke keuzes uit het verleden en heden zijn duidelijk voelbaar en dan ook levensecht. Uiteindelijk geeft het ook weer nieuwe inzichten en ontstaat er zelfs een verhaal. Prima uitgevoerd script en absoluut perfect acteerwerk.

teacher schreef:
De film haf van mij een hogere score gehad als het einde had gekund. Er wordt dan gesuggereerd dat Quaid eigenlijk Cooper is. Maar hoe kan dat als bijv die studente alles van hem weet. Dan zou dat toch ook uit xn verleden opgedoken moeten worden? Dat kan dan weer net niet passen in mijn hoofd

Nou ik heb dus precies hetzelfde. Snapte er helemaal niks van, maar misschien komt het doordat ik hem in 2 delen heb gekeken en niet in één stuk door.
Ze waren toch dezelfde personen inderdaad? Maar je weet nu alsnog niet wat er is gebeurd met hem en z'n vrouw (Zoë) en hoe het verder is gegaan.
Nee dit soort films zijn niks voor mij in de late nacht. Geen gepuzzel schrijft Zinema, haha nou voor mij was het 1 grote puzzel.
Ondanks dat alles vond ik het wel een mooie film verder.

Een prachtige film. De regisseurs Klugman en Sternthal hebben een gelaagd script geconstrueerd dat knap in elkaar zit: een verhaal in een verhaal in een verhaal. Een soort dubbele raamvertelling dus. Elk van die verhalen kent zijn eigen dramatische momenten, die mij meer dan eens kippenvel bezorgden.
De cast is in topvorm en ook de soundtrack is erg fraai. Al met al, een bijzonder fijne kijkervaring.

avatar van SmackItUp
Erg mooie film.

En dan vooral het stuk met Cooper en Saldana. Pure, levensechte struggle die zij tentoonspreiden. Mooi hoe het verhaal in verhaal in verhaal wordt verwerkt. Al voelt de hoofdlijn met Quaid en daarbij horende einde wat overbodig. Maar gelukkig is het acteerwerk wel gewoon sterk en bevat zeker genoeg sfeer en flair om niet te vervelen.