The Towering Inferno (1974)

Alternatieve titel: Wolkenkrabber in Vlammen

Actie / Thriller

geregisseerd door Irwin Allen en John Guillermin
met Paul Newman, Steve McQueen en William Holden

In San Francisco werd de hoogste wolkenkrabber ter wereld gebouwd: een glazen toren van 138 verdiepingen. Bij het ontwerpen van het gebouw werd aan alles gedacht: kantoorruimtes, residentiële flats, een restaurant, een nachtclub en op het dak een helihaven. Op de dag van de officiële opening op de 135ste verdieping, is architect Doug Roberts duidelijk minder enthousisast over het bouwwerk dan aannemer James Duncan. Ook brandweercommandant Michael O'Hallorhan bekijkt de glazen toren met argwaan. Hij weet immers dat zijn manschappen onmogelijk de bovenste verdiepingen kunnen bereiken in geval van brand. Toch zal hij het tegendeel moeten bewijzen. Tijdens de plechtigheid breekt op de 81ste verdieping brand uit. het vuur verspreidt zich razendsnel...

klute89
Het is inderdaad een sterke rampenfilm, ik vind het ook de beste rampenfilm van de jaren zeventig en ook de beste rampenfilm die ik heb gezien. De cast van deze film is ook erg goed, zelfs O.J. Simpson speelt er in mee. Samen met Poseidon Adventure en Earthquake behoort Towering Inferno tot de creme de la creme van de Rampenfilms

avatar van NTsuno
Dit is een van de betere rampenfilms die ik tot nog toe gezien heb. Meesterlijk acteerwerk van Paul Newman en Steve McQueen. Zeer realistisch opgenomen voor die tijd (al zal een brandweerman er anders over denken) maar de warmte spettert van het doek. Nee, zeker het kijken waard deze film.

Deze verdient samen met The poseidon Adventure een overweldigende Blu Ray Uitgaven waar alles van het beeld afspat.
En misschien een Remake van the Towering Inferno waar ze een film met een geweldig verhaal maken laat de film dan maar 2,5 uur a 3 uur duren. Zou ik niet erg vinden zolang maar niet de grote verneuking komt zoals bij Poseidon(2006).

avatar van JaZo
Het was één van de eerste films die ik in de bioscoop heb gezien. Ik was als kleine jongen onder de indruk van het spectakel. Ik heb de film recentelijk weer opnieuw gezien en vind het nog steed een geweldige film. Goede acteerprestaties van weilen Paul Newman.

avatar van markie1978
Raar dat deze film niet in de top 250 staat. De film staat bol van de special effects en de spanning en eat dat je van het rijtje top acteurs.
Deze film is zo gaaf en zeker voor die tijd is het een waar spectakel, erg knap dat ze toen al zo films konden maken. De camara was nog maar net uitgevonden.

Normaal ben ik niet zo van de ''oude films'' maar dit is toch wel heel erg spannend en goed.
Mcqueen in een goede rol en ''raar'' om OJ Simpson in een filmrol te zien nadat je weet wat die gedaan heeft in de toekomst.

avatar van voskat
markie1978 schreef:

Markie, ik hou van je, jongen, maar je bent zo gek als een deur.

Popeye Doyle
Leuk weetje: Steve McQueen wilde oorspronkelijk de rol van de architect spelen!

avatar van markie1978
Popeye Doyle schreef:
Leuk weetje: Steve McQueen wilde oorspronkelijk de rol van de architect spelen!

Hoe weet jij dat??

Een goede rampenfilm die lang duurt maar geen moment verveelt. Prima acteerwerk van Steve McQueen en Paul Newman. Ook leuke bijrollen van Fred Astaire en Susan Flannery..

avatar van Phantasm
Vroeger ooit eens in de bioscoop gezien en nu op d.v.d.
Het blijft een geweldige film die eigenlijk bijna nooit verveeld.

Popeye Doyle

Hoe weet jij dat??

Wordt gezegd door een ex-vrouw van McQueen in een documentaire. Neile Adams heet ze.

tweede kijkbeurt: what the... ?! de eerste maal was het spannend, maar nu vind ik er helemaal niets meer aan. bovendien heb ik gelezen op imdb dat het idee van de film ontstond uit twee verhalen over wat er zou gebeuren als de WTC torens in brand zouden vliegen. nu ik dat weet, denk ik van: potdorie, ze moeten The Towering Inferno gewoon uit handel halen uit respect voor de slachtoffers.
maar doen ze dat? nee, helemaal niet, en dat vind ik bijzonder smakeloos. nee, deze tweede kijkbeurt is me helemaal niet bevallen, en ik heb dan ook de 3,5 sterren die ik het eerst gegeven had, laten dalen naar 2,5 sterren. wat een rotfilm.

kramersietse
Ik ben zwaar bevooroordeeld over deze film, ik vond hem prachtig vooral omdat één van mijn favoriete acteurs erin meespeelde, Stevie is mijn held en nu weet ik niet eens of dat ik deze film ook zo geweldig moet vinden, vind van wel eigenlijk. Hij duurde ook zo lekker lang, zodat ik ook lang in spanning en zo zat.

Paul Newman werd ook meegezogen in de film naast McQueen. Paul kwam dan ook prachtig uit de verf. Of het nou waargebeurd is of niet, of dat het is gebasseerd op What if..., doet voor mij niet ter zake, als rampenfilm staat ie bij mij bovenaan.

avatar van Justinw
DonLeone schreef:

Dus alle films zoals een films met een vloedgolf moeten uit de handel gehaald worden door de Tsunami. Volstrekt belachelijk. Dan blijven er weinig onderwerpen over om films te maken.

avatar van erik neuteboom
Indertijd zag ik deze film in de bioscoop, was echt overweldigend, sensationeel, leefde helemaal mee met de mensen in die superhoge torenflat, je voelt bijna de hitte en de angst! Vooral moment dat die lift aan de zijkant naar de beneden stort is ijzingwekkend. Moet Towering Inferno overigens nog steeds op tv terugzien, benieuwd hoeveel het tegen gaat vallen want dat zal ongetwijfeld gebeuren als het allemaal op een klein scherm is en natuurlijk is het ook een oude film. De techniek is immers zoveel vooruitgegaan met special effects, soms teveel, die computer bewerkingen kunnen ook doorschieten zoals bij de TLOTR trilogie en Gladiator. Ik geef dit keer 3,5 ster.

avatar van wimaroca
Wat een slap verhaal,dan kun je niks meer kijken
trouwens de meeste film is het 2e keer kijken niet waard als je weet hoe het eindigd
dus je zou voor 9/11 een 5 geven en nu een 2.5
beetje raar vind je niet!!!

avatar van Thorak
markie1978 schreef:
Ik ben toch erg benieuwd wanneer de camera volgens jou dan is uitgevonden... Deze film is uit 1974 hè en niet uit 1874!

avatar van Thorak
DonLeone schreef:
maar doen ze dat? nee, helemaal niet, en dat vind ik bijzonder smakeloos.
Als het nou om een film ging die na 2001 was gemaakt en waarin de aanval op de Twin Towers als suspence was gebruikt zou je mischien een punt hebben. Maar deze uitspraak slaat nergens op.

Klassieke Hollywood rampenfilm over een brand in een moderne wolkenkrabber van 138 verdiepingen. Groots opgezet met veel spectaculaire scenes en een cast met flink wat bekende namen. De personages, hun onderlinge relaties en de dialogen hebben een hoog soap-gehalte. Wel wat aan de lange kant, en ook niet altijd even geloofwaardig maar de film kijkt lekker weg en uiteraard leuk om Steve McQueen en Paul Newman in één film te zien.

avatar van Fikret8
Thorak schreef:

Voor 1974 werden films nog zonder camera opgenomen.

avatar van Angelo2
Als kind vond ik deze film best eng om te zien. De gedachte alleen al dat je opgesloten zit in een brandende flat. Pas weer gezien en vind het nog steeds een ijzersterke rampenfilm. Ben zelf wel een liefhebber van dit soort film.

Bijna dertigjarige rampenfilm die weliswaar klasse uitstraalt, maar het toch net niet helemaal is. Zoals zoveel rampenfilms is het verhaal flinterdun en komen er de nodige ongeloofwaardigheden om de hoek kijken,al blijven die in het ruim 150 minuten tellende filmlint vrij beperkt. Verder zijn sommige scenes iets te ver doorgevoerd waardoor er wat langdradige momenten optreden. Positief is de stevige cast, ik ken niet veel rampenfilms die ook maar in de buurt komen van de gemiddelde tot bovengemiddelde acteerprestaties in Towering Inferno. Een nipte voldoende.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Griezelig gegeven.

Een van de beroemdste rampenfilms met sterrencast, naast Airport en Earthquake, is deze Towering Inferno. Doorspekt met goofs en allerlei andere onlogica, maar wel voorzien van stoere one-liners en tranentrekkende soapontwikkelingen. Soms zo subtiel als zeep in de ogen. In dat kader is het verdrietige subplot met Wagner en diens maitresse er eentje die geheid de ogen prikt.

De twee hoofdrolspelers zijn tevens sterk en zitten minder gevangen in het middelmatige script dan bijvoorbeeld Astaire of andere beroemde gezichten, die vooral als seatfillers lijken te zijn aangetrokken. Dat is knap, want McQueen had de makers opgedragen dat het aantal regels tekst van Newman niet dat van hem mocht overschrijden. Het levert gelukkig geen ridicule dialogen op.

Ondanks een aantal belachelijke plotwendingen weet de film bijna veertig jaar na dato, op een qua beeldkwaliteit zeer geslaagde bluray, nog steeds indruk te maken. Dankzij een royale opbouw, spectaculaire actiescènes en een prima dosis spanning. En natuurlijk die sterrencast en het griezelige gegeven van een wolkenkrabber die vlam vat. Voor een ieder die een en ander met een korreltje zout kan nemen, is dit een vermakelijke rit.

Goed.

avatar van Glacier
Het is duidelijk dat het volk dat deze film saai vindt, gewend is aan de kwantitatieve overdaad van tegenwoordig. Jammer is dat...

avatar van Mr. Chiel
Prima rampenfilm die zijn tijd toch wel heeft doorstaan. De snelheid en de montage is erg traag, wat soms wel soms wel storend is... Zeker het kijken waard.

Een toffe film die ik als kind heel eng vond.

Heerlijke jaren 70 rampen film die best boeiend en zelfs ook spannend was, zeker destijds en als kind heb ik er ook van gesmuld. De jaren 70 stond natuurlijk garant voor veel rampenfilms en deze mocht er zeker wezen (misschien wel één van de beste want hij oogde best realistisch ). De film duurt bijna drie uur maar verveeld nergens. Visueel mocht de film er ook best zijn hoewel hij nu best gedateerd uitziet. De cast is trouwens zeer indrukwekkend met o.a. Paul Newman, Steve McQueen, de fraaie Faye Dunaway en Fred Astaire (die middels tapdansen het vuur probeerde te doven ). Mocht je de film nog nooit gezien hebben (je kunt hem trouwens hedendaags nog bekijken op de zender TCM) dan doet hij je misschien denken aan 911. Op grond van die gebeurtenis zou men makkelijk hedendaags weer zo'n film kunnen maken.

avatar van Uzza_Sparta
deze film is net begonnen op TCM, momenteel op freeview bij ziggo digital gebruikers op kanaal 116

super rampenfilm,
toegegeven , ietwat gedateerd,
maar zo maken ze ze toch niet meer.
heb een schitterende bluray van deze film,
beeld is echt super.
leuk om weer eens te kijken.