Cypher (2002)

Alternatieve titel: Brainstorm

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Vincenzo Natali
met Jeremy Northam, Lucy Liu en Nigel Bennett

Morgan Sullivan is een gewone man. Hij is getrouwd en woont in een goede wijk in Californië. Wanneer hij een freelance-baantje aanneemt zit hij al snel tot zijn oren in de wereld van bedrijfsspionage. Hij wordt hierin geholpen door de mysterieuze Rita.

Gezien het vrij hoge gemiddelde hier, verwachtte ik eigenlijk een aardig film. Maar het tegendeel is waar, want deze belachelijke vertoning kon me juist totaal niet boeien (ik ben ook een keer letterlijk in slaap gevallen).

Qua verhaal heeft het wel wat weg van "The Matrix (1999)", maar dan wel op alle gebieden veel minder. Vooral qua verhaal en uitvoering, want het zag er allemaal best goedkoop en nep uit (zeker de special effecten) en het sloeg ook allemaal nergens op. Ook de zeer matige cast kon me totaal niet bekoren. Zeker hoofdrolspeler Jeremy Northam met meerdere persoonlijkheden vond ik een aanfluiting van jewelste, want hij had totaal geen uitstraling of charisma om deze film als hoofdrolspeler te dragen. Ik vond het maar een saai piet en hij droeg dat ook letterlijk en figuurlijk over op het verhaal waardoor het allemaal een saaie bedoeling werd. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor muts Lucy Liu met continue dezelfde emotieloze gelaatsuitdrukking, maar dan in iets mindere mate. De overige cast is het noemen bij naam niet eens waard.

Het belachelijke verhaal slaat ook werkelijk nergens op en springt met regelmaat van de hak op de tak waardoor het soms niet meer te volgen is. Eerlijk gezegd weet ik na het kijken van de film nog niet eens waar het allemaal overging. Erg is het ook niet, want zoals gezegd boeit en interesseert het hele verhaal niet inclusief het einde. De ontknoping op het einde kon me werkelijk ook gestolen worden, want ik was allang blij dat ik uit mijn lijden werd verlost. De tijdsduur van circa 90 minuten is misschien nog wel het beste van deze hele film.

Nee, deze zeer matige film was duidelijk niet aan mij besteedt en ik kan hem eigenlijk ook niemand aanraden tenzij je in slaap wilt vallen.

avatar van firepotatoe
Ik vond deze film erg boeiend.
Ik ben in voor bijna alle genres. Deze film heeft weinig actie so what.
Het verhaal is boeiend. Wie kan je vertrouwen, wie niet.
Tuurlijk is e.a. over the top. In real life zou dit nooit gebeuren. Daarvoor is alles te goed dichtgetimmerd qua strafrecht. Maar daarom is het ook een SF film.

cijfer 3,5

Goed.

Al had er duidelijk meer ingezeten. Natali pakt aardig z'n tijd voor de opzet van de film, zonder al te veel informatie prijs te geven. Visueel zit het wel goed, acteerwerk is niet hoogstaand maar volstaat en het mysterie houdt goed stand.

Maar wanneer de eerste twists zich aandienen begint de film wat te verwateren. Het plot neemt langzaam over, twists volgens zich in steeds sneller tempo op (waardoor je eigenlijk geforceerd wordt je te onttrekken aan de sfeer en aan plotvoorspellingen te gaan doen) en het plot blijkt uiteindelijk toch niet echt hoogstaand te zijn.

Wanneer "the vault" bereikt word neemt Natali toch echt teveel hooi op z'n vork. Het wordt allemaal wat cheesy, het ziet er al lang niet meer echt goed uit en met een wat goedkope finale erbovenop eindigt deze film met een sisser.

Toch jammer want als regisseur laat Natali toch meermaals zien dat hij een leuke film kan maken. Het plotje laat hem echter volledig in de steek, ook het gebrek aan middelen én de wat grotere opzet van de film maken het hem iets te moeilijk om een strak geheel af te leveren.

Best leuk om eens te zien, maar na een half uur heb je het beste al gehad.

avatar van mcdaktari
Ja ik vond het ook een hele aardige film. Ik kende deze niet eens, kun je nagaan. En het zal wel aan mij liggen maar ik zag het einde totaal niet aankomen. Dit had ik in ieder geval niet verwacht. Zo'n leuke plotwending vind ik sowieso wel goed. Ik ben niet echt een liefhebber van Chinese vrouwen maar voor Lucy Liu zou ik toch graag een uitzondering maken.

avatar van Rickyman
Een bijzondere film toch wel, waarbij ik de hoge waardering ook niet begrijp.
Enorm saai en slaapverwekkend. De special effects proberen je enigszins wakker te houden, maar ook mij is het niet gelukt deze film in z'n geheel uit te kijken. Opnieuw aanzetten en telkens terugspoelen helpt niet, het kan me gewoon totaal niet boeien en de acteurs wisten daarbij ook maar weinig te imponeren, helaas.

avatar van joolstein
Spannende film met veel plottwists. Wie spioneert nu wie? Min puntje is de reden waarom er word gespioneerd. Daarnaast vond ik ook dat veel karakters niet echt werden uitgewerkt waardoor je constant een beetje afvraagt "waarom" ? Dit geldt ook voor de hoofdrolspeler. Aan het eind ken je hem eigenlijk nog steeds niet! Verder blijft de film qua spanning en verhaal goed overeind. Verzand niet een brei waardoor je het niet meer snapt. Daarom is de film zeker drieenhalve ster waard!!

avatar van blurp194
Op zich wel een aardig concept, maar wat onvoldoende uitgewerkt misschien. Waarbij het dan niet echt helpt dat Liu en Northam me weinig overtuigen - dat kan aan mij liggen, maar het maakt de film niet verteerbaarder. Visueel ook wat mat en wat te gewoontjes, en de flauwe soundtrack helpt ook niets. Hetzelfde verhaal met een stel aansprekende acteurs en wat sterke beelden had misschien een topper op kunnen leveren.