Penny's Shadow (2011)

Nederland
Avontuur

geregisseerd door Steven de Jong
met Levi van Kempen, Tanja Jess en Liza Sips

Lisa is zestien jaar en heeft een speciale band met paarden. In de zomer gaat ze samen met haar moeder en zusje Tess op vakantie naar Ameland. Tess neemt ook haar eigenwijze pony Rakker mee. Ze verblijven op de kampeerboerderij van de zeventienjarige Kai en zijn vader. Kai's moeder is jaren geleden overleden bij een ongeluk met haar geliefde paard Shadow. De zwarte hengst heeft het overleefd, maar is zwaar getraumatiseerd en onbetrouwbaar geworden. Kai zag het ongeluk gebeuren en heeft daardoor een moeilijke band met het paard. Lisa is ervan overtuigd dat ze kan helpen met Shadow, maar Kai wil hier niets van weten. Ze besluit om in het geheim toch het paard te gaan trainen en hem weer vertouwen in mensen te geven.

avatar van Timothyvdmeer
Drama met een hoofdletter D. Voorspelbaar slecht.

Een idee...Rakker (deel 2) gaarne asap produceren.Misschien wat voor de NPO?

avatar van mrklm
Natuurlijk ziet de toen 20-jarige Liza Sips er te oud uit om een meisje van zestien te spelen. En ja, er lopen wat karikaturale personages rond. De overdaad aan matige popdeuntjes, zeker in de tweede helft van de film, doen bij volwassenen wellicht ook de tenen krommen. Maar het verhaal van de band die ontstaat tussen Lisa [Sips], wiens paard pas is gestorven, en het paard Shadow, dat getraumatiseerd is na een ongeluk waarbij zijn eigenaar om het leven is gekomen, weet op fraaie wijze zware thema's als rouwverwerking, schuld en niet te vergeten de onuitwisbare band tussen paard en berijder te verwerken in een film die paardenliefhebbers waarschijnlijk niet onberoerd zal laten. Het ontspannen spel van Tanja Jess en Rick Engelkes als de volwassenen is een plus, maar de film wordt gestolen door Rakker, de Shetlandpony. Steven de Jongs prima regie en fraai camerawerk van Richard van Oosterhout zorgen ervoor dat dit een film is die de doelgroep (vooral lezers van het tijdschrift Penny die de film produceerde en waarnaar de film is vernoemd) uitstekend bediend.