• 8.299.970 stemmen

Ut Og Stjæle Hester (2019)

Drama | 123 minuten

Met onder meer: Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg en Anders Baasmo Christiansen

Oorspronkelijke taal: Noors

Releasedatum: 9 januari 2020

Plot Ut Og Stjæle Hester

November 1999. De 67-jarige Trond woont in eenzaamheid en ziet uit naar het alleen doorbrengen van oudejaarsavond. Als de winter aanbreekt ontdekt hij dat hij een buurman heeft, een man die Trond in 1948 kende. Er komen bij Trond allerlei jeugdherinneringen naar boven.

imageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 9 januari 2020 in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van AniSter

AniSter

Mooi gefilmd drama met pakkende muziek. Goede cast. Het bleef op zich wel boeien tot het einde alhoewel er niet echt sprake is van een duidelijk einde.

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Had best een half uur korter gemogen, ik vond het een warrig verhaal, al met al, matige film

avatar van pazzertje03

pazzertje03

Mooie film, prachtige natuuropnames met weer zo'n sterke ingetogen gespeelde Stellan Skarsgård, als oudere man, die terugkeert naar het huis van zijn vader en terugblikt op de jeugdjaren, die hij daar heeft doorgebracht.

avatar van mrklm

mrklm

Stellan Skarsgård is de belangrijkste reden om dit psychologische drama te zien, maar zijn rol is beperkt in dit drama dat grotendeels uit flashbacks bestaat. De 67-jarige Trond [Skarsgård] brengt in 1999 zijn dagen door in een afgelegen woning in Noorwegen, zonder enige vorm van directe communicatie. Hij denkt terug aan de periode tijdens en na WO II waarin een serie gebeurtenissen hem voor het leven tekenen. Erg interessant is dat verhaal niet, bovendien is Trond als tiener [Jon Ranes] een binnenvetter die weinig van zijn emoties uit. Ergo: er gebeurt eigenlijk niet zo heel veel en je vraagt je regelmatig af wat er eigenlijk de moeite waard is aan dit verhaal. Fraai in beeld gebracht door Rasmus Videbæk, dat wel.

avatar van Gish

Gish

Prachtige introspectie, zich afspelend in een jaloersmakend mooie omgeving.

In alle eenvoud een klein maar waarlijk drama. Two thumbs up voor het camerawerk.

avatar van Brandt

Brandt

Schitterend vorm gegeven film met een prachtig verhaal. Ben als kijker een paar maal op het verkeerde been gezet. Het tempo is traag, en de toon is mild, maar intussen spelen er heftige gebeurtenissen. Het zijn geen praters; Trond en zijn vader, maar ze communiceren wel, al is het onbeholpen. Meer zeg ik er niet over, maar wil wel kwijt dat ik me kapot erger aan de synopsis op deze pagina waar doodleuk de halve film wordt weggegeven. Wat is dat toch? Out stealing horses kun je het best zien zonder enige voorkennis.

avatar van Rodger

Rodger

langzaam.. maar mooi drama..

En omdat het zo voort kabbelt.. blijf je het aandachtig volgen... een film die je na ongeveer een kwartiertje helemaal inpakt..

3.5 ***

avatar van John Milton

John Milton

Mijn 3e Molland na Kjærlighetens Kjøtere (1995) en Kraftidioten (2014), en wederom beviel het prima. De oudste van die drie blijft wel mijn favoriet.

Allemaal met Stellan trouwens, die samenwerking bevalt kennelijk wel.

avatar van notsub

notsub

Out Stealing Horses zit vooral vol met ingetogen introverte personages. Dan lijkt het of er niet zo veel gebeurt, maar ondertussen wordt de wereld van de jonge Trond al flink op zijn kop gezet. Jaren later denkt hij daar in lange flashbacks aan terug en wordt het plaatje rond de stille terug getrokken man duidelijk. Tegen de achtergrond van de de ruige natuur in Scandinavië kruipt de film tergend langzaam vooruit, zonder dat zich een echte climax vormt. Toch stoorde me dat pas op het eind en kon ik dit drama verder prima waarderen.

avatar van K. V.

K. V.

Dit drama eens meegebracht en het was niet mis. Niet de film met het grootste tempo, maar de dingen die gebeurden zijn dan wel direct redelijk drastisch.

De cast deed het prima en ook hier weer mooie sfeerbeelden.

Tja prima film om eens mee te pikken als ze hem op tv tonen, maar zou er niet speciaal naar op zoek gaan.