The Pelican Brief (1993)

Thriller / Drama

geregisseerd door Alan J. Pakula
met Julia Roberts, Denzel Washington en Sam Shepard

Na de moord op 2 rechters van het Hooggerechtshof komt een jonge rechtenstudente met een theorie over de daders. Wanneer haar vriend vermoord wordt door een bom die voor haar bedoeld leek, lijkt het er op dat ze er niet ver naast zat met haar ideeën. Samen met een medewerker van een plaatselijke krant onderzoekt ze de zaak steeds verder.

avatar van FunkStarr
Aardige film met een uitstekende Washington en Roberts. Ondanks de lange speelduur blijft de film boeien alleen moet je wel gefocused blijven om het verhaal goed te kunnen volgen want anders mis je veel.

avatar van missl
Film over een vrouw die allerlei dingen weet maar het niet echt duidelijk wordt waarom ze het weet en mensen vinden het niet leuk dat ze het weet. En dan zou het spannend moeten zijn maar het valt allemaal wat tegen. Kijkt wel lekker weg maar verder niet interessant.

De eerste twintig minuten zijn wat moeilijk om volgen maar daarna zet de cineast alles netjes op een rij en groeit de film uit tot een interessante en boeiende thriller. Naar het einde toe nemen gebruikelijkerwijze voor dergelijke films de actievolle scènes de bovenhand en wordt de film wat clichématig.
Julia Roberts spreekt wat vreemd op een ongemotiveerde toon voor een pientere studente met veel lef en Denzel Washington haspelt zonder veel moeite zijn zoveelste rol in de rij af.
Behoorlijke middenmoot.

Het bekende boek van John Grisham (een justitiële samenzweringsthriller) werd solide, op een pakkende manier, met stijl en met een sterke opbouw gefilmd. Ondanks spannende achtervolgingen had de film wel wat meer actie kunnen gebruiken. Er was sprake van een sterke chemie tussen de hoofrolspelers Julia Roberts en Denzel Washington en de natuuropnames (pelikanen) waren mooi.

avatar van Boneka
Blijf het een uitstekende thriller vinden die af en toe wat saai lijkt maar zeker niet verveelt. Wat wel opvalt is inderdaad hoe Julia hier allemaal is achter gekomen. Wat dat betreft had het nog wel wat uitgediept mogen worden. De spanningsopbouw is goed verzorgd en leuk is het nog dat we hier de mobiele telefoon nog niet kennen. Gek genoeg is deze film weinig beoordeeld.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
John Grisham is zo'n schrijver die een groot publiek trekt, maar op zich ook niet meer schrijft dan een leuke snelle hap. En dat zie je ook in sommige verfilmingen. The pelican brief moet het niet echt hebben van het verhaal. Het is niet slecht, maar had toch meer mogen zijn. Vooral de essentie zelf, hoe Darby Shaw aan de gegevens kwam, mocht wat meer naar voor komen. Gelukkig is de vertolking goed. Julia Roberts kan meer dan enkel romantische komedies en Denzel Washington blijft een groot acteur. Na de eerste Grisham-verfilmg, The Firm, is dit toch wel een verbetering. De film is serieuzer en kent een grotere spanning. Door de achtervolging door de overheid en het 'trust no one' gehalte, moest ik meteen denken aan the X-Files. Maar dan zonder de buitenaardse wezens.

De film is boeiend genoeg en knap gemaakt. Verrassend is het niet en de film wordt dan ook niet meer dan een boeiende en knappe thriller. Ik heb er in elk geval van genoten. Dit is zo'n film die blijkbaar velen al gezien hebben, maar denkelijk weinigen onthouden hebben. Zal ook niet meteen in toplijstjes staan. Maar mensen zullen ook niet wegzappen als het op tv komt.

avatar van knusse stoel
Pelican Brief Trailer - YouTube

Dit is de link naar de trailer, die volgens boven niet bestaat?
(Video-Url gekopieerd van de site van FilmVandaag)

avatar van loneranger
Spannende, stijlvolle thriller met goed acteerwerk van Julia Roberts en Denzel Washington.

avatar van Left4Dead
Ben geen Julia Roberts fan maar Washington en Lithgow samen met Sheppard maken er iets mooi van. Eigenlijk is al het acteerwerk prima en heeft Pakula het erg mooi op beeld gezet. Een heerlijk verhaal waarvoor de tijd wordt genomen tot ontrafelen.Elke keer weer genieten dit werk.

avatar van IH88
“So you're the little lady who started this great brouhaha.”

Degelijke Grisham boekverfilming. Het acteerwerk van Roberts en Washington is sterk, en ook het verhaal is op zich best interessant. Dit is één van Grisham's beste boeken, maar jammer genoeg benadert de film dat niveau nergens. Dat komt vooral door de veel te lange speelduur en het gebrek aan spanning. The Pelican Brief kabbelt maar wat voort, en de regie van Pakula is degelijk maar kleurloos. Er had wel wat geschrapt mogen worden en het tempo iets opgevoerd. Roberts en Washington verbloemen het nog een beetje.

TMP
Een nogal matige thriller, deze verfilming van een boek van John Grisham. Julia Roberts speelt een studente die kennelijk erg veel weet over de moord op twee rechters van het Hooggerechtshof, maar waar ze deze kennis vandaan haalt blijft wat onduidelijk. Het verhaal is verder niet heel bijzonder en enkele betrokkenen blijven wat op de achtergrond. Grootste minpunt is echter dat het nergens spannend of meeslepend weet te worden. Gedegen acteerwerk van Julia Roberts en Denzel Washington, maar ook weer niets bijzonders.