• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.382 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.104 gebruikers
  • 9.377.938 stemmen
Avatar
 
banner banner

Schindler's List (1993)

Oorlog / Drama | 195 minuten
4,24 8.078 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 195 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

IMDb beoordeling: 9,0 (1.571.514)

Gesproken taal: Duits, Pools, Hebreeuws en Engels

Releasedatum: 3 maart 1994

Plot Schindler's List

"Whoever saves one life, saves the world entire."

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Oskar Schindler

Itzhak Stern

Emilie Schindler

Poldek Pfefferberg

Helen Hirsch

Viktoria Klonowska

Wilek Chilowicz

Marcel Goldberg

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

oneens. wat hij heel de film doet is het individu centraal stellen in al het leed. daardoor wordt het krachtiger. dit gebeurt in het boek dus ook. het meisje in de rode jas is een meisje dat Schindler´s aandacht twee keer trok. om het publiek daar iets van mee te geven, moest het meisje opvallen. vond het een erg mooie vondst. zou niet weten wat er zo Spielberg´s aan is. een erg makkelijk argument dat ik vaak hoor bij deze film, maar complete onzin vind.


avatar van Ess-86

Ess-86

  • 40 berichten
  • 0 stemmen

Goede film, echt heel realistisch. Dat zwart/wit doet het em echt.


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

toch zie ik liever een films als SPR of FMJ


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

Niet echt vergelijkbaar.


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

kos schreef:

Niet echt vergelijkbaar.

dat is waar maar ik bedoel als ik een film wil zien kijk ik liever die dan schindlers list .. ookal is deze film voor een heel ander doel gemaakt .. ik stem puur gevoelsmatig ..


avatar van kos

kos

  • 46695 berichten
  • 8852 stemmen

Dan kun je net zo goed zeggen: 'toch zie ik liever Groundhog Day' . Ik zie niet echt wat dat met deze film te maken heeft.


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

kos schreef:

Dan kun je net zo goed zeggen: 'toch zie ik liever Groundhog Day' . Ik zie niet echt wat dat met deze film te maken heeft.

beide een oologsfilm ?

op FMJ na over de tweede wereldoorlog ...


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

genoeg raakvlakken. in alledrie de films spelen acteurs, alledrie de films zijn geregisseerd door Spielberg op FMJ na en vooral alledrie de films spelen zich af tussen 1987 en 1998...


avatar van djelle

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

Wie had gedacht dat dit Spielberg's absolute meesterwerk ging worden... Miljoenen critici zaten al met vooroordelen te wachten om zijn verfilming de maan in te schieten.

Daaraan zie je maar, het is niet omdat regisseurs vooral luchtiger werk presteren, dat ze geen talent hebben. Prachtige, beklemmende en ongelooflijk goed geregisseerd oorlogsdrama. Doordacht gebruik van zwart-wit, steengoeie dialogen, scherpe scenes, spannende en treurige sfeerschepping enz... Zeer goed. 4,5*

Respect trouwens voor Schindler, de man die zoveel gedaan heeft voor de Joodse slachtoffers. Deze film is een waardig eerbetoon aan hem.


avatar van mikey

mikey

  • 28990 berichten
  • 5141 stemmen

Niet zo gek, na: Color Purple, The, Empire of the Sun und Always. films waarbij ik gillend wegliep. Is steven trouwens joods? In dat geval zou het niet zo gek zijn geweest dat hij deze heeft gemaakt.


avatar van EmDee

EmDee

  • 7192 berichten
  • 1417 stemmen

mikey schreef:

Is steven trouwens joods? In dat geval zou het niet zo gek zijn geweest dat hij deze heeft gemaakt.

Martin Scorsese turned down the chance to direct the film in the 1980s, as he felt he couldn't do as good a job as a Jewish director. He agreed to swap films with Spielberg, taking over Cape Fear (1991) instead.

Steven Spielberg offered the job of director to Roman Polanski. Polanski turned it down because the subject was too personal. He had lived in the Krakow ghetto until the age of 8, when he escaped on the day of the liquidation. His mother later died at Auschwitz concentration camp. Polanski would later direct his own film about the Holocaust, The Pianist (2002).

Bron: IMDB


avatar van marjolein25

marjolein25

  • 28 berichten
  • 32 stemmen

prachtfilm en ik als student geschiedenis kan weten dat deze film nog steeds een diepe indruk maakt op jongeren en hierdoor ook bij die jongeren het onderwerp niet zo snel vergeten word. en dat is belangrijk dat zij blijven herinneren wat er is gebeurt in woII ik heb de film 5 sterren gegeven. ik vond trouwens het gehuil van oskar schindler niet overdreven het was juist heel emotioneel en paste perfect bij het einde van de film!


avatar van gemaster

gemaster

  • 1005 berichten
  • 2718 stemmen

marjolein25 schreef:

ik vond trouwens het gehuil van oskar schindler niet overdreven het was juist heel emotioneel en paste perfect bij het einde van de film!

De meest tenenkrommende scene ooit. In 1 woord ver-schrik-ke-lijk!


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

ook weer erg overdreven.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Gisteren na lange tijd weer eens bekeken en ik blijf bij mijn 4,5*. Heb best wat aan te merken op de film: sommige scenes kan ik niet helemaal plaatsen/leken me overbodig, accentgedoe is een beetje jammer maar de film doet toch wel wat met me en weet voor de volle 189 minuten te boeien.

Acteerwerk is perfect. Vooral Kingsley maakt indruk op me maar Neeson laat ook perfect de verandering van Schindler zien. Fiennes is een geweldige klootzak.

Vind de film ook nergens te sentimenteel worden en vooral het einde vind ik erg goed. Simpel maar doeltreffend.


avatar van predator

predator

  • 1671 berichten
  • 1954 stemmen

De rol van Fiennes is alleen al 5* waard. Niet kijken als je de volgende dag een afspraak met Duitsers hebt........

Zo af en toe zo afschuwelijk goed, dat je het nauwelijks kan aanzien. Indrukwekkend.

5*


avatar van EmDee

EmDee

  • 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Je eerste zin ben ik t grotendeels mee eens.

maar je tweede zin is enorm grote onzin.


avatar van predator

predator

  • 1671 berichten
  • 1954 stemmen

EmDee schreef:

Je eerste zin ben ik t grotendeels mee eens.

maar je tweede zin is enorm grote onzin.

omdat????


avatar van EmDee

EmDee

  • 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Als je dat niet begrijpt

Wat hebben hedendaagse Duitsers met deze film te maken?


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

predator schreef:

Niet kijken als je de volgende dag een afspraak met Duitsers hebt........

Waarom?


avatar van D0N4LD

D0N4LD

  • 91 berichten
  • 904 stemmen

speedy23 schreef:

(quote)

Waarom?

omdat de duitsers niet heel aardig waren in deze film


avatar van predator

predator

  • 1671 berichten
  • 1954 stemmen

EmDee schreef:

Als je dat niet begrijpt

Wat hebben hedendaagse Duitsers met deze film te maken?

Hedendaagse Duitsers niks. Maar als je na het kijken van deze film, de volgende dag in een Zwitsers kuuroord een allerlei oudere Duitsers tegenkomt (zoals mij overkwam) dan heb je toch een beetje raar gevoel. Ik blijft het nog altijd heel merkwaardig vinden hoe een heel volk achter zo'n malloot ging aanlopen en een ander volk compleet wilde uitroeien.


avatar van Rujar

Rujar

  • 2871 berichten
  • 3816 stemmen

Er waren ook veel Nederlanders niet aardig in de oorlog.

En in Indonesie waren we ook geel lieverdjes.


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9358 berichten
  • 3277 stemmen

Schoften waren we!


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

predator schreef:

Ik blijft het nog altijd heel merkwaardig vinden hoe een heel volk achter zo'n malloot ging aanlopen en een ander volk compleet wilde uitroeien.

Accepteer de realiteit, het is wel gebeurd, net zoals met de Fransen, Spanjaarden, Hollanders en Italianen. En de oorzaken zijn bekend. Creëer inflatie, werkeloosheid, uitzichtloosheid, angst en zet u af tegen een bevolkingsdeel wat niet goed ligt en u kunt een heel volk voor u winnen. Ik zie het, gelukkig in beperkte mate, nu ook hier gebeuren.


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

En hier in Vlaanderen dan? Mag je van één miljoen kiezers (ca 25%) zeggen dat ze gek zijn? Om bang van te worden.


avatar van gemaster

gemaster

  • 1005 berichten
  • 2718 stemmen

predator schreef:

Ik blijft het nog altijd heel merkwaardig vinden hoe een heel volk achter zo'n malloot ging aanlopen en een ander volk compleet wilde uitroeien.

Probeer voor jezelf eens na te gaan wat jij had gedaan als je in 1933 in Duitsland had gewoond. Ik weet niet wat ik had gedaan. Voor hetzelfde geld sloot ik me aan bij de NSDAP om ervoor te zorgen dat mijn familie een goed inkomen had. Het ligt niet allemaal zo zwart/wit.


avatar van Ghost-dog

Ghost-dog

  • 18 berichten
  • 40 stemmen

gemaster schreef:

(quote)

Probeer voor jezelf eens na te gaan wat jij had gedaan als je in 1933 in Duitsland had gewoond. Ik weet niet wat ik had gedaan. Voor hetzelfde geld sloot ik me aan bij de NSDAP om ervoor te zorgen dat mijn familie een goed inkomen had. Het ligt niet allemaal zo zwart/wit.

Helemaal met je eens


avatar van Celebrian

Celebrian

  • 14 berichten
  • 91 stemmen

Het schrok me een beetje af om omdat hij in het zwart/wit is maar eigenlijk heeft me dit geen moment gestoord. Hele mooie film, je moet hem gewoon gezien hebben!


avatar van XfofaXX

XfofaXX

  • 566 berichten
  • 1444 stemmen

Het enige minpunt vind ik wanneer Shindler op het einde wat begint door te slaan omdat hij niet àl zijn geld in de joden had geïnvesteerd. Dat is overigens ook niet echt gebeurd. (in het echte verhaal)
Voor de rest een mooie, pakkende bleitfilm (wat niet slecht bedoeld is)