• 8.260.912 stemmen

Rare Exports (2010)

Komedie / Fantasy | 84 minuten

Genre: Komedie / Fantasy

Alternatieve titels: Rare Exports: A Christmas Tale / Rare Exports: The Truth about Santa

Oorsprong: Finland / Noorwegen / Frankrijk / Zweden

Geregisseerd door: Jalmari Helander

Met onder meer: Onni Tommila, Jorma Tommila en Ilmari Järvenpää

Oorspronkelijke taal: Fins

Plot Rare Exports

"He knows if you've been naughty. He knows if you've been nice. And he doesn't give a sh*t."

De jonge Pietari woont bij zijn vader Rauno die een rendierenslachthuis runt. Dichtbij hen in de buurt doet een Amerikaanse wetenschapsexpeditie een grote vondst: ze vinden de Kerstman die er volgens de legende begraven lag. Niet de Kerstman zoals vele hem kennen, maar de kwaadaardige lokale variant. De dag voor Kerst komen Pietari en zijn vrienden langs een veld met dode rendieren. De volwassenen geven een wolf de schuld, maar Pietari en zijn vriend Juuso weten dat er heel iets anders aan de hand is, een duister iets. De volgende dag wordt echter de ontdekking gedaan dat alle kinderen uit het dorp vermist worden.

imageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van shamn

shamn

haha wat een film, vond hem in het begin ook nog wel een beetje eng, onheilspellend.

Einde is wel geniaal en de zin Nu weet je waarom de kerstman op duizend plekken tegelijk kan zijn moest ik ook wel om lachen.

avatar van b00ts

b00ts

"Opwarmertje" voor Sint.....die is minstens zo waardeloos. Nee, die is nog erger. Twee dikke sterren voor de kerstman.

avatar van Parisa

Parisa

Ah, dus de Finnen hebben in hetzelfde jaar als wij Sint hebben gemaakt ook zoiets dergelijks voor de kerstman gedaan.

Ik vond Sint minder subtiel (lees: bloederiger). Maar aangezien je ze allebei als parodie op een oud feestje kan zien, vond ik Sint grappiger en daarmee geslaagder.

Deze krijgt 2*.

avatar van moviemafketel

moviemafketel

• 19752 berichten

Geen onaardig concept maar ik vond hem alleen vreselijk saai. Natuurlijk mooi geschoten beelden, maar daar blijft het dan ook bij. Zwak acteerwerk en die Finse taal klinkt nog bouter dan onze taal. Had een

veel grimmiger verhaal verwacht toen het eenmaal wat los kwam maar helaas. Ook viel er geen moment wat te lachen. Tegenvaller.

avatar van starsky87

starsky87

Vond deze film vermakelijk, heb me niet gestoord aan de Finse taal.

De film heeft me geboeid vanaf het begin tot het einde, die zeker verrassend was.

avatar van Rodger

Rodger

Wel aardig,.. begint goed, maar op het einde zwakt het iets af..

avatar van m1701

m1701

Eigenlijk een heel aangename film!

Wist absoluut niet wat ik moest verwachten maar vond em heel leuk

en best spannend!

3,5* zeker moeite waard om eens te kijken!

avatar van Shinobi

Shinobi

"We have Santa Claus."

Niet helemaal wat ik ervan verwacht had.

Het verhaal komt erg langzaam op gang; het eerste uur gebeurt er vrijwel niks. Op zich wordt dit wel goedgemaakt door het prachtige landschap, wat bijdraagt aan de sfeer. Daarnaast is dat jochie best lachen. Het grootste mankement is denk ik dat Rare Exports niet weet wat het wil zijn, de horror is zowat afwezig en veel comedy heb ik niet kunnen ontdekken.

Gelukkig komt er in het laatste halfuur eindelijk schot in de zaak en dan gaat de film nog geen eens echt los. Het is net te braaf en het voelt ietwat afgeraffeld aan, alsof de makers er z.s.m. een eind aan wouden breien.

Al met al is het idee leuk gevonden, maar de uitwerking laat veel te wensen over.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van ILDIB

ILDIB

Veel te wisselvallig om hoog te scoren. Er zitten prima elementen in om top vermaak te creëren maar helaas vaak te makkelijke sprongen en te kinderlijk. Jammer dat niveau niet gehaald wordt.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1987 stemmen

Rare Exports: A Christmas Tale

We hadden de film opgezet, en ik had er wel zin in. Het leek mij een leuke kerstfilm.. Maar dat was het eigenlijk geen 1 van beide. Het was een kerstfilm, maar niet zoals ik hem had verwacht. Echter kwam er een slechte film uit. Ik heb niet echt genoten ervan. Helaas!

Ik heb me de hele film door, dood geïrriteerd aan Onni Tommila. Leuk en aardig zo'n kind een rol geven als deze. Maar zoals bij de meeste films die je ziet, waar kinderen een grotere rol hebben. Irriteer ik me daar echt mateloos aan. Niet luisteren, doen wat ze zelf willen, fuck hun ouders etc. etc. Echt bah! Dat zag je nu ook bij deze film.. En dan ook nog eens dat hij op het eind de taak in eigen handen nam.. Nee , dankje Jorma Tommila is in het echt zijn vader.. Volgens mij ook in de film.. Nouja hij deed het wel leuk.. Ik vond eigenlijk de rest van de acteurs allemaal standaard spelen.

Fantasy was erg aanwezig in deze film. Komedie was vaker nog wel te zoeken... Jammer. Het verhaal vond ik slecht. Het sprak me van geen enkele kant aan, en ik vond het saai om naar toe kijken. Ook het concept drong niet door en was niet goed uitgewerkt. De kerstman zag er creepy uit... Nee, ik vond hem niet geslaagd. Heb me op vele momenten ook gewoon verveeld. JAMMER! Aan de andere kant was het einde ook beetje vaag. Maar wel leuk... Vooral dat ze macho gingen doen in die schuur, toen die kerstman daar zat was het naar mijn mening enigste leuke stukje ...

avatar van frans123

frans123

Opgenomen van 7, maar kom er niet door heen. ....na 40 minuten gestopt. Mis ik wat?

avatar van jerry r

jerry r

ja dan mis je 44 minuten.

het is een leuke film het is meer een jeugdfilm.

avatar van Woland

Woland

Ik ben twee-en-halve maand te vroeg, misschien ligt het daaraan. Hoe dan ook, deze Rare Exports kon me niet echt overtuigen, wellicht mede door verkeerde verwachtingen - ik hoopte van te voren toch op een wat meer Troll Hunter-achtige film danwel een film die iets meer richting de horror ging. Dit bleek echter veel meer een kinderfilm te zijn, en niet eens een bijzonder leuke, fantasierijke of creatieve. Echt slecht was het ook weer niet, met bijvoorbeeld mooie beelden van een ondergesneeuwd Finland. maar een beetje saai was het wel (zeker het eerste uur), dat kind in de hoofdrol was tijdens het laatste half uur superirritant op een Home Alone-achtige manier en zoals ik al eerder zei, het wordt nergens echt origineel of verrassend. Of grappig. Of spannend. Twee sterren.

avatar van arno74

arno74

Redelijk tussendoortje, al had ik er wat meer van verwacht. Het is een film die van "Krampus" en de Kerstman één personage maakt. Een soort van legende over het ontstaan (of beter gezegd de vondst) van de Kerstman, maar als een gemene variant ervan. Ik miste een beetje de humor en het middendeel werd mede daardoor nogal langdradig. Op den duur raad je wel waar het naartoe gaat, maar dan duurt het nog een hele tijd voor we er zijn, en dat was wel jammer. Weer een voorbeeld waaruit blijkt dat je niet zomaar een short (Rare Exports Inc., 2003) tot een film van een volle lengte moet rekken, daar is toch wel meer voor nodig. Ondanks dat niet onaardig, maar kon wel beter. 2,5*

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Leuke kerstfilm, die echt leuk is om een keer te zien hij duurt niet lang dus je bent er zo doorheen.

avatar van John Milton

John Milton

Rare Exports Inc. (2003) was een korte film die ik destijds ook gezien heb, en erg waardeerde. Desondanks (of misschien wel juist daardoor) was het er nooit van gekomen deze feature film te kijken. Ik moet zeggen dat ik het wat dunnetjes vond voor een volledige film, maar ik heb me desondanks niet verveeld. Met wat gulheid kan ik er wel een zesje van maken, maar op een andere middag of avond had het zomaar lager uit kunnen vallen.

avatar van Collins

Collins

This holiday season, the real Santa Claus is coming to town.

De omlijsting van de film is best ok. Prachtige plaatjes van de besneeuwde Finse natuur. Een afgezonderd stuk Finland, waar ruwe mannen jagen en het harde leven leven. Ruwe lui die niet vies zijn van wat vlees en bloed. De omstandigheden zijn erg sfeerbepalend voor verhaal en film.

Goeie sfeer trouwens. Niet bepaald suikerachtig en kerstmisachtig, maar duister en grimmig. Het verhaal is in beginsel best spannend en maakt nieuwsgierig. Er is mysterie met toefjes horror. Er is een prima dreiging ook. Duister en gemeen en op leeftijd. Grappig wel. En ja, als je dit allemaal zo opschrijft, klinkt het wel als een redelijk goede film eigenlijk. En het is ook wel aardig, hoor, maar de film slaagt er niet in om met alle bovengenoemde elementen een film lang te boeien.

De ontwikkeling van het verhaal intrigeert al snel niet meer. Na een half uurtje loopt het verhaal vast in veel van hetzelfde. De vaart is er wat uit en het verlangen naar de finale neemt toe. Er is vuurwerk nodig.

Een ander storend elementje is de jonge hoofdrol. Als het joch zich een beetje op de vlakte houdt, gaat het nog wel, maar in het laatste halve uur kent het manneke zijn plaats niet. Onbeschaamd loopt hij door het beeld met zijn eigenwijze smoel en maakt van een film voor volwassenen opeens een jeugdfilm. Een brave en jolige finale is het resultaat. Weinig duister. Weinig grimmig. Het brutale en eigenwijze jongetje saves natuurlijk the day. Het finale deel was mij te kinderlijk.

Na afloop van de film overheerst een gevoel van onvrede. Wel heb ik iets geleerd. Ik weet nu het antwoord op de vraag hoe het toch mogelijk is dat de kerstman op zoveel plekken tegelijk kan zijn om een ieder tijdig te voorzien van zijn cadeautje. Heel fijn om te weten.

avatar van Shadowed

Shadowed

Wachten.

Dat is het eerste woord dat bij me opkomt na het zien van deze film. Wachten tot er iets interessants gebeurd. Het verhaal zelf was best leuk bedacht, en had veel beter uitgewerkt kunnen worden. Het idee kan namelijk best angstaanjagend zijn.

Jammer dat de horror ontzettend matig is en het ging aanvoelen als een soort kinderfilm. Vooral dat jochie doet dit naar een kinderfilm lijken. De horror is vrij matig en is nergens spannend. Qua gore zit het hier ook totaal niet goed. Er is 1 moment in de film waar het even op lijkt te leven, dat moment waar die gozer een mes in zijn kop krijgt gegooid. maar helaas, toen kwam de finale al weer.

Al met al zeer tegenvallende kersthorror. Had veel enger, beter en uitdagender gekund in elk opzicht. In het begin was het nog redelijk, maar daarna gaat het erg snel bergafwaarts.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19561 berichten

Wonen er in Lapland geen vrouwen? Geen wonder dat er enkele lelijke venten in te zien zijn... Wat wilde de regisseur nu eigenlijk maken? Zeker geen horrorfilm en ook geen familiefilm. Irritant kind en er gebeurt nauwelijks wat interessant. Dat deze nog een gemiddelde van 6,7 haalt op imdb is onbegrijpelijk.

avatar van wibro

wibro

Vreselijke film die ondanks de duur van 84 minuten voor mijn gevoel wel 840 minuten leek te duren. Er kwam maar geen eind aan en ja, waar gaat het eigenlijk over? Nergens over. Niet meer dan een hoop onzin dat je voorgeschoteld kreeg. Soms maakt een mooie dame nog wel eens het een en ander goed maar in deze film was geen vrouw te bekennen. Zo zijn de vrouwen leidend in de politiek in Finland las ik onlangs. Niet in deze film of vonden de vrouwen in Finland een rol hierin te min. Je zou het haast wel zeggen. Maar gauw vergeten dus dit prul. Zelden zo met het commentaar hierover van alexspyforever eens geweest.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19561 berichten

wibro schreef:

Waarschijnlijk moeten ze in Lapland nog vrouwelijke soortgenoten ontdekken of trekken alle afgewezen mannen erheen

Ik heb wel gezien dat er vrouwen aan meegewerkt hebben oa bij casting, make-up. Die zullen gedacht hebben laat die venten zich maar belachelijk maken, wij blijven mooi achter de schermen... En gelijk hebben ze, ik zou zeker niet willen herinnerd worden om een lelijke naakte elf te hebben moeten spelen in een mislukte kerstfilm.

avatar van blurp194

blurp194

Als idee niet helemaal fris en nieuw, en de uitwerking rammelt wel een beetje hier en daar. Toch genoeg leuke vondsten wel, en de rilblik van de hulpkerstman is wel mooi gedaan. Het had wel wat enger gemogen, dat dan weer wel - wellicht dat het voor de doelgroep van 6? jarigen eng genoeg is, maar voor mij niet.

Een vergelijking met Sint ligt natuurlijk voor de hand. Maar, zoals al vaker gezegd, de regisseur kiest te weinig welke kant het uit moet - horror, comedy, of toch iets anders. Het lijkt er toch vooral op dat de film zichzelf te serieus neemt - en dat kan in dit genre natuurlijk nooit iets goeds opleveren.

avatar van joolstein

joolstein

Volgens een legende lig de woonplaats van de kerstman op de grens tussen Finland en Rusland, op de berg Korvatunturi om precies te zijn. Deze omgeving levert hier dan ook een erg leuke kinder-kerstfilm (daardoor op horror-gebied niet eng) op. Waarbij het ook fijn was dat er niet voor het snelle en makkelijke zoetsappig vermaak wordt gekozen. Het had ook wel wat weg van een fantasyfilm-maar-dan-wel-met-wat-horror-trekjes. Het leuke was dat de film wel alle traditionele ingrediënten bevat De rendieren en cadeautjes zijn er. De Kerstman houd op zijn manier van kindertjes en uiteraard is een kind de onbetwiste held. Maar door een net iets andere aanpak (In welke kerstfilm loop de held rond met een shot-gun? Laat een ‘rendierenoogst’ zien? Of zijn er hordes naakte kerstmannen?) was dit een stukje beter dan al dat zoetsappige gedoe wat blijkbaar vaak bij kerst hoort! Ook de lollige ontknoping, die pas de titel verklaarde, zorgde dat m’n mondhoeken iets omhoog kwamen. Tja als je meer gek ben van de hap-slik-weg zoetsappige kerstfilms, dan zal je hier niet veel vinden. Echter degene die wat avontuurlijker zijn aangelegen hebben met deze, een best vermakelijke film!

avatar van jipt

jipt

Spannende, originele, komische, onvoorspelbare kerstfilm. 4*

avatar van clubsport

clubsport

Jammer dit had best wel wat kunnen worden als het griezel aspect wat meer prominent aanwezig was geweest , nu is de sfeer ( zeker in het begin) er wel maar het gaat nooit echt los .