Turks Fruit (1973)

Alternatieve titel: Turkish Delight

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Rutger Hauer, Monique van de Ven en Dolf de Vries

De hoofdpersoon, de jonge beeldhouwer Erik heeft een turbulent liefdesleven, tot hij zijn grote liefde Olga ontmoet. Zij trouwen tegen de zin van Olga's rijke ouders. Geschapen voor elkaar, trekken zij zich niets aan van alle tegenwerking en beleven een grandioze, romantische zomer. Totdat Olga zich zeer vreemd begint te gedragen. Ze breekt abrupt met Erik en gaat weer naar haar ouders. Erik wil Olga terughalen, maar wordt hardhandig geconfronteerd met haar louche nieuwe vriend. Onverwachts wordt Olga echter in het ziekenhuis opgenomen.

TEASER

avatar van pdonidvie
Waar was de moeder van Olga toen ze op sterven lag in het ziekenhuis? Werd dat misschien uitgelegd in het boek?

Het wordt niet expliciet uitgelegd, in het boek niet en in de film ook niet, maar ik denk dat we ervan uit mogen gaan dat het tot een breuk is gekomen tussen Olga en haar moeder doordat die ervandoor ging met die louche Wastora-manager. En in het hele verhaal is degene die zich écht om Olga bekommert steeds haar vader.

Het boek van Jan Wolkers paste met zijn openhartigheid over seks en kanker destijds perfect in het tijdsbeeld eind jaren ’60, begin jaren ’70, maar zorgde toen evenwel voor de nodige controverse. Dat was al evenzeer het geval met de verfilming van het boek door Paul Verhoeven een paar jaar later.
Het is –voor zover ik weet– nog steeds de best bezochte Nederlandse film aller tijden. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want in de film worden vooral allerlei alledaagse aspecten van het leven min of meer uitvergroot en ongefilterd in beeld gebracht: liefde, seks, scheiding, ziekte, humor en verdriet.
Dat maakt het tot een heel goede film, hoewel naar mijn mening niet de beste Nederlandse film. Niettemin is het ontegenzeglijk een monument in de Nederlandse filmgeschiedenis met dank aan regisseur Verhoeven en de prima vertolkingen van Rutger Hauer en Monique van de Ven.

avatar van weide1
cartman442 schreef:

Nieuwe preutsheid?

Je bent 15, lees ik in je profiel. En ik proef uit jouw reactie mijn eerdere opmerking.
Merk het ook aan de 'jeugd' in mijn directe omgeving. Zo vrij en losbandig ik in mijn jeugd was, is de jeugd over het algemeen tegenwoordig niet meer. De seksuele revolutie is voorbij. Er komt een nieuwe preutsheid. We gaan weer terug naar de jaren 50.
En is misschien helemaal niet verkeerd.

cartman442 schreef:
Stomme slechte nudisten film -.-

1. je bent nog te jong om deze film te zien; de inhoud van je commentaar bevestigt dat;

2. je doet er niemand een plezier mee om met zoveel domheid te koop te lopen.

Deze film is gewoon voor mijn tijd, ben niet zo van oude films

Kijk de film dan niet als je van niet zo van oude films houdt

avatar van Akkiej
Beetje een rare film met een pesterig mannetje Erik en zijn labiele vriendin. Oke, dat klint dan ook weer alsof ik het een enorm slechte film vond, wat niet persee het geval was. Het verloop van het verhaal is raar, met gebeurtenissen die soms nergens op slaan of niet goed uitgelegd worden. Olga, de meid met hele rare stemmingswisselingen, is ietswat vervelend. Erik is opzich een leuk personage, maar kan ook heel raar uit de hoek komen.

Maar toch... de film houdt aandacht. Ookal vind ik het einde een beetje jammer en dat de film zelf een raar verloop van gebeurtenissen heeft, de vaart is goed aanwezig en toch wekt het nieuwsgierigheid. Hier is mijn score op gebaseerd. Ik keek de film op TV een aantal dagen terug en ik had absoluut niet het gevoel dat is moest zappen tussen de reclames door.

Conclusie: rare film, labiele personages, niet een goed einde. Maar ondanks dat is de film interessant genoeg om uit te kijken en de vaart is prima!

avatar van Jurado
Het is een altijd een ware straf om je door dat hopeloze eerste uur heen te worstelen.

Jurado schreef:

De film is naar het einde toe beter, maar er door heen worstelen...nee dat heb ik nooit zo ervaren.

2. je doet er niemand een plezier mee om met zoveel domheid te koop te lopen.

Soms snap je dingen pas als je een tweede of derde keer kijkt. Dat was bij mij zeker het het geval bij Turks Fruit. Zeker als je (te) jong bent kijk je nog niet door het bloot heen.
Je ziet alleen bloot, bloot en nog eens bloot. Ik vind het wat ver gaan om dat af te doen met domheid.

Ik zelf zag de (volledige) schoonheid van de film pas toen ik hem de vierde of vijfde keer zag.

Om deze film af te doen als "Stomme slechte nudisten film -.-", zoals cartman442 doet, dat vind ik een domme opmerking, want de film gaat in de verste verte niet over nudisten.

BBarbie schreef:

Hij is 15, ik denk de je hem dat nog niet kwalijk kan nemen.

avatar van maloumovie
Het was 1 goede film

Prachtig verhaal, uitkijken tot het einde en dan begrijp je alles pas. Rutger Hauer fantastisch acteur. Geweldig als hij uitroept; " EEN TANGETJE!!!!!"

Boek van Jan Wolters

avatar van Ebenezer Scrooge
P.
P?
P.

Paul Verhoeven leverde in 1973 een van de mooiste Nederlandse films ooit af. Het werd tevens de best bezochte Nederlandse film aller tijden: 3.338.000 bezoekers. Niet zo raar, na jaren van brave films als Dorp Aan De Rivier en Alleman was dit vrijzinnige Turks Fruit een verademing voor velen. Weg met die kleinburgerlijkheid en dat calvinisme!
Cinematografisch ziet het er ongelooflijk goed uit; Rutger Hauer en Monique van de Ven als pasgetrouwd stel slingerend op een fiets door de straten van Amsterdam, Rutger/Erik die een champagnefles ontkurkt en de champagne over de blote borsten van Monique/Olga heen giet en dat vervolgens aflikt, Olga die boven Erik op het bed gaat staan en zich dan zo stijf als een plank op hem laat vallen..
Film is beweging zei Paul Verhoeven ooit toen hij te gast was in het VPRO-programma Zomergasten. Dat klopt, zijn films gaan ontzettend snel, het beweegt constant, geen moment rust.
Bovendien heeft hij iets met regen. Ik ook, ik vind het altijd heerlijk als het regent. Ik snap ook niet waarom mensen er altijd zo over moeten klagen. De allerbeste regenscene zit wat mij betreft in deze film: Olga en Erik die buiten voor hun huis in de stromende regen met een glas champagne op de stoep gaan zitten en kletsnat worden. Maar ook in Spetters zit een hele fraaie én in De Vierde Man. Ruud van Hemert heeft in Ik Ook Van Jou geprobeerd de scene na te bootsen maar is daar niet helemaal in geslaagd. In Verhoevens Amerikaanse films daarentegen valt er weinig tot geen druppel, maar goed, Nederland heeft gewoon de mooiste regen.

Héél hartelijk gefeliciteerd met jullie trouwen. Ome Koos en tante Millie.

Alsteblieft!

Ah, doe niet zo lullig! Ze menen het toch goed?

Toch wel een monument in de Nederlandstalige film. Het verhaal is niet zo bijzonder, maar de sterke vertolkingen van Hauer en Van de Ven weten een bepaalde atmosfeer te creëren die men niet vaak ziet. Het boek van Wolkers is in de ik-vorm geschreven en dat is ook te zien in de film. Mijn favoriete scène is diegene waarin hij die vogel loslaat in de ondergaande zon, zo simpel en geniaal. De kracht van deze film zit hem niet in de seks en al het naakt, maar in de oprechte liefde van Erik en Olga.

avatar van Redlop
Mooi gezegd, mee eens A. Verbrugghe. En Nederland in de jaren 70´ sfeer wat mij betreft. En Toots!

avatar van John Barry
Turks Fruit vind ik een erg slechte film.

In deze film volgen we een nogal een vervelend klef stelletje. Het stelletje Erik en Olga. Een groot deel van de film word vol gegooid met seks scènes tussen die twee. Interessant is anders. Een echt verhaal heeft deze film eigenlijk niet. Er word nogal veel hak op de tak gesprongen bij deze film. Voor een groot deel lijkt de film alleen maar te draaien om kleffe seks scènes van een ordinair stelletje. Ook trouwens een heel onfatsoenlijk stelletje. Dat blijkt wel uit de scènes bij de onthulling van het beeld waar de koningin bij was. Olga heeft het warm en doet daarom maar wat uit. Je moet wel heel dom zijn om niet te weten dat je zo niet kan bijlopen als de koningin langs komt. Maar Erik en Olga zijn blijkbaar stom verbaasd dat mensen willen voorkomen dat de koningin hem ziet. Tja. Wat mij betreft een scene van heel bedenkelijk niveau. Een complete mislukte poging tot wat humor. En dan heb ik het nog niet over de reden waarom Olga een het begin van de film een tang moet halen bij een boerderij. Dit is wel het toppunt van flauwheid. En er zitten nog wel meer scènes in de film die ik van erg bedenkelijk niveau vind.

De film vond ik erg langdradig. Naar een vervelend klef stelletje kijken vond ik niet erg interessant. Tussendoor probeert men nog wat drama in de film te stoppen. Eerst doet men dat door de vader van Olga. Maar die vader is veel te kort in beeld en word tevens als een beetje een halvegare neergezet. En hij is tevens plots wel heel snel overleden. Zijn heengaan deed niks bij mij en de poging om via hem wat drama in de film te brengen is mislukt.

Aan het eind van de film probeert men het nog eens om de film toch nog ergens over te laten gaan en er wat drama in te stoppen. Olga verlaad Erik en word later plots ziek. Echter word dit stuk erg afgeraffeld. Voor je het weet is ook Olga overleden. Het ging plots allemaal heel snel. Als de filmmakers wat meer de tijd hadden genomen om het drama aan het eind van de film uit te werken had het misschien nog wat geworden. Maar de filmmakers wilden liever een soort porno film maken, in plaats van een verhaal goed uit te werken.

Het acteerwerk is niet al te best in deze film. Rutger Hauer speelt eigenlijk nog wel goed als Erik. Van Hauer weet wel hoe je moet acteren. Ik wil nog wel even zeggen dat ik het personage Erik een ongelofelijke zak vind. Totaal niet een personage waar ik me nu in meeleef. Monique van de Ven als Olga acteert verschrikkelijk slecht. Haar acteerwerk is toch echt wel een klein drama te noemen. Lijkt er meer op dat ze voor haar uiterlijk is gekozen in plaats van haar acteertalent. Er is ook totaal geen chemie tussen van Hauer en van de Ven. Erik en Olga kwamen bij mij niet geloofwaardig als een stelletje over. De bijrollen zijn niet goed gecast. Het acteerwerk in deze film is op zijn zachts gezegd ( op van Hauer na ) niet al te best.

Waar ik wel erg over te spreken ben is de muziek van Rogier van Otterloo en natuurlijk het prachtige mondharmonica spel van Toots Thielemans. Op muziekaal gebied is deze film ontzettend goed.

Al met al is Turks Fruit een film waar ik weinig mee kan. Ik vond dit maar een erg flauwe en langdradige film. Het stelletje dat in deze film centraal staat kon ik totaal niet mee inleven. De film springt van hak op de tak. Veel dialogen zijn niet erg goed geschreven. De film lijkt voor een groot deel alleen maar te draaien seks scènes. Pogingen om nog iets van verhaal en drama in de film te krijgen zijn naar mening volledig mislukt. Omdat Rutger Hauer nog niet eens zo heel erg slecht acteert, maar vooral vanwege de mooie muziek die deze film heeft. Geef ik niet het meest laag mogelijke cijfer voor deze film. Maar ik vond deze film niet al te best.

1 ster voor deze film.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Vreemde film, dit Turks Fruit. Muziek, en leuke sfeerbeelden van Amsterdam in de jaren 70, maar deden mensen toen echt zo vreemd? want het gedrag van zowat alle personages is buitengewoon vaag. Iedereen flirt met iedereen, Erik valt eigenlijk de hele film iedereen lastig en zou gewoon een aantal klappen verdienen (zeg ik als pacifist), Olga is een vreemd meisje die dreint als een klein kind en dan voor de zoveelste keer haar truitje uittrekt; het feest in het restaurant met die rare en flauwe humor- het is alsof ik naar mensen van een andere planeet zit te kijken.

Misschien moet je de jarten 70 bewust hebben meegemaakt om dit op waarde te schatten maar op de soms rake sfeer en af en toe leuke invalshoeken van cameraman Jan de Bont na is dit toch een gedateerd en weinig memorabel werkje.

avatar van Basto
Dat Olga zich vreemd gedraagt is natuurlijk deels het gevolg van de tumor in haar hoofd. Verder waren de Vroege jaren 70 de jaren van de sexuele revolutie, dus ja, dat overdreven flirtgedrag was iets van die tijd.

avatar van Black Math
Als dit de beste Nederlandse film aller tijden is, is het ernstig gesteld met de Nederlandse filmindustrie. Technisch valt al op dat veel scènes erg donker zijn, visueel ziet het er sowieso vrij verouderd uit. Toch af en toe gebeurtenissen die nog wel grappig uitgebeeld worden, met name in de platte seksscènes aan het begin, waarin diverse dames de revue passeren. Ook het ruitenwissermoment in de auto mag er wat dat betreft zijn.

Verder moet deze film het hebben van heel veel vulgariteit. Honden die je ziet schijten of bloed ziet oplikken, mensen in hun gezicht kotsen, de focus op wat er onder een ziekbed allemaal verzameld wordt. Zelfs voor Nederlandse begrippen lijkt het me veel, maar daarom nog wel intrigerend. Zo vaak kom je dit nu ook weer niet in films tegen.

Als gaandeweg de focus verschuift naar (het stuklopen van) de relatie, wordt het al snel langdradiger, al is de regenscène nog wel mooi. Het acteerwerk is dan ook niet goed. Hauer is al niet echt een geweldig acteur; Van der Ven mag prettig zijn om naar te kijken, maar alles wat te horen is, komt er verre van overtuigend uit. Veel stemverheffingen, wat behoorlijk nep overkomt.

Het Amerikaanse werk van Verhoeven bevalt me geloof ik toch een stuk beter. 1,5*.

Dick2008
Black Math schreef:
Als dit de beste Nederlandse film aller tijden is,

Dit is gebaseerd (als ik het juist hebt) op bezoekersaantallen van destijds en niet op hoe we er zoveel jaar later over denken.

Ik denk toch wel de beste film die de Nederlandse cinema, en die is armzalig, te bieden heeft. Nee erg sterke film toch wel.

avatar van Basto
Weer zo'n loze opmerking. Hoezo is de Nederlandse cinema armzalig. Zat hele goede regisseurs en prachtige films. Ben erg benieuwd hoeveel Nederlandse films jij zelf gezien hebt dat je tot dit oordeel komt.

Black Math schreef:

Sorry maar dit is echt onzinnig commentaar. Dat het ernstig gesteld is met de Nederlandse film industrie is reeds algemeen bekend. Nederland kan om de een of andere reden geen goeie films maken. Denemarken kan het wel, en dat land lijkt kwa cultuur (en grootte) het meest op Nederland. Dus waar het bij ons aan ligt is me ook een raadsel.

Maar Turks Fruit is een sterke film, kan niet ontkend worden Dat het er visueel verouderd uitziet is logisch, omdat het een oude film is. Maar Hauer is integendeel een bijzonder goed acteur, en zeker in deze film. De chemie tussen Hauer en Van den Ven is onontkenbaar, en als je dat niet ziet ben je gewoon blind. Verder dat camera werk draagt juist bij aan de droom-achtige absurdistiche sfeer, toch tegelijk juist zeer menselijk, emotioneel gevoelig en oprecht.
Dit is zonder meer een groot meesterwerk.

En zou een filmkenner alsjeblieft dat onuitroeibare doostekstje kunnen veranderen wat helemaal bovenaan staat, want er klopt werkelijk geen hout van. Het turbulente liefdesleven dat we te zien krijgen, beleeft Eric NADAT Olga bij hem weg is gegaan. Met hun relatie heeft alleen Olga's moeder moeite. Haar vader mag Eric wel. Olga laat zich bij Eric vandaan drijven door het gekonkel van haar 'vriendin' Tineke, die haar slinks aan Henny koppelt tijdens een etentje na de beurs in de RAI. Eric gaat daar ook heen en wanneer het in de Chinees uit de hand loopt verlaat Olga hem. Ze komt nog terug met haar nieuwe vriend, een Amerikaan (de louche nieuwe vriend waar het kul-tekstje over rept is de bedrijfsleider van de Wastora, die na de dood van Olga's vader extra lief voor moeder wordt). Op dat moment is er nog niets met Olga aan de hand. Pas veel later, als Eric haar weer tegenkomt in De Bijenkorf, valt op hoe vreemd ze doet. Ze raakt bewusteloos in de toiletten en wordt in allerijl in het ziekenhuis opgenomen (niks onverwachts) waar ze een hersentumor blijkt te hebben.

De film loopt niet chronologisch maar de flashbacks en flashforwards zijn redelijk duidelijk aangegeven. Iemand die een beetje zijn huiswerk had gedaan had niet zo'n kant noch wal rakende draak van een tekst hoeven schrijven.

Dick2008 schreef:

Nee, ergrns midden jaren 90 is de film bij een poll onder filmjournalisten en filmmskers tot beste verkozen. Al heb ik zelf meer met Soldaat van Oranje, kan ik de keuze goed begrijpen. De film steekt namelijk heel mooi in elkaar zoal hierboven door Bigjerry beschreven. Tekst bovenaan klopt idd van geen kant. Misschien kan iemand die herschrijven.

Dick2008
Basto schreef:

Heeft anders ook de meeste bezoekers gehad. Nederlandse cinema - Wikipedia - nl.wikipedia.org