The Getaway (1994)

Verenigde Staten / Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Roger Donaldson
met Alec Baldwin, Kim Basinger en Michael Madsen

Doc en Carol McCoy zijn gespecialiseerd in het plegen van bankovervallen. Als Doc door een valstrik in een smerige Mexicaanse gevangenis terecht komt, moet Carol de hulp inroepen van gangsterbaas Jack Benyon om hem weer vrij te krijgen. In ruil voor zijn hulp moeten Carol en Doc een grote overval voor Benyon plegen. Wanneer de overval eindigt in een schietpartij met dodelijke slachtoffers, en zij tijdens hun vlucht ternauwernood aan allerlei hinderlagen weten te ontsnappen, lijkt alles erop dat de twee door iemand verraden zijn.

Niet zo goed als het origineel natuurlijk, maar Kim doet het prima op het scherm en het verhaal is gewoon ok.

Beetje een standaard actie film met wel veel bekende acteurs. Leuk om eens gezien te hebben.

Povere film, met een onzinnig verhaal.

Je kunt trouwens amper van een verhaal spreken, zeker in het tweede deel van de film. Op een gegeven moment krijg je gewoon een reeks van opeenvolgende scènes voorgeschoteld, zonder dat het erop lijkt dat het ergens naartoe werkt.

Vooral de scènes met die dierenarts en z'n vrouw sloegen nergens op. Film staat ook bol van onzinnige one-liners die niet aanslaan en er wordt zeer matig geacteerd. Kim Basinger ziet (zag) er leuk uit, maar een goede actrice kan ik het niet noemen.

Het einde is nog wel te verhapstukken, met die ouwe man en z'n truck. Dat maakt dat deze film net 2* krijgt.

avatar van Lurtz
Basinger kan de film nog een beetje redden.

Een scene stoorde mij wel heel erg, waarin Harold toekijkt hoe zijn vrouw seks heeft met Rudy en nog erger er niets aan doet.

avatar van Woutrr
Het verhaal raakt kant nog wal... nog maar te zwijgen over hoe onrealistisch en onlogisch het is!

Anderzijds gaat de film niet vervelen en is het toch nog redelijk spannend.

avatar van Triztan
P. de Clown schreef:

Wat vond jij er zo goed aan dan?
Behalve het fantastische acteerwerk ?
Het boeiende plot, de verassende wendingen, de prachtige sfeer, de originele humor?
Jij kwam dus echt met een voldaan gevoel de zaal uit vanwege dit kunststukje ("wat ik nu toch gezien heb!").

Tja, je armument "goed gemaakt". Met een flinke zak geld KAN je ook iets maken, dat is niet zo ingewikkeld.

Het is veel knapper om met weinig middelen een film te maken die je raakt.
Doeltreffend noem je dat...

Humor hoeft niet persé origineel te zijn om iets goeds te maken, omdat steeds minder films goed zouden zijn dan. Sfeer beleeft iedereen anders, jij geeft exacte antwoorden op dingen die voor veel mensen persoonlijk te ervaren zijn :s

nachtbraker
Dankzij de prachtige ( . ) ( . ) van Basinger nog een extra half puntje

avatar van FunkStarr
Hoewel de film "pas" 16 jaar oud is, leek het eerder op een jaren 80 film dan een jaren 90. Toch heb ik me redelijk vermaakt, Basinger acteerde belabberd maar Baldwin en Madsen doen het goed. Gewoon een leuke film niets meer of minder.

avatar van 606
Zeer leuke film met genoeg actie.
Ook acteren was prima.
Verhaal wordt ook goed uitgewerkt.

3,5 ster

avatar van donkied
Basinger was om te huilen vond ik. Baldwin was beter en Madsen vond ik zoals vrijwel altijd erg goed. Ik vond de actie naarmate de film vorderde steeds beter worden.
De overval aan het begin was niet het hoogtepunt maar had wel iets spannender gemogen wat mij betreft maar dat maakte de hotelscene aan het eind weer goed dacht ik zo.

camerawerk was redelijk en acteerwerk ook wel maar niet veel bijzonders.

avatar van sofripa
Origineel ken ik niet. Dit is pure popcorn. Madsen is mooie badguy.

avatar van Dennis Evahi
Het origineel is briljant! Met de geweldige übercoole Steve McQueen & de beelldschone Ali McQraw. Dit is een zeer overbodige re-make.

** sterren echt niet meer.

ipman-99
"It's been my experience that having friends is overrated." ... " !!!

Geweldige remake (Heropfrissing) !!! Wat was dit genieten zeg ... , oke het origineel is en blijft één
van mijn favorieten films aller tijden maar dat neemt niet weg dat ik hier niet kon van genieten !
Heerlijke Actiefilm met een geweldige cast !
Het sfeertje van roadmovie kwam ook weer heerlijk naar boven !
Alec Baldwin zet een goede rol neer en Kim Basinger steelt de show.
Michael Madsen zet weer een heerlijke slechterik neer.
Jennifer Tilly passeert ook even ... hetzij op zoek naar haar kleerwinkel !

avatar van Biosguru
He, darn, ik krijg het voor elkaar eerst de remake te zien en dan pas het origineel. Lieve kijkbuiskinderen begaa die fout niet. Kijk eerst het origineel en als je dan heel veel films verder bent echt van gekkigheid niet meer weet wat te kijken? Dan mischien deze film kijken. Maar alleen pas als je al alles van Peckinpah gezien hebt. Ja, ook Convoy!