Fritz the Cat (1972)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Ralph Bakshi
met de stemmen van Skip Hinnant, Rosetta LeNoire en John McCurry

Satire op het idealisme van de jaren '60. De student Fritz heeft meer interesse in drugs dan in studeren. Na een uit de hand gelopen feestje vlucht hij. Gebaseerd op strips van Robert Crumb.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film is misschien wat gedateerd en heeft z'n mindere momenten, maar over het algemeen is dit best wel een sfeervolle animatie. De makers zoeken bewust de controversie op, al is dat ook te wijten aan het originele figuurtje. Dit is nu eenmaal zo'n typische 70's generatie die stoned de wereld wil verbeteren. Meer theorie dan echte actie en liefst vechten tegen het establishment. Seks, drugs en soul. De rest is slecht. Maar wie in het rond slaat, raakt zichzelf wel eens.

Aparte animatie zoals gezegd en beter meegevallen dan gedacht. Het deed me wat denken aan Woody Allen meets Barbarella meets South Park. Maar het is gewoon Fritz, de kat waar Garfield en Felix van verbleken.

avatar van Spetie
Best geinig allemaal, deze animatie voor volwassenen. Het is op momenten best droogkomisch en de animatie ziet er niet verkeerd uit.

Seks, drugs en drank, Fritz the Cat draait er zijn hand niet voor om. Het ene personage is nog meer vuilbekkend dan het ander, maar dat maakt het juist grappig. Verder is het bij vlagen lekker sfeervol, mede dankzij de aparte maar wel goede soundtrack.

Ik weet trouwens zeker dat ik Fritz the Cat vroeger ook ooit eens heb gezien, maar dat is echt super lang geleden. Ik kon me sommige zaken in ieder geval nog wel herinneren.