Anonymous (2011)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland

geregisseerd door Roland Emmerich
met Rhys Ifans, Vanessa Redgrave en Jamie Campbell Bower

Edward de Vere (Rhys Ifans), de 17e graaf van Oxford is een gelauwerd dichter en toneelschrijver voor Koningin Elizabeth I (Vanessa Redgrave) in de 16e eeuw. In de twintigste eeuw ontstaan er geruchten dat De Vere de werkelijke schrijver van de werken van William Shakespeare is.

het was echt een matige film ....

avatar van Metalfist
All art is political, Jonson, otherwise it would just be decoration

Ik ben een fan van het werk van Shakespeare. Ik ben al een aantal jaren bezig met een projectje om zijn toneelstukken te lezen (al ligt het tempo wel erg traag als ik eerlijk moet zijn) en ook de verfilmingen ervan kunnen me vaak bekoren. Toen ik voor het eerst van Anonymous hoorde ergens in 2010 was ik wel geïnteresseerd in de film, maar zoals zo vaak was het er nooit van gekomen om hem effectief op te zetten.

Iets waar verandering in kwam met de televisie-uitzending van eergisteren. Het vreemdste aan Anonymous is ongetwijfeld de regisseur. Roland Emmerich, die de poen vooral weet binnen te rijven via amusante rampenfilms, leek me niet echt de ideale man voor dit project en jammer genoeg weet de regisseur ook niet te verbazen. Het begin met het toneelstuk is een leuk trucje en de rest is gewoon kommer en kwel. Nu moet ik daar voor de duidelijkheid wel bij toevoegen dat ik in het algemeen niet zo'n fan ben van dit soort kostuumdrama's, maar dit is wel erg pover uitgewerkt. Emmerich neemt de vrijheid om Shakespeare in een politiek complot te droppen en vergeet echter om dit op een duidelijke en vlotte manier in beeld te brengen. Wat knippen in het aantal personages had de film al goed gedaan, want nu krijg je wel een erg grote warboel van intriges.

De decors zijn wel mooi. Erg veel CGI, maar als er nu één ding is dat bij Emmerich meestal wel goed zit.. Op dat gebied weinig op aan te merken dus, al vloekt het soms wel wat met de setting. Het kan aan mij liggen, maar ik ben het in ieder geval niet gewend dat er bij een kostuumdrama zo'n overvloed aan effecten wordt gebruikt. Qua cast wat iets minder denderend. Rhys Ifans steekt er weliswaar met kop en schouders bovenuit als Earl of Oxford, maar Rafe Spall is als Shakespeare meer irritant dan wat anders. Leuk detail trouwens: de volwassen Queen Elizabeth I wordt gespeeld door Vanessa Redgrave terwijl de jongere versie gespeeld wordt door Joely Richardson en laat die nu in het echte leven moeder en dochter zijn.

Het is te merken dat dit een vreemde eend in de bijt van het oeuvre van Emmerich is. Met uitzondering van zijn eerste 4 (Duitse) films is zijn oeuvre erg veel gezien, praktisch allemaal boven de 1000 stemmen, en dan heb je deze die nog niet aan 200 geraakt. Vraag me af wat de beweegredenen waren van Emmerich waarom hij dit perse wou verfilmen.

avatar van Pieter Montana
Metalfist schreef:
[i] Vraag me af wat de beweegredenen waren van Emmerich waarom hij dit perse wou verfilmen.

Emmerich is zelf een overtuigde anti-Stratfordian.

avatar van Metalfist
Pieter Montana schreef:
Emmerich is zelf een overtuigde anti-Stratfordian.
Aha, wist ik niet! Jammer dan dat hij het historisch niet wat correcter kon houden. Zo maakt Christopher Marlowe nog een verschijning in 1598 terwijl hij stierf in 1593..

avatar van Decec
Een goede drama/historie/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima HD kwaliteit breedbeeld...
Goed geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...

Aardige film waarin de graaf van Oxford een schrijver is, maar zijn stukken niet op zijn naam uitgeeft. Geschiedvervalsing of niet, het blijft een boeiende, alhoewel wellicht ook vergezochte theorie. William Shakespeare wordt hier neergezet als een opportunist en fraudeur. De film zit wel wat te vol en de montage tijdens het eerste gedeelte komt rommelig over. De hele aankleding is prima gedaan.

Wat kennis over Shakespeare en zeker over de Britse geschiedenis uit dit tijdperk zijn wel wenselijk om van dit kostuumdrama te genieten, want het politieke intrige (gelukkig soms wat grappig) is toch wel complexe en de vele personages dragen er niet toe bij dat het een vlotwegkijkende zou worden.
Het startte nochtans veelbelovend met de twijfels rond de authenticiteit van het werk van Shakespeare, maar die belofte werd m.i. niet ingelost.
Er zijn andere en veel betere historische film.

avatar van Banjo
Wat een aparte en hele drukke film, er is steeds wel iets aan de hand...
De film is gewoon een vreemde achtbaan met een opstapeling van eindeloze dialogen.
Er word zo weinig tijd genomen om het even te laten bezinken....
Nee! daar is het volgende gebeuren of probleem al weer.
Maar toch heb ik hem helemaal af gezien het verveelde bijna niet, en dat kwam ook door het goed acteren.
Het is een vreemde eend in de bijt.

3 sterren