Hugo (2011)

1947 stemmen

Avontuur / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Asa Butterfield, Chloë Grace Moretz en Ben Kingsley

Parijs, 1930. Hugo Cabret is een 12-jarige wees die in de muren van een druk treinstation in Parijs woont. Sinds zijn oom spoorloos verdween, heeft hij in het geheim de zorg voor de stationsklokken op zich genomen. Dan komt hij in aanraking met een vreemd meisje en een bittere oude man die de speelgoedwinkel in het station beheert. Plotseling komen Hugo's verborgen leven en het waardevolle geheim dat hij bewaart in gevaar.

avatar van wess16
Voor mij de grootste tegenvaller van het jaar. Ik had me hier erg op verheugd, maar het verhaal boeide me totaal niet. Wel mooie beelden en decors. Maar van Scorsese, die voor mij een van de beste regisseurs ooit is, verwacht je meer.

avatar van komerad
Zeer mooi weergegeven film. Inhoudelijk ook goed. Eindelijk eens een "Familie" film die naam waardig. Zonder flauwe grappen waar het behangpapier spontaan van om gaat krullen. Het overdreven zeemzoete ook achterwege gelaten.

Reinbo
Herzien. Toch wel erg rijke en liefdevolle vertelling. Art direction, fotografie en cameravoering zijn adembenemend. Verder leuke cast en prachtig verhaal over een van de grootste pioniers van de cinema die hiermee een waardige ode heeft gekregen.

Vol punt erbij. 4,5!

avatar van Shinobi
Style over substance...

Visueel een pracht van een film, maar dat is het dan ook wel.

Qua verhaal gaat het gewoon nergens naartoe en is simpelweg te langdradig.
Ik had misschien nog een grote plottwist verwacht tegen het einde aan. En eigenlijk gaat de film helemaal niet over Hugo, maar over Georges Méliès.

Verder veel te kinderlijk en goedkoop scoren met de filmgeschiedenis. Waar anderen het kunnen zien als een ode aan de film, vond ik het persoonlijk maar niks.

Het acteerwerk is ook zeer vervelend te noemen. Asa Butterfield is maar een irritant ventje en hij trilt de hele tijd alsof hij het koud heeft. Chloë Grace Moretz kijkt alsmaar de hele tijd vol verbazing terwijl er gewoon niks spectaculairs in beeld gebeurt. De rol van Sacha Baron Cohen had gewoon geschrapt kunnen worden, totaal niks grappigs aan.
De enige die het wel goed doet is Ben Kingsley gelukkig.

Oh, ja en dan nog het meest merkwaardigste. De gehele film speelt zich af in Parijs, maar geen enkel personage dat Frans spreekt...

2,0 Sterren.

avatar van Filmkriebel
Shinobi schreef:

Waarom moet dit soort idiote opmerkingen er steeds bijgehaald worden? Denk je dat acteurs tijd hebben voor taalcursussen telkens als er een film is dat zich niet in Amerika afspeelt?

avatar van Shinobi
Wat is daar idioot aan? Desnoods bestaat de cast alleen maar uit Franse acteurs, probleem opgelost.

avatar van Filmkriebel
Ik begrijp dat het soms nodig is om een zekere authenticiteit te bereiken met de taal bvb in geschiedkundige films zoals Schindler's List maar Hugo is pure fictie en heeft daar totaal geen nood aan. Verder denk ik dat meneer Scorsese zelf liever in zijn eigen moedertaal filmt net als bijna ieder ander regisseur.

Reinbo
Shinobi schreef:
Style over substance...

Visueel een pracht van een film, maar dat is het dan ook wel.

Het hele verhaal van Melies is hier juist prachtig in verweven. Vreemd dat die substance je volledig ontgaan lijkt te zijn, terwijl je wel doorhebt dat Hugo niet de hoofdpersoon van het verhaal is.

avatar van ladybug
Deze film was een teleurstelling. Het verhaal op zich is mooi en ontroerend.
Het werd alleen niet goed uitgevoerd. Dit kwam deels door de 2 hoofdrolspelers
die nog te jong en onervaren zijn om zo'n lange film met zijn tweetjes te dragen.
Waardoor het op mij allemaal afstandelijk en 'leeg' overkwam.
Ook andere acteurs (bijv. de stationschef en de mevrouw met de hondjes)
waren 'losse flodders', het verhaal kwam niet tot een geheel.
Nee ik ben helaas niet geraakt, jammer. De film is wel prachtig mooi in beeld gebracht.
Voor het verhaal zal ik het boek wel een keer gaan lezen, wellicht dat dat me meer boeit.

avatar van BlueJudaskiss
Chlor Moretz 'onervaren'

avatar van arno74
ladybug schreef:
Deze film was een teleurstelling. Het verhaal op zich is mooi en ontroerend.
Het werd alleen niet goed uitgevoerd. Dit kwam deels door de 2 hoofdrolspelers
(...)

Ladybug, je hebt Kick Ass gezien! Hoe kun je dan zeggen dat Chloë Moretz onervaren is, ze zette daar de perfecte Hitgirl neer! Haar leukste rol wat mij betreft, maar in Hugo heeft ze inderdaad niet zo´n bijzondere rol, maar dat ligt niet aan haar lijkt me.

avatar van ladybug
Was een verrassend leuke film ja Kickass, maar een ander genre.
Voor drama moet je toch wat meer in huis hebben vind ik.
Denk dat als de rol in Hugo door iemand anders gespeeld werd, het me meer zou boeien.
Zou ook niet zo weten wie dan die rol had kunnen spelen....is gewoon heel moeilijk drama.

avatar van boozebelly
Mooie poppenkast, alleen doodzonde dat Jan Klaassen & Katrijn geen donder te melden hebben.
Kortom, de aankleding is prachtig, maar het verhaal wist mij echt totaal niet te boeien waardoor het al na een klein uurtje een zware zit was geworden. Ik had ook veel meer mysterie verwacht, een hoger "zweverig sprookjesgehalte" maar dat viel dus vies tegen. De film had om interessant te blijven wel een flink stuk ingekort mogen worden.

Acteerwerk vond ik over het algemeen wel goed. De kinderen zijn misschien iets minder om naar te kijken maar Kingsley met name doet het erg goed en ook "Borat" heeft mij positief verrast. Sommige scenes waarin hij met zijn dobermann ten tonele kwam voelden zelfs aan als een aangename traktatie in de verder smakeloze taart.

Heb me stierlijk zitten vervelen. Paar punten voor de mooie aankleding en het acteerwerk, maar uiteindelijk toch verre van een voldoende waard.

Prachtige film over een 12-jarige weesjongen die in het treinstation van Parijs woont en daar de klokken onderhoudt. Een mooi verhaal dat fictie en feiten met elkaar vermengd en meeslepend wordt verteld. De vormgeving is oogstrelend mooi en neemt je mee terug naar het Parijs van begin jaren '30. Een film over het begin van film en met veel liefde voor film gemaakt door Martin Scorsese.

avatar van arno74
ladybug schreef:
Was een verrassend leuke film ja Kickass, maar een ander genre.
Voor drama moet je toch wat meer in huis hebben vind ik.

Mee eens, het zijn geen gemakkelijke rollen.

avatar van Aapje81
Erg mooi gemaakte film die vooral de laatste drie kwartier erg sterk is. Het eerste deel van de film moet het vooral hebben van de visuele pracht en praal terwijl in het tweede deel, het hommage gedeelte erg mooi uit de verf komt. Ben Kingsley schitterd als nooit tevoren en ook Sascha Baron Cohen en Jud Law hebben een erg mooie rol.

Verder vond ik het wel leuk dat ik na het zien van deze film de videoclip van het nummer Tonight, Tonight van The Smashing Pumpkins in een heel ander licht ging zien. Een ander erg leuk ding vond ik de Teckel. Als Teckelliefhebber kan ik dat toch niet onvermeld laten.

Enig nadeel vond ik eigenlijk de kinderen maar voor de verder rest was dit een prima film. Ik had dit niet achter Scorsese gezocht.

Goed

avatar van danny61
Ik vond het een goeie en avondvullende film ,misschien geen echte Topper maar in mijn ogen mag hij er zeker zijn.
Prachtige film locatie zeer goed in beeld gebracht, ik geef 4 op 5

avatar van kalehein
Goed stukje vermaak!
Enig minpuntje is de nogal Engelse cast die zich als Frans voordoet. Voor de rest een meeslepend verhaal over een jongetje dat als wees, de klokken op het Franse station draaiende houdt en uiteindelijk toch bij een thuis terecht komt.

avatar van flyer
Heerlijke film goed verhaal. Beetje een sprookje met een mooi einde

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray, in de 3D-versie. Dan ziet de film er onwaarschijnlijk fraai uit, al moet wel gezegd worden dat de 3D-effecten de film wel wat kunstmatiger maken. De 3D past dan wel weer perfect bij de thema's van de film. Hoe het ook zij, dit blijft een superieure film, aangenaam rustig opgebouwd en met heel veel sfeer in beeld gebracht. Leuke personages, prachtig production design en een heerlijk mysterieus plot, dat vakkundig uit de doeken wordt gedaan door regisseur Martin Scorsese.

SDG030
Aapje81 schreef:
Sascha Baron Cohen en Jud Law hebben een erg mooie rol.
Bijzonder dat je Jude Law noemt. Hij is namelijk niet meer dan een minuut of drie in beeld geweest. Van een echte rol kun je niet eens spreken. Hij was nog net geen figurant.

avatar van DjFrankie
Een familyfilm die me deels aantrekt en deels teveel op het kinderlijke is gefixeerd. Waardoor het fantasie-achtige wel erg de bovenhand voert. De achtergrond van de film is geweldig.

avatar van Ste*
Vooral visueel een erg mooie film. De achtergronden van Parijs zien er vrij nep uit, maar eigenlijk vind ik die stijl juist wel bijdragen aan de sprookjesachtige sfeer.

Over het geheel genomen is het gewoon een heel mooie film om te zien, de interieurs, hoe scenes geschoten zijn, de sfeer en het kleurgebruik.

Ik wist tijdens het kijken niet zeker of dit een boekverfilming was, maar ik vermoedde het wel. Je voelt gewoon aan dat er een boek achter zit, en dat het er in filmvorm niet 100% uitkomt. Zo komt de (hoewel interessante) ommezwaai naar het onderwerp film vrij plotseling. Het plot blijft dan voor mijn gevoel ineens iets teveel in open eindjes hangen, maar misschien lag dat puur aan mezelf.
Verder wel gewoon een prima verhaal, dat zich zeer leent voor verfilming. Sommige dingen zijn erg mooi gedaan.

Jammer zijn de vele slordige montagefoutjes, van continuiteit en vooral geluid. Soms zo opvallend dat je niet snapt dat ze erin zitten. Het heeft me niet zo gestoord dat ik het meteen een waardeloze film vind, maar ik vind dat ik er wel een halve punt aftrek voor moet geven, helaas.

ruime 3,5*

Veel geprezen maar vooral voorspelbaar en brave film die er, op de scenes op het station na, nep uit ziet. Zeker met oog voor detail gemaakt maar waar blijven de oude vertrouwde decors tegenwoordig? Het verhaal springt van de hak op de tak, je weet nooit waar het nou over gaat. Het jongetje als wees of de vader van het meisje die zichzelf kwijt is. Beide is nu matig uitgewerkt. De stationschef is er bij gehaald voor wat kinderachtige spanning maar voegt niets toe, behalve een soort van moraal. Zoetsappig maakt veel goed blijkt, helaas niet voor mij.

avatar van john mcclane 2
jeetje moeilijk deze film te beoordelen,laat ik voorop stellen,dat het bijna alleen al de moeite waard is om Hugo te zien,omdat het er schitterend uit ziet.vooral op blu-ray.
het eerste deel van de film,was toch wel behoorlijk kinderachtig,met name doordat de hoofdrol spelers kinderen waren.die naar ik dacht alleen een mystery wilde oplossen.
beide speelde erg goed,maar dat maakt het niet minder een kiddy film op.
Toen kwam later in de film scorsese met een grote gast rol,waarbij duidelijk werd,dat het om de liefde voor film draaide.en die boodschap kwam wel over.dromen worden realiteit.
een minpuntje was wel sacha carter.om zo.n stereo type kinder boef neer te zetten,met alles er op en er aan was te veel van het goede(of slechte hoe je het maar bekijkt),wat ik ook wel knap vond was dat veel valse sentimenten werden gemeden,en het niet een voorspelbare film werd.
Als grote liefhebber van films(en wie is dat niet op MM) kom je toch uit op een voldoende.
Zeker niet een van scoreses meesterwerken.en leuk voor een keer.

Dachten een leuke film te kijken met Pasen. Film is een lust voor het oog. Echter veel te langdradig. Jammer. Daarom slechts twee sterretjes.

avatar van baasbas17
hemels in beeld gebracht en de ode aan de stomme film is leuk gedaan, het verhaal van hugo en de automatron vond ik een beetje vaag zeker ook die nachtmerries die niks toevoegden maar ondanks dat een heel goede film

avatar van Fueledable
Wat een prachtige beelden, en wat hou ik toch van die ouderwetse stations. Het verhaal liep lekker, en het einde was totaal anders dan ik had verwacht.

Herzien, maar de film houdt ook in de huiskamer goed stand. Visueel sterk, de sprookjesachtige sfeer komt merendeels goed uit de verf, humor is ietwat belegen (maar helpt de film op zekere momenten ook weer), de ode aan oude films vond ik zeer geslaagd (en erg knap verweven met het eigenlijke verhaal) en de meeste acteurs zijn op hun plaats en begrepen hun rol goed (alleen het ventje is eigenlijk ondermaats). Vakwerk en dat is het minimale dat ik van Scorsese verwacht. Twijfel erg tussen 3,5 en 4 sterren.

avatar van frolunda
Toch wel een mooi eerbetoon aan één van de eerste filmpioniers,Scorcese houdt van zijn vak en weet tegelijkertijd anderen enthousiast te maken.GOED.