Bobby (1973)

India
Romantiek / Muziek

geregisseerd door Raj Kapoor
met Rishi Kapoor, Dimple Kapadia en Pran

Raj, zoon van rijke ouders maar opgevoed door zijn nanny en de kostschool, valt halsoverkop voor de charmes van de zestienjarige Bobby. De vader van Bobby is een arme visser. De ouders van Raj verzetten zich tegen deze prille liefde en de kinderen slaan op de vlucht.

avatar van joachimt
joachimt (crew)
Ontzettend cheesy en afgezaagd verhaal. Eerst doet de film er bijna een uur over om hun liefde te laten beginnen. Dan het aloude misverstand, waardoor zij van hem weggaat zonder uitleg te vragen. Dat werd dan wel plotseling snel opgelost (waarom moest die verliefdheidsperiode dan zo lang uitgemolken worden?). En dan ben je nog maar halverwege de film, want dan begint het gedonder met de ouders pas. Ach ja, Bollywood, ik had het kunnen weten.
Lelijk camerawerk trouwens. Van die onnozele snelle in- of uitzoomtechnieken om iets overdreven te accentueren, gecombineerd met overdreven muziek.
Ik was wel verrast om te ontdekken dat de actrice, die Bobby speelde, daadwerkelijk 16 was toen de film gemaakt werd. We zijn zo gewend dat 16-jarigen in films door oudere acteurs gespeeld worden. Ik vond haar best volwassen overkomen. Was verbaasd toen haar leeftijd genoemd werd. Ik vond haar spelwijze dan ook het enige lichtpuntje in deze film. Hij daarentegen was een stijve hark, maar goed, dat paste dan ook wel bij het personage.