Intruders (2011)

Spanje / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Juan Carlos Fresnadillo
met Clive Owen, Carice van Houten en Daniel Brühl

In Madrid zijn de nachtmerries van een jonge jongen zo heftig dat zijn moeder besluit hulp te zoeken bij een priester. In Londen hebben de nachtmerries van een jong meisje haar ouders doen besluiten een psycholoog in te schakelen. Beide gevallen lijken identiek met elkaar verbonden door de visioenen van een sinistere indringer in het huis van de kinderen.

avatar van aspers
Nee, dit was absoluut niet mijn ding. Alleen al dat onnodige twee-talige gedoe.
Het totaal belachelijk einde maakt het wel af. Kom op... opeens gaat er bij je een lampje branden en vervolgens ga je weer snel teug naar hui, vertelt een verhaaltje en klaar is kees? Om nog niet eens te spreken over de tijdgeest/setting waarin beide verhalen zich afspelen! Dit zou toch een veel duidelijker contrast moeten hebben!? Maar ja, dan hadden we het natuurlijk allemaal al meteen door gehad.
Eng werd het helaas ook helemaal nergens. En echt spannend kon ik het ook niet noemen. Nee, het was eigenlijk gewoon niets! Sterker nog... Anderhalf uur niets doen, was net zo spannend geweest.

Deze gaat heel snel in de prullenbak, om er nooit meer uit te komen!

1,5* met pijn en moeite!

avatar van joolstein
Erg zwakke film! Rommelige vertelstructuur doordat er twee verhaallijnen zijn. Het is een dramatische Horror! De griezelmomenten waren erg zwak. En gingen niet verder dan er komt een enge man (Hollowface) uit de kast. Waarnaar Clive Owen met deze man ging worstelen. En al zeker niet geloofwaardig aangezien Clive ook de man kon zien. Oh ja dan was er nog de andere verhaallijn..... Deze voegde niet veel toe aan de hele film. Gelukkig komen er heel wat betere films uit Spanje.

avatar van pumbaaaaaaaaaa
Wordt dit bestempeld als horror??? Ik kijk nooit naar horror en toen ik op deze terecht kwam tijdens een avondje babysitten vond ik er niks engs aan.Heb niet veel van de film gezien, was al laat op de avond en film was al halfweg... Bovendien in slaap gevallen er ook nog eens bij, dus het verhaal ging ook een beetje verloren aan mij... Zou de film wel eens in zijn geheel willen zien, als die nog eens op tv verschijnt want van hetgene dat ik wel heb gezien vond ik het wel een redelijke film

avatar van Daan258
Na jaren weer is een herkansing gedaan om hem te bekijken, maar zelf de 2e kijkbeurt viel hij me nog meer tegen als bij de eerste.
Verschrikkelijk saai verhaal, geen spanning of sfeer te bekennen, en ik snap al helemaal niet waar Carice Van Houten gecast is voor deze film. :s
Een zeer teleurstellende film.

Moet er helaas een half * afhalen.

avatar van Malibu Stacy
Saaie film die geen horror is, hooguit een thriller. Carice Van Houten past op de een of andere manier niet in deze film. De ontknoping vond ik kant nog wal raken.

Oke, nog één keer dan: "Hieperdepiep hoera!".

avatar van frolunda
Niet over de hele linie geslaagde Horror/Thriller maar Intruders had zeker zijn sterke momenten.Vooral technisch gezien maakte de film best indruk met zijn fraaie belichting en inventieve camerastandpunten.Ook de regie van Juan Carlos Fresnadillo bewees dat we hier met een talent annex vakman te maken hadden,iets wat ik door zijn vorige rolprenten overigens al vermoedde.
Clive Owen zet een sterke hoofdrolspeler neer en ook Ella Purnell als Mia deed het goed.De rest van de cast was een stuk minder met de immer verongelijkt kijkende Carice van Houten als dieptepunt.
Ook met de spanning zat meestal het wel snor maar de parallel lopende verhaallijnen,alhoewel niet onorigineel vond ik minder geslaagd.De film verloor daardoor nogal aan vaart.
En dan hebben we nog het Bassie einde (ik begrijp het wel maar ik snap het niet) dat nu ook niet echt overtuigend was.
Voor de rest toch wel een kleine voldoende maar er had wel enz. enz. enz.

Tegenvallende film waarin twee kinderen overtuigd zijn dat er een monster in hun kamer is. Repetitief, en niet alleen vanwege de parallelle verhaallijnen. De ontknoping waarin de twee verhaallijnen bij elkaar komen is op zich niet slecht, maar maakt de film er uiteindelijk niet echt beter op. Niet spannend, weinig origineel en clichématig.

avatar van SmackItUp
Prima film.

De genre aanduiding schept duidelijk verkeerde verwachtingen, maar als je je van tevoren een beetje inleest weet je dat je geen volbloed horror kan verwachten. De film is dan ook meer een drama/thriller, waarbij de focus niet ligt op een origineel verhaal, maar op de uitwerking. Gelukkig is die naar behoren. Enkele fraaie shots, intense kleuren en sterke belichting. Jammer genoeg valt niet hetzelfde te zeggen over het acteerwerk. Owen is altijd wel een zekerheidje, maar van Houten en ook Brühl lopen er maar verdwaasd bij.

Verder gewoon een mooi filmpje. Niet uitzonderlijk, meer zeker bovengemiddeld.

avatar van Shadowed
Apart.

Helaas maakt Apart het duidelijk nog niet helemaal perfect in zijn genre. Fresnadillo toont soms potentie in zijn film, maar helaas weet dat het niet helemaal waar te maken. Desondanks hebben de Spaans getinte horrorfilms altijd wel iets aparts.

Het haunted house genre spreekt me altijd wel aan, en dit dus automatisch ook wel. Duidelijk een film waar meer budget in is gegaan dan de gemiddelde horrorfilm. Helaas weten de effecten vaak niet altijd te overtuigen en zijn de sets het beste gelukt.

Acteerwerk is sterk, niks negatiefs op aan te merken. Zelfs Van Houten was uit te staan. Owen is best leuk in de hoofdrol, Brühl ook duidelijk best leuk bezig maar het beste kwam eigenlijk verrassend in de vorm van de jonge Purnell. Die ook echt leuk om te volgen was.

Sets zijn knap, de horror had er erg mee versterkt kunnen worden, alleen weet Fresnadillo de horror gewoon niet lekker over te brengen. De boosdoener is eigenlijk gewoon een hele suffe verschijning die nergens eng is en alleen maar een soort komische tint geeft.

Daarbij had de horror ook een stuk enger gemoeten. Het huis is griezelig, en de sets zijn nog griezeliger. Dat Fresnadillo dan alsnog geen bloedstollende horrorfilm op het scherm neer kan zetten is al een prestatie op zichzelf. Het had eigenlijk zowat alles om een leuk fimpje te worden die ook echt eng had kunnen zijn. Helaas. Daar kan de aparte finale ook niet al te veel aan vooruit helpen.