Gangster Squad (2013)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Ruben Fleischer
met Ryan Gosling, Sean Penn en Josh Brolin

Los Angeles, 1949. De meedogenloze maffiakoning Mickey Cohen (Sean Penn) voert het bewind in de stad en verrijkt zich door de inkomsten uit drugs, wapens, prostitutie en – als het even kan – elke weddenschap die afgesloten wordt ten westen van Chicago. En hij doet dit alles dankzij de bescherming van niet alleen z’n eigen crew, maar ook van de politie en de politici die hij onder de duim houdt. Hij schrikt zelfs de moedigste en hardste politieagenten af, behalve een kleine geheime afdeling van de LAPD die, onder leiding van Sgt. John O’Mara (Josh Brolin) en Jerry Wooters (Ryan Gosling), hun krachten bundelen om Cohen neer te brengen.

Roberto36
Heerlijk zulke films. Dik voldoende terwijl we er al veel van hebben gezien.

avatar van notsub
Dit is een lekkere vlotte maffia film, waar de scherpe randjes niet vanaf geregisseerd zijn. Zo wordt het soms bruut en zit er veel actie in de film. Daar moet de film het ook mede van hebben. Van dit soort films zijn er al genoeg. Nu leunt deze eens niet op een overbekende acteur, maar moet het meer van het collectief komen. Dat lukt dus prima, de pretenties liggen niet te hoog en zo kan het dus ook.

avatar van Leo1954
Een soort stripverhaal actie. Zo ongenuanceerd als het maar zijn kan, wel eens leuk voor een keertje. Ryan Gosling speelde helemaal niet onaardig, Sean Penn ondermaats. Niets bijzonders, sfeerloos en dat is wel jammer. Maar ja, als je kiest voor onzin kan je niet alles hebben.

avatar van Harco
Deze film in een adem noemen met film noir is een schande voor laatstgenoemde. De film komt op werkelijk niet een vlak uit de verf; het productiedesign is kitscherig, de muziek bombastisch en absoluut niet passend bij het tijdsbeeld dat probeert geschetst te worden en de personages zijn karikaturaal met een niet overtuigende Sean Penn als ultieme dieptepunt.

fvorsten
Eén super agent die de kans krijgt aangeboden om een team samen te stellen bestaande uit mensen met diverse specialismen om zo de onderwereld te grazen te nemen, met als doel de meesterboef.

De verhaallijn samen met de stoere uitspraken en acties maakt deze film erg vermakelijk.

Verwacht dus geen maffia epos maar meer een leuke vlotte actie film zoals er al zoveel zijn, maar dan met een (naar mijn idee) toch wel originele setting.

avatar van Banjo
Mensen, mensen wat een snelle en rommelige film!
Je komt geen moment in de film. Ze geven je gewoon geen tijd.
Met glad gestreken personages en totaal geen spanning.

Ik had mijn 1800ste stem anders voorgesteld..

2 sterren

avatar van ikkegoemikke
Fraai in beeld gebrachte gangster film. De sfeer van de jaren 50 straalt van begin tot einde in deze film. T'is niet vergelijkbaar met The Godfather, maar het is wel een onderhoudende actie-film die wel redelijk brutaal kan zijn op bepaalde momenten.
Penn vind ik wel sterk in zijn rol als Mickey Cohen en slaagt er soms in vreselijk angstaanjagend over te komen door zijn expressie in taal en gelaatsuitdrukking. Inderdaad iemand waarvoor je liever een blokje omloopt ipv. tegen het lijf te lopen. Soms zag hij er echter stripfiguur-achtig uit door ofwel CGI of make-up.
Idem dito voor Emma Stone , overigens een peperhete dame in dat spannend rood kleedje, die er soms uitzag als Jessica Rabbit
Enige minpunt voor mij, maar dat heb je meermaals met een film, is het feit dat een bijeengeraapt team van bijna-super-heroes een maffia-baas van het kaliber Cohen, te kakken kunnen zetten en zijn organisatie ontwrichten, terwijl deze een volledige politiemacht heeft omgekocht, naar eigen zeggen , geeft mij altijd zo'n gevoel van "Allee,kom aan ...."

avatar van otherfool
Een vrijwel 1 op 1 kopie van The Untouchables, tot aan de zwangere vrouw van de squad-leader toe, zonder ooit dat niveau te halen (maar dat kan ook bijna niet natuurlijk). Film doet soms wat rommelig aan en had wel wat meer rustpunten kunnen gebruiken, er gebeurt te veel te snel met te veel mensen in te korte tijd. De A-cast vol stoere namen valt hierin weinig te verwijten, en ach de film kijkt uiteindelijk redelijk weg. Helaas niet de moderne noir die het allicht had kunnen zijn.

Net aan 3*.

avatar van VforVictor
Wel een aardige film, btje cliche her en der en veel kennen we al uit The Untouchables maar desalniettemin een leuke film om eens gezien te hebben. 3 sterren.

avatar van Jawaddedadde
Niet onaardig.

Maar ook weer niet van die aard dat het een memorabele film is geworden, daarvoor is het allemaal wat te oppervlakkig.

Verder wel een onderhoudende gangsterfilm die bij momenten lekker hard is en er een erg vlot tempo op nahoudt.

Sterrencast doet het - zoals verwacht mag worden - goed.

avatar van mordang
Helemaal geen vervelende film. Het is nergens origineel of verrassend, maar door de invulling van de acteurs wordt een hele degelijke maffiafilm, met geweld, eerzucht en liefde. Kortom, prima vermaak als je geen zin hebt om uit te diepen over von Trier's laatse melodrama, met allerlei diepere lagen, etc, etc.

avatar van VincentL
Gangster Squad

We moesten kiezen als vriendengroep: gaan we naar Gangster Squad of naar Springbreakers? Uiteindelijk gooide een tentamenweek roet in het eten en zijn we nergens heen gegaan. Toch heb ik maar besloten om hem nu dan eens op te zetten. Het verhaal deed me al heel erg denken aan The Untouchables met Kevin Costner. Dit keer hebben ze er een andere groten naam in gegooid: Sean Penn. Ook een zeer goede acteur. 2 uur voor de boeg en gaan met die banaan.

Uiteindelijk was het feit dat alles al een keer gedaan was het grootste struikelblok voor mij. Omdat de film zo veel op The Untouchables lijkt zal ik continu de vergelijking trekken.
Het gaat namelijk zo:

- Grote crimineel
- Team om hem tegen te houden
- Acties lopen goed
- Crimineel slaat succesvol terug en pakt daarbij ook familie
- Crimineel verslagen

Ouderen zouden The Untouchables noemen bij dit plot, jongeren Gangster Squad

Het is tenslotte bijna dezelfde film. Want waarin de film zijn voorganger nog echt de oude sfeer weer te creëren gaat deze film daar de mist in. De film heeft een bepaalde snelheid waarmee alle illusies en sfeer weggehaald wordt. Iets wat er in The Untouchables wel was. Uiteindelijk probeert Ruben Fleischer nog wat creativiteit er in te gooien door een zwak liefdes verhaaltje maar het mag niet baten.

Ook op het acterende vlak laat Gangster Squad veel liggen. Waar ik normaal gesproken Sean Penn erg goed vind, vond ik hem hier totaal niet goed overkomen. Hij was niet de creepy crimineel die Robert de Niro met Al Capone wist neer te zetten. Jammer.
Van Josh Brolin ben ik nooit echt fan geweest. In No Country For Old Men vond ik hem niet spectaculair en ook hier was het niet veel. Jammer jammer jammer.

Zoals ik al meldde was ook de sfeer in de film ver te zoeken. De setting was prima, maar ook hier doet de film weer duidelijk onder met The Untouchables. Dat de scènes vooral 's avonds en 's nachts afspelen haalt wat van dat nostalgische gevoel er af. Mede met de snelheid van alle vorderingen is het ook niet veel.

Ondanks dat het een leuk verhaal is, kijk maar naar mijn stem bij The Untouchables, krijgt hij een voldoende. Ook de actie zat als enige wel snor.

Dit was niet al te best.

Het hoge tempo en de veelvuldig aanwezige en nogal brute actie maken deze film bij vlagen nog wel vermakelijk, maar verder overtuigt hij gewoon niet.

Dit gezegd zijnde is de actie zo verschrikkelijk ver over de top dat iedere vorm van spanning al snel ontbreekt. De rididcule acties waar de hoofdpersonen mee wegkomen zijn echt een brug te ver en eindeloze hoeveelheden mannen in pakken die neergemaaid worden, hoe lang blijft dat nou echt interessant?

Verder wordt in sneltreinvaart een gangsterverhaaltje afgewikkeld waarbij werkelijk geen enkel cliche geschuwd wordt en werkelijk geen enkel karakter boven de middelmaat uitstijgt. Men probeert het nog wel een paar keer maar ook de dieper bedoelde scenes zitten zo vol met cliches en holle frases dat het eerder op de lachspieren werkt.

Nee, sorry. Als het nog een tandje verder over de top was gegaan (zoals Sin City ofzo) dan had het nog kunnen werken, die film wist tenminste van zichzelf wat voor een pulp het was. "Gangster Squad" probeert een toch wel tamelijk serieus gebracht verhaal te koppelen met totaal niet serieus te nemen actie en eindigt zo als een vlees noch vis.

avatar van breedbeeld
Sluit me aan bij doctari.

avatar van KTV
KTV
Supergoede mafia film , geen seconden mee verveelt

avatar van missl
Film blijft wat flauw en op de vlakte, wat jammer is met zo'n sterrencast.

avatar van patrickman
wat een slechte film dit gaat over de cops die elke maar dan ook elke kogel ontwijken en zelf iedereen raken 5 tegen 500 gangsters en de police wint makkelijk
dan kijk ik liever superman dan weet ik wat ik kan verwachten

Puike gangsterfilm, nota bene gebaseerd op ware feiten.
Boordevol spanning, vuurgevechten in echte Chicagostijl, kortom alles wat een gangsterepos moet hebben.
Ook de vertolkingen, door een supercast, zijn voortreffelijk.. van de grootste rol tot de kleinste.
Knappe beelden ook, en een prachtige soundtrack.
Een topfilm deze !!

avatar van patrickman
Tarkus schreef:
Puike gangsterfilm, nota bene gebaseerd op ware feiten.
Knappe beelden ook, en een prachtige soundtrack.
Een topfilm deze !!

haha gangsterfilm ????? nevermind over smaak valt niet te twisten

avatar van kuiponok
Prima misdaadfilm waar, mede door de sterke cast, weinig op aan te merken valt.
Dikke voldoende dus: 4*

avatar van ribas123
NIks mis mee met deze film.
Kijkt heerlijk weg!!

avatar van namingway24
Ik vind het redelijk gewaagd om heden ten dage zo'n film te maken, maar ik houd er wel van. Er heerst een heerlijk sfeertje in Gangster Squad, van de prachtige sets tot het geweldige taalgebruik waarvan je je echt afvraagt of iemand überhaupt ooit zulke mooie volzinnen heeft gesproken. Ik vind voice-overs trouwens echt wat leuks toevoegen aan dit soort films, hoe cliché de monologen soms zijn.

De cast is een leuke mix van oude rotten en jong bloed. Ik had even een momentje nodig om Robert Patrick te herkennen, maar zijn gunslinger was zeker mijn favoriete personage. Josh Brolin heeft een geweldige stem en zijn stoïcijnse blik werkte goed. Gosling spreekt hier meer dan in Drive en Only God Forgives bij elkaar, en dat gaat hem goed af. Hij is toch wel één van de aardigste acteurs van het moment. Sean Penn is trouwens een beest in deze film; wel een tikkeltje karikaturaal maar altijd boeiend in zijn rol. Alle rollen, tot aan de supporting cast aan toe zijn gewoon ijzersterk, en hoewel niet iedereen even diep uitgediept wordt voel je je zeker betrokken. En wat is Emma Stone een prachtige rooie en een goed actrice bovendien.

Het verhaal schijnt te zijn gebaseerd te zijn op ware feiten, maar alsnog zijn de details en gebeurtenissen in de film ongetwijfeld zeer anders dan in het echt. Het was met enkele uitzonderingen toch allemaal redelijk voorspelbaar, zelfs wie er dood zou gaan en wie niet. Gelukkig wordt dit goed gemaakt door een paar aardig spectaculaire actiescènes; van de vuistgevechten tot de auto-achtervolgingen en de shoot-outs aan toe was het allemaal lekker rauw. De slow motion op het laatst hoefde dan weer niet van mij, maar ach, het zag er erg mooi gestileerd uit.

Ik heb me reuze vermaakt met Gangster Squad, een mooie terugkeer van het genre.

avatar van Zeriel
Beetje overgestileerde neo-film noir. Het lijkt wel hoe verder we af raken van die periode hoe gestileerder het wordt, wat het geheel wat cartoonesk maakt.

Best vermakelijk en het ziet er verder allemaal prima uit.

avatar van tommykonijn
Gangster Squad... Behalve dat het me duidelijk leek dat dit een gangsterfilm was met een behoorlijke cast, wist ik totaal niet wat ik hier van moest verwachten. Ik ben absoluut geen fan van films binnen dit genre. Toch maar eens uit nieuwgierigheid bekeken, en de film viel me mee en viel tegen.

Uiteindelijk is het een simpele, vlotte gangsterfilm geworden. Er is veel aandacht geschonken aan het uiterlijk van de film: de kleding en settings zien er allemaal goed uit en de film komt vaker redelijk rauw uit de hoek. De actiescenes zijn een opvallend pluspunt, en houden de film meerdere malen staande. De casting is ook prima. Sean Penn is heerlijk overdreven als de bad-guy en ook Josh Brolin, Emma Stone en Ryan Gosling doen het prima.

Toch lijkt de film niet op elk gebied sterk. Ondanks dat het verhaal zich in '49 afspeelt, voelde de film toch iets te modern aan. Daar kan de goed verzorgde aankleding op de een of andere manier niets aan veranderen. Daarnaast leunt de film ook best wel veel op de actiescenes, want het verhaal is verder niet heel erg interessant. Tijdens de eerste helft nog wel leuk om te volgen, maar tijdens de tweede helft kwamen vaker momenten voorbij dat het een beetje inkakte. De personages worden allemaal vrij goed uitgevoerd en ze zijn dan ook typerend zichtbaar van goede of slechte aard, maar de film nam niet voldoende de tijd om de personages dusdanig uit te diepen zodat ik direct wist wie op elkaar aan het schieten waren en wat er gebeurde met de betrokkenen.

Gangster Squad is een leuke film, maar daar blijft het ook bij. Het is een film die nergens echt zwaar uitblinkt, maar ook een die nergens echt slecht wordt. Ik had gehoopt dat mijn eerste '2013 film' beter zou zijn geweest, maar gelukkig kan ik hem allerminst slecht noemen.

Redelijke actiefilm. Ik kwam er maar moeilijk in. Ik kreeg niet het gevoel dat het 1950 was. Alles was veel te strak, schone kleren petten, auto's enz. Kreeg meer een Gotham City gevoel. Wel goede actie!

avatar van Kim2
Hoewel vermakelijk, mist deze film iedere vorm van subtiliteit (dit in tegenstelling tot 'The Untouchables') en boet daardoor gigantisch in aan geloofwaardigheid. De focus werd veelal gelegd op de actiescenes, waardoor het proces om Mickey Cohen's bende op te rollen gereduceerd wordt tot een paar motten en het leegschieten van een magazijn.
Sean Penn, normaal gezien een prima acteur, bezondigd zich hier aan overacting en valt tegen.

avatar van Stijn B.
Onderhoudende misdaadfilm die toch te glad en te berekend in opbouw aanvoelt. Sean Penn steelt de show als Mickey Cohen en stuwt de film boven de middelmaat.

Ryan Gosling en Josh Brolin hebben al betere rollen gekregen (en gespeeld).

Sean Penn is top muv het vechtpartijtje op het eind.. Verder is het middelmatig troef. Van het genre houd ik wel maar dit was geen topper. Errug voorspelbaar allemaal.

Confusie
Geinige film wel. Sterke cast met onder andere een leuke rol voor de T-1000 en ik zou ook niet weten wat hier niet goed zou zijn aan Sean Penn. Film weet net iets anders te doen met de welbekende thema's en doet dat op alleraardigste wijze. Leuk.

avatar van mixmaster
goede misdaadfilm met mooie settings in de jaren 40 stijl.
de vaart zit er goed in en het acteerwerk is prima.
Sean Penn vond ik geweldig spelen , hij zet zijn rol als gangster uitstekend neer.