Fritz the Cat (1972)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Ralph Bakshi
met de stemmen van Skip Hinnant, Rosetta LeNoire en John McCurry

Satire op het idealisme van de jaren '60. De student Fritz heeft meer interesse in drugs dan in studeren. Na een uit de hand gelopen feestje vlucht hij. Gebaseerd op strips van Robert Crumb.

avatar van Zavo
Dat deze er nog niet opstond... Ik vond hem geweldig.

Inderdaad erg grappig deze animatie; ik kon hier zelf nooit een plaatje van vinden. Deze had er al lang op moeten staan.

avatar van Zavo
Op amazon gevonden.

avatar van blabla
Ben een liefhebber van de strips van Crumb, maar vond deze tekenfilm iets tegenvallen.

avatar van as
as
Crumb was na deze film zo teleurgesteld dat hij besloot Fritz te vermoorden in zijn strips.(door een struisvogel, geloof ik.)
En er werd nooit meer iets van hem vernomen.
Zie ook "Crumb" van Terry Zwigoff(schrijf ik het goed?)- (ghostworld)Een fantastische docu!

avatar van aSMoDeuS
Beetje uit de tijd... wel leuk...

Vanavond nog maar eens kijken!

relax gewoon

Diesel
Bij vlagen erg grappig en ook de muziek is treffend maar de film kent zo ook zijn mindere momenten en is niet altijd even boeiend. 2,5 sterren..

avatar van mikoz
leuk om eens gezien te hebben.

in de film worden alle facceten van de jaren''80'' dacht ik uitgeprobeerd ( sex , drugs etc )
aan het eind een beetje langdradig maar leuk om eens gezien te hebben

avatar van Rancid
Dat is knap want de film komt uit 1972... Ik moet deze animatie nog steeds eens overkijken, want ik heb m 2 jaar geleden zo zwaar stoned gekeken, dat ik hem geweldig vond, maar dat zal dus wel tegenvallen.

avatar van Roodkapje
OK, dit vond ik dus wel te genieten, al is de animatie zwaaaar outdated en het verhaal beetje dunnetjes. De sfeer van dit filmpje zit wel snor en dat is dan ook de hoofdmoot. Mijn huisgenoten dachten wel dat ik naar tekenfilmporno zat te kijken (???) en eigenlijk is dit wel zo. Ik vond de prent heel erg veel maatschappijkritiek bevat (uit die tijd) en nu eigenlijk nog altijd heel erg actueel is... Maar ja, tekenfilms zijn voor kinderen hé... .

avatar van Purmerend
Leuke animatie lekker direct zeker voor die tijd. 3,5*

avatar van Friac
Na een overload Disneyfilms was het tijdens het eerste kwartier even wennen aan deze ruwere animatiestijl, maar naarmate de film vorderde lukte het toch om deze te appreciëren. Soms ook echt fantastische beelden van de stad en 'trips'.
Het verhaal is nogal dun, maar wel leuk om je even in de tijdsgeest van de jaren '60, door de ogen van een revolterende student, te kunnen verplaatsen.
Zeker niet over de gehele lijn geslaagd, maar wel interessant om eens gezien te hebben.

avatar van dutchtuga
Bakshi's controversiele cartoon was er eentje die ik al lange tijd graag wou zien, en het was wat ik er ongeveer van verwachtte. Erg typische jaren 60/70 ideoligieen passeren de revu gepresenteerd in erg ruwe maar interessante animatiestijl. Nergens is dit mooi te noemen maar oh wat straalt dit een cult gevoel uit. De humor was leuk en de soundtrack fantastisch. Heb mij goed vermaakt maar dit had ook niet veel langer dan deze 75 min mogen duren.
De x-rating maakt de curiositeitswaarde hoog maar vond dit alleszins meevallen. Interessant werkje en een tijdsdocument. Wil meer zien van Bakshi.

ik vind hem erg geweldig! echt zoown retro-gevoel krijg je erbij en de symbolisatie is geweldig gemaakt...4.5 sterren

klute89
Wauw, wat een geweldige animatie film is dit! Ik heb van elke minuut genoten. De animatie is super en de sfeer die het uitstraalt is mooi.

Ook al heeft Crumb niet mee gewerkt, je herkent zijn strip typetjes direct, vooral zijn vrouwelijke personen zijn erg opvallend: flinke benen (dijen) en borsten. Qua kleding alles ietsjes te kort en of te strak.

Ik heb nu ook weer de behoefte om eens wat Crumb strips te gaan lezen. Lekker cult.

Voor nu 4,5*

Wat een maffe film! Die scene aan het begin, waar ze die orgie in het bad hebben, geniaal! De animatie is even wennen, maar wel zeer mooi gedaan, vooral ook het spel met veranderende kleuren en de rokerige waas die soms over de beelden gaan. Verder ook een leuke soundtrack, die scene met dat Bo Diddley nummer is echt super.

Je moet hier niet al te serieus naar gaan kijken denk ik, dan zul je er wel plezier aan hebben, geef het een kans zou ik zeggen

avatar van louisvf
Geniaal gemaakt, prachtige muziek en hilarische scenes!

Meneer Bungel
Heerlijke soundtrack, vermakelijke (60s/70s) maatschappijkritiek en een zeer aangename animatiestijl. Sfeer en humor, bakken vol, bijvoorbeeld de mooie beelden van New York en die stuntelende 'pigs'.

Wel bijzonder dat Crumb hier totaal niet over te spreken was, ik heb me in ieder geval (wederom, maar ditmaal zonder groenige additieven ) kostelijk vermaakt.

4,0* ---> 4,0*.

avatar van Herr Oxnard
Alle credit gaat naar Crumb in deze..Als je Bakshi echt met klasse bezig wil zien ga Hey good lookin' kijken!

avatar van VforVictor
Leuke film, goed getekend en Fritz de held haha als er maar wat te neuken valt, vermakelijke shit

avatar van ichi the chiller
Leuke tekenfilm wel echt 18+ leuke humor en zo nu en dan een beetje psychedelisch. Kon ik met mijn st0^&de kop wel waarderen,haha.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film is misschien wat gedateerd en heeft z'n mindere momenten, maar over het algemeen is dit best wel een sfeervolle animatie. De makers zoeken bewust de controversie op, al is dat ook te wijten aan het originele figuurtje. Dit is nu eenmaal zo'n typische 70's generatie die stoned de wereld wil verbeteren. Meer theorie dan echte actie en liefst vechten tegen het establishment. Seks, drugs en soul. De rest is slecht. Maar wie in het rond slaat, raakt zichzelf wel eens.

Aparte animatie zoals gezegd en beter meegevallen dan gedacht. Het deed me wat denken aan Woody Allen meets Barbarella meets South Park. Maar het is gewoon Fritz, de kat waar Garfield en Felix van verbleken.

avatar van Spetie
Best geinig allemaal, deze animatie voor volwassenen. Het is op momenten best droogkomisch en de animatie ziet er niet verkeerd uit.

Seks, drugs en drank, Fritz the Cat draait er zijn hand niet voor om. Het ene personage is nog meer vuilbekkend dan het ander, maar dat maakt het juist grappig. Verder is het bij vlagen lekker sfeervol, mede dankzij de aparte maar wel goede soundtrack.

Ik weet trouwens zeker dat ik Fritz the Cat vroeger ook ooit eens heb gezien, maar dat is echt super lang geleden. Ik kon me sommige zaken in ieder geval nog wel herinneren.