ad
  • 8.115.123 stemmen

Extremely Loud & Incredibly Close (2011)

Drama / Mystery | 129 minuten
3,33 1.099 stemmen

Genre: Drama / Mystery

Geregisseerd door: Stephen Daldry

Met onder meer: Thomas Horn, Tom Hanks en Sandra Bullock

Releasedatum: 24 december 2011

Over Extremely Loud & Incredibly Close

"This is not a story about September 11th, it's a story about every day after."

De negenjarige Oskar ontdekt in een vaas in een kast een sleutel. De sleutel behoorde toe aan zijn vader, daar is hij zeker van. Maar op welke van de 162 miljoen sloten in New York past hij? Dit is het begin van de zoektocht van Oskar – uitvinder, brievenschrijver en amateur-detective – door de vijf stadsdelen van New York en in de door elkaar gegooide levens van vrienden, familie en volslagen vreemden. Hij komt steeds dichter bij een familiegeheim dat vijftig jaar teruggaat.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Hazelle Black

Hector Black

avatar van andijvie

andijvie

Een fabelachtig mooi verhaal over een jongetje die het overlijden van z'n vader moet accepteren. Schitterende film, zeer sterk geacteerd doch (bewust) ingehouden door Bullock, Horn en Hanks. Ook oscar waardig (en zeker niet ingehouden) geacteerd door het jongetje.

Deze film pakt je van het begin tot het eind ... en zelfs daar nog voorbij.

Vind je deze film niet mooi? de kan smaak zijn, gebrek aan empathie of onvolwassenheid ... maar het ligt niet aan de kwaliteit van dit kunststukje. Ik geef een dikke 9, bijna een 10.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Bijzonder om de reacties op de rol van Thomas Horn te lezen. Ik heb zelf zo'n zoon thuis. En ja, die kan irritant zijn, vreemd overkomen en onbegrijpelijk doen. Voor mij was het vooral herkenbaarheid. En daarom vind ik het echt bizar goed dat deze jonge acteur dit zo herkenbaar kan overbrengen en juist zeer geslaagd is in hoe zulke kinderen kunnen zijn !

Ben nu halverwege de film, heel benieuwd hoe deze eindigt. Hanks is kort in beeld, maar de rol is wel zo gescript dat zijn aanwezigheid in de hele film hangt.

Verder kan ik nog weinig zeggen, eerst afkijken..

Maar ik moest bovenstaande even kwijt. Autisten kunnen zo zijn... Irritant, storend en bijzonder.. ( en ook heerlijk, lief en anders,... ).

Dus uiteindelijk bereikt deze rol vele kijkers wat het in werkelijkheid is..

Hats off for Thomas Horn..

avatar van Movsin

Movsin

Adoratie van een super-intelligente (de US promoot dit graag) en erg "levendige" jongen, voor zijn in 9/11 omgekomen vader wordt gebracht doorheen een avontuurlijk en fantasierijk verhaal.

In de aanvang wat moeilijk met dat zoekwerkgedoe, maar eens daar doorheen, toch een filmisch genietbaar werk, goed geacteerd vind ik en met naar het einde toch iets te veel opgelegde sentimentaliteit.

avatar van Yann Samsa

Yann Samsa

Het cliché 'het boek is beter dan de film' was bij deze wel heel erg duidelijk. Ik denk dat er geen tien minuten voorbij zijn gegaan zonder dat ik zin had het boek te herlezen, dacht aan bepaalde poëtische passages, of gewoon mezelf betrapte geïrriteerd te zijn door de veel te Hollywood'eske uitwerking van de film.

Eigenlijk moest dit een film zijn geworden die uitgewerkt was zoals Amélie Poulain. Sfeer, thematiek en detailuitwerking van dit boek en die film zijn zeer gelijkaardig - en het verhaal zou echt veel beter uit de verf komen zo, net als de personages.

avatar van Syrake

Syrake

PFFFF wat een tijdverspilling deze film, sloeg echt nergens op ... vond het zelfs irriterend ... 0.5 omdat ik minder niet kan geven

avatar van Syrake

Syrake

Syrake schreef:

Oja en voor dat mensen gaan zagen waarom kijk je deze film dan : omdat Sandra Bullock een actrice is die ik zeer graag zie spelen en dus ook alle films gezien wil hebben ... maar waarom ze in zo een film mee doet? pff echt irritant dat net zij hier inspeelt

avatar van kuiponok

kuiponok

Wat een vreselijke film in alle opzichten, maar vooral dat irritante, betweterige en 'volwassen' gedrag van dat rotkind die net als Macaulay Culkin door zijn ouders zo gepusht is omdat hij zo nodig acteur moet worden; dramatisch slecht dit: 0.5*

avatar van Robi

Robi

Erg mooie film. Eigenlijk is het verhaal heel simpel. Het gaat over de rouwverwerking van een jongetje met autistische trekjes, die zijn vader verloren is op 11 september. Maar de vormgeving is heel bijzonder. De hele film is verpakt als een grote speurtocht door New York. De manier voor de jongen om afscheid te nemen van zijn vader. Knap gedaan. Na afloop van de film liet mijn vriendin me het boek zien. En dat blijkt ook al zo bijzonder te zijn vormgegeven.

Overigens, bijzonder om de zo vele verschillende reacties hieronder te lezen. Ik had nou niet de indruk dat dit een zo compromisloze film was. Maar de reacties zijn over het algemeen toch vaak behoorlijk extreem. Of mensen vinden hem heel erg mooi. Of ze vinden de film verschrikkelijk. En dan is 3.5 ster nog best een redelijk resultaat, als je het zo bekijkt.

avatar van HASCH

HASCH

Heb deze film nu voor de derde keer gezien en ook voor de derde keer werd ik emotioneel gegrepen. Hoe is het mogelijk dat Thomas Horn zonder enige acteeropleiding zo'n rol zo kan spelen. Deze film staat nu ook in mijn top 10.

avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

Mooie film en geweldige acteerprestaties van Bullock en de jonge Thomas Horn. Ook Hanks zit goed in de vaderrol en samen met Max van Sydow weet hij de film nog wat kleur te geven. De film zit goed in elkaar, heeft zowel mooie als treurige herinneringen en weet mij mee te sleuren met het verhaal. Alexandre Desplat maakt het plaatje compleet met zijn mooie, en soms simpele, muziek. Een mooie film, ik kan niet anders zeggen!

avatar van Baggerman

Baggerman

Mooie ingetogen en ontroerende film over rouwverwerking na 9/11. Thomas Horn speelt zeer goed en het is alleen jammer dat hij overduidelijk ouder is dan de rol van negenjarige die hij moet spelen. Verder viel Max von Sydow me weer in positieve zin op. Wat een geweldige acteur is dat toch en wat triest dat mensen het hier constant over Bullock en Hanks praten, terwijl deze qua wat carrière betreft niet eens de schoenen mogen poetsen van von Sydow!!

Ontroerend vond ik dat heel veel Blacks de jongen ontvangen en medelevend en betrokken zijn bij zijn zoektocht, iets dat óók in mensen zit, naast vele verderfelijke karaktereigenschappen.

Hoewel ik zelf af en toe onpasselijk werd van het voortdurende gehuilebalk van de Amerikanen na 9/11, vind ik dat geen reden om tegen deze film te gebruiken. Natuurlijk mogen mensen daar boeken over schrijven en films over maken, want 9/11 heeft ook veel mensen persoonlijk geraakt en heeft nog veel effect op het leven van mensen. Het mooie van deze film is dat deze alleen het persoonlijke drama en verdriet toont, zonder te vervallen in gebruikelijke patriottisch gez**k.

avatar van frans123

frans123

• 2061 berichten

Melodrama met nine-eleven op de achtergrond. Prima acteerwerk van Thomas Horn, die trouwens dingen zegt tegen zijn moeder die je pas zegt als je een leven achter je hebt en je tot inzicht ben gekomen in je ouders en jezelf...Maar goed. Maar....de film boeit mij niet. Traag,heel veel onnodige dialogen,voice -overs , beschouwinghen van dat vroegrijpe joch....et. etc. Na een half uur was het verhaal nog niet op gang. Flink door gezapt het laatste uur. Typisch een Hollywood product waar bij het kaartje kopen een doos papieren zakdoekjes wordt meegegeven. Hanks speelt gewoon zichzelf en Bullocks heeft mij nog nooit weten te roeren,boeien,fascineren.

avatar van nadrin

nadrin

Prachtige film met een heel aparte manier van vertellen. Vooral de gesprekken met de stomme zijn heel intens. Maar ook daardoor begon het jongetje irriterend te wezen. Maar toch op zijn minst een zeer boeiende film. Waarschijnlijk is men manier van beschrijving hier meer dan onvoldoende, om de kracht van de film weer te geven. Dus raad ik je aan bekijk hem zeker.

avatar van terschelling

terschelling

Werkelijk prachtige film. In al zijn eenvoud met beeld, acteurs en de muziek in een prachtige balans. Werkelijk onbegrijpelijk dat Max von Sydow wel 5 keer(!!!) met verschillende prijzen is genomineerd voor dezelfde film en niets kreeg. Een werkelijk prachtige rol, goed gecast. En zo zie je maar dat je niet altijd veel hoeft te zeggen om indruk te maken.

Volledig eens met 'Baggerman". Hanks moet toch maar eens uit de feelgood pappa rol!

Bullock heb ik nog nooit serieus genomen ( wil niet zeggen dat ik haar niet waardeer)

avatar van Norma

Norma

Omdat ik schijnbaar ergens gemist had dat het personage in de hoofdrol een aandoening heeft heb ik me in eerste instantie nogal zitten ergeren aan zijn gedrag. In plaats van me in te leven in het verhaal zat ik me voortdurend af te vragen waarom ze in vredesnaam voor dat jochie hadden gekozen… Toen het tot me door begon te dringen waardoor hij zo deed voelde ik wel enige bewondering voor de acteerprestatie.

De zoektocht deed me aanvankelijk niet zoveel, tot de oude man in het verhaal kwam. De interactie tussen hem en de jongen leverden dan toch wel heel aardige scènes op. Ik weet het niet met deze film…enerzijds wist hij me gaandeweg wel te boeien, mede door het 9-11 aspect..maar tegelijkertijd vond ik het allemaal, letterlijk en figuurlijk, een beetje te gezocht.

avatar van DesertFox

DesertFox

Zeer mooie film,Thomas Horn zet hier een voortreffelijke rol neer als authistisch zoontje van Tom Hanks. Begrijp alleen de vergelijking niet bij sommige mensen met mckaulkin?? Toppertje in zijn genre.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20047 berichten
  • 2045 stemmen

De ideale kerstfilm, gezien het voortdurend aanwezige geluid van de tamboerijn.

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

In het boek heeft het joch helemaal geen autisme. Heb het ook niet direct uit de film kunnen halen. Als het in de film wel zo bedoeld zou zijn vind ik het nogal een vreemde aanpassing. Alsof je Batman in een rolstoel laat acteren.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20047 berichten
  • 2045 stemmen

Lord Flashheart schreef:

Komt die tamboerijn ook niet voor in het boek?

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Nicolage Rico schreef:

Komt die tamboerijn ook niet voor in het boek?

Ja, dacht het wel, maar het bespelen van een tamboerijn is geen kenmerk van autisme. Het joch is in het boek erg slim voor zijn leeftijd, misschien zelfs hoogbegaafd, en heeft daarnaast problemen om het verlies van zijn vader te verwerken. Dat maakt hem eigenaardig, maar nog niet direct autistisch. Vind het bizar dat zoveel mensen dat erbij halen. Alsof elk druk kind ADHD heeft en elk huil kind misbruikt wordt ofzo.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2032 stemmen

Extremely Loud & Incredibly Close.. Mijn interesse was al sinds de release van de film gewekt, maar het is niet echt in me opgekomen om hem ook daadwerkelijk te gaan kijken. Uiteindelijk is het er toch van gekomen en laat de film mij met gemengde gevoelens achter.

Het hoofdpersonage is meteen de directe aanleiding voor deze twijfel. De jongeman is dusdanig interessant dat je hem moeiteloos wil volgen, maar hem begrijpen doe ik niet helemaal. Het ene moment leefde ik met hem mee, raakte hij me. Het andere moment irriteerde ik me aan hem. Heel vreemd om mee te maken, omdat ik bij een filmpersonage meestal óf het een (positief) óf het ander (negatief) voel maar bij deze was het een afwisseling. Ik weet verder niet of het personage in kwestie autistisch was of iets dergelijks. Daar heb ik tijdens het kijken iig niet zo bij stilgestaan. Hoe het ook zij; Thomas Horn slaagt erin ieder geval goed in om een excentriekeling neer te zetten en zijn prestatie moet ik, wegens de sterke momenten die zo nu en dan naar boven kwamen, absoluut goed noemen. Toch waren het vooral de twee volwassen acteurs (met een hoofdrol) die mij nieuwsgierig maakten naar deze film. Tom Hanks deed het prima als sympathieke vader en Sandra Bullock is eveneens sterk als de moeder. Max von Sydow was ook een leuke toevoeging.

Het verhaal is volgens mij het sterkste punt uit de hele film. Films omtrent 9/11 wekken altijd vrij gemakkelijk mijn aandacht, en ook hier hakt het weer op me in. De film kent best wel een aantal heftige momenten. Die met Hanks zijn stem op het antwoordapparaat zijn veruit het ergste. Ik heb eens een reportage gezien over de aanslagen waarbij constant berichten van antwoordapparaten werden afgedraaid; daar moest ik constant aan denken toen Oskar die berichten achtereenvolgens af liet spelen. Ook zet de film je best wel aan het denken over wat jij zou doen in de situaties waar Oskar zich in bevindt. Zijn zoektocht is interessant, maar mysterieus. Ik had geen idee waar het toe zou leiden. Daarnaast bleef de voorspelbaarheidsfactor sowieso redelijk gedempt, want het feit dat Bullock het kereltje overal was nagereisd had ik nooit zien aankomen.

Als ik nu terugdenk aan de film, (het is alweer een tijdje geleden) bestempel ik hem vooral als het welbekende fenomeen 'mooie film'. Dat is denk ik voor mij de beste manier om deze te beschrijven. Het is niet geniaal of uitzonderlijk, maar de film kent een bijzonder verhaal, levert een aantal mooie plaatjes op en wijkt toch wel af van de standaard Hollywood-formule. Het speelduur had misschien iets korter gekund, maar de film valt desondanks toch prima uit te zitten. Goed uitgewerkte en bij vlagen aangrijpende dramafilm.

avatar van jippie2010

jippie2010

Prachtig en aangrijpend drama, kan niet anders zeggen. *4.0

avatar van Decec

Decec

Een mooie drama/avontuur/mysterie film...

Mooi verhaal (en lang verhaal 129 minuten)...

Prima acteerwerk...

Bekende acteurs Tom Hanks en John Goodman...

Ook een bekende actrice Sandra Bullock...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital 5.1)...

Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van K. V.

K. V.

Deze ook eens geprobeerd en uiteindelijk vond 'k hem wel goed. Het was wel een film waar je in moest groeien, zeker met de jongen, die met momenten niet echt sympathiek overkwam. Maar zeker het laatste half uur was de de film erg goed.

Het verhaal werd ook boeiend gebracht en ook het acteerwerk was erg goed, zeker van de jongen die erg overtuigend speelde.

Verder zag de film er prima uit.

Een uitstekend drama.

avatar van LOTR-lover

LOTR-lover

Ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht van deze film, omdat ik het boek erg goed vind. Als je dan gaat vergelijken vind ik de film geen recht doen aan het boek. Maar ondanks dat is het acteerwerk van de hoofdrolspeler wel prima in orde en dat draagt de film absoluut naar een voldoende.

De impact van 9/11 word buiten Amerika altijd erg onderschat. Als je, zoals ik ergens hierboven las, het allemaal 'gehuilebalk van de Amerikanen' vind dan heb je er helemaal niets van begrepen en heb je geen besef van de impact van die dag op de hele Amerikaanse samenleving. Dat wilde ik nog even gezegd hebben.

6/10 ( IMDB)

avatar van boemboem27

boemboem27

mooi verhaal maar 't duurt effe voordat alles een beetje op z'n plaats valt.

prachtig zeer aangrijpend drama

dus effe doorbijten maar dat wordt dan ook wel weer beloond

avatar van Masterkeeltie

Masterkeeltie

Aangrijpend verhaal die zich niet zozeer op de zoektocht richt maar vooral op de verwerking van het plotselinge wegvallen van een vader van een jonge jongen. Goed in beeld gebracht en geweldig geacteerd, 9/11 heeft natuurlijk een grote impact gehad, maar vooral voor mensen erachter is het verschrikkelijk, de nabestaanden en de kinderen die het in eens zonder moeten doen.

Zeker in het licht van de actualiteit is deze misschien nog aangrijpender.

avatar van VoorDeFilm

VoorDeFilm

VoorDeFilm leidt Extremely Loud & Incredibly Close in:

VoorDeFilm: Extremely Loud & Incredibly Close (2011) - YouTube

avatar van mikey

mikey

Film met te veel issues. Wel fijn om max von te zien.

avatar van Eric001

Eric001

Van een iets te hoog saaiheidsgehalte.