The Towering Inferno (1974)

Alternatieve titel: Wolkenkrabber in Vlammen

Actie / Thriller

geregisseerd door Irwin Allen en John Guillermin
met Paul Newman, Steve McQueen en William Holden

In San Francisco werd de hoogste wolkenkrabber ter wereld gebouwd: een glazen toren van 138 verdiepingen. Bij het ontwerpen van het gebouw werd aan alles gedacht: kantoorruimtes, residentiële flats, een restaurant, een nachtclub en op het dak een helihaven. Op de dag van de officiële opening op de 135ste verdieping, is architect Doug Roberts duidelijk minder enthousisast over het bouwwerk dan aannemer James Duncan. Ook brandweercommandant Michael O'Hallorhan bekijkt de glazen toren met argwaan. Hij weet immers dat zijn manschappen onmogelijk de bovenste verdiepingen kunnen bereiken in geval van brand. Toch zal hij het tegendeel moeten bewijzen. Tijdens de plechtigheid breekt op de 81ste verdieping brand uit. het vuur verspreidt zich razendsnel...

neo (crew)
dit soort rampenfilms maken ze tegenwoordig niet meer.misschein klink ik nou als een ouwe lul maar het is echt zo
nu is het echt van die grote explosie enzo.errug spannend en zeer vakkundig gemaakt.steven mcqueen en paul newman zitten erin,dus dat maakt de film nog iets beter.

Ik heb deze film al ooit op tv gezien, en ik vond hem in ieder geval spannend genoeg om hem te blijven kijken. Beetje ouderwets maar dat geeft ook juist en mooi sfeertje aan de film. 3 sterren.

Mza
Wel een aardige film, maar hij duurt gewoon wat te lang. Het werd na een tijdje een beetje teveel van hetzelfde en dus wat saai.

avatar van tijmengozer
het was inderdaad veel van het zelfde, maar wel erg vermakelijk en realistisch

Mza
Nou, dat eind ging er bij mij niet echt in.

Goeie film, jammer dat ze ze vandaag de dag niet meer zo maken..
Fijne rollen ook voor Newman en McQueen.
4 sterren

FisherKing
gedateerd!! blijft wel aardig kijkwerk

avatar van speedy23
Veruit de populairste rampenfilm uit de jaren '70. Deze prent werd bekroond met drie Oscars en had haar succes vooral te danken aan aan de uiterst realistische vormgeving, de indrukwekkende speciale effecten en de ronduit schitterende cast (zelden waren zoveel topacteurs samen aan het werk)...

speedy23 schreef:
Veruit de populairste rampenfilm uit de jaren '70...

Ben met je eens, heb em keer heel lang geleden op tv gezien. Ik was zeer onder de indruk en moet toegeven dat ik niet zoveel van rampenfilms houd.

avatar van mikey
Filmje uit grootmoeders tijd, maar niet voor de poes. Deze Hardcore rampenfilm is groots opgezet om ons zoveel mogelijk slachtoffers te tonen. Ze vallen uit ramen, helicopters, rennen brandend de lift uit etc.. De sensatie is soms misselijkmakend. Lakse mensen hebben goedkoop materiaal gebruikt tijdens de bouw van de grootste wolkenskrabber ter wereld. De goddelijke machten zijn het daar niet mee eens en hup; de fik erin. Zonde van dat feestje op de 100e verdieping. Let op de honderden bekende koppen zoals ohjee simpson. 3.5.

avatar van mikoz
mooie rampenfilm.

Voor die tijd erg goed gefilmd.
Het laat heel goed de chaos zien tussen de mensen.

Mijn favoriete klassieke rampenfilm uit de jaren 70, een stuk beter dan The Poseidon Adventure, The Swarm, Earthquake en soortgelijke films. Paul Newman en Steve McQueen zijn de 2 blauwogige, blonde helden, een van de weinigen van de sterrencast die de brand uiteindelijk overleven. Namen als Richard Chamberlain, Jennifer Jones, Robert Wagner en Robert Vaughn wacht een treuriger lot! Overigens ook een klein rolletje voor Susan Flannery, die heks uit The Bold and the Beautiful. Goede special effects en actiescenes, zeker voor die tijd! Film duurt lang (2 uur, 3 kwartier) maar weet de aandacht goed vast te houden. Wijkt af van het stramien van de rampenfilm doordat de brand al in het eerste kwartier uitbreekt, waardoor al meteen een spanning wordt gevreeerd.

avatar van mikey
Hey Bond; let op de spoilers. De dooien en survivers moeten geheim blijven voor hen die hem nog niet gezien hebben. Zoiets doe je met zgn 'spoiler tag's.

Sorry, dom van me! Zal er de volgende keer zeker op letten. Had niet meteen in de gaten dat het een spoiler was, maar idd.

avatar van Floris22
Spannende film! De eerste anderhalf uur zijn heel erg sterk en spannend, daarna neemt het iets af, om dan weer af te sluiten met een knaller. Het is niet een "standaard" rampenfilm, maar natuurlijk zitten er wel aardig wat cliche's in. Maar dat mag voor mij de pret in ieder geval niet drukken. 4*

goede film

ok ebegin langzame opbouw maar de film zelf is super 4,5

avatar van italian
ik had al een tijdje geleden gestemd maar nog niet de moeite gehad om eens een bericht te schrijven.
The towering inferno blijft toch mijn nummer 2 rampenfilm omdat ik vind dat The poseidon adventure (mijn nummer 1)toch iets erger is wegens de claustrofobische sfeer en de echte ramp : er blijven maar 10 mensen over van de 400 en dat is toch echt catastrofisch !
maar wat je in deze film hebt is de cast die,wat wil je van zo'n topacteurs, erg overtuigend speelt.
Hij duurt net iets te lang mar de prachtige score van John Williams makt veel goed. hele mooie opnames en prima effecten voor die tijd.
dat Hollywood maar snel weer met zo'n visueel spektakelfilm in de cinemazalen komt in plaats van prul zoals Dante's Peak die de naam 'rampenfilm' nog niet eens mogen dragen.

avatar van Pacino88
Zeker de moeite waard.
Zo nu en dan gedateerde effects, maar niettemin best spannend te noemen.
Cliches zijn er nog genoeg, al die afscheid dalogen tussen man en vrouw etc.
Maar slachtoffers worden niet sensationeel in beeld gebracht en bekende personen sterven dan zonder pardon en gedaan in een paar seconde.
Ik hou wel van dat soort realisme.
Ook waren sommige scenes zo indrukwekkend gefilmd dat ik bijna wilde wegkijken.
Robert Wagner die door de vlammenzee rent, soms had je nauwelijks door of hij het ging redden of niet.
Daarna stikte zijn vrouw langzaam in haar kamer, zeer sterk gefilmd.

Verder is het acteerwerk prima en wordt er veel gewisseld tussen personen. Vooral Paul Newman speelt weer erg sterk, en McQueen speelt gewoon de koele heldhaftige brandweerman.
Het verhaal blijft puur bij de ramp zelf, en zal dan ook niet snel een klassieker worden genoemd. Gewoon een immens populaire rampenfilm.

Als kleine jongen zag ik deze “ towerning inferno” voor het eerst.
Daarna werd de film nog wel eens vertoond op een van de publieke zenders.
Inmiddels ruim 30(!)jaar later is de film nog steeds spannend genoeg en ondanks dat er al vele produkties zijn gevolgd
Zit “towerning inferno” gewoon goed inelkaar.
De film kon het in die tijd niet hebben verbijsterende spetterende effects maar heeft die ook niet nodig,
Een boeiend drama over een wolkenkrabber in brand…
Inmiddels allang een klassieker met oer acteurs Newman en Mqueen.

avatar van boerenpummel
Veel, heel veel bekende sterren in een groots opgezette rampenfilm. Vanuit veel verschillende personages zien we de ramp zich voltrekken. Ondanks dat het allemaal redelijk clichematig is, is de film zeker behoorlijk spannend en boeiend.

avatar van AmazingPP
Deze film heb ik inmiddels vier keer gezien en hij blijft spannend. Daarbij vindt ik het een erg knap gemaakte film, aangezien dat de effecten niet uit een computer komen. De traagheid van de film zit hem in het vertellen van een verhaal, dat deden ze vroeger beter dan in tegenwoordige tijd. Tegenwoordig nemen ze vaak niet meer de tijd om een verhaal te vertellen (zie Poseidon 2006). Dit is wat mij betreft een van de beste rampenfilms ooit gemaakt. 4 *.

arkadi
Ook ik heb deze film al tenminste 5 keer gezien. Vooral als puber kon ik deze film erg waarderen.
Hoewel de special effects de tand des tijds niet hebben doorstaan blijft het in zijn soort toch wel de beste.
Geweldige rollen hoewel allemaal wel erg als een karikaktuur neergezet, vooral chamberlain.
Hopen dat ie binnenkort weer eens op tv komt.

Goede film. Ik heb spijt dat ik hem afgeveegd heb.

het valt me op dat ze niet zo'n goedkope tv film van gemaakt hebben zoals met the poseidon adventure

deze film verdient 1 super geweldige remake

avatar van niethie
Een rampenfilm zoals ze al lang en breed niet meer gemaakt worden. De film is ontzettend groots opgezet. En is in een woord spectaculair te noemen ook komt de film nergens verouderd over. De film heeft een cast om van te watertanden, half bekend hollywood uit die tijd speelt erin. Ook is de film nergens langdradig, het verhaal wordt goed opgebouwt en op een rustige manier vertelt ook zit genoeg actie in.
4 sterren (voor dit spektakel)

avatar van Baggerman
Bij voorgaande commentaren kan ik mij volledig aansluiten. Verder is de film een feest om te kijken doordat de film boordenvol goede acteurs en actrices zit (zelfs Fred Astaire!).

Als er een remake wordt gemaakt, dan hopelijk niet op de manier van de Poseidon Adventure (2006)!

avatar van jordybeukeboom
Fantastische, ongekende effecten, met een heel hoog realiteitsgehalte.
Verder zitten er natuurlijk abc'tjes in (McQueen en Newman overleven als helden), maar dit doet niets af aan een erg boeiende film, die in mijn ogen perfect geregisseerd en ge-edit is. Een groots spektakel, met net wat te weinig diepgang en teveel cliches voor een echt hoge beoordeling, maar niettemin een uitstekende kijkbelevenis!

avatar van Leland Palmer
neo schreef:

Dan zou ik ook als een ouwe lul klinken Ben het met je eens, topfilm!

klute89
beste rampenfilm die er is! 4*

avatar van Ajax&Litmanen1
Prima rampenfilm. Zo dramatisch (goede zin) en sterk worden ze tegenwoordig weinig gemaakt. Het was echt een superspannende film dat ook kwa effecten er nog goed uit ziet.