The Dark Mirror (1946)

Film noir / Drama

geregisseerd door Robert Siodmak
met Olivia de Havilland, Lew Ayres en Thomas Mitchell

neo (crew)
Een soort van voorloper van Dead Ringer uit 64' waarin Bette Davis een zelfde rol speelde als Olivia de Havilland in The Dark Mirror. Overigens geweldig gespeeld door Havilland! Grotendeels blijft het toch bij de verwarring en aardig drama, tegenover wat zeer spannende scenes. 3 sterren

avatar van Dogie_Hogan
** Er is ook een kleurenposter.

avatar van Mac Hammer Fan
***
Boeiende thriller over een vrouw, die verdacht wordt van moord op haar vriend. Ze heeft een tweelingzus. Beiden hebben een alibi voor de nacht van de moord en daarom roept de detective die met de zaak belast is de hulp in van een psychiater. Deze laatste moet helpen onderzoeken wie van beide zusters de schuldige is. Maar hij wordt verliefd op één van de twee, en dat maakt de zaken gecompliceerder.
Het is wachten op een DVD-release.

Mac Hammer Fan schreef:
***
Het is wachten op een DVD-release.
Ja, MM plot is wel erg summier. Misschien correctie indienen?

avatar van Zinema
Zinema (crew)

ken alleen de remake, en die was niet zo héél best. Zou deze graag eens willen kijken. Maar waarom staat de remake niet op MM?

Ik heb de remake ook gezien en om je vraag te beantwoorden er is simpel weg geen goede poster of still te vinden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
stinissen schreef:

Okee, bedankt voor je uitleg

avatar van Dogie_Hogan
Op 4 dec. 2009 brengt Koch in Duitstand deze Noir uit (R-2De)
(Evenals 'Desert Fury' trouwens).

Mac Hammer Fan schreef:
Mooie poster.
***Het is wachten op een DVD-release.
Nog beter: binnenkort een Blu-ray release!

PS
Ingediend plot:
Ruth Collins wordt verdacht van moord op haar vriend en arts Frank Peralta. Ruth blijkt echter een identieke tweelingzus te hebben: Terry. Wanneer beide tweelingen een alibi voor de avond van de moord blijken te hebben, wordt psychiater Dr. Scott Elliott ingeschakeld door politieluitenant Stevenson om hem te helpen bij het oplossen van de moordzaak. Door een serie tests kan Elliott bepalen, wie de misdaad gepleegd heeft, maar gaandeweg zijn onderzoek wordt hij verliefd op één van de zussen...

Nogal onwaarschijnlijk dit verhaal maar als ge daarover heen stapt, is er stof genoeg om het suspensvol uit te werken, wat dan ook is gebeurd. Dat er dan ook wat romance bij te pas komt, maar dan in functie van de oplossing van het mysterie, is klassiek maar niet storend.
'k Zou zeggen een goede middenmoot thrillertje met de knappe Olivia de Havilland in de rol van de...tweeling.
Thomas Mitchell, als Lt Stevenson, is in de beginne, wanneer de verbazing toeslaat, zelfs grappig.

Beste een goede film noir klassieker, zakt een beetje in halverwege. Plot wordt iets te snel weggeven vond ik zelf. Mooie zwart wit beelden.

avatar van Dutchfan
Olivia de Havilland is geweldig als een tweeling,waarvan er 1 een krankzinnige moordenares is. .
Ik vond de film nogal gedateerd,we hebben later veel betere films van dit genre gezien.

Maar voor het voortreffelijk acteren van De Havilland,toch 3 sterren.

avatar van alexspyforever
Dit vond ik een heel genietbare film. Het wordt misschien te snel duidelijk wie nu de goeie en wie de slechte is. De verwarring had voor mij wat langer mogen duren. Wel knap hoe de politie en psychiater de handen in elkaar slaan om dit mysterie op te lossen. Heel sterk geacteerd door Olvia de Havilland die toch ongelooflijk uiteenlopende rollen kan spelen: dan weer hetonschuldige, kwetsbare naïeve schaap maar ook de koele, lepe, haast gewetenloze moordenares. Een pareltje is deze niet maar alleszins veel leuker dan Hitchcock's Rebecca.

Onderhoudende psychologische thriller met een prima verhaal en een uitstekende dubbelrol van Olivia de Havilland. Jammer is wel dat de film eigenlijk iets te vroeg laat doorschemeren hoe de vork in de steel zit. Maar desondanks is het toch best spannend, want je weet maar nooit…

avatar van mrklm
Eén van de vele Hollywoodfilms over psycho-analyse zoals ze in de jaren '40 veelvuldig werden gemaakt. Ook deze film ontkomt niet aan een overdaad aan Freudiaanse wijsheden en heeft daardoor veel dialoog en wat te weinig actie. Olivia de Havilland is voortreffelijk als een tweeling waarvan ééntje zeer waarschijnlijk haar geliefde (of was het die van haar tweelingzus?) heeft vermoord. Getuigenverklaringen helpen in dit bijzondere geval niet, dus roept luitenant Stevenson [Thomas Mitchell, altijd goed) de hulp in van psycholoog Scott Elliott [Lew Ayres]. Robert Siodmak probeert de film visueel levendig te houden en er is een bijzondere (en bijzonder mooie) score van de onvolprezen Dimitri Tiomkin die bijdragen aan het kijkplezier. Niet groots, maar bevat voldoende aangename ingrediënten om er een kleine anderhalf uur voor te gaan zitten.