Awakenings (1990)

geregisseerd door Penny Marshall
met Robert De Niro, Robin Williams en Julie Kavner

De nieuwe dokter Malcolm Sayer krijgt te maken met een zaal vol coma-patiënten. Hij is ontsteld over het feit dat ze zich al jaren in een coma bevinden, zonder hoop op genezing. Wanneer hij een mogelijk medicijn vindt krijgt hij toestemming om het op één van de patiënten uit te proberen. De man, die ontwaakt, is in coma geraakt toen hij nog kind was.

avatar van Jawaddedadde
Langzame film die het voornamelijk moet hebben van de acteerprestaties. Het verhaal - dat kennelijk echt gebeurd is - is erg eenvoudig en zonder verrassingen. Het zijn Williams en vooral DeNiro die het niveau omhoog stuwen. Deze laatste zet echt een enorm sterke prestatie neer, met al z'n tics en spastische bewegingen. Moet aartsmoeilijk zijn om zoiets geloofwaardig neer te zetten, erg puik!

avatar van Nicolage Rico
Eén van de meest ongeloofwaardige films die ik gezien heb, terwijl de film toch echt pleit geloofwaardig te zijn. Voor de kijker die daar doorheen prikt, is het een lastige taak om alsnog in het verhaal gezogen te worden. Dat zou kunnen door het acteerwerk, maar zelf ben ik grotendeels niet onder de indruk van het acteerwerk van de Niro - een aantal scènes uitgezonderd. Robin Williams vind ik al iets beter in zijn rol zitten - al heeft hij dergelijke typetjes vaker neergezet.

De humor werkt lang niet altijd - vooral vanwege het feit dat de geloofwaardigheid naar de mallemoer is.

Toch nog 3* met name vanwege enkele sprankelende scènes.

avatar van David Aaronson
Oliver Sacks over Encephalitis Lethargica - Encephalitis Lethargia

Gisteren zapte ik toevallig langs RTL8 en bleef hangen. Geweldige film, met sterk acteerwerk van De Niro en Williams. Mooie combinatie van drama en humor.

avatar van SnakeDoc
Het zijn toch de geniale rollen van Williams en de Niro die hier de film maken.

Wat een klasse apart.

avatar van JeroenFR08
Gewoon een mooie film. Sterk gespeelt, door de gehele cast. Alle bijrolletjes, maar met name Williams en De Niro. Speelden beiden zeer sterk. Al met al, gewoon goed. Maar niet zeer fantastisch.

avatar van Piratje
Een prachtige film van bijna 25 jaar geleden.
Penny Marshall weet de ideale momenten te regisseren en juiste klemtonen te leggen.
De vertolking van Robert De Niro, Robin Williams en Julie Kavner is meesterlijk in de beperkte ruimte van een instelling voor geesteszieken, waarin men experimenteert met geneesmiddelen om deze mensen terug te laten leven. Een positief drama.
Als waargebeurd verhaal vertolkt Robert De Niro een van zijn beste rollen ooit.
Zeker een4plus punten waard en aanbevolen.

avatar van dvdcrusher
Prachtige film die een plaatsje verdiend heeft in mijn persoonlijke top tien. Vooral De Niro speelt de rol van zijn leven en ook Robin Williams acteert ijzersterk. Dit is de meest ontroerende en aangrijpende film ooit. Oververdiende 5 sterren

avatar van Vdk_Movie
Echt zo goed gespeeld! Film begon traag maar werd op een gegeven moment super mooi! Klasse werk van De Niro en Williams. 4,0

avatar van leatherhead
Och, nee hé, wéér zo'n pathetische, larmoyante jankfilm. Past perfect in het rijtje van films als Shawshank en Green Mile. Mierzoet verhaaltje, flagrant sentimenteel geneuzel, muziek waar je acuut maagkrampen van krijgt, kortom: Hollywood ten voeten uit.

Verder een erg basaal en makkelijk te volgen verhaaltje; na even in een slaapje te hebben gesukkeld kon ik de draad zo weer oppakken. Dat is dan nog het meest positieve dat ik te melden heb over deze draak, naast een op zich wel aardige De Niro.

Twee uur lang kreeg ik een veel te kleffe suikerspin in m'n gezicht gepeperd; dat is het enige gevoel dat na afloop resteerde. Snel vergeten dus, maar dat zal vermoedelijk ook geen lastig karwei worden. 1,0*.

avatar van Onweersvlieg
Tsja, een bijzonder saaie film. Niet uitgekeken, dus ook geen stem.

avatar van Timba69
Goede film met erg sterke acteerprestaties. Vooral de Niro acteert steeds beter hoe verder de film vordert.

Toch vond ik de overgang na het 1e gebruik van het medicijn wel erg abrupt. Dit leek mij iets te dik aangezet en deed wat afbreuk aan het verhaal. Daarna wel weer sterk.

avatar van Pixel-blue
Een geweldige film die ik voor eerst heb gezien toen ik geen eens wist wie Robin Williams en Robert de Niro waren.Toen al vond ik het fascinerend en later zag ik hoe geweldig het geacteerd was door deze beide heren.

avatar van Vinokourov
Erg boeiende film die gebaseerd is op een boek van de onlangs overleden Oliver Sacks. Robin Williams speelt een dokter die nauwelijks ervaring heeft met het behandelen van psychiatrische patiënten. Echter ontdekt hij door zijn eigenwijze methodes de oorzaak van waarom sommige patiënten zich in een half-comateuze toestand bevinden. Eén van die patiënten Leonard Lowe (De Niro) behandelt hij met een medicijn tegen Parkinson en warempel, hij 'ontwaakt' als het ware.

De transfomatie van kasplantje naar levendig persoon wordt door De Niro knap neergezet, maar daarna vervolgt de film met een nog bijzonder interessant einde, waar De Niro nog een heuse tour de force aflevert. Robin Williams kon dit soort rollen ook prima aan natuurlijk. Anyway, vond dit wel een indrukwekkende en ontroerende film. Sommige dingen leken me net wat te filmisch, maar goed dat is maar vergeven.

avatar van Antonev
Boeiende en ietwat deprimerende film! Uitstekend drama vanaf de eerste minuut en een uitstekend samenspel tussen Williams en De Niro.

avatar van MRDammann
Awakenings, een film met Robin Williams en Robert de Niro. Qua acteren zit dat wel goed. Desondanks vind ik de film wel erg Amerikaans zijn, als het gaat om het hoge gehalte van sentimentaliteit. Soms werkte dat wel, maar in sommige gevallen is het iets te makkelijk. Ook het verhaal is wat minder, maar het acteren en het concept zorgen ervoor dat deze film toch nog een voldoende van mij krijgt.

avatar van des1
Eén van De Niro's beste rollen, en nu eindelijk ook Robin Williams in een wat ingetogener (en dus beter te pruimen) rol. Gebaseerd op de ervaringen van neuroloog en bekende schrijver Oliver Sacks die 2 jaar geleden overleed. Opvallend goeie performance van Ruth Nelson als moeder van Leonard (DeNiro).

Aangrijpende (ja, ook sentimentele maar mooie) film over een fascinerende ziekte waarbij de innemende neuroloog Sachs wordt gespeeld door de even innemende Robin Williams. Zoals we bij Sachs gewend zijn graven zijn observaties naar het wezen van de mens en de film heeft dat er gelukkig ook in gestopt, zodat neurologie wordt verbonden met diepe menselijkheid. Een warme film die je vragen doet stellen over het leven.

avatar van Ted Kerkjes
Deze film moet het vooral hebben van de acteerprestaties. Robin Williams vind ik altijd een genot om naar te kijken. Iedere blik van hem is veelzeggend. Robert De Niro is in deze film ook erg sterk. Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is in ieder geval prima. Op de bijfiguren heb ik wel wat aan te merken. Vooral de collega's van Sayer... Dat zijn natuurlijk ongelovige thomassen die nogal eenzijdig en ééndimensionaal in beeld worden gebracht. Het voelt clichématig aan.
Eigenlijk kan dat een beetje over de hele film gezegd worden: het biedt weinig verrassingen. Het voelt aan als een verhaal dat allang verteld is. Dat neemt niet weg dat het in deze film goed verteld wordt.

Jammer dus dat de film toch te weinig verraste naar mijn smaak.

avatar van notsub
Awakenings wordt gedragen door het sublieme acteerwerk van zowel Robert De Niro als Robin Williams. Eerst ontwikkelt het verhaal zich nog mooi, maar regelmatig wordt er daarna met grote stappen naar het einde toe gewerkt. Enkele zijsprongen doen ook afbreuk aan de sfeer en geloofwaardigheid. Dat komt de film niet ten goede en ik betrapte me er ten slotte op alleen nog naar het acteerwerk te kijken en het verder wel te geloven.

Erg mooie en redelijk sentimentele film. De Niro zet hier een verschrikkelijk mooie rol neer. De tics en spasmes voelen niet geforceerd aan en dat is enorm lastig over te brengen, chapeau. Ook Williams zet hier een goede prestatie neer, maar doet weinig spannends. Verhaalsgewijs krabbelt het een beetje vooruit zonder al te veel verrassingen, doch interessant. Enkel is het jammer dat er te weinig aandacht wordt besteed aan hoe de patiënten de "awakening" ervaren. Het ontwaken na 30 jaar zou toch echt meer complicaties voort moeten brengen dan deze film doet ogen.
Hoe dan ook, de film blijft gedurende haar gehele speelduur interessant en geloofwaardig. Erg prettig om naar te kijken.

avatar van luukve
Iemand enig idee hoe je de belichting/filtering van deze film kunt benoemen? Is heel apart maar kan er mijn vinger niet echt op leggen wat het is.

avatar van thomzi50
Her en der wat sentimenteel, sommige scènes en ontwikkelingen wat uitgekauwd, maar daar tegenover stond dat de hoofdrollen toch wel erg overtuigend zijn (en ik ben niet eens zo'n De Niro-fan) en ik vond de ontwikkeling dat het medicijn toch geen echte verlossing bracht verrassend omdat de film eerst zo duidelijk leek af te stevenen op een langgerekt proces van overeind krabbelen en 'beter worden'. Juist door dat trage tempo dacht ik: er komen geen gekke bij-effecten meer.

avatar van tommykonijn
Een film waarvan ik lange tijd geleden eens een stuk op tv heb zien langskomen en die me altijd is bijgebleven. Nu ik de film in zijn totaliteit gezien heb, is het me duidelijk waarom dit het geval is. Awakenings is gewoon een solide dramafilm. Robin Williams en met name Robert De Niro maken indruk met hun vertolkingen en de film heeft hier veel aan te danken. Stilistisch gezien is het namelijk niet beter dan vele soortgelijke dramafilms, maar het gaat er hier wat mij betreft vooral om dat het verhaal goed verteld wordt. Enkele ongeloofwaardigheden daargelaten, vind ik dat goed gelukt. Met name het moment waarop duidelijk wordt dat de patiënten beginnen terug te vallen komt toch wel binnen.

avatar van Alathir
Dit is nu eens echt een prachtig drama! Ik lees hier dat het ongeloofwaardig is? Het is misschien moeilijk te vatten maar dit is wel degelijk echt gebeurd. Het effect van levodopa op parkinsonpatiënten en mensen die de grote slaapziekte hebben vermindert helaas in de loop van de tijd. Ik heb ook ooit in een tijdschrift gelezen dat tango dansen zou helpen tegen Parkinson. Dat zie je ook in de film, wanneer Leonard begint te dansen heeft hij al snel minder last van de vele tics en spastische trekken en weet ik wat nog allemaal.

De Niro speelt werkelijk grandioos. Meestal vind ik hem zeker goed maar hier overtreft hij zich wel eigenlijk, hoewel het zeker niet zijn bekendste rol is. Robin Williams heb ik nog niet zo vaak zien spelen omdat ik niet zo van de comedy ben, maar hier speelt hij prima een ingetogen, medelevende dokter die naar eigen zeggen niet goed met mensen kan omgaan. Toch doet hij alles voor ze!

Deze film is ook zo menselijk. Zonder familie, vriendschap en liefde is een mens niet gelukkig. Het echte geluk zit hem gewoon in kleine dingen. Voor Leonard is dat bijvoorbeeld lezen, babbelen met mensen en een wandeling maken. Wie deze film niet kan appreciëren snapt echt de zin van het leven niet denk ik dan. Ok, het is traag maar ga ervoor zitten. Dit is een film die je best alleen kijkt en die je de tijd geeft om je mee te nemen in een prachtig maar tevens ontroerend verhaal. 4.5*

avatar van IH88
“Hello. My name is Leonard Lowe. It has been explained to me that I've been away for quite some time. I'm back.”

Mooi menselijk verhaal met een excellerende Williams en De Niro als dr. Malcolm Sayer en Leonard. Acteergrootheden die Awakenings, dat op zichzelf al een sterke film is, nog beter weten te maken met hun geïnspireerde acteerspel.

Awakenings stelt de vraag wat iemand tot mens maakt? En hoever je als arts moet gaan om een persoon voor even weer mens te laten zijn. Wanneer is het tijd om iemand los te laten? Het is pijnlijk om te zien dat Leonard weer symptomen van Parkinson krijgt, maar je begrijpt ook dat hij zo lang mogelijk wil strijden. Hij heeft zijn moeder, zijn vriendschap met Sayer, en is voor het eerst verliefd op een vrouw. Zaken om voor te strijden, maar je weet ook dat dit niet zo door kan blijven gaan. Pijnlijk, maar realistisch.

avatar van Grindhouse62
Alathir schreef:

Helemaal mee eens. Wat een prachtige, ontroerende en warme film is Awakenings. Robert De Niro en Robin Williams acteren op top niveau. En inderdaad, kijk deze film alleen. Top film 4.0

avatar van Fisico
Fijne dramafilm met twee topacteurs in de hoofdrollen. Aan ene kant Robert De Niro in een toprol als de catatonische patiënt Leonard. Een rol waarvoor hij een Oscarnominatie kreeg voor beste acteur, maar jammer genoeg verloor van Jeremy Irons voor zijn prestatie in Reversal of fortune. Ook Robin Williams doet het geweldig als de ietwat aparte dokter Sayer die het niet gewoon is om patiënten te hebben omdat zijn carrière voorheen voornamelijk bestond uit wetenschappelijk onderzoek. Ondanks de vreemde omgang en stuntelige manier van communiceren met zijn patiënten.

De film doet me ook denken aan het meer luchtige Patch Adams waarbij de mens achter de patiënt centraal stond. Zo ook hier in Awakenings. Dokter Sayer ontdekt dat er nog veel leven en emotie zit achter de half comateuze kamerpatiënten. Aan de hand van het testen van de reflexen, visuele en auditieve prikkelingen "ontwaken" de patiënten letterlijk uit hun toestand. Awakenings is een ontwapende en meeslepende film geworden. Het leven is genieten van de kleine dingen en terugvechten wanneer het wat minder gaat. Familie en vrienden, dat telt! De rest is bijzaak. Zeker geen topfilm en een doorsnee drama, maar de rollen van De Niro en Williams tillen hem net naar een iets hoger niveau. De fijne boodschap pik je graag mee!

Ik ken de film al jaren, alleen van de titel, en had hem nog nooit gezien dus.
met enige argwaan, omdat ik niet goed wist wat te verwachten, heb ik hem nu toch bekeken.
En het is zonder meer een prachtige film, met twee hoofdrolspelers die het beste van zichzelf geven, vooral Robert De Niro is fenomenaal in deze prent, voor mij een van zijn beste rollen.
Maar ook de ondertussen betreurde Robin Williams speelt een van zijn beste rollen.
Een film die je ondanks het zware thema toch achterlaat met een goed gevoel.
Warm aanbevolen dus !!

Houdt ge voor onmogelijk, maar "based on a true story", zodat we wel in dit verhaal wel moeten stappen en meteen vaststellen dat heel veel aan het acteerwerk te danken is, een verbluffende Rovert De Niro vooral, maar ook Robin Williams zit overtuigend in zijn rol van gedreven vorser met veel aandacht voor zijn patiënten.
Merkwaardig in de film is wel hoe wordt aangevoerd hoe menselijke gevoelens en contacten een belangrijk element vormen in een genezingsproces en de medische wetenschap zullen blijven verbazen.
Heel wat aandoenlijke scènes met weelijwekkende zieken maar een slot dat toch wel voor een optimistischer noot zorgt.