Colombiana (2011)

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Olivier Megaton
met Zoe Saldana, Jordi Mollà en Lennie James

Op haar 10de zag Cataleya Restrepo hoe haar ouders in Colombia werden afgeslacht door drugsbaron Don Luis. Ze groeit op als keiharde huurmoordenaar voor haar oom Emilio in Chicago. Maar in haar vrije tijd is ze op zoek naar het enige dat haar drijft: het vinden van de moordenaars van haar ouders.

avatar van IH88
“I want to be a killer. Can you help me?”

Lekkere actieknaller. Vooral het begin met de jonge Cataleya is erg sterk. Ook het gedeelte in de gevangenis is nog goed, maar daarna wordt het wel erg ongeloofwaardig. Het romantisch subplotje had van mij ook niet gehoeven.

Zoe Saldana is wel sterk en regisseur Megaton (what’s in a name?) heeft veel oog voor het visuele aspect. Chicago is over het algemeen een winderige en grauwe stad, maar door de kleurenfilter die Megaton gebruikt lijkt het wel Haïti. Niks mis mee. Net zoals een aantal erg sterk gechoreografeerde vechtscènes.

Stevige misdaad- en wraakfilm met vele fantasievolle actiescenes.
Dat een gedecideerde jonge vrouw instaat voor het avontuur maakt het misschien wat pittiger, maar de gedoodvefde clichés zijn er niet minder door aanwezig, waarbij deze actiefilm niet boven de middelmaat komt.

avatar van AJK
AJK
Tja,een meesterwerk is het niet.
Maar om het echt slecht te noemen ook
niet.Ik had er niet veel van verwacht en ben
mede daarom zeer verrast nadat ik de film
had gezien.Maar omdat ik vindt dat er eigenlijk
geen 1 acteur of actrice er echt uitspringt geef ik
het een 2.5.Als een hele goeie actrice de hoofdrol had gespeelt dan was het cijfer veel hoger geweest.Mooie vrouw, hoor maar zij kon de film niet dragen.
Wel leuk om een keer te zien.

avatar van Velazques
Compleet ongeloofwaardig

avatar van Capablanca
Velazques schreef:
Compleet ongeloofwaardig

Dat mag zo zijn, maar wat een benen!

avatar van eRCee
Theunissen schreef:
P.S. wel grappig die onzin met het geheugenkaartje in het begin, anno 1992 bestond dat helemaal niet (toen had je nog 5¼ en 3½ inch floppy's). Men pakte het ook op en stopte het daarna gewoon in een floppy-drive Maar ja voor de film was het natuurlijk handiger om een geheugenkaartje in te slikken dan een floppy-disk (probeer dat maar eens door te slikken).

Haha, inderdaad ja. Ik dacht ook, waar duwt hij dat nu in?

Verder mag men eens ophouden met killscenes met dieren. Of het nu honden zijn, krokodillen, varkens, haaien, het blijft allemaal even infantiel.

avatar van kleez
Volgens mij was er relatief veel geld beschikbaar want de Graphics zijn goed.

Maar de personages zijn zó verschrikkelijk nep en slecht (onrealistisch)... 2*

avatar van Roger Thornhill
Een aardige observatie van Monica Meijer in Cinemagazine : "Cataleya is een betere Catwoman dan Catwoman" (hoewel dat personage op film met de vertolkingen van Julie Newmar, Michelle Pfeiffer en Anne Hathaway trouwens bepaald niet slecht voorzien is). Maar naast Catwoman is ook Jason Bourne wel een goede referentie, een associatie die nog eens versterkt wordt doordat Cataleya's gevecht met Marco dezelfde verknipte montage heeft als Bourne's vechtpartij met Desh in The Bourne ultimatum. En zo smaakt Colombiana me bij herziening een stuk beter dan de eerste keer, aangezien ik nu minder op de plot let en meer op de vaart, het vuurwerk en vooral de superbe vertolking van Zoe Saldana. Sterretje erbij.

Mooie pakkende film met een leuke en prettige hoofdrol van Zoe Saldana, en ook weer eens wat anders dan Avatar. Ook leuk en origineel gevonden een ''lone wolf'' aktiefilm met een vrouw in de hoofdrol, beetje de vrouwelijke Bourne.

Verhaal is leuk bedacht en kijkt lekker weg, aktie is goed gefilmd. Alleen jammer van de laatste 25 minuten die een beetje over the top waren a la Commando en Rambo in een shooting gallery. Jammer, einde is wat te kort en afgeraffeld daardoor, had veel meer ingezeten.

avatar van Duke Nukem
Flauw verhaaltje vol onwaarschijnlijkheden: als jong meisje weet Cataleya al van daken te springen achtervolgd door zwaarbewapende mannen en te ontsnappen, haar oom schiet zomaar midden op straat naar een voorbij rijdende auto en wacht totdat enkele politie-auto's ter plaatse aankomen, waarna hij doodgewoon naar huis wandelt...

Het gebruik van een gele (en later in de film ook een blauwe) kleurenfilter vind ik eerder storend dan mooi, omdat het teveel opvalt. Sommige acteurs lijken wel aan de geelzucht te lijden.

De actie valt verder wel mee, hoewel het gevecht tegen het einde van de film tussen Zoe en het hulpje van de gangsterbaas wel heel snel gemonteerd is, je ziet bijna niet wat er gebeurt. Jammer dat zoveel actie-scènes in veel films op die manier compleet verpest worden.

Zoe Saldana is natuurlijk een mooie verschijning (en laat soms ook haar tepels bewonderen doorheen haar strakke pakjes). En het lied "Hurt" van Johnny Cash vind ik ook mooi (hoewel niet echt passend bij deze film). Dit is echt zo'n oppervlakkig actie-filmpje voor als je eens geen zin hebt in een film met diepgang of enige logica.

avatar van Boneka
Vijf jaar geleden voor het eerst gezien. 3,5 punt blijft staan. Over de geloofwaardigheid hoeven we het niet te hebben, maar daar is het genre ook niet naar. Zag hiervoor Walking with the Enemy (2017) en daar vond ik het wel een probleem, omdat ze daar er juist een serieuze film van wilde maken. Colombiana is gewoon een leuke actiefilm met vooral in het begin een hoog jump gehalte. Cat woman. Zelfs als klein meisje. Wat wel opvalt is dat ze uitstekend Engels spreekt voor een Colombiaanse. Na haar move to America okay, maar in eigen land merkwaardig als kleine meid. Vond de acties prima en zeker bij een eerste kijkbeurt verassend. De verassing was er nu wel een beetje af, maar hij blijft leuk om naar te kijken. Een beetje in de stijl van Leon.

Wat betreft het beeldmateriaal vond 'm ook iets te geelachtig. Geel en later ook blauw waren kennelijk belangrijk in deze film Geel vanwege haar afkomst en ja blauw ik weet het niet, maar de tandenborstels sprongen er wel heel fel uit. Vond ook dat de film aardig wat ruis had. Opvallend voor een vrij recente blu ray versie. Verder ziet ie er gelikt uit. Zoe Saldana is bij mij niet echt bekend, (wellicht omdat ik niet zo houd van teveel fratsen, maar ik zag wel dat ze ook in Avatar had gespeeld. Hoe dan ook Colombiana kijkt leuk weg.

Film 3.5
Beeld 4