The Crucifixion (2017)

Verenigd Koninkrijk / Roemenië
Horror / Mystery

geregisseerd door Xavier Gens
met Sophie Cookson, Corneliu Ulici en Brittany Ashworth

Een priester belandt in de gevangenis, omdat hij verantwoordelijk gehouden wordt voor de dood van een non. Op de non voerde hij een duiveluitdrijving uit. Een journaliste besluit zich in de zaak te verdiepen. Zij wil uitzoeken of de priester daadwerkelijk schuldig is aan moord, of dat er misschien iets anders verantwoordelijk is voor de dood van de non.

Redelijke film over exorcisme.
Maar dat dit waar gebeurt is, of op ware feiten is gebaseerd, daar heb ik het toch wel moeilijk mee hoor.
Ik geloof dit allemaal niet.
Als je de film puur als thriller/horror bekijkt komt hij ook niet schitterend uit de verf.
De schrikmomenten zijn inderdaad voorspelbaar en de vertolkingen middelmatig.

avatar van Valak
Ik vind The Crucifixion eerder een “investigation-drama/horror”.
Met de film volgen we de journaliste Nicole die naar Roemenië afreist om daar te onderzoeken hoe zuster Adelina (haar echte naam was Maricica Irina Cornici) aan haar einde is gekomen bij een, in de eerste instantie sceptische visie van Nicole, “zogenaamd” exorcisme.

De film is erg mooi geschoten op locatie, en heeft een aangrijpend meeslepende sfeer. Visueel helemaal in orde.

Xavier Gens’ andere films zoals Frontiere’s en The Divide staan al lang op m’n lijst maar moet ik nog steeds zien, dus ik kan geen vergelijking maken met zijn eerdere werken.

Er zitten een aantal hele simpele en totaal onnodige jumpscares in, die me mij werkelijk ook niks deden, op één in de hotelkamer na. Ook wanneer Nicole’s auto het begeeft midden op de weg, en ze door het maïsveld rent vond ik sterk.

De scènes met Adelina wanneer ze bezeten is zijn wel echt beangstigend en heel goed gedaan.
Het is tevens de eerste grote rol voor de actrice, Ada Lupa, en zij verdient daarom wel een compliment.

Het einde is helaas inderdaad erg afgeraffeld, en de exorcisme van Nicole is helaas al binnen een paar korte minuten voorbij. Dat hadden ze echt wel wat uitgebreider en mogen doen, omdat het in feite het laatste gevecht is met de demon waarmee hij definitief uitgebannen wordt .

Maar er blijft nog een vraag bij me hangen; er wordt meerdere keren gesproken over de "transference” van de demon, waartoe hij in staat is, om van het ene lichaam naar het nieuwe lichaam over te gaan (door middel van aanraking door een ander persoon).
Hoezo gebeurt dit dan op het einde niet? Dat hij weer teruggaat in de vader van de stille zoon; voor hem zou je eventueel het excuus kunnen gebruiken dat hij veilig en “immuun” is geworden voor de demon, omdat bij hem de demon al één keer eerder verbannen was.
Maar dan nog de zoon of de priester Anton?
Dat blijft me onduidelijk, of ik heb iets gemist.

Ik heb me na het zien van de film ook nog meer ingelezen over de waargebeurde zaak waarop het gebaseerd is en het klopt inderdaad wat er in de film gebeurd; heel interessant om even wat over te lezen.
Het blijkt dat er ook twee boeken geschreven zijn over deze gebeurtenis door de Roemeense schrijfster Tatiana Niculescu Bran, (Deadly Confession en Judges’ Book) die het betreffende Tanacu exorcisme documenteren.
Daar is dan weer een andere film van gemaakt; Beyond the Hills (2012). Dat is geen horror, maar een drama, (die ook in Cannes de prijs won voor Best Screenplay).
Die film ga ik me binnenkort bekijken, en ben ook wel geïnteresseerd om de boeken te lezen.

Een dikke 6/10.

avatar van Boeikens
"Waargebeurde" exorcisme filmpje zijn er al genoeg en deze Crucifixion is dan ook nergens vernieuwend.
De opener is niet slecht maar het volgende ontbrak me aan punch. Vooral voor de hedendaagse horror waren de schrik/horrormomenten te zelden en te zwak.

avatar van Spartaan1986
Mooi gemaakt zoals eigenlijk elke Xavier Gens film. Maar dit is toch wel zijn minste film vind ik. Het acteerwerk is degelijk, het 'decor' is prachtig maar de film weet niet constant te boeien en dat komt mede door het wat slappe verhaaltje en het ontbreken van gore en spanning. Middelmaat dus.

avatar van john mcclane 2
Er zijn slechtere exorcisten films , maar ook die stukken beter zijn .
Het is zowiezo de moeite waard door de prachtige sfeervolle beelden .
Echt mooi in beeld gebracht .
Het einde laat zich raden, en aangezien dit op waargebeurde verhalen is gebaseerd, zullen ze het einde met een korrel zout hebben genomen , want zo horror “ romantisch “ kan het nooit geweest zijn .
Kijkt verder prima weg .