Crazy, Stupid, Love. (2011)

Komedie / Drama

geregisseerd door Glenn Ficarra en John Requa
met Steve Carell, Ryan Gosling en Julianne Moore

Als Cal Weaver (Steve Carell) erachter komt dat zijn vrouw Emily (Julianne Moore) is vreemdgegaan en wil scheiden, stort zijn 'perfecte' leventje als een kaartenhuis in elkaar. Zijn vrije avonden besteedt Cal mokkend en alleen aan de bar, totdat player Jacob Palmer (Ryan Gosling) hem onder zijn hoede neemt. Om hem te helpen over zijn liefdesverdriet heen te komen, introduceert Jacob Cal in de wereld van vrijgezelle vrouwen, stoere drankjes, en een nieuwe kledingstijl die niet bij de degelijke warenhuizen te vinden is. Ondertussen worstelen zijn kids met hun eigen liefdesperikelen en komt Cal erachter dat je je looks wel een make-over kan geven, maar je hart niet...

NYSe schreef:
De film begint alleraardigst, met een prettig lichtcynische ondertoon. Alle personages worden geïntroduceerd en de kwaliteit van alle acteurs wordt ferm onderstreept. Vooral Ryan Gosling en Emma Stone vormen een ijzersterk duo en hun scènes samen (al zijn dat er maar weinig) behoren tot de beste, want meest naturelle, uit de film.

Wat jammer is, is dat die toon niet wordt voortgezet: naar de tweede helft toe maakt het cynisme plaats voor schaamteloos moralisme en moeten we aanhoren hoe je toch beter trouw aan jezelf kan blijven en dat (hoe MM het zo mooi verwoordt) "je je looks wel een make-over kan geven, maar je hart niet."

Wat verder mist, is die 'crazy, stupid' en vooral scherpe ontleding van het onderwerp 'liefde' uit de titel. Want hoeveel issues er ook behandeld worden, de film blijft helaas altijd aan het oppervlak steken en zegt uiteindelijk vrij weinig dat niet van clichés gespeend is. En dat is zonde, want de acteurs en de dialogen waren venijnig genoeg om met gemak door dat oppervlak heen te prikken, hád de film die cynische ondertoon maar volgehouden!

Desalniettemin is de film in zijn opzet geslaagd: een tragi(maar vooral)komisch relaas met een cast om je vingers bij af te likken. Er had veel meer in kunnen zitten, maar ook zonder die diepgang heeft de film nog genoeg vermaak te bieden.

Niks meer aan toe te voegen.

avatar van Gish
Komedie met hoge pieken en soms diepe dalen.
Hoogtepunt vond ik de geweldige appartementscene met Stone (heerlijk wijf) en Gosling, dieptepunt de tenenkrommende speech voor een gymzaal met ouders en kroost en de date met Tomei (brrrr)
De zoon van Carell speelt erg leuk en de film als geheel geeft een goed gevoel.
Die Gosling ziet er bovendien gelikt uit in zijn hippe maatpakken.......you wanna go?
Heerlijk.

Heerlijke romkom met een serieus tintje, goed gespeeld van Steve, het eerste gedeelte was wat minder, maar het werd erg leuk in het 2e deel

3.5.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Sympathieke feelgood-film. Vooral prettig dat de acteurs en karakters hier allen ook echt een sterke chemie met elkaar hebben. Scène tussen Stone en Gosling of Carell en Moore, het voelde allemaal oprecht. Tegelijkertijd bewijst Carell nog maar eens zowel komedie als drama aan te kunnen, hier doet ie beide op geweldige wijze. De rest van de cast is verder ook sterk en allen goed op zijn plaats. Geestig overigens dat Bacon de laatste tijd nogal getypecast wordt. Crazy, Stupid, Love bevat verder een hele reeks leuke, vlotte en kleurrijke momenten, vooral als alle uitgezette plotjes uiteindelijk bij elkaar komen. Enkel jammer dat de film na dat punt het geheel op de onvermijdelijke zoete en moralistische manier moet afsluiten. Beetje pijnlijk, zelfs.

3,5 sterren.

avatar van Cleanshot
Nooit echt grappig, beetje een feelgood movie.

Leuke (voorspelbare) film. Hier en daar grappig en heel zelden een onverwachte wending in het verhaal.
Emma Stone is leuk en soms een beetje over de top.
Leuke movie om op een regenachtige dag je 2 uur mee te vermaken

Een drama vind ik deze film niet, en dan bedoel ik het in beide opzichten.
Het onderwerp van de film is gene drama, maar als komedie is het ook geen drama.
Redelijke film dus, die nooit echt grappig is, maar wel onderhoudend is.
De cast is redelijk al heb ik van sommige acteurs/actrices al betere dingen gezien.
Maar heb me niet verveeld met deze prent, da's nog het grootste pluspunt.

avatar van Knisper
De film heeft zeker zijn momenten. Zulke komedies zie ik ook graag met Steve Carrell. De afzonderlijke verhaallijnen zijn goede uitgewerkt en meeslepend genoeg. Aan de andere kant is er ook niets aan de film echt grappig. Het plot is vrij onzinnig en daarom is het nog best wel knap dat het drama nog enigszins werkt.

avatar van krabat
Suffe variant op Neil Strauss' boek The Game. Ook in dit boek transformeert de schrijver tot een gladde womanizer (net als de hoofdpersoon). De verschillende onderdelen van "The Game" hadden ze meer mogen uitwerken, maar dan zou het wel een echte mannenfilm zijn geworden.

Het einde was veel te zoet, de rest was aardig.

avatar van Robertdeniro
Viel niet tegen, lerares was nog het leukst. Een kleine 2 uur vermaak, niet meer, niet minder.

avatar van Noodless
De film is vooral leuk in het eerste gedeelte van de film. Het verhaal is plezant om te volgen en biedt een paar grappige scènes. Daarbij een uitstekende cast die vol enthousiasme hun rollen invullen. Helaas vervalt het concept geleidelijk aan met teveel zoete en dramatische wendingen die enerzijds wat flauw of anderzijds ongeloofwaardig overkomen. Bijvoorbeeld de uitwerking van de verliefdheid van de 13 jarige zoon ten opzichte van de 17-jarige oppas was te zoet en vooral aan de flauwe overdreven kant. Maar in zijn geheel best vermakelijk. 6/10

De commentaren die ik hier lees lijken mij relatief negatief.
Ik vond dit gewoon een geweldige film die een 4 op 5 verdient.

Deze film na ruim 2 jaar nog eens herzien (wordt nu immers uitgezonden op Film1) en ik moet zeggen dat het een dijk van een film blijft voor een Komedie / Drama (misschien wel één van de beste in zijn soort). Het verhaal zit gewoon heel mooi in elkaar en de cast schittert (ook vond ik het weer een genot om Analeigh Tipton te zien).

avatar van Tula
ik kies thuis meestal de films uit nav moviemeter of wat er maar nieuw is. Ik zag de goede recensies en dacht; die moeten we zien. Na een kwartier vraagt me vriend waar die film nou eigenlijk over gaat, want Carell bleef maar jammeren en zielig zijn. Ik dacht, vanwege Carell, dat het ook een lachfilm/komedie zou zijn maar het valt dus blijkbaar onder de categorie drama.
We hebben hem met verkeerde verwachtingen gekeken, daarom viel hij op het moment tegen. Achteraf gezien is het een leuk verhaal. Kijk de film dus niet met de verwachting dat je je suf gaat lachen en je zult niet teleurgesteld worden.

avatar van Roel B
"Will you take off your shirt... fuck! Seriously? It's like you're Photoshopped!"

Heerlijke film.

Wat een leuke film.
Nooit gedacht daarom net pas gezien.
Meestal ga ik met een ruime boog om rom-coms heen maar dit was een leuke meevaller.
Goed uitgebalanceerd , de "dramatische" met de komische momenten en nergens te sentimenteel of slijmerig en bij tijd en wijlen zelfs hilarisch.
Zelfs naar het einde toe bleef de film grappig waar veel comedys het laten afweten.
Ook leuk gespeeld door de gehele cast. Het lijkt erop dat wel dat ze er zelf ook plezier aan beleefden.
Ik geef de film een 3,75. Dat kan niet dus dan maar 3.5.
Voor een 4 had ik net iets vaker moeten kunnen lachen. Maar leuk is ie zeker.

avatar van xaid
TragieStar.* schreef:
Hetzelfde geldt voor Moore, al werd ze wel alleen maar beter en moest ik toch nog een traantje wegpinken op het einde dankzij haar.
wauw als je bij dit soort films al een traantje laat gaan haha wel heel makkelijk

avatar van 93.9
Begon leuk, daarna weer typisch amerikaans cliche filmpje. Echt zo'n vrouwen op zekere leeftijd- film.

Ver-schrik-ke-lijk!

Ook een pluspunt: de soundtrack

avatar van Captain Pervert
You wanna get outta here? De zinsnede waarmee het personage van Gosling steevast vrouwen meekrijgt naar zijn patserige appartement. Hiermee maakt hij indruk op de sullige Steve Carrell, wiens huwelijk hopeloos in een sleur is beland. Dan krijgt Gosling het idee, half uit medelijden en half uit irritatie, om Carrell te helpen. En dat is voldoende stof voor een leuke komedie.

Carrell hoeft weinig moeite te doen om de uitgezakte huisvader neer te zetten. Zijn schoenen doen eigenlijk al dat werk. "Are you in a fraternity, or are you Steve Jobs? No. Then why would you wear New Balance shoes?" Dit schoenenmerk is niet het enige merk dat wordt weggezet als waardeloos: "Say after me. I am better than The Gap." Ik zou er als brandmanager van New Balance dan wel Gap niet blij mee zijn.

Gosling is natuurlijk gecast als mooiboy en doet ruimschoots waarvoor bij betaald wordt. Hij ziet er weer erg gelikt uit en speelt ingetogen en bescheiden, maar toch met flair. Het is ergens wel jammer dat in Nederland een pak al snel als 'overdressed' wordt gezien, anders zou ik er ook continu zo bijlopen.

De overige cast doet het ook prima. Het meisje Hannah is aimabel maar vooral haar Aziatische vriendin Liz is hilarisch. Kevin Bacon zet een mooie lul neer. Minder te spreken ben ik over de onnatuurlijke rol van de zoon van Carrell. Niks aan zijn verhaallijn is realistisch. Ook ben ik geen fan van Julianne Moore, die haar T.H.T. datum nu echt wel voorbij is en er beter aan doet iets 'oudere' rollen aan te nemen. Ze zou net als Michelle Pfeiffer wat meer richting Glenn Close, Susan Sarandon etc. moeten opschuiven en niet meer een jonge moeder spelen. Het is geen gezicht.

Qua verhaal kent het weinig verrassingen, de meeste gein komt van Carrell die van Gosling leert een player te worden. De situaties en dialogen zijn erg grappig. De rest van alle verhaallijntjes komt aan het eind erg grappig bij elkaar en is een prachtige kers op het toetje. Toch voelt hij hier en daar wel wat lang aan. Er had wel een kwartiertje afgekund.

4 sterren

avatar van sandero16
Ben super verrast door deze film!

Ging met weinig verwachting deze film in en verwachte een cliché verhaaltje, maar dat was niet het geval bij deze film.

Leuk verhaal, goede grappen, en goede acteurs. Ik ben steeds meer fan aan het worden van Steve Carell.

Enige minpunt vond ik wel het einde. Daardoor was het toch weer een beetje cliché.

4 *

avatar van Roger Thornhill
Erg leuke film, die misschien als komedie verkocht wordt maar waarin mij vooral de dramatische scènes opvallen, ten eerste omdat die erg goed zijn geschreven en ten tweede omdat Carell en Moore ze sterk en ontroerend spelen. Op het komische vlak zijn vooral de verleidingstechnieken van Gosling en de make-over waarbij hij de supervisie voert grappig; het verhaallijntje van zoon en oppas vond ik maar matig interessant. Minpunten zijn daarnaast de manier waarop grote acteurs als Tomei en Bacon worden weggezet in kleine rolletjes waarin ze meer "plotduwers" dan volwaardige personages zijn, en het einde waarin alles wel heel vlot op z'n pootjes terechtkomt. Desalniettemin regelmatig leuk en aandoenlijk, en de identiteit van Carells oudste dochter was een mooie verrassing.

avatar van jumpstylemovie
Ontzettend leuke film met een fantastische cast. Ryan Gosling is de alpha male in deze film. Geniaal dat hij Steve Carell helpt meer als hij hem te worden. Emma Stone is natuurlijk altijd goed. Dikke, dikke 3,5* voor deze. Ik ga hem sowieso nog eens zien en misschien dat ik hem dan een 4* kan geven.

avatar van MrLee
Prima komedie. 0.5 ster eraf voor het zoet sappige cliche einde.

Er zitten best wat aardige grappen in, verder hangt het verhaal van cliché's aan mekaar en is het verloop van het verhaal uiterst voorspelbaar wat uiteindelijk ontaard in een vervelend mierzoet einde.

avatar van Tabossi
Gisteren per toeval weer gezien op tv en ik blijf het een fijne film vinden. Soms inderdaad wat te kolderiek en moralistisch voor het ietwat licht-cynische toontje dat in het begin van de film wordt gezet, maar dat staat een fijne kijkbeurt niet in de weg. Sympathieke acteurs die het duidelijk naar hun zin hebben in de film. Komt bij dat ik altijd erg gecharmeerd ben van de soundtrack van deze film. Vooral naar het einde toe, met Blood van The Middle East als mooie apotheose.

avatar van Flat Eric
Deze viel me meer dan mee!
Geestige sympathieke film die me een beetje aan een klucht deed denken. Al die personages die op de een of andere manier met elkaar verweven waren waardoor het een tragi-komisch tintje kreeg.
Het einde echter is dan weer Hollywood mierzoet wat een beetje afbreuk doet aan het sterke begin en middenstuk.

avatar van Pim1993
Erg onder de indruk!

De film wordt gedragen door een sterrencast die de verwachtingen overtreft. De chemie onderling spat er vanaf en de sfeer is zoals je ze graag beleeft.

De cliché's en standaard voorspelbare plotjes verdwijnen op de achtergrond, doordat de uitvoering ervan ongelooflijk soepel verloopt. Op deze manier is het leuk kijken naar verhalen over vreemdgaan die we al duizenden keren gezien hebben.

Zelfs de over het algemeen saaie Ryan Gosling bleek uitstekend op z'n plek. Emma Stone was wederom prachtig.

Een dikke 4,5

avatar van Boenga
3,42*. Ik viel deze morgen gewoon van m'n stoel toen ik dat cijfer zag. Heb toen nog net kunnen stemmen, en zit nu met m'n arm en het gips en een verband rond m'n hoofd klaar om commentaar te geven.

Minder humor dan een aflevering de Fabeltjeskrant; een portie romantiek die het niet haalt bij de Buckets in Keeping up Appearances; zwakkere dialogen dan in One Million Years B.C; en drama... Beverly Hills Cop is dramatischer.

Wat ik hier had verwacht: een score van 2,17*, en meest weerkerende commentaar 'gekocht bij Blokker, 5 voor €5'.
Niet dus.

Een overdosis aan Hollywood-clichés, met als toppunt de playboy-macho voor wie vrouwen speelgoedjes zijn tot hij de ware ontmoet. Of is dat dan toch de eerste keer dat dat gebeurt in een film...?

1,5* gaan helemaal naar de actrices en acteurs die wel hun best doen. Maar met acteren alleen heb je nog geen film.

avatar van IH88
“Will you take off your shirt... fuck! Seriously? It's like you're Photoshopped!”

Crazy, Stupid, Love is een erg fijne film die een mooie balans heeft tussen drama en komedie. De film wordt overigens nooit te dramatisch en heeft zeker in het begin een heerlijke ironische ondertoon. Steve Carell speelt een geweldige rol als goedzak Cal, die krijgt te horen dat zijn vrouw is vreemdgegaan en wil scheiden. Carell laat zien dat ook de wat serieuzere rollen hem goed liggen.

Cal komt in aanraking met womanizer Jacob (een glansrol van Ryan Gosling) die hem doet inzien dat hij meer moeite moet doen om interessant te blijven voor het vrouwelijk geslacht. Carell en Gosling zijn fantastisch samen en de humor is erg geslaagd. Emma Stone is ook geweldig en heeft samen met Gosling de beste scene in de film wanneer ze samen in bed liggen en alleen maar ouwehoeren over van alles en nog wat. Geweldige scene en Gosling en Stone hebben een onweerstaanbare chemie. Ook Julianne Moore is goed als ontevreden vrouw en Jonah Bobo en Analeigh Tipton zijn zelfs openbaringen als zoon en oppas. Sommige scènes voelen aan als één grote klucht maar het is wel heerlijk om naar te kijken. Naar het einde toe wordt de ironische en humoristische toon ingeruild voor wat moralistisch gezever maar tegen die tijd vergeef je het de film graag. De acteurs hebben zichtbaar lol en chemie en de dialogen knetteren van het scherm. Soms verdient de film dan ook zo'n "alles komt goed einde". Topvermaak!

avatar van ILDIB
Gewoon een heerlijke feelgood met een dosis humor. Gosling carrell en de rest spelen echt goed. .