Rare Exports (2010)

Alternatieve titels: Rare Exports: A Christmas Tale | Rare Exports: The Truth about Santa

Finland / Noorwegen / Frankrijk / Zweden
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Jalmari Helander
met Onni Tommila, Jorma Tommila en Ilmari Järvenpää

De jonge Pietari woont bij zijn vader Rauno die een rendierenslachthuis runt. Dichtbij hen in de buurt doet een Amerikaanse wetenschapsexpeditie een grote vondst: ze vinden de Kerstman die er volgens de legende begraven lag. Niet de Kerstman zoals vele hem kennen, maar de kwaadaardige lokale variant. De dag voor Kerst komen Pietari en zijn vrienden langs een veld met dode rendieren. De volwassenen geven een wolf de schuld, maar Pietari en zijn vriend Juuso weten dat er heel iets anders aan de hand is, een duister iets. De volgende dag wordt echter de ontdekking gedaan dat alle kinderen uit het dorp vermist worden.

haha wat een film, vond hem in het begin ook nog wel een beetje eng, onheilspellend.

Einde is wel geniaal en de zin Nu weet je waarom de kerstman op duizend plekken tegelijk kan zijn moest ik ook wel om lachen.

avatar van b00ts
"Opwarmertje" voor Sint.....die is minstens zo waardeloos. Nee, die is nog erger. Twee dikke sterren voor de kerstman.

avatar van Parisa
Ah, dus de Finnen hebben in hetzelfde jaar als wij Sint hebben gemaakt ook zoiets dergelijks voor de kerstman gedaan.
Ik vond Sint minder subtiel (lees: bloederiger). Maar aangezien je ze allebei als parodie op een oud feestje kan zien, vond ik Sint grappiger en daarmee geslaagder.

Deze krijgt 2*.

avatar van moviemafketel
Geen onaardig concept maar ik vond hem alleen vreselijk saai. Natuurlijk mooi geschoten beelden, maar daar blijft het dan ook bij. Zwak acteerwerk en die Finse taal klinkt nog bouter dan onze taal. Had een
veel grimmiger verhaal verwacht toen het eenmaal wat los kwam maar helaas. Ook viel er geen moment wat te lachen. Tegenvaller.

avatar van starsky87
Vond deze film vermakelijk, heb me niet gestoord aan de Finse taal.

De film heeft me geboeid vanaf het begin tot het einde, die zeker verrassend was.

avatar van Rodger
Wel aardig,.. begint goed, maar op het einde zwakt het iets af..

avatar van m1701
Eigenlijk een heel aangename film!
Wist absoluut niet wat ik moest verwachten maar vond em heel leuk
en best spannend!
3,5* zeker moeite waard om eens te kijken!

avatar van Shinobi
"We have Santa Claus."

Niet helemaal wat ik ervan verwacht had.

Het verhaal komt erg langzaam op gang; het eerste uur gebeurt er vrijwel niks. Op zich wordt dit wel goedgemaakt door het prachtige landschap, wat bijdraagt aan de sfeer. Daarnaast is dat jochie best lachen. Het grootste mankement is denk ik dat Rare Exports niet weet wat het wil zijn, de horror is zowat afwezig en veel comedy heb ik niet kunnen ontdekken.

Gelukkig komt er in het laatste halfuur eindelijk schot in de zaak en dan gaat de film nog geen eens echt los. Het is net te braaf en het voelt ietwat afgeraffeld aan, alsof de makers er z.s.m. een eind aan wouden breien.

Al met al is het idee leuk gevonden, maar de uitwerking laat veel te wensen over.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van ILDIB
Veel te wisselvallig om hoog te scoren. Er zitten prima elementen in om top vermaak te creëren maar helaas vaak te makkelijke sprongen en te kinderlijk. Jammer dat niveau niet gehaald wordt.

avatar van Kondoro0614
Rare Exports: A Christmas Tale

We hadden de film opgezet, en ik had er wel zin in. Het leek mij een leuke kerstfilm.. Maar dat was het eigenlijk geen 1 van beide. Het was een kerstfilm, maar niet zoals ik hem had verwacht. Echter kwam er een slechte film uit. Ik heb niet echt genoten ervan. Helaas!

Ik heb me de hele film door, dood geïrriteerd aan Onni Tommila. Leuk en aardig zo'n kind een rol geven als deze. Maar zoals bij de meeste films die je ziet, waar kinderen een grotere rol hebben. Irriteer ik me daar echt mateloos aan. Niet luisteren, doen wat ze zelf willen, fuck hun ouders etc. etc. Echt bah! Dat zag je nu ook bij deze film.. En dan ook nog eens dat hij op het eind de taak in eigen handen nam.. Nee , dankje Jorma Tommila is in het echt zijn vader.. Volgens mij ook in de film.. Nouja hij deed het wel leuk.. Ik vond eigenlijk de rest van de acteurs allemaal standaard spelen.

Fantasy was erg aanwezig in deze film. Komedie was vaker nog wel te zoeken... Jammer. Het verhaal vond ik slecht. Het sprak me van geen enkele kant aan, en ik vond het saai om naar toe kijken. Ook het concept drong niet door en was niet goed uitgewerkt. De kerstman zag er creepy uit... Nee, ik vond hem niet geslaagd. Heb me op vele momenten ook gewoon verveeld. JAMMER! Aan de andere kant was het einde ook beetje vaag. Maar wel leuk... Vooral dat ze macho gingen doen in die schuur, toen die kerstman daar zat was het naar mijn mening enigste leuke stukje ...

Opgenomen van 7, maar kom er niet door heen. ....na 40 minuten gestopt. Mis ik wat?

ja dan mis je 44 minuten.
het is een leuke film het is meer een jeugdfilm.

avatar van Woland
Ik ben twee-en-halve maand te vroeg, misschien ligt het daaraan. Hoe dan ook, deze Rare Exports kon me niet echt overtuigen, wellicht mede door verkeerde verwachtingen - ik hoopte van te voren toch op een wat meer Troll Hunter-achtige film danwel een film die iets meer richting de horror ging. Dit bleek echter veel meer een kinderfilm te zijn, en niet eens een bijzonder leuke, fantasierijke of creatieve. Echt slecht was het ook weer niet, met bijvoorbeeld mooie beelden van een ondergesneeuwd Finland. maar een beetje saai was het wel (zeker het eerste uur), dat kind in de hoofdrol was tijdens het laatste half uur superirritant op een Home Alone-achtige manier en zoals ik al eerder zei, het wordt nergens echt origineel of verrassend. Of grappig. Of spannend. Twee sterren.

avatar van arno74
Redelijk tussendoortje, al had ik er wat meer van verwacht. Het is een film die van "Krampus" en de Kerstman één personage maakt. Een soort van legende over het ontstaan (of beter gezegd de vondst) van de Kerstman, maar als een gemene variant ervan. Ik miste een beetje de humor en het middendeel werd mede daardoor nogal langdradig. Op den duur raad je wel waar het naartoe gaat, maar dan duurt het nog een hele tijd voor we er zijn, en dat was wel jammer. Weer een voorbeeld waaruit blijkt dat je niet zomaar een short (Rare Exports Inc., 2003) tot een film van een volle lengte moet rekken, daar is toch wel meer voor nodig. Ondanks dat niet onaardig, maar kon wel beter. 2,5*

avatar van Gerlof1378
Leuke kerstfilm, die echt leuk is om een keer te zien hij duurt niet lang dus je bent er zo doorheen.