Play (2011)

Zweden / Frankrijk
118 minuten / 113 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ruben Östlund
met Anas Abdirahman, Sebastian Blyckert en Yannick Diakité

In het centrum van Göteborg in Zweden, pleegde een groep Afrikaanse jongeren van tussen de twaalf en veertien jaar oud, misdaden op andere kinderen. Ze beroofden tussen 2006 en 2008 kinderen tijdens zo'n 70 gelegenheden. De dieven gebruikten een uitgebreid plan genaamd de "Broeder truc", waarbij ze geavanceerde rollenspel en benderetoriek gebruikten. Ze hoefden nooit hun toevlucht te nemen tot fysiek geweld of bedreigingen. 'Play' is een observatie over groepsdynamica en de effecten daarvan op het individuele gedrag, gebaseerd op waargebeurde gevallen van pesten. De film speelt bewust met de vooroordelen, en de verwachtingen dat het allemaal slecht zal gaan aflopen.

avatar van narva77
@Koekebakker,

draaide deze nou tóch op Cannes of niet? Ik was het spoor even bijster...

Btw, een 4,5* is behoorlijk hoog. Kan je er wat over zeggen, zomaar een paar regels of steekwoorden?

avatar van Koekebakker
Ja, hij draaide in Cannes. In de Quinzaine.

Ik vind 'm heel sterk. En bijzonder. Het is een minutieuze studie van sociale processen, groepsdruk en manipulatie. Over de grenzen tussen onschuldige plagerijen en georganiseerde misdaad, over sociale controle, over wanneer je als omstander wel of niet ingrijpt. Een film die je confronteert met je eigen normen, waarden en vooroordelen. En dan cinematografisch ook nog eens heel sterk.

Toen ik m wel erg lang, maar de film bleef doorspoken in mijn hoofd. En alsmaar sterker worden.

avatar van Artkramer
Ik kan echt niet wachten om deze film te zien. Ben grote fan van de twee vorige werken van östlund en aan de trailer van Play te zien, heeft die dezelfde stijl!

avatar van Artkramer
Ik vind dit eigenlijk een spoiler:
"De film speelt bewust met de vooroordelen, en de verwachtingen dat het allemaal slecht zal gaan aflopen."

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Fascinerend gegeven, goede voorganger van de regisseur en twee hoge cijfers van moviemeteraars wiens smaak regelmatig overlapt met de mijne.

Dit moet ik dus zien.

avatar van Malick
Is aangekocht door het Filmmuseum / Eye Film Instituut en zal wel te zien op het IFFR van 2012.

Malick schreef:

Dat is inderdaad zo!

Spectrum, International Film Festival Rotterdam 2012.

avatar van Kraay
staat op het lijstje deze

avatar van Mochizuki Rokuro
starbright boy schreef:
hoge cijfers van moviemeteraars wiens smaak regelmatig overlapt met de mijne.
Laat ik daar de uitzondering op zijn dan ,maar 1* is al weer hoger dan we vanmiddag bespraken. Bij de terugkoppeling naar beavis vastgesteld dat de goede punten uit de film (de scenes van de jongens onderling) wel enige waardering verdienen, maar het betweterige prekerige toontje dat de regisseur in een volkomen overbodige epiloog naar voren brengt en tijdens de film al met hopeloos misplaatste scènes over een wiegje in een luxueus treinstel waren voor mij voldoende om mijn Haneke-allergie volledig boven te laten komen. Ik had gehoopt op iets meer rauw en naturel in plaats van deze expliciete dram-cinema van de bovente plank. Totaal niks voor mij.

avatar van Mr Thee
Mochizuki Rokuro schreef:
Laat ik daar de uitzondering op zijn dan (...) al met hopeloos misplaatste scènes over een wiegje in een luxueus treinstel waren voor mij voldoende om mijn Haneke-allergie volledig boven te laten komen. Ik had gehoopt op iets meer rauw en naturel in plaats van deze expliciete dram-cinema van de bovente plank. Totaal niks voor mij.

Knap hoe die kleine ventjes dit levensecht hebben neergezet. De rol van het wiegetje was wel te raden maar niet echt voorspelbaar. Ik vond het juist wel "luchtig en komisch" overkomen.

Ik vond de film absoluut geen belerend toontje hebben.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik vond 'm wel een beetje belerend, maar mij stoorde dat niet. Misschien is het beter om te zeggen dat deze film een statement wil maken, duidelijk een kijk geeft op de hedendaagse maatschappij, debat wil uitlokken, op reacties uit is. Zeer sterk camerawerk en de scenes waar het echt om gaat, die tussen de jongens, zijn zeer geloofwaardig en confronterend. De inbedding van Ostlund, met de scene met het wiegje (een licht komische terzijde waarin hij laat zien hoe de maatschappij zich druk maakt om iets pietluttig), de scenes met het indianengroepje (die al evenveel van vooroordelen bij anderen gebruik maken als de dadergroep en de confrontatie tussen de vader van een slachtoffertje en een dader (waarin Oslund het duidelijkst een statement maakt, doorgeschoten politieke correctheid? Zeker in combinatie met de eerdere scene waarin de daders (en slachtoffers hardhandig de bus uitgetrapt worden en niemand iets doet) vond ik interessant, al twijfel ik wel een beetje of de film niet nog sterker was geweest, met een eenzijdiger focus op het hoofdverhaal.

Al met al vind ik Play een relevante film, die ik regellmatig met ingehouden adem zat te kijken en in die zin bijna eenzelfde snijdende spanning wist op te roepen als Elephant. Hoewel die film heel anders is weet je in beide gevallen waar het heengaat, maar is de onvermijdelijke weg er naar toe toch iets dat me serieus wat doet.

Typisch voorbeeld van een film waar Mochizuki Rokuro en ik het stevig over oneens zijn en daar zijn er ook weer niet al te veel van.

Een film waar ik van binnen vooral heel kwaad van werd. Ontzettend goed geacteerd, maar wel wat langdradig. Het is natuurlijk duidelijk waar het verhaal naar toe gaat, maar het duurt erg lang voor de film daar komt. De epiloog interpreteerde ik ook als kritisch commentaar op een te politiek correcte houding tegenover dit soort gebeurtenissen en vond ik overbodig, hoewel iemand anders dit niet zo zag en het dus wel weer een relevante discussie uitlokte. 3*

Vandaag de premieredag, helaas een kleine release (5 bioscopen).

De film was anders dan dat ik had verwacht maar zeker dat bleek zeker niet negatief te zijn!
De film focust zich vooral op 1 ''voorval'' met 1 groep jongeren en niet over het probleem over het algemeen.
De film begint een klein beetje traag, maar word daarna ZEER krachtig. Ik had bij de film soms het gevoel of ik naar een ''echt'' iets zat te kijken wat ''echt'' gebeurde en niet dat het een film was.
Sterk acteerwerk en echt ontzettend indrukwekkende film.
Ik geef de film een hele dikke 3.5* (net geen 4 * vanwege het toch net wat mindere begin)

avatar van popcorn en cola
Thema moet zeker aandacht krijgen, dit soort jeugdcriminaliteit heeft een enorme impact op de slachtoffers. Maar het gaat hier om de film, en die was vreselijk in beeld gebracht. Oersaai camerawerk, enorm langdradig, ik kon er met moeite de aandacht bij houden. en heeft mij dus niet kunnen raken.

Vreselijke kinderen je zou ze moeten opknopen de film heeft me ook niet weten te raken maar ik zat me wel mateloos te irriteren aan die jeugdcriminaliteit . Gewoon na 1 waarschuwing naar hun roots terug sturen en geen pardon.

"Een diepgravende, verwarrende parabel over de multiculturele samenleving; een geraffineerd, zeer nauwgezet discussiestuk over "haves en have-nots", racisme en omgekeerd racisme, groepsdruk en groepsdynamieken", las ik. Ik voelde me allesbehalve gemakkelijk bij deze film (over jongeren zonder leiding), met manipulatie en intimidatie als ingrediënten. Door de documentairachtige benadering en omdat het verhaal is gebaseerd op waargebeurde zaken, komt de productie uitermate realistisch over, maar duurt ie te lang om te blijven boeien. De regisseur maakt (bijna dankbaar) gebruik van vooroordelen, maar kiest geen partij: net als in de natuur laat hij de sterke van de zwakke winnen. Het meest confronterende en verrassende vond ik dat volwassenen niet in staat zijn om in te grijpen.

avatar van Mr Thee
gauke schreef:
" De regisseur maakt (bijna dankbaar) gebruik van vooroordelen, maar kiest geen partij: net als in de natuur laat hij de sterke van de zwakke winnen.

Goed verwoord!

Ik heb deze film een 1 gegeven, omdat ik dit een erg slechte film vind. Heb er lang op gewacht met het idee dat de film uitgebreid zal laten zien wat voor manieren er werden gebruikt in het pesten.

Vond de kinderen erg goed acteren alleen de film zelf vond ik erg langdradig, en erg saai. Je zit maar te wachten totdat er wat gebeurt. De manier van filmen is ook niet in mijn smaak. Je ziet veel dingen niet gebeuren.

Deze film kon veel beter zijn dan dat het nu is.

avatar van glennton
Erg realistisch neergezet, de scène in de tram waarbij de jongens een passagier lastig vallen vanwege zijn dreadlocks en koptelefoon was haast natuurgetrouw neergezet zoals ik het weleens in bus en tram/metro meemaak, de hondsbrutaalheid en het belachelijk maken van passagiers deden deze knapen erg goed. En ja, de meeste volwassenen zeggen hier dan niets over, of lopen weg, ooit jeukten mijn handen zo erg dat ik me echt in moest houden in de bus toen een grote groep kids de boel op stelten zette...Je kan het natuurlijk ook niet maken om zo'n aso-puber een klap te geven want je krijgt echt de hele groep over je heen. Het is vooral stoer doen tegenover de rest van je 'vrienden' en macht en angst uitoefenen op je slachtoffers. Goed in beeld gebracht in deze film en ik vond het gelukkig allemaal net niet te traag. Het feit dat ik weer dat ingehouden woedde gevoel ervaarde tijdens deze film, zegt voor mij in ieder geval genoeg om de film goed te vinden.

avatar van wendyvortex
Feilloos en schrijnende film over allochtone jongeren in Zweden...euh nee niet een drama over zielige allochtoontjes en hun sociale achterstand, maar hoe hun autochtone leeftijdsgenootjes lijden onder de terreur van dit soort dat we hier nog wel eens k*tmarokkaantjes plegen te noemen.
Fantastisch geacteerd overigens door alle kids in deze film.
Pijnlijk duidelijk wordt ook hoe hier de volwassenen vooral de andere kant opkijken.
Fel realistisch in ouderwetse Haneke-stijl en daardoor ook gelukkig niet geschikt voor de PVV-achterban, maar zou verplicht gesteld mogen worden voor degenen die nog geloven in de sprookjesachtige multiculti-utopie.
Gebaseerd op waargebeurde feiten en de regisseur zelf heeft ook wel wat lopen dubben over het feit of zijn film niet als racistisch bestempeld zou worden.
Nee, want de film laat een welbekend probleem zien en daar je ogen voor te sluiten zou omgekeerde discriminatie zijn .... en het antwoord zit nu éénmaal in die epiloog, dat kan je belerend vinden - het is wel hetgeen waar de oplossing in zit - vond het trouwens een ijzersterke scene.
Maatschappelijk relevant en daarnaast ook nog zeer aangrijpende film, waarin ook nog wel wat subtiliteit zit.
Meesterwerk!

avatar van narva77
Verdomme, is deze al uit op DVD? Waarom heb ik hem nog nergens gezien dan? Staat ook op m'n lijst...

avatar van Martxela
kieftaboy schreef:

Deze film kon veel beter zijn dan dat het nu is.

Helemaal mee eens. Ik vind lange shots helemaal niet erg in films, maar hier zaten wel erg veel onnodige shots in. Bomenrijen, deuren waar mensen al lang weer weg waren, voetgangers in een winkelcentrum.. Hoekjes waar achter iemand stond en waar je dan alleen de hoek zag,...net zo lang realtime wachten tot een tram weer gata rijden teriwjl iedereen al is uitgestapt waar het om gaat..... Boeiend zeg (not...)
Regisseur leek iets uit te proberen wat hij eerder wilde kunnen dan dat hij kan. Ik ken genoeg goede films waarin het wel werkt, maar deze niet.

En dat bijverhaal van die wieg ontging me ook compleet.

Kan er niet meer voor geven dan 1 ster, alleen voor het acteren van die kinderen,

avatar van wendyvortex
De wieg:

De reden dat niemand zich komt melden voor de wieg is simpelweg dat de eigenaar/eigenaresse geen Zweeds (of Engels) spreekt.
De wieg is te zien in het huis van één van de dadertjes.

avatar van SnakeDoc
Realistisch, herkenbaar en daarom soms erg frustrerende film. Goed gefilmd, en erg goed geacteerd!

avatar van poko
Een indrukwekkend. Die lange statische takes werken goed. Een heel nadrukkelijk niet weg kijken. Maakt de film erg indringend. Een beetje dezelfde methode die bijvoorbeeld Seidl onlangs nog toepaste in Paradies:Liebe. De epiloog zit me dwars, erg belerend, maar dat stoort me nu niet meer zo als toen ik net de bioscoop uit kwam, vandaar alweer een halfje erbij. Ik denk toch dat de film prikkelender was geweest als er niet zo nadrukkelijk stelling was genomen aan het eind.

Hm.. tja de film begon aanvankelijk wel goed voor me, indringend en de afstandelijkheid van filmen deed wel wat met het onderwerp.

Maar zo ongeveer halverwege.. had ik het wel gezien eigenlijk.. er kwam maar geen einde aan die tocht van die jochies en het leek meer een herhaling van zetten. De afstandelijke onpersoonlijke registratie lokte nogal veel momenten van 'hm.. zal ik ondertussen even koffie zetten? '

Je zult zien dat ik me over een jaar bepaalde scenes nog feilloos herinner uit deze film, want zo'n film is het wel. Overigens vond ik het helemaal niet zo belerend.

p.s. wat was in vredesnaam de bedoeling van dat Indianen-zanggroepje?? heb dat echt compleet gemist geloof ik.

Uitstekende film over een groepje jongens die mobiele telefoons van andere leeftijdgenootjes afpakken. Een bijzondere opzet met statisch camerawerk is aan de ene kant nogal langdradig, maar zorgt wel voor een realistische weergave. Hierdoor wordt het geheel behoorlijk indringend waarbij de kleine ettertjes je het bloed onder de nagels vandaan halen. Ondanks het langdradige karakter toch 4.0 sterren voor de originele en geslaagde aanpak.

avatar van Decec
Een redelijk drama/thriller film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk..