Ut Og Stjæle Hester (2019)

Alternatieve titel: Out Stealing Horses

Noorwegen / Zweden / Denemarken

geregisseerd door Hans Petter Moland
met Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg en Anders Baasmo Christiansen

November 1999. De 67-jarige Trond woont in eenzaamheid en ziet uit naar het alleen doorbrengen van oudejaarsavond. Als de winter aanbreekt ontdekt hij dat hij een buurman heeft, een man die Trond in 1948 kende. Er komen bij Trond allerlei jeugdherinneringen naar boven.

Vanaf 9 januari 2020 in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van AniSter
Mooi gefilmd drama met pakkende muziek. Goede cast. Het bleef op zich wel boeien tot het einde alhoewel er niet echt sprake is van een duidelijk einde.

avatar van Mads Smikkelsen
Had best een half uur korter gemogen, ik vond het een warrig verhaal, al met al, matige film

Mooie film, prachtige natuuropnames met weer zo'n sterke ingetogen gespeelde Stellan Skarsgård, als oudere man, die terugkeert naar het huis van zijn vader en terugblikt op de jeugdjaren, die hij daar heeft doorgebracht.

avatar van mrklm
Stellan Skarsgård is de belangrijkste reden om dit psychologische drama te zien, maar zijn rol is beperkt in dit drama dat grotendeels uit flashbacks bestaat. De 67-jarige Trond [Skarsgård] brengt in 1999 zijn dagen door in een afgelegen woning in Noorwegen, zonder enige vorm van directe communicatie. Hij denkt terug aan de periode tijdens en na WO II waarin een serie gebeurtenissen hem voor het leven tekenen. Erg interessant is dat verhaal niet, bovendien is Trond als tiener [Jon Ranes] een binnenvetter die weinig van zijn emoties uit. Ergo: er gebeurt eigenlijk niet zo heel veel en je vraagt je regelmatig af wat er eigenlijk de moeite waard is aan dit verhaal. Fraai in beeld gebracht door Rasmus Videbæk, dat wel.

avatar van Gish
Prachtige introspectie, zich afspelend in een jaloersmakend mooie omgeving.
In alle eenvoud een klein maar waarlijk drama. Two thumbs up voor het camerawerk.

avatar van Brandt
Schitterend vorm gegeven film met een prachtig verhaal. Ben als kijker een paar maal op het verkeerde been gezet. Het tempo is traag, en de toon is mild, maar intussen spelen er heftige gebeurtenissen. Het zijn geen praters; Trond en zijn vader, maar ze communiceren wel, al is het onbeholpen. Meer zeg ik er niet over, maar wil wel kwijt dat ik me kapot erger aan de synopsis op deze pagina waar doodleuk de halve film wordt weggegeven. Wat is dat toch? Out stealing horses kun je het best zien zonder enige voorkennis.

avatar van Rodger
langzaam.. maar mooi drama..
En omdat het zo voort kabbelt.. blijf je het aandachtig volgen... een film die je na ongeveer een kwartiertje helemaal inpakt..
3.5 ***