Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Awakenings (1990)

geregisseerd door Penny Marshall
met Robert De Niro, Robin Williams en Julie Kavner

De nieuwe dokter Malcolm Sayer krijgt te maken met een zaal vol coma-patiënten. Hij is ontsteld over het feit dat ze zich al jaren in een coma bevinden, zonder hoop op genezing. Wanneer hij een mogelijk medicijn vindt krijgt hij toestemming om het op één van de patiënten uit te proberen. De man, die ontwaakt, is in coma geraakt toen hij nog kind was.

avatar van baspls
Awakenings is een goede feelgood-film van de onlangs overleden Penny Marshall. Robin Williams speelt een (vermoedelijk autistische) arts en Robert De Niro een comateuze patiënt die door de inspanningen van de arts weer terug bij bewustzijn komt. De film is gebaseerd op een werkelijke gebeurtenissen, al is dat soms vrij moeilijk te geloven wanneer je de onderzoeken en haast miraculeuze genezingen ziet (al geeft de film daar uiteindelijk toch wat nuance). Het blijft me altijd verbazen om te zien dat geneeskunde geen exacte wetenschap is en vrij kort geleden nog veel minder kennis was dan nu over veel zaken.

avatar van Vdk_Movie
Ik heb deze film al 5 keer gezien, hij verveeld nooit. Robert De Niro en Robin Williams speelde geweldig. Een waargebeurde feelgood film met een triest tintje. Echt een klassieker in mijn ogen.

avatar van Vdk_Movie
Vdk_Movie schreef:
Echt zo goed gespeeld! Film begon traag maar werd op een gegeven moment super mooi! Klasse werk van De Niro en Williams. 4,0

TMP
Het goede acteerwerk van Robin Williams en (in iets mindere mate) Robert De Niro maakt deze film de moeite van het kijken waard. Het plot is degelijk, maar wordt hier en daar wat te sentimenteel. Ook niet echt een film die lang zal blijven hangen.