Irma Vep (1996)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Olivier Assayas
met Maggie Cheung, Jean-Pierre Léaud en Nathalie Richard

Een Franse filmmaker op zijn retour, probeert een comeback te maken met de verfilming van het verhaal 'Les Vampires'; over een katachtige dievegge, Irma Vep. Maggie Cheung (die zichzelf speelt) wordt gekozen als de nieuwe Irma. Aangekomen op de set merkt ze dat de regisseur het lachertje van de crew is, maar ze neemt zich voor toch loyaal te zijn. Na een tijdje raakt Maggie teveel in haar rol en glipt uit haar hotelkamer om gasten te beroven.

Deze film liet me volledig koud.
Ik vond het geforceerd spontaan geacteerd. Geen verhaal. Matige dialogen. etc. etc.
Heeft nog wel de persprijs van het IFFR 1997 gewonnen. Het zal wel aan mij liggen.

avatar van The Eye
Je bent niet de enige, ik kreeg ook geen grip op deze film

Geslaagde ‘sort of’-komedie die een beeld – zwart, pretentieus en masturbatoir -schetst van de hedendaagse Franse cinema. Regisseur Vidal wil Feuillades Les vampires opnieuw verfilmen en laat voor de lead Maggie Cheung (die zichzelf speelt) overkomen. De opnames zijn niet tot tevredenheid van Vidal die al snel instort en vervangen wordt door een dikke blaaskaak. De fillm lijkt een soort antwoord op Truffauts [La nuit Américaine[/i], hetgeen onderstreept wordt door de aanwezigheid van Jean-Pierre Leaud, die in beide films een belangrijke rol speelt. Maggie Cheung is een echte ster en hoeft in feite niets te doen om het glorieuze middelpunt te zijn. Ze blijft opgewekt en vriendelijk, en vormt zo een fraai contrast met al die Franse eigenheimers. Documentaire-achtig gefilmd, licht van toon en vermakelijk.

avatar van Muzzie
Leuke en sexy film, die geen enkele moeite doet Parijs en haar bewoners enigszins flatteus in beeld te brengen.
De laatste minuten zijn waarschijnlijk de meest kunstzinnige uit de filmhistorie.

avatar van danuz
Wat me waarschijnlijk het meest bij zal blijven van Irma Vep is de muziek van Ali Fourka Toure. Heerlijk! Sowieso kon ik wel genieten van de gehele soundtrack (Gainsbourg, Sonic Youth). Verder heb ik wel een klein zwak voor film-in-film concepten en weet Assayas hier best een naturelle sfeer te creëren.

avatar van Mr Thee
danuz schreef:

Gouden tip vanwege de muziek (alleen al)!

Ze veel jaren na "La Nuit Américaine" zit Jean-Pierre Léaud weer in de rats bij het maken van een film, maar echte blikvanger is hij niet, wel de mooie Maggie Cheung en dit in een film die mij in zijn geheel niet echt bekoorde.
Het Franse cinemamaken wordt hier niet echt geprezen "Fransen maken films voor zichzelf en niet voor het publiek. Alleen voor intellectuelen", hoor ik in de film zeggen en het chaotisch, eigenzinnig gedoe van de crew, tijdens hun remake van "Les Vampires", dat toch wel een flink stuk van de film inneemt, moet dat dan maar bewijzen....